Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Koti-studio neuvoja
1 2
silhouette
25.12.2015 13:46:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi! Pähkinänkuoressa sanottuna minulla olisi käytettävissä noin 500 euroa oman pienimuotoisen koti-studion kasaamiseen/tekemiseen ja ajattelin kysellä teiltä itseäni viisaammilta, että mikä äänityssofta minun ehkä kannattaisi hommata? Itse olen ajatellut ehkä Cubasea tai Sonaria. Tietokone johon olisin tuota studiota rakentamassa on aika hyvä tehokone ja uskon, että siinä saralla en tarvitse ehkä neuvoja.
 
Mutta, saisiko tähän aiheeseen muita neuvoja? Kiitoksia! =)
 
Aina voi yrittää.
edenbeast
25.12.2015 14:26:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu paljon musiikkityylistä jota aikoo ruveta vääntämään. Kokeile demoversioita nuista. Sillä näet mikä tuntuu mukavimmalta käytettävältä. Itsellä on presonuksen studio one ja uskallan väittää että kokeilemisen arvoinen on tuo.
 
silhouette
25.12.2015 14:50:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edenbeast: Riippuu paljon musiikkityylistä jota aikoo ruveta vääntämään.
 
Tarkoitus olisi tehdä ihan vaan instrumentaali-rockia tyyliin Satriani, Vinnie Moore, Greg Howe jne. Mutta lisäksi dikkailen myös hyvin paljon jazzista, joten sen tyylisetkään jutut ei ole poissuljettuja.
 
Aina voi yrittää.
Megadethh2
25.12.2015 15:30:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cubase on ihan hyvä ja toimiva vaihtoehto, Reaperia kannattaa kanssa myös harkita vaikka siinä ei niin paljon tulekaan noita härpäkkeitä mukana, tosin se näkyy myös hinnassakin (non-commercial lisenssi taitaa kustantaa sen 60 usd muistaakseni), joten rahaa jää myös niihinkin sitten, tosin ihan käypiä plugineita ja virtuaali-instrumentteja on koko internet täynnä.
 
Kaikilla noilla ohjelmilla voi loppujen lopuksi kuitenkin tehdä täysin samat jutut hieman eri lailla, itse en kyllä nää mitään noista ohjelmista mitenkään genresidonnaisina, vaikka tosin suurin osa FL Studion ja Ableton Liven käyttäjistä taitaa käyttää noita softia elektronisen musiikin tekoon. Tosin vaikka kahden edellämainitun ohjelman workflow onkin varmaankin enemmän erikoistunut konemusan puolelle, mikään ei estä vääntämästä niillä vaikka humppaa tai black metalia.
 
Aloita vaikka sillä Cubasen demoversiolla, itsekin pidin siitä kovasti ennen kuin myöhemmin vaihdoin Reaperiin ja sillä ollaan nyt menty noin vuoden ajan. Eli demoja vaan kokeiluun ja rokki soimaan ;) !
 
Vihaleipä There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark.
askomiko
25.12.2015 17:05:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä ääni Reaperille. Halpa hinta, mutta ei ole mikään ikävästi rajoitettu softa.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
tender.insanity
25.12.2015 20:20:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steamista saa Sonar Steam Editionin nyt talvialesta -50%, hintaan 46e. Päivitys Prohon -30%, jos ei perusversio riitä. Suosittelen.
 
silhouette
25.12.2015 20:41:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitos kaikille viesteistä!
 
Ja, minä yritin tutkia hieman lisää tietoa Cubaseista, mutta kaikki ko. cubasen ohjelmat mihin toistaiseksi olen törmännyt oli netistä (ilmeisesti jollain koodilla) ladattavia versiota. Mutta, minä ostaisin mielummin ihan fyysisen version CD-levyllä eli osaisiko joku neuvoa minulle sellaisia? Kiitos tosiaan paljon! =)
 
Aina voi yrittää.
edenbeast
25.12.2015 21:00:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaako nuita enää saada CD-versioina... Niissä on niin paljon kaikkea mukana. Studio onen lataushomma toimi ainakin hyvin vaikka itselläkin oli epäilykset ja mieluummin olisin itsekin levyllä tuon ohjelman hommannut.
 
htm
25.12.2015 21:21:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sulla on 500€ käytössä, niin käyttäsin sen kokonaan äänikorttiin ja kuunteluun (vaikka kuulokkeet aluksi) ja ottaisin Reaperin ilmaisen demoversion kjäyttöön. Sen lisenssin kerkeää sit maksaa vaikka seuraavasta palkasta.
Tämä siis olettaen, että sulla ei näitä vielä ole.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
silhouette
25.12.2015 21:24:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

htm: Jos sulla on 500€ käytössä, niin käyttäsin sen kokonaan äänikorttiin ja kuunteluun (vaikka kuulokkeet aluksi) ja ottaisin Reaperin ilmaisen demoversion kjäyttöön. Sen lisenssin kerkeää sit maksaa vaikka seuraavasta palkasta.
Tämä siis olettaen, että sulla ei näitä vielä ole.

 
Ok, millaista äänikorttia/interfacea suosittelisit? Ja, mulla on jo - ainakin itselleni - erittäin hyvä kuulokkeet, joten niitä mun ei tarvitse nyt hommata.
 
Aina voi yrittää.
silhouette
25.12.2015 21:42:20 (muokattu 25.12.2015 21:43:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edenbeast: Studio onen lataushomma toimi ainakin hyvin vaikka itselläkin oli epäilykset ja mieluummin olisin itsekin levyllä tuon ohjelman hommannut.
 
Mikä versio sulla on tuosta Studio Onesta? Kolmonenko? Ja mistä latasit sen?
 
Aina voi yrittää.
Hanok
25.12.2015 21:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Ok, millaista äänikorttia/interfacea suosittelisit? Ja, mulla on jo - ainakin itselleni - erittäin hyvä kuulokkeet, joten niitä mun ei tarvitse nyt hommata.
 
Ihan ensin pitäisi saada vähän käsitystä millaista hommaa ajattelit himastudiossasi tehdä. Keskeinen kysymys on kuinka montaa äänilähdettä haluat äänittää kerrallaan.
 
Kotistudion kalustoa ja softavalikoimaa kannattaa toki hankkia vähitellen ja laajentaen. Jo tuollainen 500 euroakin on aika iso summa käyttää kerralla, jos ei tiedä tarkalleen mitä on hakemassa. Softapuolella minäkin lähtisin ehdottomasti liikkeelle Reaperilla yksinkertaisesti edullisen hinnan ja kattavan ominaisuusvalikoiman vuoksi. Toki kannattaa tarkistaa mitä mahdollisesti hankittavan interfacen mukana seuraa, mutta softien "ilmaiset" versiot ovat usein aika rajusti karsittuja verrattuna täysversioihin.
 
Mutta mietinnän siemeneksi: jos et heti tarvitse isoa kanavamäärää, yksi hyvämaineinen vaihtoehto interfaceksi on RME Babyface. Laite on laadukas, ja mahdollistaa myös laajentamisen isompaan raitamäärään ADATin kautta. Käytettynä ainakin osuu budjettiin.
 
Itse päädyin hommaamaan Focusrite Scarlett 18i8:n. Minun tarpeeseeni oleellisia ominaisuuksia siinä ovat mm: 4 mikkietuastetta + 4 linjatuloa, ADAT-tulo, monitoroinnin ohjaus fyysisillä potikoilla. Hinta on halvempi kuin esim. mainitussa RME:ssä, minkä merkitystä voi kukin arvioida omalta kantiltaan.
 
silhouette
25.12.2015 21:55:10 (muokattu 25.12.2015 22:00:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanok: Ihan ensin pitäisi saada vähän käsitystä millaista hommaa ajattelit himastudiossasi tehdä. Keskeinen kysymys on kuinka montaa äänilähdettä haluat äänittää kerrallaan.
 
Minä ajattelin tehdä vaan ihan yksinkertaisia kitarapainotteisia kappalaeita apuna tietenkin kitara ja lisäksi koskettimet, basso ja rumpukone. Ja, jokaisen noista instrumenteistä äänitän yksin ja yhdelle raidalle. Niin on ilmeisesti paras? Eli mulla ei ole todellakaan mielessä mitkään kovin massiviset proge ja orkesterimusiikki suunnitelmat. Jotain simppeliä ja kaunista kitaramusiikkia kun saisin aikaiseksi niin hyvä olisi. =)
 
Aina voi yrittää.
oksatboys
25.12.2015 22:42:03 (muokattu 25.12.2015 22:42:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minä ajattelin tehdä vaan ihan yksinkertaisia kitarapainotteisia kappalaeita apuna tietenkin kitara ja lisäksi koskettimet, basso ja rumpukone. Ja, jokaisen noista instrumenteistä äänitän yksin ja yhdelle raidalle. Niin on ilmeisesti paras? Eli mulla ei ole todellakaan mielessä mitkään kovin massiviset proge ja orkesterimusiikki suunnitelmat. Jotain simppeliä ja kaunista kitaramusiikkia kun saisin aikaiseksi niin hyvä olisi. =)
 
Sulle riittää siis interface, jossa on 1-2 etuastetta. Yleensä pienimmissä on jo kaksi. Halvimmat maksaa uutena noin 100 e ja ne eivät ole mitenkään huonoja. Toisin sanoen, homma ei jää satkun kortista kiinni vielä pitkään aikaan jos oletetaan että kamarunkkaus lähtee kunnolla päälle ja alat hommaamaan kaikkee ihanan kallista härpäkettä kotistudioon :D
 
Halpoja, mutta toimivia tekee esim. presonus ja focusrite. Hieman parempia ovat sitten audient id22/id14 tai jo mainittu RME babyface, näissä myös laajennusmahdollisuuksia.
 
Antti1
25.12.2015 22:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Hieman parempia ovat sitten audient id22/id14 tai jo mainittu RME babyface, näissä myös laajennusmahdollisuuksia.
 
Audient iD22:sta on ainoastaan hyvää sanottavaa äänenlaadun puolesta, paljon sitä pientäkin on kehuttu.
edenbeast
25.12.2015 23:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Mikä versio sulla on tuosta Studio Onesta? Kolmonenko? Ja mistä latasit sen?
 
Kakkosen pro-versio. Oulun soittimesta ja tarvikkeestahan mie tuon ostin ja Presonuksen sivuilta tuo ladataan. Latauskoodi tulee maksun jälkeen sähköpostiin. Mie oisin omissa äänityksissäni pärjännyt vaikka parilla c-kasettisoittimella mutta kun hyvillä alennuksilla sai niin pakkohan se oli ostaa. Onhan tuosta ostosta jo jokunen vuosi, en tiedä miten nykyään menee. Tuostahan oli ainakin silloin halvempi artist versio joka vaikutti kanssa ihan mielenkiintoiselta.
 
edenbeast
25.12.2015 23:39:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Minä ajattelin tehdä vaan ihan yksinkertaisia kitarapainotteisia kappalaeita apuna tietenkin kitara ja lisäksi koskettimet, basso ja rumpukone. Ja, jokaisen noista instrumenteistä äänitän yksin ja yhdelle raidalle. Niin on ilmeisesti paras? Eli mulla ei ole todellakaan mielessä mitkään kovin massiviset proge ja orkesterimusiikki suunnitelmat. Jotain simppeliä ja kaunista kitaramusiikkia kun saisin aikaiseksi niin hyvä olisi. =)
 
Tuollalailla jos meinaat äänitellä niin hommaa tosiaan joku äänikortti/interface, niissä tulee mukana jonkinlaisia kevytversioita nuista softista. Miulla on vanha Edirol UA-25EX, siinä tuli ainakin sonarin joku versio mukana. Toimi äänityksessä ihan hyvin mutta raitojen määrä oli rajoitettu, en kylläkään muista moneenko raitaan. Niillä pääsee kyllä alkuun.
 
pappasfin
26.12.2015 02:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite hankin vähän aikaa sitten tuon Focusrite Scarlett 18i8, jonka mukana tuli Ableton Lite Live 9 Lite.
 
Siitä kiva laite tuo, että ei tarvi irroitella koko aika johtoja kun siihen saa yhtäaikaa monta eri laitetta kiinni.
 
Äänen laatu on tuossa oikein mainio ja helppokäyttönen ja siihen on helppo liittää soittimia ja laitteita.
 
Yhteys hoituu tietokoneeseen USB:in kautta.
 
Mulla on tuohon kytkettynä parit kitara-räkkivehkeet, kiipparit.
 
- ensimmäinen kitara räkkivehje menee 1 ja 2 inputteihin
- toinen kitara räkkivehje menee 3 - 4 inputteihin
- kiipparit (audiot) menee input 5-6 ja midit midipiuhoilla
 
- scarletista sitten menee monitoreihin ja lisäksi on toisessa kuulokepaikassa kuulokkeet.
 
Kaikki toimii todella nätisti tuon kanssa ja eikä ole mun korviini latensseja tuossa vaan homma toimii niin kuin pitääkin.
 
- vapaana vielä on pari inputtia eli se 7-8 inputit
 
Mulla on kytkennät hoidettu XLR ja TRS balanced kaapeleilla ja tietysti tuo midi midipiuhoilla.
 
Aikaisemmin äänikortin virkaa hoiti kitaristeille tarkoitettu Eleven Rack prosessorilaite, jossa on kitaralle vahvistin, efekti, kaappi sekä mikkimallinnuksia (parit mallinnokset myös bassolle).
 
- Eleven rackissä on yksi mikille tarkoitettu sisäänmeno phantomilla varustettu eli siihen saa siis myös yhden ulkopuolisen mikin kiinni.
- Tuo Eleven Rack oli myös ihan mainio laite kotistudiossa (on sitä edelleenkin) eikä siinäkään mulla ollu latenssivaikeuksia.
 
Noiden kahden ero on siinä, että Eleven Rack on siis kitaraprosessori / äänikorttinakin toimiva ja Scarlett taas äänikortti, jossa on sisääntuloja selvästi enempi ja tarkoitettu siis lähinnä äänikorttilaitteeksi.
 
Kysy vaan jos noista haluat jotain tietää ;D
 
PappaSFin
anapena
26.12.2015 13:52:07 (muokattu 26.12.2015 14:30:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Äänikortti vaikka Steinberg UR, mukana tulee pikkucubase, jonka voi päivittää. Pöntöt esim. Yamaha Msp tai Krk vxt. Kaikkia löytyy käytettynä.
Ainii, ja Motun Digital Performerissa on aika palijo kitarakikkulaa mukana.
Ja Reasonissa on vinha käyttöliittymä:)
 
Istu ja pala!
silhouette
26.12.2015 15:15:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä otin testiin tuon Studion One 3:sen demoversion ja se vaikuttaa kyllä äkkiseltään todella hyvältä ja muutenkin sellaiselta ohjelmalta minkä voisin haluata/hommata. Ainut ongelma on, että (ilmeisesti) latenssiasetukset eivät ole oikein kohdallaan, koska kitaran ääni tulee viiveellä. Osaisiko joku vielä neuvoa tuo latenssin kanssa, mistä se säädetään ja millä arvolla sen pitää olla jne?
 
Aina voi yrittää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «