Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Volumen nosto soloa varten efektipedaaleilla tai muulla tavalla
1 2
kitaratoope
22.12.2015 20:35:36 (muokattu 22.12.2015 20:36:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
Esim Fender Mustang III:ssa on helppo säätää lisäpedaali niin että pystyy volumet polkasta kattoon jotta solo erottuu selvästi.
 
Miten tuon voi toteuttaa efektipedaaleilla, tällä hetkellä tosin ei ole kuin säröpedaali, mutta noin periaatteessa? Montako pedaalia tarvitaan ja miten kytketään?
 
Tai onko muuta keinoa, muut kuin vahvarista/mixeristä tai kitarasta volumen nosto lennosta?
 
Ja mitä pitää ottaa huomioon vahvarissa tai muussa ettei volumen nosto pedaalilla aiheuta häiriöitä?
 
Kaikki vinkit tervetulleita :)
 
sustain65
22.12.2015 20:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaratoope: Hei,
Esim Fender Mustang III:ssa on helppo säätää lisäpedaali niin että pystyy volumet polkasta kattoon jotta solo erottuu selvästi.
 
Miten tuon voi toteuttaa efektipedaaleilla, tällä hetkellä tosin ei ole kuin säröpedaali, mutta noin periaatteessa? Montako pedaalia tarvitaan ja miten kytketään?
 
Tai onko muuta keinoa, muut kuin vahvarista/mixeristä tai kitarasta volumen nosto lennosta?
 
Ja mitä pitää ottaa huomioon vahvarissa tai muussa ettei volumen nosto pedaalilla aiheuta häiriöitä?
 
Kaikki vinkit tervetulleita :)

 
Mulla on soolobuustiksi MRX m108 10-alueinen graafinen ekvalisaattori. Lisäksi siinä on volume- ja gain-säädöt. Kokemusta ei ole kovin pitkältä ajalta, mutta hyvältä se on vaikuttanut. Laite on kytkettynä Mesan vahvarin efektilenkkiin. Minä en tiedä toimisiko hyvin Mustangin kanssa.
 
http://www.jimdunlop.com/product/m108-10-band-graphic-eq
 
kitaratoope
22.12.2015 20:54:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Mulla on soolobuustiksi MRX m108 10-alueinen graafinen ekvalisaattori. Lisäksi siinä on volume- ja gain-säädöt. Kokemusta ei ole kovin pitkältä ajalta, mutta hyvältä se on vaikuttanut. Laite on kytkettynä Mesan vahvarin efektilenkkiin. Minä en tiedä toimisiko hyvin Mustangin kanssa.
 
Kiitos vastauksesta.
 
Niin, en tällä hetkellä käytä Mustangia vaan Marshall MG100DFX, mutta joka tapauksessa lisää ideoita otetaan vastaan :)
 
Mutta mitä muita soolobuustereita käytetään yleensä esim keikoilla tai muuten vaan treenikämpillä?
 
zedder
22.12.2015 21:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaisko tämmöinen käydä kuvattuun tarkoitukseen:
 
http://www.ehx.com/products/signal-pad
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Laulava Kylätohtori
22.12.2015 21:02:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boosterit on juuri tuota varten. Boosterit nostaa signaalin tasoa, ei niinkään säröytä sitä, mutta toisaalta kovempi signaali etuasteeseen ajaa sitä kovemmalle särölle, joten myös särön määrä saattaa kasvaa.
 
Kaikki taas riippuu headroomista ja boosterin paikasta signaaliketjussa. Headroom tarkoittaa lähinnä sitä, että onko vahvarissa vielä varaa nostaa äänenpainetta. Pelkkä äänen eli volumen nosto onnistuu siihen pisteeseen asti, kun headroom loppuu, sen jälkeen signaalin boostaus ei nosta volumea, vaan ainoastaan kasvattaa särön määrää. Headroom riippuu vahvarista, kytkennästä, elementeistä ym ym...
 
Boosteri esim. overdriven edessä helposti kasvattaa enemmän säröä kuin äänenpainetta. Jos taas haluaa äänenpainetta lisää, niin boosteri kannatta pistää säröjen jälkeen tai efektilenkkiin.
 
Hyviä boostereita on paljon ja myös overdriveja voidaan käyttää boostereina, kun gain pistetään nollaan ja volume/level isolle.
 
Esim. Xoticin EP Booster on loistava. Mutta oho, katos vaan, mulla olikin myynnissä sellainen... ;)
 
They pass too much electricity. -SRV
kitaratoope
22.12.2015 21:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder: Mahtaisko tämmöinen käydä kuvattuun tarkoitukseen:
 
http://www.ehx.com/products/signal-pad

 
Täähän hyvä laite. Ainut vaan että tämä toimii juuri päinvastoin eli päälle laitettaessa vaimentaa volumea ja pois kytkettäessä on alkuperäiset volumet, ja tietysti pitää nostaa korkealle valmiiksi juuri soloa varten.
 
Ei hassumpi vaihtoehto!
 
kitaratoope
22.12.2015 21:09:21 (muokattu 22.12.2015 21:09:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Boosterit on juuri tuota varten. Boosterit nostaa signaalin tasoa, ei niinkään säröytä sitä, mutta toisaalta kovempi signaali etuasteeseen ajaa sitä kovemmalle särölle, joten myös särön määrä saattaa kasvaa.
 
Kaikki taas riippuu headroomista ja boosterin paikasta signaaliketjussa. Headroom tarkoittaa lähinnä sitä, että onko vahvarissa vielä varaa nostaa äänenpainetta. Pelkkä äänen eli volumen nosto onnistuu siihen pisteeseen asti, kun headroom loppuu, sen jälkeen signaalin boostaus ei nosta volumea, vaan ainoastaan kasvattaa särön määrää. Headroom riippuu vahvarista, kytkennästä, elementeistä ym ym...
 
Boosteri esim. overdriven edessä helposti kasvattaa enemmän säröä kuin äänenpainetta. Jos taas haluaa äänenpainetta lisää, niin boosteri kannatta pistää säröjen jälkeen tai efektilenkkiin.
 
Hyviä boostereita on paljon ja myös overdriveja voidaan käyttää boostereina, kun gain pistetään nollaan ja volume/level isolle.
 
Esim. Xoticin EP Booster on loistava. Mutta oho, katos vaan, mulla olikin myynnissä sellainen... ;)

 
Thänks, nyt alan päästä jyvälle hommasta, eli buusteria kehiin ja mieluiten särön jälkeen ettei vahvista säröä, ellei nyt halua ylisäröä tai overdrive tuplana.
 
Tai sitten esim tuota käänteistä signal padia, mitä tuossa aikaisemmin esitettiin.
 
Laulava Kylätohtori
22.12.2015 21:10:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaratoope: Täähän hyvä laite. Ainut vaan että tämä toimii juuri päinvastoin eli päälle laitettaessa vaimentaa volumea ja pois kytkettäessä on alkuperäiset volumet, ja tietysti pitää nostaa korkealle valmiiksi juuri soloa varten.
 
Ei hassumpi vaihtoehto!

 
Tuolla on sitten sama vaikutus kuin kitaran volumella eli se ei pelkästään hiljennä ääntä, vaan myös puhdistaa soundia säröstä. Ja saattaa vetästä soundia jonnin verran tumpummaksi...
 
Ei sillä, etteikö toimisi sinänsä hyvin ja olisi varteenotettava vaihtoehto, mutta kannattaa huomioida. Vastaavia on myös EQ:lla eli saa säädettyä treblet ym. kohdilleen myös hiljennetylle asennolle. Mutta ovat tietysti kalliimpia...
 
They pass too much electricity. -SRV
Teme.H
22.12.2015 21:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollu tapana käyttää kitaran volapotikkaa ja sit lisäks tube screamer tyylistä purkkia tarpeen mukaan. Noilla on rokkitouhuissa ihan hyvin pärjännyt.
 
bloodsucker
22.12.2015 22:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teme.H: Mulla on ollu tapana käyttää kitaran volapotikkaa ja sit lisäks tube screamer tyylistä purkkia tarpeen mukaan. Noilla on rokkitouhuissa ihan hyvin pärjännyt.
 
Jos haluaa mahdollisimman väritöntä volumeboostia, niin tämmönen säröpedaalin jälkeen tai vaffarin efektilenkkiin: http://www.jimdunlop.com/product/mc401-boostline-driver Parempaa siihen tarkoitukseen ei löydy :)
 
kitaratoope
22.12.2015 23:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bloodsucker: Jos haluaa mahdollisimman väritöntä volumeboostia, niin tämmönen säröpedaalin jälkeen tai vaffarin efektilenkkiin: http://www.jimdunlop.com/product/mc401-boostline-driver Parempaa siihen tarkoitukseen ei löydy :)
 
Mitenkähän tuossa tuo muuntaja kun on 9V sekä 18V , ja tuo 18v antaa tarpeeksi headroomia?
 
Onko mitään käsitystä tuosta isommasta jännitteestä ja headroomista?
 
Laulava Kylätohtori
22.12.2015 23:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teme.H: Mulla on ollu tapana käyttää kitaran volapotikkaa ja sit lisäks tube screamer tyylistä purkkia tarpeen mukaan. Noilla on rokkitouhuissa ihan hyvin pärjännyt.
 
Itse olen tullut siihen tulokseen, että jos tuo ei toimi, niin se on miehessä vika. Toimiii meinaan muuallakin kuin rokkitouhuissa.
 
Vakavasti puhuen (kyllä, tuo äskeinen oli vitsi) olen testannut Signal Padia ja HBE:n Detoxia, joka oli vastaava, mutta aktiivinen eli siinä oli eq:t ym.. En nähnyt oikein mitään lisäarvoa verrattuna kitaran volumeen. Miksi ostaa spedu, jolla saa yhden asennon, kun kitarassa on potikka, jolla saa säädettyä hommaa portaattomasti. Ja jos kitaran vola tummentaa soundia, niin samaa tekee (ainakin joissain olosuhteissa) myös Signal Pad. Ja asiaa voi auttaa kitaran treble bleedillä, 50's wiringillä, bufferilla, käyttämällä kitaran tonea, ym....
 
Samoin TS808 on loppuviimeksi uskomattoman monipuolinen vehje. Itsellä käytössä jäsen S0r0666:n Scream ja se on kyllä heittämällä paras TS808, mitä olen omistanut mukaan lukien parin sadan putiikkispedut. Maksoi uutena 60 tai 70, joten TS:n hyvyys ei ole hinnasta kiinni. Korostaahan se keskiääniä, mutta niitä ainakin itse kaipaan silloin, kun napsautan boosterin/od:n päälle. Ja makuasioitahan nämä, ymmärrän kyllä, ettei se joka paikkaan käy. :)
 
They pass too much electricity. -SRV
Laulava Kylätohtori
23.12.2015 00:02:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaratoope: Mitenkähän tuossa tuo muuntaja kun on 9V sekä 18V , ja tuo 18v antaa tarpeeksi headroomia?
 
Onko mitään käsitystä tuosta isommasta jännitteestä ja headroomista?

 
Soundi on vähän erilainen 9 ja 18 voltilla. 18 voltilla spedussa on enemmän headroomia mikä kuuluu ehkä jonkinlaisena selkeytenä ja tiukkuutena. Samoin soundi voi olla vähän 'kireämpi' isommilla jännitteillä, mutta ei missään tapauksessa huonompi. Itse tykkään usein, että se on 18 voltilla parempi. Makuasioita nämä ja itse ne pitää kokeilla...
 
Ainakin kuvittelen, ettei tuolla ole taas mitään tekemistä vahvarin headroomin ja sen riittävyyden kanssa....
 
They pass too much electricity. -SRV
Teme.H
23.12.2015 00:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse olen tullut siihen tulokseen, että jos tuo ei toimi, niin se on miehessä vika. Toimiii meinaan muuallakin kuin rokkitouhuissa.
 
Vakavasti puhuen (kyllä, tuo äskeinen oli vitsi) olen testannut Signal Padia ja HBE:n Detoxia, joka oli vastaava, mutta aktiivinen eli siinä oli eq:t ym.. En nähnyt oikein mitään lisäarvoa verrattuna kitaran volumeen. Miksi ostaa spedu, jolla saa yhden asennon, kun kitarassa on potikka, jolla saa säädettyä hommaa portaattomasti. Ja jos kitaran vola tummentaa soundia, niin samaa tekee (ainakin joissain olosuhteissa) myös Signal Pad. Ja asiaa voi auttaa kitaran treble bleedillä, 50's wiringillä, bufferilla, käyttämällä kitaran tonea, ym....
 
Samoin TS808 on loppuviimeksi uskomattoman monipuolinen vehje. Itsellä käytössä jäsen S0r0666:n Scream ja se on kyllä heittämällä paras TS808, mitä olen omistanut mukaan lukien parin sadan putiikkispedut. Maksoi uutena 60 tai 70, joten TS:n hyvyys ei ole hinnasta kiinni. Korostaahan se keskiääniä, mutta niitä ainakin itse kaipaan silloin, kun napsautan boosterin/od:n päälle. Ja makuasioitahan nämä, ymmärrän kyllä, ettei se joka paikkaan käy. :)

 
Toi 50's wiring on kyl hyvä kytkentä, telessä mulla on se. Kokeeks laitoin mikkejä vaihtaessa, ja ei oo mitään syytä kolvata sitä Treblet bleed konkkaa sinne takas. Lespan kytkentää en oo edes kattonu, kun ei oo siit mikkejä tarvinnut vaihdella ja se on toiminu mukavasti tollasena kun se on.
 
Mulla toi 808 klooni on halvin mahdollinen klooni mitä kaupasta löytyy eli Joyo vintage overdrive. Ostin sen joskus 4 vuotta sitten lähinnä testimielessä kun niitä sillon aika moni kehui hyväsoundisiksi, ja onhan se. Ja komppaan kyl tota monipuolisuus asiaa, musta sillä saa kyllä hyvän kuuloisia kevyempiä säröjä vallan mainiosti, vaikka se boosterina enimmäkseen onkin käytössä. Voi olla et sit kun se joskus särkyy niin vois laittaa oikeen 808:n. Siihen on kuitenkin tottunu ja sen ominaisuuksiin, eikä sitä oikeen muunlaista pedaalia ehkä kaipaakaan. On tossa jotain muitakin käyny kokeilussa, mut aina ne on sit jääny pölyttymään hetken päästä.
 
Entropia666
23.12.2015 00:42:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Boosterit on juuri tuota varten. Boosterit nostaa signaalin tasoa, ei niinkään säröytä sitä, mutta toisaalta kovempi signaali etuasteeseen ajaa sitä kovemmalle särölle, joten myös särön määrä saattaa kasvaa.
 
Kaikki taas riippuu headroomista ja boosterin paikasta signaaliketjussa. Headroom tarkoittaa lähinnä sitä, että onko vahvarissa vielä varaa nostaa äänenpainetta. Pelkkä äänen eli volumen nosto onnistuu siihen pisteeseen asti, kun headroom loppuu, sen jälkeen signaalin boostaus ei nosta volumea, vaan ainoastaan kasvattaa särön määrää. Headroom riippuu vahvarista, kytkennästä, elementeistä ym ym...
 
Boosteri esim. overdriven edessä helposti kasvattaa enemmän säröä kuin äänenpainetta. Jos taas haluaa äänenpainetta lisää, niin boosteri kannatta pistää säröjen jälkeen tai efektilenkkiin.
 
Hyviä boostereita on paljon ja myös overdriveja voidaan käyttää boostereina, kun gain pistetään nollaan ja volume/level isolle.
 
Esim. Xoticin EP Booster on loistava. Mutta oho, katos vaan, mulla olikin myynnissä sellainen... ;)

 
Ite en tekis tällä tyylillä. Boosterit yleensä myös värittää soundia tavalla tai toisella, joten se lopputulos ei ehkä ihan oo sitä mitä on toivottu. Tuo signal pädi taasen on ongelmallinen koska se vähentää eikä lisää. Paras tohon on ihan puhdas volaboosti, eli esim. yllämainittu MXR:n 108 EQ. Sen kun lyö FX-looppiin niin vot sie! Tietty joissain vahvareissa on erikseen esim. MIDIllä ohjattava volaboosti sisäänrakennettuna tai useampi kanava joista voi moisen kätevästi tehdä.
 
Kitaran volalla tehty pakittelu on myös ongelmallinen koska rokintuohossa voi niitä potikoita helposti nykiä ja homma voi olla vähän nuhasta jos mikit käy puoliteholla suurimman osan ajasta. Lisäks en oo ite havainnu että esim. 2/3 potikasta auki--->täysin auki toisi juurikaan sitä volumea sieltä vahvarista ulos.
 
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
bloodsucker
23.12.2015 01:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaratoope: Mitenkähän tuossa tuo muuntaja kun on 9V sekä 18V , ja tuo 18v antaa tarpeeksi headroomia?
 
Onko mitään käsitystä tuosta isommasta jännitteestä ja headroomista?

 
Itsellä ei ole tullut mieleenkään kokeilla 18V muuntajan kanssa, kun 9V antaa aivan tarpeeksi headroomia.
 
kitaratoope
23.12.2015 01:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paras tohon on ihan puhdas volaboosti, eli esim. yllämainittu MXR:n 108 EQ. Sen kun lyö FX-looppiin niin vot sie! Tietty joissain vahvareissa on erikseen esim. MIDIllä ohjattava volaboosti sisäänrakennettuna tai useampi kanava joista voi moisen kätevästi tehdä.
 
Tyhmä kysymys mutta miksi se pitää looppiin laittaa?
 
Tai mikä käytännön ero on jos sen laittaa suoraan särön jälkeen inputtiin vs looppiin?
 
Ei ole itsellä mitään käytännön kokemusta loopeista
 
sustain65
23.12.2015 07:00:19 (muokattu 23.12.2015 07:05:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kitaratoope: Tyhmä kysymys mutta miksi se pitää looppiin laittaa?
 
Tai mikä käytännön ero on jos sen laittaa suoraan särön jälkeen inputtiin vs looppiin?
 
Ei ole itsellä mitään käytännön kokemusta loopeista

 
Omassa tapauksessani laitan tuon graafisen eq:n Mesan looppiin, enkä vahvarin eteen, koska:
* saan haluamani säröt vahvarin kanavilta, en tarvitse lisää säröä laittamalla boostia vahvarin eteen, vaan haluan boostata mökän määrää
* mahdollistaa sen, että soolosoundissa on hyvinkin erilainen taajuuksien säätö kuin komppisoundissa, jonka optimointiin käytän Mesan omaa graafista eq:ta, jonka saan ohjautumaan Bossin loopperilla silloin pois päältä silloin kun tuo mrx menee päälle, eli esimerkiksi komppisoundi voi olla hitusen skoopattu eli keskialueelta montulla ja soolosoundi taas keskalueeltaan boostattu
 
Tämä on kyllä jo melkoista hifistelyä ja treenit voin soitella aivan hyvin pelkällä vahvari ja kitara -kombinaatiolla, koska Mesassa on erittäin hyvin toimiva volaboosti sinänsä jo itsessäänkin.
 
Edit: Ja jos ei tarvitsisi kolmea komppisoundikanavaa vahvarista kuten minä, niin silloin kahdella Mesan kanavalla voisi hoitaa kompit ja kolmannella soolosoundin, erillinen boosteri tai eq olisi jo varsin turhake silloin.
 
Laulava Kylätohtori
23.12.2015 08:35:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropialla hyvä pointti.
 
Boosteri vahvarin edessä boostaa myös etuastetta, joka lisää säröä ja kompressiota. Volumen lisääntyminen on kiinni headroomista ym...
 
Efektilooppi on etu- ja pääteasteen välissä, jolloin se ei vaikuta etuasteeseen, vaan lisää ainoastaan volumea pitäen soundin muuten ennallaan. Tällä tavalla pystytään nostamaan volumea, vaikkei se headroomin puutteen takia enää onnistuisi boosterilla ennen vahvaria (etuastetta).
 
Kyse on siis siitä, mitä halutaan. Sustain65 haluaa lisää volumea, mutta esim. itse haen juuri sitä efektiä, jonka saa ruttaamalla etuastetta kovemmalle. Toisaalta omasta vahvarista saa jalkakytkimestä myös puhtaan volumeboostin, joka toteutetaan efektilenkin kautta...
 
Voit kokeilla Signal Padin soveltuvuutta kitaran volumella. Jos et saa hommaa toimimaan kitaran volalla, niin et saa myöskään Signal Padilla. Se puhdistaa soundia samoin kuin kitaran volume, eikä sovellu, jos halutaan pelkästään muuttaa äänenpainetta...
 
They pass too much electricity. -SRV
GiovanniDiRondo
23.12.2015 11:15:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on se systeemi että pyrin komppaamaan tallamikillä ja soitan sitten soolot kaulamikillä, koska siinä on automaattisesti enemmän voimaa.
 
Riippuu nyt tietysti paljon että mitä soittaa ja minkälaiset asetukset muuten on olemassa, mutta taajuusvastehan on kaulamikissä erilainen, niin yritän hakea ne taajuudet ekvalisaation avulla, riippuen siitä, missä kohtaa bändimiksauksessa on tilaa.
 
Näyttäisi että tuolla 250 Hzin kohdalla on viime aikoina löytynyt, mutta jopa 125 buustaaminen tuo soolosoundiin voimaa ja selkeyttä.
 
Useinhan kitarassa on yläkeskialueella joka tapauksessa soundissa riittävästi korostusta, mutta riippuu sekin kitarasta, bändistä ja musiikkityylistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «