Aihe: Bluetone-vahvistimet
1 2 3 4 5136 137 138 139 140215 216 217 218 219
Thanatopsis
06.12.2015 19:24:22
Pitääkö Crossroadin liidikanava pintansa ehtaan Soldanoon verrattaessa? Olen jo kauan SLO100:a tai Avengeria ollut hankkimassa, mutta saatavuus on vähän mitä on.
http://lakevanda.bandcamp.com/
stratobuster
06.12.2015 20:37:50
Thanatopsis: Pitääkö Crossroadin liidikanava pintansa ehtaan Soldanoon verrattaessa? Olen jo kauan SLO100:a tai Avengeria ollut hankkimassa, mutta saatavuus on vähän mitä on.

Harry ja Juzpe tästä elokuussa turisivatkin:

harryk: Meillä oli n. vuosi sitten lainassa aito SLO100 vahvari ja osaavia soittajia vertailemassa sitä meidän Crossroadiin. Kukaan testaajista ei maininnut, että saundiero näissä olisi ollut merkittävä. 100 W päätettä pääsee harvoin avaamaan niin paljon, että syntyisi aitoa päätemuuntajan saturoitumista/kompressioita. Yleinen rakennusfilosofia moderneissa metallivahvareissa on se, että säröt tehdään niissä pääsääntöisesti etuasteessa. Crossroadia on tehty eri versioita, jotkut 50 W päätteellä ja jotkut 100 W päätteellä asiakkaan toiveiden mukaan. 50 W versio tuottaa vähemmän "headroomia" myös pienemmillä tehoilla, mikä vaikuttaa osaltaan kuuntelukokemukseen.

Juzpe: Tän vahvistan, koska olin messissä itsekin. Erot on sen verran nyanssitasolla, että mun mielipiteeni on "ihan sama kummalla vetäs". Molemmat on hyviä styrkkareita. Lisäks kaikki soittajat kuulosti silläkin ihan itseltään. Kaapilla ei ollu vaikutusta, koska se oli sama molemmilla koneilla.
Juzpe
07.12.2015 08:13:43 (muokattu 07.12.2015 08:16:28)

Thanatopsis: Pitääkö Crossroadin liidikanava pintansa ehtaan Soldanoon verrattaessa? Olen jo kauan SLO100:a tai Avengeria ollut hankkimassa, mutta saatavuus on vähän mitä on.

Sun pitää mennä kokeilemaan itse diggaatko siitä soundista. Suurimpaan osaan omista jutuista se on liian high-gain, joten se etuaste jäi pois tosta omasta BT:stä ja tilalle laitettiin muita, mulle käyttökelpoisempia ominaisuuksia. Kyllähän se SLO legendaarinen styrkkari on ja legendaariset äijät Claptonista Haynesin ja Warren DiMartinin kautta EVH:oon on sillä laittanu haisemaan.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Thanatopsis
07.12.2015 14:47:52
Juzpe: Sun pitää mennä kokeilemaan itse diggaatko siitä soundista.

Näinhän se on. Ei tän hintaluokan hankintoja toki tehdä muun kuin testausten perusteella. Olen käynyt säännöllisin väliajoin etsimässä torilta Soldanoa, ja tuo sana pompsahtelee sieltä esiin välillä lähinnä Crossroadin kuvauksessa.
http://lakevanda.bandcamp.com/
Juzpe
07.12.2015 14:57:27 (muokattu 07.12.2015 14:59:51)

Thanatopsis: Näinhän se on. Ei tän hintaluokan hankintoja toki tehdä muun kuin testausten perusteella. Olen käynyt säännöllisin väliajoin etsimässä torilta Soldanoa, ja tuo sana pompsahtelee sieltä esiin välillä lähinnä Crossroadin kuvauksessa.

Jäsen Terry_Pantheras ja pikistä siihen suuntaan. Joviaali äijä ja SLO 100 löytyy.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
Peteh83
07.12.2015 21:49:36
vulgaar: Minkä tyyppisiin kaappeihin porukka muuten ajaa omia Bluetonejaan? Parin viikon aikana on kaapin osto edessä, aika varmasti 1x12" tulee olemaan. Onko esim. Mesan Thielestä kokemuksia? En välttämättä kaipaa tummuutta lisää soundiin mutta Thielen isompi soundi olisi kuitenki plussaa. Muussa tapauksessa jokin muu laadukan 112-kokoinen kotelo johon WGS Black Hawk tai vastaava ratkaisu.

Mielellään tästäkin lukisin ajatuksia, lähinnä haen takaa tiukkaa ja ehkä isohkoa soundia 112-kaapista. 2x12 olisi tietenkin ihanteellisin soundin leviämisen takia myös mutta roudattavuus ajaa ensisijaisesti edelle.

Mulla on ollut jo usean vuoden ajan Bluetone 2x12" straight. Se on itse asiassa sama kaappi, joka on Bluetonen sivuilla kaapit -osiossa. Siinä on ollut kiinni monenlaista ämyriä ja yhdistelmää tähän mennessä:

1. WGS ET65 pari
2. WGS ET65 & Veteran 30
3. WGS Veteran 30 & Invader 50
4. WGS Invader 50 pari
5. WGS Veteran 30 pari

Kuten tosta voi päätellä, niin erilaiset yhdistelmät kierti, mutta päädyin tohon Veteraniin. Se on mun kokeilemista, brittihenkisistä keraamisista mun mielestä paras all around -kaiutin. Kaikki on hyviä kaiuttimia. Invader 50 toimii varmaan kaikista parhaiten kun pääsee soittamaan riittävän lujaa sellasta classic rock osaston kamaa. Dustyn cleaneille siinä oli ehkä hivenen liikaa alamiddlee ja ylämiddle oli ehkä turhan "crisp" + Fender henkistä yläpään helinää siinä ei enää pahemmin kuullut.

Mitä tulee tohon roudattavuuteen, niin jos teettää kaiuttimelle hyvän pyörällisen kotelon, niin se on aika sama onko siellä sisällä 2x12" vai 1x12". Itsellä on Bluescasella teetetty huppucase ja on kyllä näppärä. Roudatessa pyörällisen casen päälle pystyy pinoamaan muutakin roinaa.

Itse olen ruvennut harkitsemaan, että teettäisin Bluetonella 1x12" -kaapin keikoille, mutta lähinnä siitä syystä, että saisin vähennettyä edes hieman kartiopinta-alaa ja täten metakkaa lavalta. 2x12" kyllä soundaa yksinään isommalta, mutta Dustyn kanssa se läikii jo niin helkkaristi, että jos mieluisilla tehoilla vetäis yleisöön päin, niin sanomista tulis varmasti. Sanomista tulis myös, jos samoilla asetuksilla kaappi ampuis bändiin päin. Dusty on todella äänekäs kampe, mut soundaa mun mielestä parhaalta ja tasapainoisimmalta isollaan. Tehojen puolesta mulle ois voinu riittää 15w Princetonkin ;) Mut toisaalta, tolla voi vetää niin monentyyppistä ja monenlaisissa paikoissa suht pienillä kompromisseilla.
vulgaar
07.12.2015 22:27:39

Peteh83: Mulla on ollut jo usean vuoden ajan Bluetone 2x12" straight. Se on itse asiassa sama kaappi, joka on Bluetonen sivuilla kaapit -osiossa. Siinä on ollut kiinni monenlaista ämyriä ja yhdistelmää tähän mennessä:

1. WGS ET65 pari
2. WGS ET65 & Veteran 30
3. WGS Veteran 30 & Invader 50
4. WGS Invader 50 pari
5. WGS Veteran 30 pari

Kuten tosta voi päätellä, niin erilaiset yhdistelmät kierti, mutta päädyin tohon Veteraniin. Se on mun kokeilemista, brittihenkisistä keraamisista mun mielestä paras all around -kaiutin. Kaikki on hyviä kaiuttimia. Invader 50 toimii varmaan kaikista parhaiten kun pääsee soittamaan riittävän lujaa sellasta classic rock osaston kamaa. Dustyn cleaneille siinä oli ehkä hivenen liikaa alamiddlee ja ylämiddle oli ehkä turhan "crisp" + Fender henkistä yläpään helinää siinä ei enää pahemmin kuullut.

Mitä tulee tohon roudattavuuteen, niin jos teettää kaiuttimelle hyvän pyörällisen kotelon, niin se on aika sama onko siellä sisällä 2x12" vai 1x12". Itsellä on Bluescasella teetetty huppucase ja on kyllä näppärä. Roudatessa pyörällisen casen päälle pystyy pinoamaan muutakin roinaa.

Itse olen ruvennut harkitsemaan, että teettäisin Bluetonella 1x12" -kaapin keikoille, mutta lähinnä siitä syystä, että saisin vähennettyä edes hieman kartiopinta-alaa ja täten metakkaa lavalta. 2x12" kyllä soundaa yksinään isommalta, mutta Dustyn kanssa se läikii jo niin helkkaristi, että jos mieluisilla tehoilla vetäis yleisöön päin, niin sanomista tulis varmasti. Sanomista tulis myös, jos samoilla asetuksilla kaappi ampuis bändiin päin. Dusty on todella äänekäs kampe, mut soundaa mun mielestä parhaalta ja tasapainoisimmalta isollaan. Tehojen puolesta mulle ois voinu riittää 15w Princetonkin ;) Mut toisaalta, tolla voi vetää niin monentyyppistä ja monenlaisissa paikoissa suht pienillä kompromisseilla.

Aika hyvä kattaus ollut elementtejä, hyvää juttua :)

Roudattavuus tosiaan yks kriteeri, mutta Mesan Thiele/Bogner Cube/CAA tai vastaavat ison soundin 1x12 refleksikaapit kiinnostaa juuri siksi että ei tarvitsisi välttämättä 2x12 isompaan soundiin + Dusty Roadista saa tosiaankin paljon meteliä. Tähän mennessä paras vahvistin mitä omistanut ja ottaa pedaaleita vastaan niin hyvin että pärjään varmasti aika hyvin 1x12 kaapilla.

Itse asiassa tarkoituksena olisi tehdä joulun aikaan välipäivinä jonkin yllä mainitsemistani kaapeista kopio, ehkä kaksikin kaappia, toinen refleksillä, toinen normaali. Luultavasti Bogner, vaikkakin on toistaiseksi ollut hankaaluuksia löytää tarkkoja piirustuksia tai mittoja, Thielestä kylläkin mutta enemmän kiinnostaisi Bogner. Uraltonelle kokosin osalistan kaapin sekä head+cab-caselle, ja WGS:n Veteran 30 päädyn ostamaan.
"Boris the Blade, or Boris "the Bullet Dodger." As bent as the Soviet sickle, and as hard as the hammer that crosses it. Apparently, it's just impossible to kill the bastard."
Kuha
08.12.2015 13:58:37

Mulla on just kokeiltavana Bluetone Band King 2+2 Reverb combo. Roots-patu tykkää. Tollanen:
http://www.saunalahti.fi/mavartia/Bandking.jpg

Valmistajan tiedot pelistä:
Bluetone Band King 2+2 Reverb combo 4x10 WGS Veteran kaiuttimilla. Brownie-kanava modattu brown face Fender Deluxe 6G3 ja Blondie-kanava modattu Fender Bassman 6G6. 1-putkinen, omaan suunnitteluun perustuva jousikaiku omilla kanavakohtaisilla säädöillä. Pääteaste 2+2 periaatteella, eli molemmille kanaville oma pääteputkipari omilla ppimv master volume säädöillä. Pääteasteessa voidaan käyttää kaikkia yleisiä octal-putkia. Combon paino n. 21 kg.

Pari clippiä:

- Blondie kanava, Gretsch 6120:
http://www.saunalahti.fi/mavartia/Bandking_Gretsch

- Brownie-kanava, Gibson ES 335:
http://www.saunalahti.fi/mavartia/Bandking_Brownie_ES335.mp3

- Blondie kanava, Stratocaster:
http://www.saunalahti.fi/mavartia/Bandking_%20Strato.mp3
Old Fenders never die
sebu
08.12.2015 18:43:36

Kuha: Mulla on just kokeiltavana Bluetone Band King 2+2 Reverb combo. Roots-patu tykkää. Tollanen:

Bluetone Band King 2+2 Reverb combo 4x10 WGS Veteran kaiuttimilla. Brownie-kanava modattu brown face Fender Deluxe 6G3 ja Blondie-kanava modattu Fender Bassman 6G6. 1-putkinen, omaan suunnitteluun perustuva jousikaiku omilla kanavakohtaisilla säädöillä. Pääteaste 2+2 periaatteella, eli molemmille kanaville oma pääteputkipari omilla ppimv master volume säädöillä. Pääteasteessa voidaan käyttää kaikkia yleisiä octal-putkia. Combon paino n. 21 kg.

Pari clippiä:

Stratonäytteessä on kyllä hyvä soundi!
Laulava Kylätohtori
08.12.2015 18:56:27 (muokattu 08.12.2015 18:57:53)
Kuha: Mulla on just kokeiltavana Bluetone Band King 2+2 Reverb combo. Roots-patu tykkää. Tollanen:

Pari clippiä:

Mahtavat soundit, vaikka ehkä omaan käyttöön olisi jo liiankin roots kone.

Mutta mikä mielenkiintoisinta, niin se strato taas pieksee muut luutut soundillaan. :D

Miksiköhän helvetissä sitä oikein tulee itse koottua noita muita kitaroita niin paljon nurkkiin...

e. ja soitto tietysti myös mahtavaa...
They pass too much electricity. -SRV
Juzpe
08.12.2015 20:44:48

Kuha: Mulla on just kokeiltavana Bluetone Band King 2+2 Reverb combo. Roots-patu tykkää.

Ei o väliä millä vetää, Kuha saa hyvän soundin. :D
Laulava Kylätohtori
15.12.2015 13:02:30
Kyllä Juzpe vaan tietää nää putkihommat. Täytyy sanoa, että nyt, kun on vähän enemmän KT66 käyttötunteja takana, niin olen entistä tyytyväisempi. Ihan puhtaimmilla soundeilla tosin nämä ovat aavistuksen "huonommat" kuin 6V6:t, mutta noin muuten säröillä soundista puuttuu oikeastaan kaikki ne ärsyttävät elementit (kihinä ja räikeys/rakeus), jotka 6V6:ssa ärsytti. Em. huonot piirteet taitavat johtua myös jonkin verran alnico-elementistä, mutta nyt pelaa alnico loistavasti niin puhtailla, reunarosoilla kuin säröillä.

Ja niinhän siinä kävi, että WGS:n Blackhawk hävisi tiukan kisan Taydenin Smoothille.
Juzpe
15.12.2015 15:17:01 (muokattu 15.12.2015 15:18:17)

Laulava Kylätohtori: Kyllä Juzpe vaan tietää nää putkihommat.

Paskat mää niistä mitää tiedä. Oma mielipide on muodostunut kokemuksen kautta :) Itte tarttis arpoo tohon Red Deviliin 6550:t tai KT-88:t kiinni että sais vähä lisää headroomia putsikanavalle. Riittää kyllä klubeilla ja kujasen baarissa paremmin ku hyvin, mutta kun... Kummat laittasitte, jos soundi-ihanne ois KT-66 pari?

Vai tilaanko vaan Genalxin Gold Lion KT88:a kasan, lyön tulille ja opettelen elämään niiden kans?
Laulava Kylätohtori
16.12.2015 22:28:20
Juzpe: Paskat mää niistä mitää tiedä. Oma mielipide on muodostunut kokemuksen kautta :) Itte tarttis arpoo tohon Red Deviliin 6550:t tai KT-88:t kiinni että sais vähä lisää headroomia putsikanavalle. Riittää kyllä klubeilla ja kujasen baarissa paremmin ku hyvin, mutta kun... Kummat laittasitte, jos soundi-ihanne ois KT-66 pari?

Joo, mielipidejuttujahan nämä. Mutta ilman teikäläisen (ja Gaben) hehkutusta olisi varmasti jääneet KT66:t testaamatta. Ja sehän se olisi ollut huikea virhe, koska nyt se on varma juttu - KT66:t ovat meikäläisen putket.

Särösoundi on tosiaan paljon mehukkaampi ja kermaisempi (tai jotain) kuin 6V6:lla. oikein maukas ja tasapainoinen. Samoin puhtaat toimivat loistavasti, vaikka 6V6:ten tietty juttu jääkin näillä pois. 6V6:t olisi kenties saanut toimimaan säröillä paremmin eri kaapilla, mutta en ole valmis luopumaan alnicosta, niin se ei ollut tällä kertaa edes vaihtoehto. Ja olihan ne 6V6:t siis loistavat nekin, ei sillä, että niissä nyt mitään vikaa olisi ollut...

Testasin myös EL34:a, mutta jotenkin vaan omaan makuun KT66:ssa on pitkälti kaikki EL34:ten hyvät puolet, mutta ilman tiettyjä huonoja puolia. Tosin kyllä EL34:llakin puhtaat ovat yllättävän hyvät. Niissä on tiettyä "lasimaisuutta" tai mikä oikea termi sitten ikinä mahtaakaan olla. Mutta eipä tarvitse enää EL34:stakaan haaveilla. Ja mikä parasta, tuntuisi, että KT66:t eivät vaadi yhtä paljon volumea, että soundaa loistavalta.

Se on siinä nyt. KT66:t paikalleen, etuasteessa saa olla, mitä on ja ei muuta kuin vuosien jälkeen saa ruuvata nuppien takalevyt paikalleen. Tube quest on ohi.

Vai tilaanko vaan Genalxin Gold Lion KT88:a kasan, lyön tulille ja opettelen elämään niiden kans?

Kuulostaa pragmaattiselta soittajan ratkaisulta...
Juzpe
17.12.2015 11:00:26

Laulava Kylätohtori:

Kuulostaa pragmaattiselta soittajan ratkaisulta...

Kyllä näitä asioita pitää mun mielestä tolta pohjalta lähestyä, mutta toisaaltaa tuunaus ja kikkailu kuuluu myös olennaisena osana hommaan.

Oishan siinä 6550:t vaihtoehtona toki. Kamarunkkua kyllä harrastan edelleen, mutta toi isompi keikkakalusto alkaa oleen sen verran hyvässä iskussa, että ainoot puuttuvat/ säädettävät asiat on moderni country & western- särö, mahdollisesti parempi kompura ja ton nupin headroomin kasvattaminen KT88/6550-putkilla. Hiukan tekis mieli koittaa oisko Rockett Archer parempi kuin SoulFood soolobuusterina, mutta veikkaisin eron olevan niin marginaalinen, ettei taida maksaa vaivaa eikä ainakaan sen archerin syömää rahamäärää. Texas Ranger II on toki yhtenä vaihtoehtona edelleen olemassa. Se vaan vaatii peräänsä noise-gaten, mikä taas lisää spedujen määrää...
Tietysti jos sais spedut mahtumaan pykälää pienempään lautaan, se ois tosi ihkua. Vaatis tosin minikokoisen wah-pedaalin tuon hienosti valaistun BudWahin sijaan.
Laulava Kylätohtori
20.12.2015 23:04:22
Dusty treenikselle -projekti alkaa jo vähän hahmottumaan. Uuden kotikoneen specsit alkaa olemaan jo aika hyvin hanskassa, mutta onhan niitä nyt mietittykin jo varmaan vuoden verran. Kiireettä on hyvä miettiä. :)

Mutta aika hyvin alkaa tosiaan olemaan paketti kasassa ja keskusteluja on käyty pitkin matkaa myös Bluetonen suuntaan. Kaikki tarpeellinen pitäisi saada mukaan, mikä ei ole sinänsä vaikeinta, vaan se, ettei tule specsattua liikaa turhia ominaisuuksia, kanavia ja hilavitkuttimia. Helposti sitä innostuu ja alkaa haluamaan liikoja.

Mutta kahtellaan nyt vielä rauhassa... :)
antnis
20.12.2015 23:06:35
Mua kiinnostais teettää 4 x 10" veteraaneilla, ei varmaa ois ees kallis. Ton nykysen vois viedä muuanne ettei tarvis sitäkin sit aina roudaa.
Laulava Kylätohtori
20.12.2015 23:10:05 (muokattu 20.12.2015 23:12:45)
antnis: Mua kiinnostais teettää 4 x 10" veteraaneilla, ei varmaa ois ees kallis. Ton nykysen vois viedä muuanne ettei tarvis sitäkin sit aina roudaa.

Kaappi siis?

4x10" Veteranit toimi todella hienosti Bassman '59:ssä. Ei lainkaan huono idea, eikä nuo 10" Veteranit tosiaan maksa edes paljoa.

e. ehkä sekin Bassman tuli myytyä vähän hätäisesti, mutta toisaalta, ei sitä voi kaikkea pitää. Expressinkin myynnin mahdollisuutta mietin, jos uutta pistetään tulille, mutta kun tänään taas tuli sillä soiteltua, niin ei taida kantti kestää. On se vaan hieno peli sekin...
antnis
20.12.2015 23:31:59
Laulava Kylätohtori: Kaappi siis?

4x10" Veteranit toimi todella hienosti Bassman '59:ssä. Ei lainkaan huono idea, eikä nuo 10" Veteranit tosiaan maksa edes paljoa.

e. ehkä sekin Bassman tuli myytyä vähän hätäisesti, mutta toisaalta, ei sitä voi kaikkea pitää. Expressinkin myynnin mahdollisuutta mietin, jos uutta pistetään tulille, mutta kun tänään taas tuli sillä soiteltua, niin ei taida kantti kestää. On se vaan hieno peli sekin...

Juu kaappi Dustylle. Kympithän on siinä Band King Reverbissäkin...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)