Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Digitech Trio Band Creator - rumpali ja basisti pedaalista
1 2 3 4 5
RaskasMielinen
10.12.2015 01:43:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.soundi.fi/hemmo-testaa/b … ch-trio-band-creator-efektipedaali/
 
Lyhyesti: soita laitteelle pätkä melodiaa ja paina kytkintä, niin rumpali sekä basisti yhtyvät soittoosi laitteen mielestä parhaiten kyseiseen biisiin sopivalla tavalla. Säätimiä kääntämällä saat soimaan myös tukuittain muita ehdotuksia. Tempoa voi toki säätää mieleisekseen.
 
Joku postasi yllä linkitetyn artikkelin viime viikolla muusikoiden.netin Facebookissa. Innostuin aiheesta ja aloin GAS-päissäni soittelemaan kivijalkakauppiaille. Joka luukulla kerrottiin, että en ole todellakaan ollut ainoa kyseistä härpäkettä himoinnut kyselijä. Puhelin on kuulemma soinut viime tunnit jatkuvalla syötöllä ja joka liikkeessa ihmeteltiin syytä moiseen. Kerroin että johtunee eräästä artikkelista sekä sen jakamisesta Facebookissa.
 
Eilen sain kapistuksen käsiini - minä sinnikäs ja onnekas - ja tänään sain sen viriteltyä pedaalilautaani sekä otettua ekat tyypit.
 
Olen tällainen vasta varttuneemmalla iällä soittoharrastuksen aloittanut jä siihen täysin hurahtanut kotisoittelija/nauhoittelija. En ole koskaan soittanut missään bändissä. Soitan usein rumpukoneen kanssa, mutta vaikka se on perus metronimia inspiroivampi soittokaveri, niin varsin monotoninen ja siten tylsä tyyppi sekin.
 
Halvahko hinta puolsi ostopäätöstä, samoin nettiarvostelut ja youtube-demot. Laitteen nappaama Best In Show Award tämän vuoden NAMM-messuilla tuskin irtosi ihan ilman mitään perusteita. Ainoa asia mikä pisti mietityttämään on se, että metallimusa ei kuuu laitteen musiikkityylivalikoimaan. Toisaalta, soitanhan mä paljon muutakin. Lisäksi laitteessa on USB-portti tulevia päivityksiä varten eli ties mitä kaikkea sieltä vielä on tulossa.
 
Olen tässä nyt tunnin verran kikkaillut kyseisen laitteen kanssa ja kyllä tämän kanssa soittelee paljon mieluummin kuin rumpukoneen. Hetkittäin todella tuntuu sille, että soittaisi muun bändin kanssa. Basisti ja rumpali äityvät joskus vähän kikkailemaankin, mutta ainakin ensi tuntumalta juuri sopivissa väleissä.
 
Luulisi että tällä laitteelle voisi olla käyttöä myös sellaiselle joka säveltää/sovittaa musiikkia: soitat melodian ja tämä laite tarjoilee sinulle tukun kaikenlaisia ehdotuksia, joista ehkä löytyy jotakin jatkojalostettavaa?
 
Koska laite siis ilmeisesti on myyty tältä erää loppuun vähän siellä ja täällä - lisää varmasti tulee pian, sillä kauppa on se mikä kannattaa - niin oletan täällä olevan eräitäkin tämän laitteen omistajia kuulolla. Millaisia ensirektioita löytyy ja onko joku ehtinyt perehtyä vähän pidemmällekin laitteen eri ominaisuuksiin ja niiden toteutuksen onnistuneisuuteen seä soveltuvuuteen?
 
Hieman hämmentävää, ettei haulla löytynyt yhtään kirjoitusta. Olenko vain sokea??
 
Tuossa vielä linkki Kitaraplogi.com:in Testipenkissä-juttuun: http://kitarablogi.com/2015/08/31/testipenkissae-digitech-trio/
 
Oma signaalitieni/setupini on nykyään seuraavanlainen: kitara - pedaalilauta - putkivahvistin - Torpedo Live eli keinokuoma ja kaiutinsimulaattori (100 muistipaikkaa..) - mikseri - PA. Trio Band Creator on mulla pedaalilaudassa. Sen lisäksi, että kitarasignaali kulkee sen läpi muihin pedaaleihin ja edelleen putkivahvistimeen, niin Trio Band Creatorin luomat rummut ja basso lähtevät Trio Band Creatorin omasta erillisestä ulostulosta mulla suoraan mikseriin. Siten särötetty kitarasoundi tulee kitaravahvistimesta Torpedon kautta omalle mikserikanavalleen sekä basso+rummut omalle erilliselle mikserikanavalleen ilman, että ne olisi ensin särötetty pilalle kitaran signaalitiellä. Lisäksi pääsen nauttimaan stereokuvasta, jossa voin paneroida kitaran vaikka vähän vasemmalle sekä basson+rummut vähän oikealla. Kaiken päälle mulla on tämän setupin kautta mahdollisuus efektoida basso+rummut -kanavaa mikserin omilla efekteillä.
Sanoisin että olen asennuskaljani ansainnut :)
 
Jack of all trades - master of none
VIPMetal
10.12.2015 02:22:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuo kuulostaa varsin mainiolta vekottimelta, pakko jossain vaiheessa testata!
 
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line"
RaskasMielinen
11.12.2015 07:37:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä aika hyvä demo-video laitteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=4484J3JhYGY
 
Jack of all trades - master of none
varakeef
12.12.2015 15:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten laite selvinnee esimerkiksi kolmijakoisesta kompista tai kierrosta, jossa sointu vaihtuu jossain muussa kohdassa kuin ykkösellä?
 
Tai jos soinnutus on muuten hämärämpi?
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
hemmo
12.12.2015 17:11:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on varsin hyvä kikotin.
 
Nyt selvisi miksi siitä on niin paljon tykätty Soundin sivuilla.
 
Kaikista löytyy ihana sielu, kun ihmiseen keskittyy.
RaskasMielinen
12.12.2015 22:23:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Miten laite selvinnee esimerkiksi kolmijakoisesta kompista tai kierrosta, jossa sointu vaihtuu jossain muussa kohdassa kuin ykkösellä?
 
Tai jos soinnutus on muuten hämärämpi?

 
Noin pitkälle en ole vielä ehtinyt kokeilemaan, kunhan rimputtelin menemään jotain melodioita :D
 
Jack of all trades - master of none
NitroJeesus
13.12.2015 15:43:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oho, onpas mielenkiintoisen oloinen laite. Kotisoitteluun voisi olla mainio kaveri. Tarviipa kytätä, millon ilmestyy Torille ensimmäiset käytetyt.. :)
 
RaskasMielinen
13.12.2015 18:59:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NitroJeesus: Oho, onpas mielenkiintoisen oloinen laite. Kotisoitteluun voisi olla mainio kaveri. Tarviipa kytätä, millon ilmestyy Torille ensimmäiset käytetyt.. :)
 
Voipi olla että saat hetken odotella... Itse laitoin ostoilmoituksen ennen kuin säntäsin kauppaan. En saanut yhtään vastausta ja kivijalkakaupoistakin laitteet olivat loppu. Omani sain vihdoin tuurilla ja sinnikkyydellä sekä hyvillä puhujan lahjoilla :D Jossain vaiheessa joku varmaan laittaa omansa myyntiin mutta veikkaan, että menee saman tien. Se on sitten tuurista kiinni meneekö sulle vai jollekin muulle. Lisäksi, etenkin kun uusienkin laitteiden saatavuus on niin ja näin, en oikein usko, että kukaan on myymässä vähän käytettyä sellaiseen hintaan, joka olisi merkittävästi halvempi mitä uusi maksaa kaupassa.
 
Jack of all trades - master of none
blues guitar
13.12.2015 20:57:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-kaupassa 199€.
http://www.thomann.de/fi/digitech_trio_band_creator.htm
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
RaskasMielinen
13.12.2015 21:17:01 (muokattu 13.12.2015 21:27:20)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: T-kaupassa 199€.
http://www.thomann.de/fi/digitech_trio_band_creator.htm

 
Kannattaa ostaa bundlena eli foot switch mukaan! Pedaalin mukana tulee jytky virtalähde, jolle on käyttöä jos oman pedaalilaudan virtalähteen kapasitteetti ei riitä. Virtalähdettä ei siis tarvitse ostaa erikseen.
 
EDIT: speksien mukaan Trio Band Creator tarvitsee 500 mA (9 VDC center negative) ja mukana tuleva virtalähde on peräti 1,3 A. Mulla laite on WoodooLab Pedal Power Mondon 400 mA:n lähdössä ja hyvin tuntuu riittävän.
 
F-musiikki myy samaan hintaan kuin Thomann :) Luulisi että niille tulee pian lisää.
 
Jack of all trades - master of none
sepisti
14.12.2015 01:06:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Mun mielestä aika hyvä demo-video laitteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=4484J3JhYGY

 
Ilmeisesti kuitenkin sointuja pitää tuolle laitteelle soittaa, että jotain järkevää taustaa saa aikaiseksi? Kuvittelisin, että pelkän melodian perusteella ei kovin kaksista taustaa laitteelta synny.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
vapari
14.12.2015 04:48:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvin tuntuu toimivan loopperin kanssa.
 
https://youtu.be/JCZ8EvQfVvQ
 
RaskasMielinen
14.12.2015 08:25:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Ilmeisesti kuitenkin sointuja pitää tuolle laitteelle soittaa, että jotain järkevää taustaa saa aikaiseksi? Kuvittelisin, että pelkän melodian perusteella ei kovin kaksista taustaa laitteelta synny.
 
Itse asiassa tuntuu ymmärtävän ihan hyvin. Ihan täysin en vielä ymmärrä kaikkea laiteen logiikkaa, mutta kokeilujen kautta. Lähipäivinä/viikkoina uskoisin kuitenkin saavani jotakin nauhallekin. Katsotaan sitten :)
 
Jack of all trades - master of none
Tami
14.12.2015 08:39:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkäs mittaisen pätkän tuo jaksaa "opiskella", eli paljonko tavaraa polkimeen mahtuu?
 
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
RaskasMielinen
14.12.2015 08:43:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vapari: Hyvin tuntuu toimivan loopperin kanssa.
 
https://youtu.be/JCZ8EvQfVvQ

 
En ollut törmännyt vielä tuohon, mutta mulla on ollut sama ajatus jo ennen kuin ostin kyseisen laitteen.
 
Mulle on ollut selvää jo demovideoiden ja manuaalin valossa, että Trio Band Creatorissa itsessään voisi olla kiva olla vaikka mitä ominaisuuksia nykyisen päälle, mutta mun mielestäni Trio Band Creator on riittävän hauska ja onistunut laite ostettavaksi jo nykyisellään.
 
Olen varma siitä, että vuoden-parin sisällä tällaisia laiteita on enemmänkin ja ne ovat vieläkin kehittyneempiä. Kuitenkin, jos jää vaan kovasti odottelemaan tulevaisuutta ja tulevia laitteita, niin ei tule eläneeksi tässä päivässä ja nauttineeksi siitä mitä on tarjolla jo tässä ja nyt.
 
Jack of all trades - master of none
calluna
14.12.2015 09:56:29 (muokattu 14.12.2015 09:57:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huikea vempele. Taisi juuri lähteä kirje Joulupukille...
Tuo yhdessä loopperin kanssa on kyllä mainio kotilelu!
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
Tympee Huttunen
14.12.2015 11:20:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vapari: Hyvin tuntuu toimivan loopperin kanssa.
 
https://youtu.be/JCZ8EvQfVvQ

 
Toihan toimii ihan helkutin huonosti loopperin kanssa. Jo noissa lyhyissä pätkissä näki, ettei tempon tarkkuus manuaalisesti riitä vaan epätarkkuutta alkoi tulla nopeasti. Ihme ettei Digitech ole mitään synccia noiden väliin tehnyt. Ehkä Trion toinen versio pitää loopperin jo itsessään sisällä.
 
hallu
14.12.2015 11:39:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lastinen: Toihan toimii ihan helkutin huonosti loopperin kanssa. Jo noissa lyhyissä pätkissä näki, ettei tempon tarkkuus manuaalisesti riitä vaan epätarkkuutta alkoi tulla nopeasti. Ihme ettei Digitech ole mitään synccia noiden väliin tehnyt. Ehkä Trion toinen versio pitää loopperin jo itsessään sisällä.
 
Mun mielestä taas ihan päinvastoin. Käsittämättömän hyvin nuo pysyy synkassa, mutta kaikki riippuu tietenkin siitä kuinka tarkasti sen saa ajoitettua itse. Mutta häkellyttävää on että synkka pysyy paikallaan juuri siinä mihin se asettuu eikä lähde vaeltelemaan ja kertautumaan toistokertojen mukana. Itse odotaisin, että kahden erillisen laitteen keskinäinen synkka olisi huomattavasti hankalampi, kun niissä on kuitenkin erilliset kellot eikä noissa harrastelija rakkineissa taida olla edes liitäntää studiokellolle.
 
Itseäni tämä kysymys kiinnostaa siksi, koska olen harkinnut kokeilla käyttää kahta erillistä luupperia, mutta olen epäröinyt tehdä investointeja kun olen epäillyt ettei laitteita saa keskenään toimimaan synkassa (juurikin erillisten kellojen takia). Toki olen kuullut väitettävän, että digilaitteiden kellot on niin tarkkoja ettei ne heilu kun vaan saa käynnistettyä ajallaan, mutta en olisi uskonut, että näin tarkka taimaius olisi edes mahdollinen. Tuohan on kuitenkin nykytekniikalle ihan purkkaviritys käyttää erillisiä kelloja tuollaisessa yhteydessä.
 
Olen kylläkin samaa mieltä kanssasi, että aika yllättävää ettei sitä luupperia ole jo tässä versiossa. Seuraavassa se varmaan on melkoisen varmasti. Sinällään tuo bändibedaali ei itseäni kiinnosta, koska haluan soittaa kaiken itse, mutta näen kyllä sen pontetiaalin ja kovasti porukat tästä intoilee, itse en siitä kuitenkaan innostu. Luuppereiden noin hyvä yhteen synkkaaminen sensijaan oli todella hyvä uutinen minulle.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
tender.insanity
14.12.2015 11:54:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä kun olisi laulajakin mukana :)
 
Tympee Huttunen
14.12.2015 11:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Mun mielestä taas ihan päinvastoin. Käsittämättömän hyvin nuo pysyy synkassa, mutta kaikki riippuu tietenkin siitä kuinka tarkasti sen saa ajoitettua itse. Mutta häkellyttävää on että synkka pysyy paikallaan juuri siinä mihin se asettuu eikä lähde vaeltelemaan ja kertautumaan toistokertojen mukana. Itse odotaisin, että kahden erillisen laitteen keskinäinen synkka olisi huomattavasti hankalampi, kun niissä on kuitenkin erilliset kellot eikä noissa harrastelija rakkineissa taida olla edes liitäntää studiokellolle.
 
Sehän lähtee vaeltelemaan ja tyyppi korjaa sitä myös välillä loopperista? Jos miettii ihan kunnon käyttöön, niin ei tuota voi jättää kolmeksi minuutiksi soittamaan taustoja ja loopperia erikseen.
 
Mutta tosiaan, todella kiinnostava pedaali. Ainoa haitta mikä tosta tulee mieleen, on se että miten paljon siitä irtoaa kiinnostavuutta 6kk soittelun jälkeen. Aika nopeasti tulee kompit ja bassottelut tutuiksi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «