Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä 5 kielinen?
1
tintin63
16.12.2015 19:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Olen hankkimassa 5 kielistä bassoa ja kuulisin mielelläni käyttäjien mieliä hintaluokassa 300-600. Lähinnä mielessä on ollut ESP LTD D-5. Entä mites MTD Kingston tai perinteiset Fender/Squier osasto ?
 
Terv jouni
 
J.Nikkanen
16.12.2015 19:41:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tintin63: Moi
 
Olen hankkimassa 5 kielistä bassoa ja kuulisin mielelläni käyttäjien mieliä hintaluokassa 300-600. Lähinnä mielessä on ollut ESP LTD D-5. Entä mites MTD Kingston tai perinteiset Fender/Squier osasto ?
 
Terv jouni

 
Älä katso merkkiä sen ihmeemmin, testiä vaan ja sitä kautta valitsee itselleen sopivimman. Toki, ei se väärin ole hankkia bassoa ihan sokkona, itse sovittelin ostohousuja torin mattamustan Schecterin kanssa kunnes älysin itsekkin että minkään näköistä tarvetta ei ole.
 
Melko varmoja merkkejä ovat Squju sekä Yamaha, jammulta taitaa löytyä sekä 34" ja 35" skaalalla olevia bassoja, Squierilla on vain 34" skaalaisia.
 
Käytettynä tuommosella viidellä-kuudella sadalla saattaa saada jo melko hyvän basson, uudet bassot tuppaa olemaan lähinnä keskinkertaisia jos aina sitäkään.
 
Pari DODii jouten. Ostappa pois!
ituvirtanen
16.12.2015 22:13:37 (muokattu 16.12.2015 22:14:27)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ärsyttävä asia vitosissa on se, että niitten kieliväli voi olla mitä vain. Jos nelikielinen tuntuu hyvältä ja yhtäkkiä samalla kaulan leveydellä onkin neljän sijasta viisi kieltä, voi mennä hetki totutellessa. Hahmotan jotenkin mensuurin pituuden muutoksen (34" -> 35") nopeammin kuin kaulan kapeuden (tai sen H:n).
 
Omat räpylät ovat sen verran epätarkat ja lihasmuisti kaikkea muuta kuin notkea, että tarvitsen leveää kaulaa. Kaksi Ibanezin kutosta (Ashula ja SR506) olen puukottanut vitosiksi, että sain nelikielisen kielivälit. Kannatti, vaihdot soittimien välillä on nyt helppoa ja luontevaa. Haaveilin hetken myös kuusikielisen Spectorin muutoksesta mutta se oli minusta liian kaulapainoinen ja jäi kauppaan.
 
BTB:n vitosessa lienevät leveät välit ja 35" kaula. Kokeilisin sitä ihan vertailun vuoksi.
 
Antti K.
16.12.2015 23:25:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä MTD ei uskoakseni olisi pöllömpi:
https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1076872
 
nimim. kaksi MTD Kingstonia omistanut
 
Muusikon paras ystävä!
anapena
17.12.2015 00:03:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla budjetilla ostaisin torilta sen sinisen jammun. heti.
Itsellä on halpis Vintage Advance AV4+1. Tykkään varsin paljon sen kaulasta, muuten ihan toimiva peruslörkkö.
 
Istu ja pala!
J.Nikkanen
17.12.2015 00:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nelonen 34" ja 19mm jaolla, vitonen 35" ja 17mm. Ennen nykyistä femmaa oli Yamaha RBX765A joka on 34"/19mm ja vaikka oli hintaisekseen esim. paras, ei päässyt jatkoon. MPU "pasta" oli 34"/17mm, en kyllä vieläkään tajua miksi myin pois. Oli hyvä basso kyllä.
 
Mutta siis en koe tuota että bassot ovat erilaisia mitenkään ongelmalliseksi. Ihan eri vehkeitä joka tapauksessa, molemmilla soittelen ja kyllä näpit tuntuu tajuavan miten olla, mihin mennä.
 
Pari DODii jouten. Ostappa pois!
Keny
17.12.2015 12:50:03 (muokattu 17.12.2015 12:52:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näitä suosittelen ja itekin hankkimassa mut 4 kielisenä ja saattaa olla että suomessakin näitä ruvettais myymään,Erittäin hyvä hintalaatusuhde jos siis aktiivi miellyttää ja saahan ton passiiviseksi myös kytkimellä ja sille on tone.
 
e.niin ja siis tietty käytettyjä bassoja torilta niinkun kaverit tossa yllä suositteli.
 
http://www.thomann.de/fi/marcus_miller_5_kieliset_j_bassot.html
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Grugi
17.12.2015 13:32:47 (muokattu 17.12.2015 13:37:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keny: Näitä suosittelen ja itekin hankkimassa mut 4 kielisenä ja saattaa olla että suomessakin näitä ruvettais myymään,Erittäin hyvä hintalaatusuhde jos siis aktiivi miellyttää ja saahan ton passiiviseksi myös kytkimellä ja sille on tone.
 
e.niin ja siis tietty käytettyjä bassoja torilta niinkun kaverit tossa yllä suositteli.
 
http://www.thomann.de/fi/marcus_miller_5_kieliset_j_bassot.html

 
Joo Sire V7 on olleet kovasti esillä ja menekki on ollut valtavaa ja tästä johtuen tuotanto siirretään indonesiasta kiinaan joskin tällä ei varmaan suurta vaikutusta ole laatuun. T-kauppaan tulee joskus tammikuussa lisää jos hyvin käy. Tulossa on myös presari malli jossain vaiheessa ensi vuotta ja sellaisen vois ehkä itselle hommata.
 
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Yamppa
17.12.2015 13:46:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä myös ääni Torin siniselle Yamahan TRB:lle. Omistan samanlaisen, ei mitään pahaa sanottavaa ja tuo hinta on kyllä todella halpa ellei soitin ole aivan p*****si pahoinpidelty. Tuolla budjetilla en lähtisi aivan herkästi uutta katselemaan.
 
Jake24-25
17.12.2015 14:32:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yamppa: Tuolla budjetilla en lähtisi aivan herkästi uutta katselemaan.
 
Itse olen samoilla linjoilla. Jos itse etsisin 5- tai 6-kielistä bassoa katselisin ensisijaisesti käytettynä jos rahaa olisi käytössä n. 300-600 € tai sitten säästäisin lisää jos uusi pitäisi välttämättä saada.
 
Omassa bassotarvehierarkiassa nuo useampikieliset bassot eivät tällä hetkellä ole ensisijaisina. Silloin kun tarve tulee uudelle bassolle niin Fenderin 4-kielinen Jazzbasso on se mitä etsin jonka jälkeen tulee nauhattoman 4-kielisen vuoro. Vasta näiden jälkeen alan katselemaan 5- tai 6-kielistä jos useammalle kielelle tulee tarvetta. Tällä hetkellä minulle riittää neljä kieltä mainiosti jossa siinäkin riittää vielä opeteltavaa.
 
Mutta tosiaan itse tuolla aloittajan mainitsemalla budjetilla katselisin ehdottomasti käytettyä tai säästäisin lisää tuohon budjettiin. Puppe Strandbergkin sanoi aikoinaan muistaakseni Musiikkitekniikan osto-oppaassa että "jos haaveilee 5- tai 6-kielisestä bassosta eikä rahaa ole kuin muutama tonni (silloin elettiin markka-aikaa) niin kannattaa säästää lisää koska ne ylimääräiset kielet eivät kanna halvemmalla soittimella." Jotenkin tohon suuntaan hän sanoi ja järkevältä kuulostaa kyllä nuo sanat. Toki tuosta on jo aikaa ja bassot kehittyvät mutta nykyisinkin itse pyrkisin käyttämään enemmän rahaa kun kyseessä ovat 5- tai 6-kieliset bassot jotka ymmärtääkseni vaativat enemmän viimeistelyä esim. kaulan osalta juuri noiden ylimääräisten kielien takia.
 
pehko
17.12.2015 17:36:10 (muokattu 17.12.2015 17:37:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

itehän en ole mikään vitosten asiantuntija, yhden olen omistanut, montaa räpälännyt ja vielä useampaa kuolaillut, mutta.... toi kieliväli on kyllä semmonen asia mikä merkkasi itelle paljon. Ei jääny Ibanezin SR sarjalainen kotiin. Iski klaustrofobia sen vehkeen kanssa. Ei siinä muuta vikaa ollutkaan.
 
MTD:n Kingston Heir kiinnostaisi itteä paljon, se kaula on aivan mielettömän hyvä ja helpposoittonen vaikka onkin leveä ku mikä. Kieliväli 19mm. Niiden saanti vaan on suomessa aika nihkeätä (vai onko jollain muuta tietoa???). Ibanezit on usein helvetin "tiukkoja" sen 16,5mm kielivälin kanssa BTB-sarja poisluettuna. Yamahat sitten jotain siltä väliltä.
 
Itekkin ehkä kallistuisin torin siniseen Yamahaan. Ja jos uutena kattelet niin menisin sielläkin Yamahalla, TRBX505:sella. Siinä 18mm kieliväli.
 
"Sometimes he throws in a bunch of fretless songs and I say "I don't have any fretless bass" and he say's "Go fuck yourself" - Chi Cheng RIP
tintin63
30.01.2016 16:38:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vihjeistä ja vinkeistä, päädyin kotimaiseen käsintehtyyn eli Tonecraft Custom.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «