Aihe: Käytetyt koskettimet: Mitä pitää huomioida/tarkastaa?
1
Kallipää
04.12.2015 13:20:33
Olen ostamassa ensimmäisiä koskettimiani ja olen harkinnut ostaa käytetyt. Olen kitaristi, joten pianoista en paljonatiedä, mutta olen ymmärtänyt että koskettimiakin on järkevää ostaa käytettyjä. Vai miten on?

Käytetyn kitaran kunnon osaan kyllä hyvin tarkastaa, ja osaan varoa muutamia sudenkuoppia, mutta mitä käytettyjen koskettimien ostamisessa pitää tietää? Mitä soittimen kunnossa pitää tarkastaa?
Keksi itse lisää.
baron
04.12.2015 14:59:00

Periaatteessa ei muuta kuluvaa kuin itse koskettimet eli niitten liike ja äänet.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
KanttoriPiiparinen
04.12.2015 19:14:19
baron: Periaatteessa ei muuta kuluvaa kuin itse koskettimet eli niitten liike ja äänet.

Se kosketusmatto nappuloiden alla kestää obauttiarallaa kahdeksan vuoden ammattikäytön. Kannattaa käydä koskettimet läpi yksi kerrallaan. Mikäli löytyy äänten syttymiseroja, unohda koko juttu.
Nuotin vieressä on aina tilaa...
Murgo
05.12.2015 12:07:50 (muokattu 05.12.2015 12:09:01)

KanttoriPiiparinen: Se kosketusmatto nappuloiden alla kestää obauttiarallaa kahdeksan vuoden ammattikäytön. Kannattaa käydä koskettimet läpi yksi kerrallaan. Mikäli löytyy äänten syttymiseroja, unohda koko juttu.

Tosin niiden mattojen ikää voi pidentää putsaamalla eikä niiden uusiminenkaan mikään paha homma ole jos varaosia vain löytyy. Likaantuminen/kuluminen tosiaan oireilee useimmiten niin että jonkun/joidenkin koskettimien velocity ei toimi eli äänenvoimakkuus ei muutu koskettimen painamisnopeuden mukaan.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Krice
05.12.2015 13:36:52

Jos soitin on ollut ammattikäytössä niin kannattaa olla varovainen, koska siinä soitin kuluu merkittävästi enemmän kuin soittimenomistajilla, jotka hankkivat soittimen, pimputtelevat vähän aikaa presettejä ja laittavat sitten myyntiin. Esim. täällä käyttäjän profiilia kannattaa katsoa ja yrittää saada selvää onko kyseessä keikkaileva muusikko vai normaali ihminen.
Vessajono
06.12.2015 15:37:58
Krice: Jos soitin on ollut ammattikäytössä niin kannattaa olla varovainen, koska siinä soitin kuluu merkittävästi enemmän kuin soittimenomistajilla, jotka hankkivat soittimen, pimputtelevat vähän aikaa presettejä ja laittavat sitten myyntiin. Esim. täällä käyttäjän profiilia kannattaa katsoa ja yrittää saada selvää onko kyseessä keikkaileva muusikko vai normaali ihminen.

Toisaalta ammattilaiset ostaa ammattilaisten vehkeitä ja kuskaa niitä pomminkestävissä keiseissä. Mulla ei ainakaan oo koskaan ollu ikinä minkään vehkeen kanssa ongelmana mikään mekaaninen vika.
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne. reaper666: ei kauhean vakuuttavaa, että tarvii noin monta kokemusta ennen kuin tajuaa tunkea cheddaria perseeseen.
Bassokuviokellunta
09.12.2015 12:36:14

Jos ostaa vanhan analogisyntikan, niin niissä on omat kiemuransa.

Kapasitaattorien kuivumista, mikropiirien kosahtamista (varaosia ei välttämättä saa helpolla), taustavalojen himmenemistä ja muistipatterien vaihtamista.

http://createdigitalmusic.com/2007/ … lthy-are-your-vintage-synthesizers/

Esim. Roland Juno 6 -synan chorus piti voimakasta kohinaa. Kuin aallot olisivat lyöneet rantaan. Ongelman sain fiksattua vaihtamalla kaksi mikropiiriä löydettyäni netistä hyvät ohjeet.
Kaakatus
23.12.2015 18:20:35
Käytetystä tarkastaisin koskettimien lisäksi navigointipainikkeet, liukusäätimet, potikat ja tärkeimmät liitännät (left+right ja kuulokkeet).
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)