Aihe: Omistan Marshallin ja kaikki on hyvin.
1 2 3 4 513 14 15 16 1720 21 22 23 24
Metalkallo
08.12.2015 09:50:03 (muokattu 08.12.2015 09:51:19)
jniska: Omien kokemuksien mukaan EL84 on huomattavan piikikäs saundiltaa verrattuna EL 34:seen. Mulla oli testissä JMP-klooni, jossa etuaste oli tehty 100% 72' vm JMP:n mukaan, mutta pääteaste oli EL84:lla.
En tykännyt, kaikki sellainen EL34:sen pyöreys ja rouhea säröytyminen oli poissa. Tilalla oli piikikäs saundi, joka säröytyi hyvin rätiseväksi. Varsinkin luukutettaessa ei EL 84 pääte ollut ollenkaan mukava, se on enempi sellaista turinaa se saundi.

Juu, EL84 tiedoissakin sanotaan netissä et olisi hieman piikikäs, mutta ainakin tuossa Class 5:ssa oman testauksen mukaan soundi on aika bassomaisen pehmeä, mutta tottakai kajaritkin vaikuttaa(itsellä celestion 75:set ja v30:set). Särö todellakin on hieman pörinää turinaa, pedaalilla kuitenkin ihan jees mun mielestä. Itse olenkin juuri ratkaissut tuon pörinä särön käyttämällä vahvistinta mallintavaa pedaalia puhtaan soundin päällä (plextortion tai rockett animal) jotta saan haluamani kaltaisen särön. Wampler plexi-drive tai tuo rockett animal toimii hyvin tuossa.
Tukka päässä, järki jäässä.
jyyysö
12.12.2015 07:46:06
Osaisiko joku Marsumies auttaa? Eli omistan JCM 2000 DSL100 nupin. Clean kanava on alkanut pitämään melko voimakasta hurinaa. Ilmeisesti etusputkista johtuu. Osaisiko joku kertoa etusputkien V1, V2, V3 ja V4 "vaikutukset"? Mikä on millekkin kanavalle jne.

Vaihtoon menee todennäkösesti jonkun ajan päästä kaikki putket, mutta olis hyvä havainnollistaa tuo vika nyt ja katsoa saisko sen ratkastua.
Jucciz
12.12.2015 11:13:45 (muokattu 12.12.2015 11:15:20)
jyyysö: Osaisiko joku Marsumies auttaa? Eli omistan JCM 2000 DSL100 nupin. Clean kanava on alkanut pitämään melko voimakasta hurinaa. Ilmeisesti etusputkista johtuu. Osaisiko joku kertoa etusputkien V1, V2, V3 ja V4 "vaikutukset"? Mikä on millekkin kanavalle jne.

Vaihtoon menee todennäkösesti jonkun ajan päästä kaikki putket, mutta olis hyvä havainnollistaa tuo vika nyt ja katsoa saisko sen ratkastua.

Irroita yksi etuasteputki kerrallaan alkaen V1:stä ja lyö kone käyntiin. Jos hurina loppuu, olet ainakin jäljillä. Kokeile sitten siihen paikkaan varmuudella ehjää putkea.

P.s. Kai sulla varaputket on, kuten jokaisella vastuullisella putkivahvistimen käyttäjällä?
jyyysö
12.12.2015 14:24:08 (muokattu 12.12.2015 14:26:09)
Jucciz: Irroita yksi etuasteputki kerrallaan alkaen V1:stä ja lyö kone käyntiin. Jos hurina loppuu, olet ainakin jäljillä. Kokeile sitten siihen paikkaan varmuudella ehjää putkea.

P.s. Kai sulla varaputket on, kuten jokaisella vastuullisella putkivahvistimen käyttäjällä?

Vastuullisesta en tiedä, sanotaanko näin että putket ovat melkein matkalla. Olen aikasemmin vaihattanut (eri vahvistimilla tosin) putket liikkeessä. Tämän kanssa ajattelin tehdä itse koska biaksen säätökin on tehty niin helpoksi.

Onko mitään haittaa vaikka lyö vahvistinta päälle vaikka sieltä joku etusputki on pois paikoiltaan? Ja jos jollain on tietoa noista putkien paikkojen (V1, V2..) vaikutuksista niin olisi mukava kuulla. Ihan silläkin, että heittääkö sinne kiinni sitten vaan neljän suoran JJ:tä, vai pohtisiko jotakin muuta esimerkiksi särökanavalle.
Gary the pine
12.12.2015 15:00:24
jyyysö: Vastuullisesta en tiedä, sanotaanko näin että putket ovat melkein matkalla. Olen aikasemmin vaihattanut (eri vahvistimilla tosin) putket liikkeessä. Tämän kanssa ajattelin tehdä itse koska biaksen säätökin on tehty niin helpoksi.

Onko mitään haittaa vaikka lyö vahvistinta päälle vaikka sieltä joku etusputki on pois paikoiltaan? Ja jos jollain on tietoa noista putkien paikkojen (V1, V2..) vaikutuksista niin olisi mukava kuulla. Ihan silläkin, että heittääkö sinne kiinni sitten vaan neljän suoran JJ:tä, vai pohtisiko jotakin muuta esimerkiksi särökanavalle.

Tämän kaivuuseen meni kuukkelilla alle minuutti ( sisältää sivun avauksen ja skrollauksen ja postauksen kopioinnin, juu, olen hidas, sorry ):

http://www.marshallforum.com/showthread.php?t=11370

Ja sieltä:

v1a - first gain stage, active on both channels
v1b - second gain stage, active only on red channel
v2a&b, v3a - gain stages, active on both channels
v3b - cathode follower feeding the tone stack
v4 - phase inverter
Tulin, näin, paskoin housuun.
jumara
12.12.2015 15:20:40 (muokattu 12.12.2015 15:28:03)
Juu, ja V1 on siis se suojakuvun alla oleva etusputki. Vaikuttaa soundiin kaikkein eniten ko. vahvarissa.

Itellä on ollut dsl:ssä usea erilainen etuasteputkikombinaatio. Dsl on aika kirkassoundinen vahvari, joten neljä perus JJ 12AX7:aa toimii tummasointisina hyvin. Älä missään nimessä käytä Tung-Solia V1 tai V3 positioissa. Ykkösessä tekee soinnista riipivän, kolmosessa ei kestä jostain syystä. JJ noihin positioihin (5751 toimii myös hyvin ykkösessä), joku balanced vaiheenkääntäjäksi ja kakkoseen jotain peruslaadukasta.

Mainio styrkkari, nautinnollisia soittohetkiä!
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
jyyysö
12.12.2015 16:31:02
Kiitos kaikille selventävistä vastauksista. Taisin tuolla marshallforumilla eilen ehtoolla silmät ristissä puhelimella kävästäkkin...Ymmärrys ei vain ollut mukana. Muutoinkin tuo Lontoo tuppaa välillä takkuamaan.

Eipä tässä varmaan sen kummemmin aleta hifistelemään, nuo JJ:t tulevat sitten V1, 2 ja 3 paikkaan. Seuraa vielä ehkä jollekkin päivän selvä kysymys, mutta haluan varmistaa ettei mennä metsään kun ensimmäistä kertaa itse tuon vaihtotyön teen, mitä suosittelisistte sitten vaiheenkääntäjäksi nelos paikalle? Ei siis sitä samaa "perus" JJ:tä vain joku niinsanotusti laadukkaampi, vai mikä se ero täytyy siihen paikkaan olla? Kiitoksia vastauksista.
Jucciz
15.12.2015 01:22:50
jyyysö: Vastuullisesta en tiedä, sanotaanko näin että putket ovat melkein matkalla. Olen aikasemmin vaihattanut (eri vahvistimilla tosin) putket liikkeessä. Tämän kanssa ajattelin tehdä itse koska biaksen säätökin on tehty niin helpoksi.

Vahvistin ei ole moksiskaan, jos sieltä on yksi tai useampi etuasteputki irti - ja silloin vianmääritys voi olla helpompaa. Eikä nuo koneet itse asiassa yleensä suutu, vaikka pääteputkiakin puuttuisi.

Kokonainen satsi JJ:tä ei ois mun valinta oikeastaan mihinkään, mutta makuasioitahan nämä loppupeleissä on.
Shredator
15.12.2015 08:01:53

Jucciz: Vahvistin ei ole moksiskaan, jos sieltä on yksi tai useampi etuasteputki irti - ja silloin vianmääritys voi olla helpompaa. Eikä nuo koneet itse asiassa yleensä suutu, vaikka pääteputkiakin puuttuisi.

Kokonainen satsi JJ:tä ei ois mun valinta oikeastaan mihinkään, mutta makuasioitahan nämä loppupeleissä on.

Nooh, ei ne JJ:n päättärit ole huonoja, vaan varsin ok :) Etuset on vähän kököt, mutta makunsa kullakin.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc
Laulava Kylätohtori
15.12.2015 09:26:17
Shredator: Nooh, ei ne JJ:n päättärit ole huonoja, vaan varsin ok :) Etuset on vähän kököt, mutta makunsa kullakin.

Paitti munsta JJ:n ECC803S:t on ihan kelpo putkia...
They pass too much electricity. -SRV
jumara
15.12.2015 09:57:53
Jucciz: Kokonainen satsi JJ:tä ei ois mun valinta oikeastaan mihinkään, mutta makuasioitahan nämä loppupeleissä on.

JJ:t kelpaa Joe Bonamassalle, mutta kyllähän suomalainen cover-muusikko tarvii sarjan Telefunkenin NOS:seja soittaakseen Mustang Sallyä hääjuhlasssa!!!
Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla.
lapio
15.12.2015 10:47:00

jumara: JJ:t kelpaa Joe Bonamassalle, mutta kyllähän suomalainen cover-muusikko tarvii sarjan Telefunkenin NOS:seja soittaakseen Mustang Sallyä hääjuhlasssa!!!

Bonamassa selkeästi on niitä tyyppejä, jotka aliarvioi yleisöä. Suomalainen oikea ammattimuusikko arvostaa kuulijaansa ja tarjoaa vain parasta.
jniska
16.12.2015 08:40:59
jumara: JJ:t kelpaa Joe Bonamassalle, mutta kyllähän suomalainen cover-muusikko tarvii sarjan Telefunkenin NOS:seja soittaakseen Mustang Sallyä hääjuhlasssa!!!

Aika ala-arvoinen heitto. Ihme, että pitää alentua tälle tasolle.

NOS tai käytetty laatuputki on kyllä hyvä sijoitus. Kestävät pirulaiset hyvin ja saundikin on pääsääntöisesti kirkkaampi ja erottelevampi. JJ:t toimivat kyllä päätteessä ihan OK.
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
Rämppy
16.12.2015 08:56:37 (muokattu 16.12.2015 09:02:55)
Laulava Kylätohtori: Paitti munsta JJ:n ECC803S:t on ihan kelpo putkia...

...ja JJ:n ECC83S on munsta soundipoliittisesti erittäin toimiva etuasteputki Twin Reverbiin. Kestävyys on ollut vaihtelevaa, mutta sama juttu kaikilla nykytuotantoputkilla.
Marshall-ketju, mutta menköön...
In Finland we have this thing called "diu diu".
Jucciz
16.12.2015 11:20:01 (muokattu 16.12.2015 11:20:39)

Mistäs tiedät, mitä tötteröitä kummankaan näistä vahvistimissa ihan oikeasti on? Mulla ainakin on keikkakäytössä tällä hetkellä Sylvaniaa ja JAN/GE:tä. ;)

Mulla hajosi takavuosina ennätysajassa niin paljon JJ:n tötteröitä (niin etuaste-, pääte-, kuin tasuriputkiakin), että meni vähän luotto kyseiseen merkkiin. Lisäksi ainakin ne perus ECC83:t olivat vähän tumppusoundisia.
jumara
16.12.2015 11:28:24
jniska: Aika ala-arvoinen heitto. Ihme, että pitää alentua tälle tasolle.

Kyynel.

Voitko perustella, millä tavalla ala-arvoisempaa on kyseenalaistaa tämä kalliimpien ja harvinaisempien tuotteiden käyttö verrattuna siihen, että tietyt käyttäjät dissavat off-the-shelf perusmerkkien käyttöä (ks. edellä vaikka suhtautuminen JJ:hin, suhtautuminen Bossin tuotteisiin yleisesti jne.)?

En ole kuitenkaan mennyt henkilökohtaisuuksiin, pientä reality checkiä vaan kaivataan asenteisiin tässäkin kuplassa.
Jucciz
16.12.2015 12:13:59 (muokattu 16.12.2015 12:29:37)
Onko väärin olla suorastaan suosittelematta jotain merkkiä, josta on aiempia huonoja kokemuksia? Reality checkistä vaan tuli mieleen.

Sinänsä Telefunkenin putkien ja coverien soittamisen mainitseminen noinniinku yleisen tason keskusteluna tai henkilökohtaisuuksiin menemättömyytenä on toki Muusikoiden.netin kitarakamapalstalla hurjan hauska ja nokkela vitsi.

Ois vaan jännä tietää, mistä tämmöiset heitot kumpuaa. Siitä, että ei usko eri putkien välisiin soundi- tai kestävyyseroihin, vai yksinkertaisesti siitä, että vain halvin on kyllin hyvää? Vai menikö ihon alle, kun joku (siis joku muu kuin minä) on joskus erehtynyt luulemaan, että rahalla saa parempaakin kuin Bossia?

Nyt vähän pipoa löysemmälle. Joulu tulee, ei tän niin vakavaa pitäis olla. Sitä paitsi, omistamme Marshalleja ja kaikki on hyvin.
jumara
16.12.2015 13:23:56 (muokattu 16.12.2015 13:26:19)
Jucciz: Mistäs tiedät, mitä tötteröitä kummankaan näistä vahvistimissa ihan oikeasti on?

Nimenomaan, kun ei sitä todellakaan voi kuulla!

Bonamassa on itse kirjoittanut foorumilleen:
"I usually prefer JJ tubes for everything.. EL-34s and 6L6's . Two Rock was always nice enough to throw New Old Stock GE 5881's into my amps that I bought.. Only problem with going there is the expense and the durability.. My stuff moves hundreds of miles a day. Its played hard, put away still warm and travels. So the JJ's work for me."

E: Pipo on todella löysällä. Marshalleja on ja monta. Elämä on ihanaa, ja tosi tylsää jos kaikki on samaa mieltä.
Rämppy
16.12.2015 14:46:30
Jucciz:
Mulla hajosi takavuosina ennätysajassa niin paljon JJ:n tötteröitä (niin etuaste-, pääte-, kuin tasuriputkiakin), että meni vähän luotto kyseiseen merkkiin. Lisäksi ainakin ne perus ECC83:t olivat vähän tumppusoundisia.

Sama homma mulla muutamia vuosia sitten, jolloin JJ:n putkia hajoili turhan tiuhaan. Mutta viimeiset kolme vuotta on JJ:n 6L6- sekä ECC83 -putket kestäneet mulla hyvin. Tällä hetkellä tuntuu olevan laatuongelmia Tung Solilla ainakin 12AX7 ja 6V6GT -putkissa: tosi vähäisilläkin käyttötunneilla on useampaan rööriin ilmaantunut kaikenlaista rohinaa ja rutinaa. TAD:n putket ovat olleet mun kokemuksen mukaan viime aikoina ongelmattomia, tosin ainakin 6L6GT-putkissa tykkään enemmän JJ:stä soundillisesti.
Nykyään vähän joka merkillä tuntuu olevan parempia ja heikompia kausia laadun suhteen. Eivät ole rakenteeltaan ja materiaaleiltaan samaa laatutasoa kuin esim. 60-luvun tuotanto.
ECC83S -putki on soundiltaan hieman perus ECC83/12AX7 -putkea tummempi. Sopii hyvin vahvistimeen, josta löytyy omasta takaa kirkkautta ja headroomia.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)