Aihe: Two Notes Torpedo - keinokuormat ja/tai kaiutinsimulaattorit
1 2 3 4 523 24 25 26 27
RaskasMielinen
13.12.2015 18:53:16

TTV: Onko nykyisissä signaaleissa häiriötä vai miksi oisit vaihtamassa?

Noissa käsinaureissa ei taida juurikaan S/PDIF liitäntää olla, kun ovat pääsääntöisesti tarkoitettu analogisemman livesignaalin taltiointiin. Jos ManCavessa soittelet, niin eikös silloin läppärin audiointerfaceen kannattaisi tuo liitäntä hommata, jos sellaista ei siinä jo ole? Itellä FocusRiten Scarlett 6i6 hoitaa tuon osion ja nauhoitussoftana toimii Reaper.

Heh, kuinka ollakaan olen katellut juurikin tuota Focusriten Scarlett 6i6 -mallia "sillä silmällä". Olen pykinyt pitämään periaatteena sitä, että käytetään kaikessa aina parhainta käytettävissä olevaa liityntää ja nyt siis Torpedo Liven myötä olisi tarjolla myös S/PDIF. Signaalihäiriöongelmia mulla ei ole (laudassa laadukas virtalähde jne.), mutta onkos tuossa S/PDIF -liitynnässä jotakin muutakin pointtia, siis nimenomaan äänenlaadun kannalta???!
Jack of all trades - master of none
TTV
13.12.2015 22:13:23
RaskasMielinen: ...mutta onkos tuossa S/PDIF -liitynnässä jotakin muutakin pointtia, siis nimenomaan äänenlaadun kannalta???!

Laadusta en tiedä, mutta siinä ääni pitäisi olla digitaalisena, kun noissa muissa liitännöissä se on perinteisen analogista. Scarlett on hyvä hankinta, pukinpussiin vaan :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
RaskasMielinen
14.12.2015 17:59:43

Koch LBII:lla en ole oikein onnistunut saamaan mieleistäni murhasäröä - liikaa keskialueen kihinää. Eilen illalla kävin läpi Torpedon presettejä. Etsin sellaista mahdollisimman kiukkuista soundia ja äänittelin joitakin klippejä. Kun kuuntelin niitä tänään, niin tämä on aika lähellä sitä mitä olen itse hakenut:

https://soundcloud.com/user-179763429/riffittelya-sorrowminded20151214

Mallinnos on: Huhges&Ketnerr Triamp 4x12 with Celestion Greenbacks mikitettynä Royer 121:llä

Mesa Boogie Stileton Tite Clean 100 W ja siihen päälle Boss OD-20:stä MT-2 -mallinnos. Meni aika mössöksi, joten apuja otettua Boss EH-2 Enhancerista.

Tämä siis kuulostaa omaan korvaani melko hyvältä, mutta tänään kun yitin miksata sitä Trio Band Cratorin luoman basson ja rumpujen sekaan, niin eipä siitä mitään kelvollista tullut. Näinhän se tosiaan taitaa olla, että omaan korvaan kova kitarasoundi ei yleensä sovikaan bändikontekstiin, ei edes virtuaaliseen bändiin :D
sustain65
14.12.2015 20:12:38 (muokattu 14.12.2015 20:13:07)
RaskasMielinen: Koch LBII:lla en ole oikein onnistunut saamaan mieleistäni murhasäröä - liikaa keskialueen kihinää. Eilen illalla kävin läpi Torpedon presettejä. Etsin sellaista mahdollisimman kiukkuista soundia ja äänittelin joitakin klippejä. Kun kuuntelin niitä tänään, niin tämä on aika lähellä sitä mitä olen itse hakenut:

https://soundcloud.com/user-179763429/riffittelya-sorrowminded20151214

Mallinnos on: Huhges&Ketnerr Triamp 4x12 with Celestion Greenbacks mikitettynä Royer 121:llä

Mesa Boogie Stileton Tite Clean 100 W ja siihen päälle Boss OD-20:stä MT-2 -mallinnos. Meni aika mössöksi, joten apuja otettua Boss EH-2 Enhancerista.

Tämä siis kuulostaa omaan korvaani melko hyvältä, mutta tänään kun yitin miksata sitä Trio Band Cratorin luoman basson ja rumpujen sekaan, niin eipä siitä mitään kelvollista tullut. Näinhän se tosiaan taitaa olla, että omaan korvaan kova kitarasoundi ei yleensä sovikaan bändikontekstiin, ei edes virtuaaliseen bändiin :D

Jotenkin kuulosti ihan liikaa samalta kuin Koch Loadbox II:n kuulokkeiden kautta. Plussa kuitenkin tiedon ja soundin jakamisesta.
RaskasMielinen
14.12.2015 20:35:30

sustain65: Jotenkin kuulosti ihan liikaa samalta kuin Koch Loadbox II:n kuulokkeiden kautta. Plussa kuitenkin tiedon ja soundin jakamisesta.

Johtuu ehkä siitä, että olen varmasti vielä kaikissa säädöissä ja asetuksissa kiinni siinä, mitä olen käyttänyt Kochin kanssa :( Kyllä tää tästä pikku hiljaa :)

Tossa nyt verailun vuoksi, millaista high gain sihinää sain aikaan Kochilla:
https://www.youtube.com/watch?v=vnwI2XuxN1M

On noissa mun korvaan jotain eroa. Tosin toki tuo Koch on aika helppo miksattava/sovitettava, esimerkin tapauksessa rumpukoneen kanssa.
TTV
14.12.2015 21:24:38
Noh nih, tänään sain Torpedo C.A.B.in postista. Luulin, että olivat Thomannilta lähettäneet Liven, kun oli niin isossa paketissa, mutta oikea laitehan sieltä tuli.

Tuumasta toimeen ja Bugaboo päälle. Kochin loadbox2:sta -10dBV lähdöstä cabin Line inputtiin ja kuulokkeet kiinni. Hiljalleen Masteria availlen alkoi hymyilyttää; signaaliketju toimi just odotusten mukaisesti, eikä kohinaa ollu yhtään enempää kuin suoraan kaappiin soitettaessa. Kuulokelähtö kuulosti todella hyvältä.

Ominaisuuksien surffailuun käytin laitteen omia valintapotikoita ja näyttöä, en kerinnyt asentamaan PC-softaa. Käyttöliittymä on todella simppeli ja selkeä, tässä on Two-Notes onnistunut paremmin kuin moni muu.

Presettejä selaillessa hieman ihmetytti niiden nimeäminen. Metal kategoriasta kuului luonnottoman paljon diskanttia ja muutoinkin saundit aika muovisen kuuloiset. Kun rupesin kattelemaan tarkemmin, niin niissä oli järjestään päätemallinnokset päällä ja muuta blingnlingiä mukana. Siitä kun alkoi turhia rönsyjä siivoamaan pois, niin alkoihan sieltä se hyväkin saundi erottua. Kuulokkeisiin tuli säädettyä huomattavasti bassokkaammat saundit kuin esim Geneleciin, tässä suurimpana tekijänä soittotottumus kuulokkeilla. Vahvistimen säätöjä tuli kans kokeiltua ja hyvin sai potikoiden asennot kuuluviin. Merkittävää oli se, että nyt tuli ruuvattua gainia ja trebleä reilusti pienemmälle, kuin mitä pienellä volalla 1x12 kaappiin soitettaessa on tullut käytettyä.

Kuulokesoitossa huomasin ruuvaavani setupista irti sitä tuttua ja turvallista rohinaa, jota mm. kaikista mallintavistakin olen pyrkinyt aina löytämään. Eli, en siis muuttanut tapojani lainkaan :-) Genelecin kautta soittaessa olin huomattavasti kokeilevampi ja siinähän sitä touhua riittääkin. Täytyy selvästi tuunata mieleiset saundit erikseen aktiivimonitorille ja kuulokkeille , niin erilaiset fiilikset noissa on.

Kaappimallit vaikutti ihan laadukailta, omia impulsseja en vielä ehtinyt kokeilemaan. Hienosäätöön se EQ-blokki on tosi kätevä. Täytyy seuraavaksi asentaa PC-editori ja tutustua sen kautta tuohon laitteeseen hieman syvällisemmin. Pitää myös koittaa ottaa signaali nupin loopista suoraan cabiin ja laittaa sitä päätemallinnos päälle ja pitää muu ketju ennallaan.

Ensipuraisulta tämä Torpedo C.A.B. vaikuttaa todella pätevältä ja laadukkaalta laitteelta. Saundit ovat omaan tarpeeseeni riittävät, pitää vaan muistaa ymmärtää, että kuulokesoitto on ihan eri juttu kuin mitä normikaapin kautta soittaminen. Vahvistimen säädöt menee väkisinkin uusiksi :-) Laittelen lisää kuulumisia, jahka kerkiän tuohon paremmin perehtymään. Hinnaltaan tuo on passeli, jos sattuu hyvä keinokuorma löytymään jo valmiiksi. Jäsen RaskasMielinen voisi verrata Kochin vastuskuormaa sen Liven reaktiiviseen kuormaan, josko sillä on vaikutusta soundiin, kun muun ketjun pitää muuttumattoma?

Ja koska tapoihin kuuluu pilata muiden GAS paskoilla nauhoitusklipeillä, tulen niitä tähänkin ketjuun jossain vaiheessa lisäämään ;-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
sustain65
14.12.2015 22:07:38
RaskasMielinen: Johtuu ehkä siitä, että olen varmasti vielä kaikissa säädöissä ja asetuksissa kiinni siinä, mitä olen käyttänyt Kochin kanssa :( Kyllä tää tästä pikku hiljaa :)

Tossa nyt verailun vuoksi, millaista high gain sihinää sain aikaan Kochilla:
https://www.youtube.com/watch?v=vnwI2XuxN1M

On noissa mun korvaan jotain eroa. Tosin toki tuo Koch on aika helppo miksattava/sovitettava, esimerkin tapauksessa rumpukoneen kanssa.

No onhan noissa kyllä merkittävä ero, totta. Omissa bänditreenilöissä olen saanut kohtuullista soundia Kochista koko bändin äänitykseen, Mark V:n crunch ja Mark IV esiasteilla. Säröä mulla on ollut varmaan jonkin verran maltillisemmin ja vahvarin säröillä on menty. Kuulokesoittoon ja äänittelyyn kotona olisi nyt tarkoitus löytää oiva ratkaisu.
RaskasMielinen
14.12.2015 22:09:39

TTV: Noh nih, tänään sain Torpedo C.A.B.in postista. Luulin, että olivat Thomannilta lähettäneet Liven, kun oli niin isossa paketissa, mutta oikea laitehan sieltä tuli.

Tuumasta toimeen ja Bugaboo päälle.

Ja koska tapoihin kuuluu pilata muiden GAS paskoilla nauhoitusklipeillä, tulen niitä tähänkin ketjuun jossain vaiheessa lisäämään ;-)

Siltähän niitä ensireaktioita alkoikin tipahtelmaan :)

Unohdin varoittaa sua siitä, että thdaspereseteissä on päätemallinnokset päällä. No ne saa näppärästi pois, kuten olitkin jo huomannut. Lataa ehdottomasti se Remote läppärille (sitä ennen sun pitää rekisteröidä laite). Se on niin kätevä, monipuolinen ja selkeä, että en enään soita ilman läppäriä - siis minä, joka olen katsellut kaikkea sellaista touhua lähinnä nenänvartta pitkin.

Paunun nyt takas ullakolle tekemään lisää paskoja nauhoituksia :D
sustain65
14.12.2015 22:10:02
Kiitos ja plussa TTV:lle ensikokemuksien jakamisesta.
Muovinen
15.12.2015 13:22:41

Kyllä nyt vähän kaasuttaa. En oo uskaltanu kattoo ton hintaa vielä.
TTV
15.12.2015 20:12:37 (muokattu 16.12.2015 20:36:27)
...Kuulokesaundini tuntuvat toimivan vain kuulokkeillani :-)

Tässä oli hetki sitten fiksua tarinaa C.A.B.in päätteen mallinnuksesta, joka toimii ihan jees. Pöljyyttäni menin pilaamaan sen, sori siitä ;-)
fenderblender
16.12.2015 02:08:27
TTV:lle kysymys kuulokkeiden kanssa soittamisesta:

Onko tässä CAB:issa häiritsevää viivettä eli latenssia?
RaskasMielinen
16.12.2015 02:10:57

TTV: Laadusta en tiedä, mutta siinä ääni pitäisi olla digitaalisena, kun noissa muissa liitännöissä se on perinteisen analogista. Scarlett on hyvä hankinta, pukinpussiin vaan :-)

Vitut mihikään konttiin mitään malta... Poistin tänään DLX:stä 6i6:n :D
TTV
16.12.2015 06:22:40
fenderblender: TTV:lle kysymys kuulokkeiden kanssa soittamisesta:

Onko tässä CAB:issa häiritsevää viivettä eli latenssia?

En huomaa mitään eroa viiveestä näiden kahden setupin välillä :
A) kitara -> Boss GT-001 -> Kuulokkeet/monitorit
B) kitara -> Bluetone Bugaboo -> Koch loadbox2 -> C.A.B. -> kuulokkeet/monitorit

Datalehden mukaan latenssi on parin millisekunnin luokkaa, kuulokkeisiin sitä ei huomaa. En ole vielä liittänyt CABia äänikorttiin, siinä liitoksessa saattaa muutama aikayksikkö tulla lisäviivettä.

Reaaliaikaiseen soittoon tuo CAB toimii äärimmäisen hyvin :-)
TTV
16.12.2015 06:25:53
RaskasMielinen: Vitut mihikään konttiin mitään malta... Poistin tänään DLX:stä 6i6:n :D

Asiaa, mielenkiintoista kuulla kokemukset S/PDIF signaalin ja linjasignaalin eroista :-)
RaskasMielinen
16.12.2015 07:19:48

TTV: Asiaa, mielenkiintoista kuulla kokemukset S/PDIF signaalin ja linjasignaalin eroista :-)

DLX:stä vaan ei löytynyt kyseistä kaapelia... :( Lähdn siis heti aamulla hakemaan kotikyliltä ja jos ei löydy, niin ajan vaikka Rovaniemelle :) Heti mulle tänne kaikki heti nyt :D
TTV
16.12.2015 20:35:08
TTV: oma mokailu pilasi kirjoituksen :-)

Voihan perse, menin räpeltämään tuon vanhan kirjoitukseni pilalle, kun painoin "muokkaa", vaikka piti painaa "lainaa" :-/ Siellä meni nyt bittien taivaaseen kokemukset CABin päätemallinnoksesta, joka toimii ihan hyvin...

Tästäkin huolimatta, tässä alustavaa _KUULOKE_saundiklippiä eetteriin. Vahvistimena Bluetone Bugaboo, jonka kuormana Koch Loadbox2 ja jonka -10dBV lähdöstä Torpedoon. Kaappimallina Torpedon vakio "The One", mikkinä Rbn160, EQ:lla hieman pudotettu 360Hz ja 800Hz taajuuksia ja nostettu 2kHz ja 6kHz pisteitä. FocusRiten kautta PC:lle Reaperiin.

https://onedrive.live.com/redir?res … ts6peoNNdxCSM&ithint=file%2cwav

Kuulokkeet värittävät korvaan tulevaa signaalia melkoisesti, teen verrokkiklipin josain vaiheessa neutraalimpien monitorien saundin perusteella. Faktaa on ainakin se, että korvat puutuu kuulokkeilla soitettaessa ja saundia ruuvatessa, klippi kuulostaa varmaan aamulla ihan eriltä :-)
Gabe
16.12.2015 20:46:22
TTV: Voihan perse, menin räpeltämään tuon vanhan kirjoitukseni pilalle, kun painoin "muokkaa", vaikka piti painaa "lainaa" :-/ Siellä meni nyt bittien taivaaseen kokemukset CABin päätemallinnoksesta, joka toimii ihan hyvin...

Tästäkin huolimatta, tässä alustavaa _KUULOKE_saundiklippiä eetteriin. Vahvistimena Bluetone Bugaboo, jonka kuormana Koch Loadbox2 ja jonka -10dBV lähdöstä Torpedoon. Kaappimallina Torpedon vakio "The One", mikkinä Rbn160, EQ:lla hieman pudotettu 360Hz ja 800Hz taajuuksia ja nostettu 2kHz ja 6kHz pisteitä. FocusRiten kautta PC:lle Reaperiin.

https://onedrive.live.com/redir?res … ts6peoNNdxCSM&ithint=file%2cwav

Kuulokkeet värittävät korvaan tulevaa signaalia melkoisesti, teen verrokkiklipin josain vaiheessa neutraalimpien monitorien saundin perusteella. Faktaa on ainakin se, että korvat puutuu kuulokkeilla soitettaessa ja saundia ruuvatessa, klippi kuulostaa varmaan aamulla ihan eriltä :-)

Hyvältä kuulostaa. Pitääpäs ottaa tämä uudelleen tarkasteluun.
Muovinen
17.12.2015 13:07:49

RaskasMielinen: DLX:stä vaan ei löytynyt kyseistä kaapelia... :( Lähdn siis heti aamulla hakemaan kotikyliltä ja jos ei löydy, niin ajan vaikka Rovaniemelle :) Heti mulle tänne kaikki heti nyt :D

Eikö löytynyt perus RCA-piuhaa? Lähimmästä marketista sitten :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)