Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: JJ EL84 putkien biasointi ulkoisen bias-mittauspisteen avulla
1
zapateados
19.12.2015 12:02:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Hughes & Kettnerin Statesman Dual EL84 vahvistin, jonka alkuperäiset pääteputket tulivat tiensä päähän. Vahvistimesta löytyy ulkoinen bias-mittauspiste ja ajattelin opetella ensimmäistä kertaa biasoimaan uudet pääteputket itse.
 
Ostin Uraltonelta mätsätyn parin EL84 putkia heidän sovittamalla medium (3) luokituksella. Näiden putkien paketissa on seuraavat arvot: la 24,0 mg 8,5 lg2 2,4. Kun tsekkasin Hughes & Kettnerin manuaalia, niin siellä vahvistin neuvotaan biasoimaan 16-21 mV (tai mA) alueelle (linkki: http://www.manualslib.com/manual/73 … esman-Dual-El84.html?page=12#manual). En löytänyt Uraltonen sivuilta tietoa, mikä on heidän sovittamien JJ EL84 medium putkien mV tai mA pitäisi olla.
 
Osaako joku neuvoa, mihin mV-arvoon nuo Uraltonen mätsäämät putket pitäisi biasoida? Yritin etsiä tietoa Googlettamalla, mutta tuntuu, että mitä enemmän luen aiheesta, sitä hämärämmäksi koko biasointihomma menee.
 
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
Jucciz
19.12.2015 12:29:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähtää vaan tuohon 16-21 mA haarukkaan. Biasointitarve ei riipu putkimerkistä. Siinä putken pakkauksessa näkyvät lukemat kertovat vain sen, miten kuumana putki käy (esim.) EL84:n datalehden antamissa "normaalioloissa" - ja koska putket ovat yksilöitä, juuri biasoinnin avulla ne saadaan käymään sopivan kuumina koneessa kuin koneessa.
zapateados
19.12.2015 13:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Tähtää vaan tuohon 16-21 mA haarukkaan. Biasointitarve ei riipu putkimerkistä. Siinä putken pakkauksessa näkyvät lukemat kertovat vain sen, miten kuumana putki käy (esim.) EL84:n datalehden antamissa "normaalioloissa" - ja koska putket ovat yksilöitä, juuri biasoinnin avulla ne saadaan käymään sopivan kuumina koneessa kuin koneessa.
 
Juuri näin olen ymmärtänyt asian, mutta luulin, että mätsätyissä pareissa putken "sweet spot" (eli kuin paljon siihen kannattaa antaa virtaa) olisi mitattu valmiiksi? Ilmeisesti tässä tapauksessa luulo ei ole tiedon väärti?
 
Pystynkö mittaamaan putkien "sweet spotin" jotenkin yleismittarin avulla, vai vaatisiko se plate voltagen mittaamista putkenkannoista?
 
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
LaXu
19.12.2015 20:35:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zapateados: Juuri näin olen ymmärtänyt asian, mutta luulin, että mätsätyissä pareissa putken "sweet spot" (eli kuin paljon siihen kannattaa antaa virtaa) olisi mitattu valmiiksi? Ilmeisesti tässä tapauksessa luulo ei ole tiedon väärti?
 
Pystynkö mittaamaan putkien "sweet spotin" jotenkin yleismittarin avulla, vai vaatisiko se plate voltagen mittaamista putkenkannoista?

 
Ei niissä käsittääkseni ole mitään putkikohtaista sweet spottia. Pistä puoliväliin ilmoitetuista arvoista, jos kuulostaa hyvältä niin se on siinä. Sitten voi kokeilla ajaa hieman kuumempana (vähentää tietty hieman putkien ikää).
 
Mä joskus kokeilin Marshallin DSL50:ssa potikan eri bias-arvoja keinokuorman läpi luukutettuna. Kylmällä soundi oli rakeisempi ja ohuempi, kuumana täyteläisempi mutta vähän tunkkaisempi. Tämä siis kuului ainoastaan jos vahvistinta luukutetaan täysiä ja ero kuuma vs "keskiasetus" oli oikeasti aika olematon. Mieluummin pidempää ikää putkille, joten laittaisin vaan vahvarin valmistajan suositteleman arvon mukaan.
 
Myydään Seymour Duncanin mikkejä! http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=899515
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «