Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vanha vs. uusi rauta
1
Petteri81
17.12.2015 07:41:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen ajatellut, että kun saan joskus hankittua esimerkiksi Neven etusen, niin se on ikään kuin lopullinen ratkaisu, josta ei ylös päin ole enää juuri pääsyä. Mitä vielä. Yksi kaveri tuumas, että eihän nämä nykyiset Nevet sun muut "laatuvehkeet" ole lähellekkään niin hyviä kun ne vanhat alkuperäiset. Oli sitä mieltä, että lähinnä ratsastavat vanhan maineella. Eli pitäisi päästä käsiksi niihin vanhoihin, mutta sitten alkaa tonnit livahtamaan liukkaasti. Onko kellään kokemusta vanhan ja uuden eroista? Uskon kyllä, että eroa voi olla, mutta onko se oikeasti niin iso, että sen kuulee?
 
darkus
17.12.2015 08:58:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vierekkäin vertailtuna varmaan joo. Onko sillä merkitystä, sen päätät ite, makuasia.
 
Uudet käyttää tod.näk pintaliitoskomponentteja (kuten ssl nykyään) joissa osien toleranssit on tosi pienet, vaikuttaa toki soundiin x määrän. Plus että kaikki muuntajat yms taitaa olla reproja.
 
Isot pojat sanoo että BAE ja Vintech ois lähempänä vanhaa neveä kuin AMS. Minkä tahansa hommaat, tuut varmasti olemaan tyytyväinen siihen jos sulla ei ole jotain toista mihin verrata.
 
PurpleCandle
17.12.2015 12:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Petteri81: Olen ajatellut, että kun saan joskus hankittua esimerkiksi Neven etusen, niin se on ikään kuin lopullinen ratkaisu, josta ei ylös päin ole enää juuri pääsyä. Mitä vielä. Yksi kaveri tuumas, että eihän nämä nykyiset Nevet sun muut "laatuvehkeet" ole lähellekkään niin hyviä kun ne vanhat alkuperäiset. Oli sitä mieltä, että lähinnä ratsastavat vanhan maineella. Eli pitäisi päästä käsiksi niihin vanhoihin, mutta sitten alkaa tonnit livahtamaan liukkaasti. Onko kellään kokemusta vanhan ja uuden eroista? Uskon kyllä, että eroa voi olla, mutta onko se oikeasti niin iso, että sen kuulee?
 
Tämä on ilmeisesti aika hyvä Neven etunen/EQ: https://www.youtube.com/watch?v=PHkn6--54SI&feature=youtu.be&t=53m40s
 
Onko Neve sitten yleismaailmallisesti jokaisen korviin parhaankuuloinen? Sekin on yksi pointti.
 
Breathing Black Metal since 1997
dewil
17.12.2015 14:09:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin mikä niistä neven 1073:sta on sitten se paras soundisin? abban käyttämä Helmikuun 1970 malli, vai beegeesin studioitten elokuun 1976?
Ennen komponenteissa on ollu aika paljon toleranssia, ja erot vielä korostuu, missä päin vehkeet on olleet ja missä käytössä.
Jos aikakoneella tuodaan seisarivehje suoraan tehtaalta ja vertaillaan sitä nykykomponenttireplikaan, niin vermaan niissä on eroja. Onko ne erot sitten hyviä vai huonoja? Ei voi tietää. Se on kuitenkin aika varmaa, että jos ko. insinööreillä olis ollu nykyajan komponentteja käytössä, niin ne olis ihan varmasti käyttäneet niitä.
 
Muutenkin tää "ennen oli soundikin soundimpaa" ajattelutapa on pystyynkuollutta.
Mä kurkotan esim. API 550 suuntaan, jos tarvin tietyn karaktäärin omaavaa bassoa tai kekkaria. Toisessa tilanteessa se voi yhtä hyvin löytyä SSL:stä tai Manleylta, tai hitto vaikka behringeriltä, jos niikseen.
 
Ainoa totuus, joka äänialalla pätee vuodesta toiseen, on:
"Jos se kuulostaa hyvältä, niin se mitä todennäköisimmin kuulostaa hyvältä."
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
PJS
17.12.2015 14:37:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Niin mikä niistä neven 1073:sta on sitten se paras soundisin? abban käyttämä Helmikuun 1970 malli, vai beegeesin studioitten elokuun 1976?
Ennen komponenteissa on ollu aika paljon toleranssia, ja erot vielä korostuu, missä päin vehkeet on olleet ja missä käytössä.
Jos aikakoneella tuodaan seisarivehje suoraan tehtaalta ja vertaillaan sitä nykykomponenttireplikaan, niin vermaan niissä on eroja. Onko ne erot sitten hyviä vai huonoja? Ei voi tietää. Se on kuitenkin aika varmaa, että jos ko. insinööreillä olis ollu nykyajan komponentteja käytössä, niin ne olis ihan varmasti käyttäneet niitä.
 
Muutenkin tää "ennen oli soundikin soundimpaa" ajattelutapa on pystyynkuollutta.
Mä kurkotan esim. API 550 suuntaan, jos tarvin tietyn karaktäärin omaavaa bassoa tai kekkaria. Toisessa tilanteessa se voi yhtä hyvin löytyä SSL:stä tai Manleylta, tai hitto vaikka behringeriltä, jos niikseen.
 
Ainoa totuus, joka äänialalla pätee vuodesta toiseen, on:
"Jos se kuulostaa hyvältä, niin se mitä todennäköisimmin kuulostaa hyvältä."

 
Plus et miten paljon se soitetun matskun laatu vaikuttaa siihen miltä me kuvitellaan sen "raudan" saundaavan? Eihän esim. etarilla sinänsä oo mitään saundia koska se ei itsekseen päästä ääntä (paitsi kohinaa ja lyötäessä kolinaa) jolloin ilman ihan oikeeta A/B vertailua voi olla aika haikeeta sanoa sinänsä hyvin samankaltaisien kamojen saundista yhtään mitään.
 
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
studiokekkonen
17.12.2015 15:51:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ton komponenttien toleranssi-asian lisäksi kaikkeen vanhaan sälään pätee myös sellainen merkillinen totuus että se ei aina ole ollut vanhaa. Silloin kun Neven 1073 tai APIn 550 on legendaariset statuksensa ansaitusti saaneet, ne on olleet tuliteriä laitteita. Nyt ne on vuosikymmeniä vanhoja. Kuinka lähellä ne on sitä mitä niiden oli tarkoitettu olevan? Ihan samalla lailla kuin ne kitarat ja rummut joilla on vedetty ne legendaariset biisit. Ei ne silloin mitään ikivanhoja reliikkejä ole olleet vaan melko uusia, jopa pakasta vedettyjä. Toki sen ajan metodeilla valmistettuja.
 
Pedantti huolto on tietysti tapa jolla vanhat laitteet saa ainakin teoriassa ns. uudenveroisiksi tai melkein sinne päin, mutta esimerkiksi mikkien kanssa on vähän arvailua miltä se U47 "oikeasti" kuulostaa kun joka ikinen yksilö on vanhentunut vähän eri lailla ja on siis vähän eri kuuloinen.
 
Meille on nykyään tarjolla aivan törkeän hyviä laitteita vähintäänkin kohtuuhinnalla. Eiköhän nyt keskitytä tekemään musaa ja kehittämään omaa osaamista ja ammattitaitoa aina korkeammalle levelille. Siitä se kuitenkin on kiinni, ei siitä minkä valmistajan minkä vuosikerran laite sattuu olemaan käytössä.
 
Juppu / Studio Kekkonen / www.studiokekkonen.com / studiokekkonen.blogspot.com
Petteri81
17.12.2015 17:42:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En siis tarkoita, että etsisin itse jotain vanhaa soundia. Paljon on muita pullonkauloja ja se olisi aivan liian kallista lystiä. Varsinkin kun tuo oma studiohuone seisoo 99,999% tyhjän panttina. Toisaalta olen kuvitellut aiemminkin tasoksi riittävän kun sen yhden laitteen päivittää. Aina vaan tahtoo tulla eteen uusi hankinta :D
 
Lähinnä tässä vaiheessa kiinnostaa se onko ero todella olemassa/kuultavissa vai onko se enemmän fiilisjuttu sitä vanhaa legendaa hypistellessä? (Suurin osa varmasti on sitä mieltä että fiilisjuttu) Sehän on totta että ennen rauta oli rautaa ja mikäli nuo nykyään eri tavalla tehdään, niin varmaan se soundikin voi olla eri. Tämä aiemmin mainittu kaveri on vienyt analogihommat ihan äärimmilleen ja on kyllä varmasti pätevä sillä alalla. Hommailee maailmalta laatu komponentteja ja rakentelee kaikkea itse.
 
darkus
17.12.2015 17:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

studiokekkonen: Ton komponenttien toleranssi-asian lisäksi kaikkeen vanhaan sälään pätee myös sellainen merkillinen totuus että se ei aina ole ollut vanhaa. Silloin kun Neven 1073 tai APIn 550 on legendaariset statuksensa ansaitusti saaneet, ne on olleet tuliteriä laitteita. Nyt ne on vuosikymmeniä vanhoja. Kuinka lähellä ne on sitä mitä niiden oli tarkoitettu olevan? Ihan samalla lailla kuin ne kitarat ja rummut joilla on vedetty ne legendaariset biisit. Ei ne silloin mitään ikivanhoja reliikkejä ole olleet vaan melko uusia, jopa pakasta vedettyjä. Toki sen ajan metodeilla valmistettuja.
 
Tämä.
 
"I wish I had my 400 dollar LDC with me" sanoi eräs amerikkalainen tuottaja käytyään jollain legendaarisella studiolla laulusessioissa. Olivat äänittäneet jollain vanhalla house engineerin suosimalla vintage neumannilla. Jälkikäteen kuunneltuna kuulosti vanhalta mikiltä, kuin rikkinäinen puhelin. Uusiksi meni.
 
Ei custom kitarakaan ole automaattisesti parempi.
 
Groovi
17.12.2015 18:44:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uusi tai vanha, originaali tai hyvin tehty klooni, ne kaikki kuulostavat hyvältä. Ei välttämättä keskenään samalta, mutta kuitenkin hyvältä. Osta mikä tahansa versio ja panosta turhalta hifistelyltä säästynyt aika laitteen käyttämiseen - eli musiikin tekemiseen ja äänittämiseen.
 
Jokainen meistä rakastaa säätämistä, mutta voin vakuuttaa, että täydellisesti floppaavan tai miljoonia myyvän levyn ero löytyy aivan muualta kuin Neven preampin valmistusvuodesta. Kukaan ei tule koskaan sanomaan, että levy olisi ollut menestys jos etarina olisi sittenkin käytetty sitä vintage-versiota AMS:n sijaan.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
Spedemix
23.12.2015 22:13:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä alafoorumilla tunnutaan kirjoittavan (omasta mielestäni) nykyään paljon enemmän asiaa että sunnuntai-ilolleni joka koostuu pääasiassa kepin änkemisestä herhiläispesään ei tunnu löytyvän enää sijaa. :)
 
Psykologia on yksi haastava muuttuja kun vertailee vanhoja ja uusia laitteita. Olen huomannut että mitä enemmän ihmiset upottavat fyrkkaa rautaan sitä enemmän he diggailevat siitä (ja väitän että tämäkin vaikuttaa OP:n kaverin mielipiteeseen). Olen muutaman kerran joutunut sellaiseen raivostuttavaan tilanteeseen jossa joku vaatii minua kytkemään signaalitielle laitteen A laitteen B sijaan vain siksi koska laite A on kalliimpi. A ja B ovat topologialtaan/kytkennältään kaksi täysin erilaista laitetta (esim vaikkapa UA 610 vs GAP-73). Me kaikki kuitenkin olemme vähintään omasta mielestämme erittäin fiksuja ihmisiä; myös rahankäytössä. :)
 
Ammattikäytössä tarvitsee aina tutkailla sitä kuinka nopeasti laite maksaa itsensä takaisin. Fakta on kuitenkin se että kun siirrymme akselilla "Halpaklooni->Moderni Realdeal->Autenttinen Vintage" oikeammalle, rahasummat nousevat exponentiaalisesti ja ns. "hyötysuhde" vähenee. Siksi vuosikertalaitteen osto olisi relevanttia vain siinä tapauksessa että töitä on aivan jumalattomasti ja em. laite on aivan integraali workflowssasi (mitenhän toi kääntyisi suomisuomeksi?). Millionheirin lelut ovat tietenkin asia erikseen. :)
 
Ylivoimaisesti tärkein tekijä laitteen saundissa on KYTKENTÄ. Tämän ovat yhtiöt kuten Golden Age ja Warm Audio menestyksekkäästi oivaltaneet ja valjastaneet käyttöönsä.
 
Spede blendaa: https://blend.io/spede
Groovi
23.12.2015 23:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Psykologia on yksi haastava muuttuja kun vertailee vanhoja ja uusia laitteita. Olen huomannut että mitä enemmän ihmiset upottavat fyrkkaa rautaan sitä enemmän he diggailevat siitä (ja väitän että tämäkin vaikuttaa OP:n kaverin mielipiteeseen). Olen muutaman kerran joutunut sellaiseen raivostuttavaan tilanteeseen jossa joku vaatii minua kytkemään signaalitielle laitteen A laitteen B sijaan vain siksi koska laite A on kalliimpi.
 
Totta joka sana. Puolueettomuus ja objektiivisuus ovat asioita joiden oppiminen on kaikkein vaikeinta. On vaikeaa todeta tuhansien eurojen laite romuksi, koska samalla tulee tavallaan tunnustaneeksi oman inhimillisyytensä. Mutta näin se vaan menee, että joskus se kaikilla maailman foorumeilla hehkutettu laite ei olekkaan sitä mitä sä olit kuvitellut.
 
Oikea asenne korvaa väärät välineet.
Mikael
24.12.2015 00:35:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle tuollainen laite on ollut UA:n 610. En diggaa. Mut sit taas toisaalta nää on myös henkilökotaisia juttuja, joten mulla ei oo mitään sanottavaa siihen että jos joku muu siitä diggaa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Petteri81
24.12.2015 08:56:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle piti olla tulossa UA6176, mutta eipä ole myyjästä enää kuulunut mitään, joten taitaa jäädä tulematta. Nyt sitten olen katsellut noita Neve klooneja. Jotenkin epäilyttää nuo Warm Audiot sun muut "liian" halvat vaikka niitä kehutaankin. Jotenkin vaan tuntuu, että laatu maksaa väistämättä, mutta enpä minä mikään ammattilainen ole. BAE 1073 DMP olisi tällä hetkellä aika hyvillä sijoilla. Onko kokemuksia näistä klooneista? Ei tarvi olla mun mielestä ihan täysin identtinen, mutta pitää olla niin hyvä soundi, ettei muutamaan vuoteen parempaa kaipaa.
 
Kasu-_-
04.01.2016 17:20:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuttu miksaajahäiskäammattilainen A/B vertaili Neven etuasteita, oisko ollu 1073, ja vastaavista laitteista mallinnettuja plugareita. Analysaattoreiden ja omien korvien läpi veti hyvinkin tarkkaan ja lopputulos oli ettei havainnu kertakaikkiaan mitään eroa missään.
 
Onhan siinä oikeassa versioissa mukavia nappuloita näpelöitävänä ja hintalappuakin voi esitellä asiakkaille, mutta lopputuloksen kannalta sillä ei varmaan mitään merkitystä ole.
 
Toinen miksaaja-ammattilaishäiskä taas esitteli suoraan bändille, että nyt pojat vedetään neljä tonnia maksaneen kompuran läpi niin hyvä tulee. Vertailuna kokeili vaan kolme tonnia maksanutta kompuraa, joka ei ilmeisesti ollu yhtä hyvä.
 
Älkää aina uskoko hintalappua. Varmasti saa laadukasta kamaa kun lyö rahaa tiskiin mutta mitään varsinaista autuutta sillä ei voi ostaa :)
 
Drunk'n'roll
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «