Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mites vanha patu uskaltais bändihommiin mukaan?
1 2
pennonen
06.11.2015 14:40:17 (muokattu 06.11.2015 14:44:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro vaan
 
Aiheelle jo otsikon keksiminen oli vaikeaa joten käydäänpä suoraan asiaan: miten sitä löytäis bändin tämmöiselle vähän vanhemmalla iällä soittamisen aloittaneelle herrasmiehelle? Olen soitellut enemmän ja/tai vähemmän aktiivisesti kitaraa jo useampia vuosia, mutta lähinnä vaan kotosalla omaksi ilokseen (ja perheen riesaksi)
 
Nyt on herännyt kiinnostus bändisoittelua varten, mutta sopivan oloisen bändin tai bändikaverien löytäminen on vähän vaikean tuntuista. Wanted-osaston perusteella aloittelevemmat bändit ovat tyypillisesti parikymmentä vuotta itseäni nuorempia tai sitten oman ikäluokat bändit hakevat kokeineita pelimanneja. Ensinmainitussa vois olla auttamatta ulkopuolinen ikäloppu (ikää nyt karvan alta 40) ja jälkimmäisessä osaamaton tunari :)
 
Voihan se olla että tämä ongelma on vaan pään sisällä, mutta jotenkin tuo kynnys lähteä esim vastaamaan johonkin kitaristinhakuilmoitukseen on melko korkea.
 
Numb
06.11.2015 14:50:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pennonen: Moro vaan.
 
Moro moro :) Mä ratkaisin saman ropleeman sillain, että perustin ite bändin.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
pennonen
06.11.2015 14:57:43 (muokattu 06.11.2015 15:29:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Moro moro :) Mä ratkaisin saman ropleeman sillain, että perustin ite bändin.
 
No siinä olis toki yks ratkaisuvaihtoehto :)
 
edittiä:
 
no laitetaanpa tähän vähän lisäinfoa jos vaikka joku sattuisi täältä päin olemaan kiinnostunut bändihommia aloitella. Paikkakuntana siis Oulu ja oma musiikkimaku kolisee ehkä eniten tuonne grunge/alt.rock -sektorille.
 
GiovanniDiRondo
06.11.2015 15:46:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkinut bändiin wanted-palstalta parikin 40 haminoissa olevaa aloittelevaa soittajaa.
 
Olisin mieluummin ottanut kokeneemman, mutta ei ilmennyt.
 
Edelleen soitetaan yhdessä. Kummatkin ovat oppineet soittamaan paremmin. On tehty keikkoja ja jopa levytys. Itse asiassa mulla on tällä hetkellä kolme soittokaveria, joiden ensimmäisellä keikalla olen ollut mukana.
 
Bändissä on monenlaisia asioita, jotka täytyy saada natsaamaan, ja soittotaito on vain yksi näistä.
 
Jos tuntee rajansa, niin kyllä aika pienellä osaamisella voi olla mukana bändissä.
 
En tiedä, olen soittanut ammattimuusikoiden kanssa ja ei se sen ihmeellisempää ole.
 
Ilelee
06.11.2015 20:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaa ilmoitusta vaan wanted palstalle. Veikkaisin, että on helpompi itse hakea soittoseuraa ja ruveta kasaamaan bändiä kuin hakea valmista porukkaa johon pääsis mukaan.
 
Mulla on itellä tästä kokemusta. Itseasiassa haku oli yllättävän nopeaa ja kivutonta. Juju on siinä, että just tän tyyppisiä ilmoituksia jossa haetaan soittokavereita ilman mitään suuria vaatimuksia mitä tulee soittotaitoon, levyttämiseen, keikkailuun etc. on todella vähän, eikä suurin osa makuuhuonesoittajista meinaa uskaltaa laittaa omaa ilmoitusta.
 
Kun muutama vuosi sitten itse laitoin oman ilmoituksen niin sain yhteydenottoja suht. lyhyessä ajassa nelisen kappaletta, näistä yhden kanssa soitellaan edelleen viikoittain. Veikattiin, että basistia olis vaikea löytää mut saatiin parissa päivässä uuteen ilmoitukseen kolme kiinnostunutta ja yhdestä näistä tuli vakituinen jäsen. Ei todellakaan siis mikään mahdoton tehtävä.
 
Yks pointti on kans siinä, että aikuisella perheellisellä ihmisellä on harvemmin aikaa mihinkään älyttömän aktiiviseen toimintaan, kerran viikossa bänditreenit + kotona iltaisin treenailu alkaa olemaan maksimi (siinä tilanteessa itse edelleen). Eli mitkään aktiivisemmat, keikkailua tiheään harrastavat bändit voi suosiolla unohtaa... ja veikkaan että samassa tilanteessa ja ilman bändiä olevia soittajia on vaikka kuinka (myös kokoneita)
 
sustain65
06.11.2015 21:39:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ilelee: Omaa ilmoitusta vaan wanted palstalle.
...
Yks pointti on kans siinä, että aikuisella perheellisellä ihmisellä on harvemmin aikaa mihinkään älyttömän aktiiviseen toimintaan, kerran viikossa bänditreenit + kotona iltaisin treenailu alkaa olemaan maksimi (siinä tilanteessa itse edelleen). Eli mitkään aktiivisemmat, keikkailua tiheään harrastavat bändit voi suosiolla unohtaa... ja veikkaan että samassa tilanteessa ja ilman bändiä olevia soittajia on vaikka kuinka (myös kokoneita)

 
Joo, hyvinkin kannattaa laittaa ilmoitusta palstalle. Itse tosin olin taannoin onnekas, kun edellisestä työpaikasta tutut pyysivät mukaan soittelemaan ja saatiin bändi kasaan. Sitä ennen kuitenkin ehdin jo hetken ihmettelemään että löytyisiköhän "näin vanhalle" aloittelijalle soittelukavereita ja ehdin selailemaan Wanted-palstaakin, mutta tilanne oli juuri se että vanhempi porukka oli jo erittäin kokenutta ja odotukset taitojen suhteen korkealla. Ja nuoremmilla taasen ilmoitusten perusteella liikaa kunnianhimoa, eli toiveita maailmanvalloituksesta ja panostuksen olisi pitänyt olla itselleni mahdottomalla tasolla. Mutta tosiaan, hyvinkin tälläisiä meidän kaltaisiamme tapauksia on paljon, me vain aikailemme ja jahkailemme helposti liikaa ilmoituksen laittamisen tai sopiviin tilaisuuksiin tarttumisen kanssa.
 
Toinen juttu on se, että kannattaa puhua omasta soittamisharrastuksesta kavereille, tutuille ja vaikka puolitutuillekin, koska silloin juuri saattaa löytyä yhteisiä intressejä. Itse asiassa minulla juuri tämä oli se avain.
 
Nyt meikä menee nimenomaan kuviolla "kerran viikossa bänditreenit + kotona iltaisin treenailu", se on tosiaan maksimi mihin perheellinen päivätyössä käyvä voi ryhtyä. Motivaatio on korkea ja treenaisin enemmänkin, jos aika ja fysiikka antaisi myöten.
 
pennonen
07.11.2015 00:14:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia oikein paljon rohkaisevista kommenteista! Uskaltautunen siis laittamaan ilmoituksen ja jututtelen vielä kavereita läpi. Aika paljon mulla on kyllä kavereita jotka bändeissä ovat soitelleet jo "koko ikänsä", joten ehkäpä sieltäkin löytyis vinkkiä hyvistä tyypeistä.
 
Juuri nimenomaan tuommoinen kerta viikossa bänditreenit olis hakusalla. Perheen harrastukset vievät jo muutaman illan viikosta, joten enempään ei kyllä mitenkään tällä hetkellä taipuis.
 
Keväällä itse asiassa tarjottiin treenikämppääkin vuokralle, mutta silloin en keksinyt mistä bändin saisi ja palstoilla törmäsin edellä mainittuihin ongelmiin. Pitänee kysellä olisko siellä vielä tilaa..
 
Dirtyh
08.11.2015 14:33:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kun homman saa aluilleen niin uusia tuttavuuksia alkaa ropisemaan kuin itsekseen. Mäkin olisin sillä kannalla että soittotaito on lopulta vain yksi osa bänditoimintaa. Musiikkia on monlaista ja kun aloittaa sillä mihin taidot jollain tapaa riittävät niin treenimotivaatio sen kuin kasvaa.
 
Ja tosiaan, todella vajavaisillakin taidoilla sitä pystyy olemaan mukana kun tietää sen mitä osaa ja uskoo sihen että voi vielä oppia uutta. Yleisesti uskoisin että ei ihmisiä haittaa jollet juuri nyt osaa jotain juttua. Eikä sekään jollet osaa vielä kuukauden päästäkään jos olet treenannut sitä juttua kovalla asenteella kuitenkin koko ajan.
 
teukka
08.11.2015 15:39:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen samaa ikäluokkaa mutta bändihommia on ollut jo kymmenen vuotta takana. Aloitin myös siten että aloin perustamaan omaa porukkaa ja lähdettiin nollilta liikkeille. Vuoden verran sitä jaksoi, kun porukka vaihteli eikä valmista saatu. Kuitenkin kokemusta oli jo sen verran että hyppäsin valmiiseen pöytään sen jälkeen ja homma on pyörinyt siitä lähtien. Oleellista löytää porukkaa jotka haluaa tehdä samaa juttua ja tulee toimeen keskenään. Pistät hommaa käyntiin vaan.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
pennonen
08.11.2015 23:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edellisen viestini jälkeen pallo on lähtenyt pyörimään, enkä ehtinyt vielä edes Wanted-osastolle ilmoitusta laittamaan. Eiköhän tässä päädytä soittohommiin vielä, elämme jännittäviä aikoja :)
 
Funkånaut
09.11.2015 00:31:07 (muokattu 09.11.2015 00:31:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pennonen: Edellisen viestini jälkeen pallo on lähtenyt pyörimään, enkä ehtinyt vielä edes Wanted-osastolle ilmoitusta laittamaan. Eiköhän tässä päädytä soittohommiin vielä, elämme jännittäviä aikoja :)
 
Toivotaan parasta! Bändihommat ovat parasta bestiä oletuksella, että kaikilla on sama näkemys touhun vakavuudesta ja niin edelleen.
 
"Every time you eat an egg, you are denying somebody somewhere a roast chicken." - James May
pennonen
01.12.2015 12:23:55 (muokattu 01.12.2015 12:24:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pennonen: Edellisen viestini jälkeen pallo on lähtenyt pyörimään, enkä ehtinyt vielä edes Wanted-osastolle ilmoitusta laittamaan. Eiköhän tässä päädytä soittohommiin vielä, elämme jännittäviä aikoja :)
 
... ja eilen sitä sitten eka kertaa kokoonnuttiin treenikämpälle soittelemaan. Oli kyllä pirun mukavaa touhua! :)
 
sustain65
01.12.2015 17:00:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pennonen: ... ja eilen sitä sitten eka kertaa kokoonnuttiin treenikämpälle soittelemaan. Oli kyllä pirun mukavaa touhua! :)
 
Hieno juttu! Kaikkea parasta sinulle ja bändille!
 
teukka
01.12.2015 19:02:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonii zillä lailla!
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
Perza
04.12.2015 20:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lainaan törkeästi ketjua :)
 
Koska tilanne on osaltani suurin piirtein sama. Aikoinaan on tullut soiteltua omalla bändillä ympäri maita ja mantuja, isoja ja pienieä lavoja, kotomaassa ja ulkomailla. Todella aktiivisesti (rajoittuneesti) omia biisejä järettömillä treeni määrillä. Kunnes kaikki loppu, soittaminen hiipu ja lopulta loppui kokonaan vuosiksi. Siinä rytäkässä kun veivattiin omaa mazkua ja tehtiin nauhotuksi jäi muiden biisien treenaaminen tasan nollaksi.
 
No mutta nyt on kipinä ja aika taas löydetty uudestaan, treenaaminen alettu olisi kova hinku päästä taas johonki porukkaan veivaamaan.
 
Ja tadaa, tämmönen mahdollisuus sitten ehkä olis aukeamassa ja juuri sellais mazkua joka on lähellä sydäntä (rock covereita)
 
Mutta hetkinen, enhän minä osaa yhtä ainoaa rallia jota kyseinen bändi skulaa, kun omat aktiivi ajat rajoittu siihen omaan mazkun tekemiseen. Pupu pöksyyn ja time out.
 
Eli KYSYMYS kuuluu. Miten jengi suhtautuu meihin "uusiin" soittajiin bändissä? Hommahan tuskin menee heti niinku elokuvissa. Vaikka kotiläksyt tekiski kuinka huolella.
 
Jotenki outo tilanne kun aattelee, että ilman suurempaa itse kehua voi sanoa, että kokemusta kuitenkin löytyy moneltakin osa-alueelta ja jopa koulutusta. Tämä kyseinen viritelmä on ihan harrastelija pohjalta, eikä juuri edes keikkaillu, mutta kaikesta päätellen osaavat hommansa.
 
Nyt mun pitäs mennä skulaan ja olla muka jotaki enkä osaa edes yhtään biisiä.
 
Eli annanko olla ja unohtaa koko jutun? Pyydän biisilistan ja treenaan ku hullu ennen eka treenejä (todennäköisesti saan burnoutin ennenku pääsen trenikselle) vai treenaanko pari rallia ja lähen pitää hauskaa?
 
Type
04.12.2015 21:19:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Treenaa pari rallia ja pidä hauskaa. Itse ainakin etenisin vastaavassa tilanteessa tuolla lailla.
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
sustain65
05.12.2015 12:31:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sama, pari kolme rallia listalta kohtuullisen hyvin haltuun ja sitten kokeilemaan sovitko porukkaan. Jos homma on harrastuspohjalta, ei ne muut voi odottaa että osaat valmiiksi listan kaikki biisit, ainakaan jos ovat yhtään järkeviä ja siis sellaisia joiden sekaan kannattaa mennä mukaan.
 
Sax-pappa
05.12.2015 17:45:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uimaan oppii vain vedessä ja bändisoittoa vain bändissä. Rohkeasti vain mukaan. Ei sun kokemuksella ne useimmat rock-standardit niin pahoja ole.
 
T. Vanha patu
 
Dropped C
08.12.2015 19:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ethän sä edes wanha ole, saman ikäinen kun minä. Eikun bändiä pystyyn.
 
PIM
11.12.2015 17:29:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yks vaihtoehto mitä kautta voisi tutustua paikallisiin soittajiin on jamit, jos sattuu asumaan sellaisella paikkakunnalla missä niitä järjestetään. Meidän 8 hengen bändin jäsenistä viiteen olen alunperin tutustunut Tampereen jamiskenessä. Itellä kävi niin, että silloin kun muutin Tampereelle vajaat 10 vuotta sitten en tuntenut täältä ketään eikä mulla ollut minkäännäköisiä yhteyksiä paikalliseen bändiskeneen, mutta kun muutaman vuoden asuttuani uskalsin ensimmäistä kertaa kitaran kanssa jameihin ja aloin kiertämään aktiivisesti eri jameja niin nyt soittelen kolmessa enemmän tai vähemmän aktiivisesti keikkailevassa bändissä ja uusiin hyviin soittajiin tutustuu lähes viikottain jamiympyröissä.
 
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «