Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tokai Custom Edition -Stratocaster-kopion alkuperä ja arvo
1
Navdi
22.06.2015 08:15:30 (muokattu 22.06.2015 13:54:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Mulla on tallessa ensimmäinen oma kitarani, jonka sain juuri kunnostettua tikkiin ja otettua uudelleen käyttöön. Ihan silkkaa uteliaisuutta kävi kiinnostamaan, että mistäs tämmönen kitara on alunperin peräisin ja onko se peräti jonkun arvoinen, kun noista on aika kirjavaa tietoa tuolla internetin ihmemaailmassa.
 
AFAICT kitara on siis about tällainen:
 
Luonnonvalkoinen Tokai Custom Edition mustalla scratch platella, ruusupuu-otelaudalla ja ilmeisesti joko leppä tai japaniansaarni -bodyllä, ostettu vuonna 1991 Kouvolasta. Kyseessä on Fender Stratocasterin kopio. Vertailin Tokairegistry-foorumin kuviin ja näyttäis headstockin tekstin tyylin perusteella että on ilmeisesti Tokai Custom Edition vuodelta 1986 mallia joko ST50 tai ST60 (kumpi selviäisi kaiketi vain avaamalla ja mikkien merkintöjä tutkimalla), joka on siis kopio hieman modifioidusta Fender 1956-1960 Stratocasterista. Miten modifioitu? En osaa sanoa, joskin säätönuppeja on Straton normaalin vol-tone-tone sijaan vain kaksi eli vol-tone.
 
Tallamikin vaihdoin itse joskus 90-luvun alussa alkuperäisestä single coilista tuollaiseen Jacksonin humppariin.
 
Oon jäänyt käsitykseen, että tuosta ainakin ne hieman vanhemmat Gold Starit on aika arvokkaita kapineita (no, suhteellisesti ottaen), mutta mitenkäs tämä? Olenko osanut suurinpiirtein oikeaan noilla spekuloinneillani vai olisiko jollakulla parempaa tietoa tarjolla? Kaikki tieto kelpaa mitä on kertoa.
 
Joitain kuvia kepistä löytyy täältä. Pitäisi olla ihan kaikkien katsottavissa, mutta hihkaisua vaan jos jostain syystä eivät näy:
 
https://drive.google.com/open?id=0B … hVjl1NS1iUVRNSnZsUWdXYWM&authuser=0
 
Durty
22.06.2015 11:49:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei näy kuin yksi kuva kaulan kiinnityslevystä.
 
Navdi
22.06.2015 13:52:57 (muokattu 22.06.2015 14:00:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Durty: Ei näy kuin yksi kuva kaulan kiinnityslevystä.
 
No pentele. Näkyisikö nämä:
 
http://s1207.photobucket.com/user/j … /slideshow/Tokai%20Custom%20Edition
 
Muokkasin myös alkuperäisen postin linkkiä:
 
https://drive.google.com/folderview … l1NS1iUVRNSnZsUWdXYWM&usp=drive_web
 
hollstro
23.06.2015 08:27:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun arvaus on että on ST50-malli, koska tuossa on halvimmat viritimet mitä tuona aikoina Tokaihin laitettiin. Siisti peli ja arvionin hinnasta on 400-450 €
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
PIM
23.06.2015 10:58:36 (muokattu 23.06.2015 10:59:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika paljon 450e tollasesta kun kattoo osia. Halvimmat virittimet mitä rahalla saa ja vaahtomuoviblokki tallassa luulisi antavan jo jotain osviittaa kitaran yleislaadusta. Itselläni oli joskus 20v sitten samaa Custom Edition sarjaa superstrato, josta maksoin kai jotain 500 sen aikaista valuuttaa kun menin tuohon samaan Custom Edition halpaan ja joka oli aivan sysipaska eikä siitä ikinä mitään soitinta tullut kun kaulakin oli mallia propelli. Jos tuo on yhtään parempi niin onnittelut. Omalta osaltani ei jatkoon.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Navdi
23.06.2015 12:49:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni tämä on kyllä toiminut ihan hyvin niin silloin teininä yli 20 vuotta sitten kuin nytkin, kuntoon pistettynä (otelauta putsattu ja öljytty ja nauhat hiottu). Kyllä tolla ihan kiva on soitella, että varmaan mulla on sitten käynyt keskivertoa parempi tsägä ja sattunut yksilö joka ei ole ihan susi. ;)
 
Kiitoksia kuitenkin tiedoista.
 
hallu
23.06.2015 13:00:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Navdi: Itselläni tämä on kyllä toiminut ihan hyvin niin silloin teininä yli 20 vuotta sitten kuin nytkin, kuntoon pistettynä (otelauta putsattu ja öljytty ja nauhat hiottu). Kyllä tolla ihan kiva on soitella, että varmaan mulla on sitten käynyt keskivertoa parempi tsägä ja sattunut yksilö joka ei ole ihan susi. ;)
 
Kiitoksia kuitenkin tiedoista.

 
Ei se siitä huonosta kitarayksilöstä voi tehdä mitään yleistyksiä jonkun merkin yleiseen laatuun, vaikka se yksilön kohdalla kyllä vaikuttaakin. Sulla on hieno kitara, jonka olet pistänyt hyvään tikkiin, niin ei muuta kun kovaa soittoa vaan:-) . PS. kai sulla kuitenkin on se alkuperäinen tallamikki tallella?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Navdi
23.06.2015 13:18:47 (muokattu 23.06.2015 13:19:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: PS. kai sulla kuitenkin on se alkuperäinen tallamikki tallella?
 
Harmi kyllä ei ole tallessa enää. :( Tähän liittyy pieni stoorikin, elikkä tuo oli niinkuin jo sanottua mun eka ja ainoa kitara, joka sitten siirtyi ullakolle pölyttymään ja tässä vaiheessa se alkuperäinen tallamikki oli vielä tallessa, kulki mukana kitaralaukun kotelossa. Sitten tuli aikuisena muuttoa pienempään asuntoon ja jouduin kitaran myymään tilanpuutteen vuoksi. Tästä on aikaa noin kymmenisen vuotta.
 
Tuossa sitten keväällä löysin kaverin jolle olin kitaran myynyt. Kaveri oli rahapulassa ja mulla oli taas isompi asunto joten ostin vanhan sotaratsun itselleni takaisin edukkaaseen hintaan. Jossain tuossa matkan varrella oli kadonnut alkuperäinen tallamikki, kampi ja takapleksi, mutta kitara muuten oli täysin ehjä, mitä nyt hieman nuhjuinen. Ei toi Jacksonin humppari suinkaan huono mikki ole, mutta toki alkuperäinen olisi aina alkuperäinen.
 
hallu
23.06.2015 13:58:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Navdi: Harmi kyllä ei ole tallessa enää. :( Tähän liittyy pieni stoorikin, elikkä tuo oli niinkuin jo sanottua mun eka ja ainoa kitara, joka sitten siirtyi ullakolle pölyttymään ja tässä vaiheessa se alkuperäinen tallamikki oli vielä tallessa, kulki mukana kitaralaukun kotelossa. Sitten tuli aikuisena muuttoa pienempään asuntoon ja jouduin kitaran myymään tilanpuutteen vuoksi. Tästä on aikaa noin kymmenisen vuotta.
 
Tuossa sitten keväällä löysin kaverin jolle olin kitaran myynyt. Kaveri oli rahapulassa ja mulla oli taas isompi asunto joten ostin vanhan sotaratsun itselleni takaisin edukkaaseen hintaan. Jossain tuossa matkan varrella oli kadonnut alkuperäinen tallamikki, kampi ja takapleksi, mutta kitara muuten oli täysin ehjä, mitä nyt hieman nuhjuinen. Ei toi Jacksonin humppari suinkaan huono mikki ole, mutta toki alkuperäinen olisi aina alkuperäinen.

 
Nuhjuisuus kuuluu asiaan tuossa kitaratyypissä ;-)
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Durty
23.06.2015 19:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno kitara ja ensikitaraksi aivan loistava.
 
Navdi
17.12.2015 22:08:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää nostaa kuolleista tämä vanha ketju ihan vaan koska.
 
Viime aikoina on tullut soiteltua aika paljonkin tällä vanhalla sotaratsulla. Vaihdettiin pajalla tallaan hieman ohutsoundisen hevi-jaksonin tilalle Fenderin oma humppari ja awot, nyt kelpaa taas soitella. Tähän vintage-tyyliseen radiukseen ja pieniin/mataliin nauhoihinkin tottuu ja toki tuo, että vain yksi tone, joten ei tule volume sormien tielle ja vahingossa sohaistuksi kuten Stratossa itselläni normaalisti on vaan plussaa.
 
Heräsi hieman kans mielenkiinto näihin nyky-Tokaihin. Onkos mihinkään? Onko nämä edelleen Made in Japan vaiko vain kalleimmat? Mikä näissä on esikuvana? Moderni strato vai joku tietyn vuosikymmenen ideaali?
 
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
opel99
21.12.2015 16:37:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

musamaailmassa on hyvä valikoima nyky tokai kitaroita,edullisemmat on tehty koreassa(?) ja TST-50 joka on MIJ strato maksaa näemmä kotelon kanssa 796e siitä ylöspäin made in japan stratoja sitten on jokunen malli
 
ei se ikä vaan asenne
naavanka_
21.12.2015 18:19:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opel99: musamaailmassa on hyvä valikoima nyky tokai kitaroita,edullisemmat on tehty koreassa(?) ja TST-50 joka on MIJ strato maksaa näemmä kotelon kanssa 796e siitä ylöspäin made in japan stratoja sitten on jokunen malli
 
Ford Fiestaa saa vieläkin Jenkeistä, voin myydä oman kasarimallin satkun halvemmalla mitä uusi maksaisi.
 
opel99
22.12.2015 19:39:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Ford Fiestaa saa vieläkin Jenkeistä, voin myydä oman kasarimallin satkun halvemmalla mitä uusi maksaisi.
 
???????
virhe,liian lyhyt kirjoitus/kommentti
 
ei se ikä vaan asenne
Navdi
22.12.2015 23:42:32 (muokattu 22.12.2015 23:45:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_: Ford Fiestaa saa vieläkin Jenkeistä, voin myydä oman kasarimallin satkun halvemmalla mitä uusi maksaisi.
 
Whaat? :)
 
Niin siis, mitä Ford Fiestalla on tekoa minkään kanssa? :)
 
Kyselin tuolla aiemmin olisiko jollakulla parempaa dataa noista Tokain malleista, ts. mihin Fenderin malliin pohjaavat muotoilunsa, eli lähinnä siis kaulan leveyden, paksuuden, muodon ja otelaudan kaarevuuden, sekä nauhat. Omassani otelaudan radius on joku todella pieni, olisikohan noin 7,25", kaula on satulan kohdalta noin 42mm ja malli on joku suht litteä C-muoto. Nauhat ovat vintage-fendereiden tapaan ne ohuet ja matalat.
 
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
naavanka_
23.12.2015 08:50:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opel99: ???????
virhe,liian lyhyt kirjoitus/kommentti

 
Eikäkön alunperin kattelin että tarkoitit tuolla aloituspostin kitaraa ja vertasit sitä nykyjapsitoksuihin.
 
Meinasin ensin korjata mutta oli absurdiudessaan niin hieno viesti että en viitsinyt.
 
Diu diu.
 
Navdi
23.12.2015 09:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selvä sitten. ;)
 
Tosiaan saattoi se olla vertaamistakin mutta enemmän mua kiinnostaa ne tarkemmat speksit näistä nykymalleista. Tuo miksi mun kitarassa on vain yksi Tone siinä missä useimmissa on kaksi on myös kiinnostava ja mietin mikä siinä ratkaisussa on takana.
 
Että olikos jollakulla tietoa vai jatketaankos huutelua ja hassuttelua. :)
 
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «