Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Matalat kielet
1
finlanderr
09.12.2015 16:10:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimaisillani RG655:n koska kitaransoitto menee aina vaan tilulilumpaan suuntaan. Sitähän sitä täytyy tehdä mistä tykkää.
 
Kertokaa mielipiteitänne low actionista.
 
Eli eikös kielien korkeus mitata yleesnä 12 fretin kohdalta(?) Milloin kielet ovat mielestänne liian matalalla? Riippuu tietenkin soittotyylistä jne. mutta kertokaa silti. Itselläni on kielet ilmeisesti aika korkealla - lähempänä 3mm ja kielet särähtävät siltinkin aina sillin tällöin.
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
hallu
09.12.2015 18:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No 12. nauha on aika tavallinen mittauspaikka (tarkoitan nauhalla frettiä, jolla taas tarkoitan tavallisemmin näätäeläintä), mutta Fender käytti 17. nauhaa mittauspaikkana kun joskus näin straton säätöohjeet (aika lähellähän ne on). Luulisin, että kaulan liitoskohdan tietämiltä monet sen mittaa.
 
Kannattaa huomata, että se kielten korkeus mitataan nauhan herjalta kielen alapintaan. Itselläni se asettuu useinmiten palksun E-kielen kohdalla johonkin 1,8 - 2,0 mm tietämille ja ohuen E-kielen kohdalla 1,5 - 1,8mm. Ja mielestäni mulla on aika normi tai korkeahko aktion. Olen kuullut, että jotkut tilusoittajat pitävät jopa millin korkeudella, mutta se vaatii varmasti jo todella kevyttä soittoa (joka tilussa onkin kaikkein energiatohokkainta).
 
Jos sulla on nauhan harjalta kielen alapintaa melkein kolme milliä, niin se alkaa olla jo aika korkeahko aktion mielestäni.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
73nd3r
09.12.2015 19:27:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa aina mitata valmistajan suositusten mukaan, Ibanezilla sähkiksissä mittauskohtana näyttää olevan 14. nauha.
Ja siitä huolimatta kannattaa aina varmistaa mittauspaikka nettikysymys/vastausjutuissa ;)
 
Sama juttu muiden perussäätöjen kanssa ainakin uusissa kitaroissa: ensin valmistajan ohjeiden mukaan ja siitä omiin mieltymyksiin päin. Taas Ibanezia lainaten: suosittavat 1,5-1,7mm/yläE ja 2-2,2mm/alaE, muut sopivassa kaaressa siinä välissä.
 
Oman mielipiteen (se nöyrä...) mukaan alle 1,5 mm on matala action, yli 2,5mm on korkea(hko), siinä välissä olis jotenkin normaalia.
Kolme milliä kuulostaa aika isolta, mutta onks siinä mukana iso relief (12. nauhan paikkeilla kun se notko voi olla isoimmillaan)?
 
Tuosta satunnaisesta särinästä en sano vielä näillä tiedoilla mittää, kun en edes tiedä soitatko normivireessä saati sitten missä päin kaulaa särisee.
 
finlanderr
09.12.2015 20:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Kannattaa aina mitata valmistajan suositusten mukaan, Ibanezilla sähkiksissä mittauskohtana näyttää olevan 14. nauha.
Ja siitä huolimatta kannattaa aina varmistaa mittauspaikka nettikysymys/vastausjutuissa ;)
 
Sama juttu muiden perussäätöjen kanssa ainakin uusissa kitaroissa: ensin valmistajan ohjeiden mukaan ja siitä omiin mieltymyksiin päin. Taas Ibanezia lainaten: suosittavat 1,5-1,7mm/yläE ja 2-2,2mm/alaE, muut sopivassa kaaressa siinä välissä.
 
Oman mielipiteen (se nöyrä...) mukaan alle 1,5 mm on matala action, yli 2,5mm on korkea(hko), siinä välissä olis jotenkin normaalia.
Kolme milliä kuulostaa aika isolta, mutta onks siinä mukana iso relief (12. nauhan paikkeilla kun se notko voi olla isoimmillaan)?
 
Tuosta satunnaisesta särinästä en sano vielä näillä tiedoilla mittää, kun en edes tiedä soitatko normivireessä saati sitten missä päin kaulaa särisee.

 
Reliefistä en tiedä mutta soitan slayer-vireessä (kaikki kielet dropattu) ja setti on 10 - 52.
 
Kiitokset tiedoista!
 
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
73nd3r
09.12.2015 21:09:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa se relief: capo ekalle nauhalle, paina alaE viimeiseltä nauhalta, tarkista millanen rako kielen ja 8. nauhan välissä. Tavallisen kopiopaperin palan pitäis liukua hyvin, mutta pankkikortti on jo liikaa. Kaularautaa kiristämällä rako pienenee. Vain 1/4 kierrosta kerrallaan ja anna asettua tunnin verran.
 
Kymppisetti on mun mielestä aika ohut droppivireisiin, kokeile seuraavassa vaihdossa paxumpia. Ja säädä se kitara niille ;)
 
tender.insanity
11.12.2015 11:16:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en pidä siitä että kielet ovat matalalla. Pitää olla korkealla koko kaulan matkan. Tässä oma optimaalinen korkeus ykkösluutulla:
 
Matala E
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/20151210_063642.jpg
 
Korkea E
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/20151210_063700.jpg
 
Yleiskatsaus
https://dl.dropboxusercontent.com/u/5738957/20151210_063938.jpg
 
antnis
11.12.2015 18:32:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestäni action ei voi olla liian matala kunhan vielä kielet soivat, ei sitä pianoonkaan laiteta ylimääräisiä painoja koskettimiin soiton vaikeuttamiseksi.
 
sustain65
11.12.2015 19:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Minun mielestäni action ei voi olla liian matala kunhan vielä kielet soivat, ei sitä pianoonkaan laiteta ylimääräisiä painoja koskettimiin soiton vaikeuttamiseksi.
 
Jaa'a, minä en kyllä saa nopeita venytyksiä oikein helpolla onnistumaan kun action alkaa olla lähellä yhtä milliä. Mutta en varmaan vaan osaa.
 
hallu
11.12.2015 22:47:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Minun mielestäni action ei voi olla liian matala kunhan vielä kielet soivat, ei sitä pianoonkaan laiteta ylimääräisiä painoja koskettimiin soiton vaikeuttamiseksi.
 
Kyllähän pianon soittotuntumaa voidaan kai virittää soittajalle sopivaksi? en tiedä, mutta olen jossakin kuullut, että jotkut huippupianistit olisivat painotuttaneet soittimensa koskettimistoa uudelleen paremman soittotuntuman saamiseksi.
 
Mutta kuten sanottu, niin en ole pianisti enkä oikeasti tiedä joten palataan kitaroihin. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että aktion pitää olla niin matala kuin mahdollista. Sehän onkin soittajasta sitten kiinni mikä on mahdollista eli matalalla olevat kielet kaventaa soittodynamiikkaa ja ne sopivat heille jotka soittavat vain kevyellä plektran painolla. Kovempaa rouhivat soittajat joutuvat väkisinkin nostamaan kieliä korkeammalle ja se on sitten soittajan itse tehtävä se kompromissi mikä korkeus on sopiva.
 
Kuten tuolla jo aikaisemmin todettiin, niin valmistajan suositukset ovat hyvä lähtökohta säädöille, josta voi sitten itse hakea sen sopivan omien mieltymysten ja oman soittotavan mukaan.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
mettän peikko
12.12.2015 03:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni ollut matalan actionin kanssa ongelmia kun silloin ei bendit tahdo onnistua (muut kuin bendattavat kielet menevät sormen alle ja alkavat soimaan). Jumbo nauhat on auttaneet jonkin verran sillä kielen ja nauhan välissä on enemmän tilaa. Olisiko jollakin vinkkejä miten saisi matalalla actionialla bendeilua paremmaksi kun huvittaisi kokeilla matalempaa actionia?
 
73nd3r
12.12.2015 14:41:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Pitää olla korkealla koko kaulan matkan
antnis: Minun mielestäni action ei voi olla liian matala kunhan vielä kielet soivat
 
Olette molemmat täsmälleen oikeassa. Kielikorkeuden oikea mitta on henk.koht. juttuja vähän intiimihygienian tapaan.
 
Joku yleinen perusmitta (= esim. valmistajan suositus) on a) hyvä lähtökohta a1) aloittelijalle a2) uudelle kitaralle, b) ongelmanratkaisu/etsintäkeino ja c) ynnä muuta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «