Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5226 227 228 229 230244 245 246 247 248
Antti1
04.09.2015 19:06:08 (muokattu 04.09.2015 19:06:40)
L-valine: Olisko kellään suositella hyvää mikseriä kotistudioon? Tarkotus olis saada äänitettyä kitaroita, keyboardii, lauluu.
Mitään ammattitason vehjettä en oo hakemas, mut sellasen millä pärjää hyvin?

Sä et tarvitse kotistudioon lainkaan mikseriä, vaan sopivan äänikortin/interfacen.

Mitä sä tekisit omasta mielestäsi mikserillä, jos ei nyt suorilta tyrmätä ihan koko ajatusta?
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Lahtari
22.10.2015 06:44:45

Monitoripäivitys

Olen pitkään kuolannut Neumannin KH 120-paria. Useamman vuoden olen miksannut AKG:n kuulokkeilla ja paskoilla Logitechin tietokonekaiuttimilla. Ongelmana on että miksaukset ei oikein sujuvasti siirry tosielämään. Lähinnä tasot suurin ongelma.

Suurin mutka matkassa sijoittelu. Kaiuttimet on pakko tulla olohuoneeseen, eli ei akustiikan mulkkaamista koska hellasärö. Onko mitään järkeä päivittää kalliisiin kajareihin jos huone soi vapaaseen tahtiin? Nurkkapöytä toimii siis miksauspisteenä. Ja betoniseinät huoneessa.

Tekeekö noilla Neumannin EQ-hantaakeilla mitään?
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
saastara
22.10.2015 09:37:29 (muokattu 22.10.2015 09:38:56)
Lahtari: Monitoripäivitys

Olen pitkään kuolannut Neumannin KH 120-paria. Useamman vuoden olen miksannut AKG:n kuulokkeilla ja paskoilla Logitechin tietokonekaiuttimilla. Ongelmana on että miksaukset ei oikein sujuvasti siirry tosielämään. Lähinnä tasot suurin ongelma.

Suurin mutka matkassa sijoittelu. Kaiuttimet on pakko tulla olohuoneeseen, eli ei akustiikan mulkkaamista koska hellasärö. Onko mitään järkeä päivittää kalliisiin kajareihin jos huone soi vapaaseen tahtiin? Nurkkapöytä toimii siis miksauspisteenä. Ja betoniseinät huoneessa.

Tekeekö noilla Neumannin EQ-hantaakeilla mitään?

Olisko huomattavasti paremmat luurit ja vahvari mahdollinen ratkaisu?

Toki lähes kaikkeen voi oppia ja tottua mutta isot skobet betonisessa nurkassa kuulostaa kyllä aika raffilta jos on tarkoitus jonkinnäköinen järkevä ja tasainen toisto saada aikaiseksi.

Mutta jos skobet on saatava ja toi on ainoa vaihtoehto mihin ne voi sijainnin puolesta survoa niin sitten sillä on mentävä ja pärjättävä. Kyllä vihainen vaimo on helvetisti pahempi ongelma kun joku monttu jossain alakeskarissa.

Jaaksaakos tämä vaimo sitten myös kuunnella niitä uusia skobeja ja niillä muljaamista. Ite olen melko varma, että jos joku yrittäisi tehdä ja miksata mun kodissani, silloin kun haluan vain olla, niin saattaisi tulla murha. Ääni on vielä visujakin parempi voimavara hellasärölle.. Siksi siis jälleen, mites noi luurit?
"As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song"
Lahtari
22.10.2015 10:26:26

saastara: Olisko huomattavasti paremmat luurit ja vahvari mahdollinen ratkaisu?

Toki lähes kaikkeen voi oppia ja tottua mutta isot skobet betonisessa nurkassa kuulostaa kyllä aika raffilta jos on tarkoitus jonkinnäköinen järkevä ja tasainen toisto saada aikaiseksi.

Mutta jos skobet on saatava ja toi on ainoa vaihtoehto mihin ne voi sijainnin puolesta survoa niin sitten sillä on mentävä ja pärjättävä. Kyllä vihainen vaimo on helvetisti pahempi ongelma kun joku monttu jossain alakeskarissa.

Jaaksaakos tämä vaimo sitten myös kuunnella niitä uusia skobeja ja niillä muljaamista. Ite olen melko varma, että jos joku yrittäisi tehdä ja miksata mun kodissani, silloin kun haluan vain olla, niin saattaisi tulla murha. Ääni on vielä visujakin parempi voimavara hellasärölle.. Siksi siis jälleen, mites noi luurit?

Luureilla onkin pääasiallisesti tehty. Tasoja kateltu sitten tietsikkakomoottimilla. Ongelmana on tosiaan tuo helvetinmoinen ramppaaminen ees takaisin Auton/kotiteatterin/sun muun vertailun välillä. Ja miksaaminen kaiuttilla tehdään kun olen issekseen kotona. Ei muori suostu kuuntelemaan jotain 5 s pätkää kertaa 25. XD
Kajottimia tarvittaisiin myös liikkuvaan nauhoitukseen. Tarkoitus olisi hankkia niin hyvät ettei tarvitse upgreidata ihan hetkeen.
I am a scholar and a gentleman...and probably a pervert too
dewil
29.10.2015 00:05:28

Tsekkaappa Amphionin One 12 tai 15 mallit. Pienet skobet ei sytytä alapään resonansseja huoneessa niin pahasti. Alimman botnen voi sitten tsekata luureilla.
Lisäksi noi on nätit ulkomuodoltaan. Itselläni on One18 mallit ja olen enemmän, kuin tyytis!
http://www.amphion.fi/en/create/products/one12/
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
elbowski
02.11.2015 13:03:00
Moro!
Olen aika pitkään ollut ulkona luupista näiden laitteistojuttujen suhteen, ja nyt muutin asuntoon jossa vapautui ylimääräinen huone, ja kiinnostaisi laittaa kasaan pieni kotistudio pikkubudjetilla. Laitoin Arturian Keylabin tulemaan koskettimiksi ja sille tielle jäin, joten pitääpä nyt kysellä: mitä kaikkea tarvitsen läppärin ja tuon koskettimiston lisäksi äänitelläkseni edes semiuskottavan kuuloisesti tavaraa lähinnä omaksi iloksi? Lo-fi-estetiikka on kliinisyyttä sydäntä lähempänä, ja tarkoitus olisi äänitellä akustista kitaraa, sähkökitaraa, bassoa ja lauluja, viimeisiä mielellään vahvasti efektöitynä kun oma lauluääni ei itseä miellytä. Läppäri on Macbook Air ja olisi kiva selvitä 200-300€ budjetilla! Kiitokset etukäteen!
The police? The streets are flooded with the ejaculate of the homeless and you people are counting on the police?!
oksatboys
08.11.2015 10:46:12 (muokattu 08.11.2015 10:51:41)

Budjetti on aika pieni kun kaiken muun lisäksi tarttee vielä standia ja piuhaa yms. johon uppoo helposti rahaa. Suosittelen että ostat kaiken torilta käytettynä, niin saat enempi laatutavaraa.

Osta:
- Interface. Esim. joku Focusrite
- Standi ja piuha (älä halvinta, ovat paskoja)
- Tohon rahaan ei oikeen saa kuin yhden mikin, niin osta yksi mikki. Ainoaksi mikiksi ottaisin konkan, vaikka Rode NT1A tai Audiotechnican joku halvempi malli. Konkissa on tasaisempi vaste, kuin jossain sm57:ssa. Kaiken voi periaatteessa tehdä viisseiskalta, mutta sitten kaikki kuulostaa siltä että ne on tehty viisseiskalla.
- Luurit. Ööh no vaikka AKG k240 vois noista halvemmista olla hyvä.

-tässä vaiheessa ainakin 300e on jo mennyt.

-Mäkissä on jo garageband, mikä toimii nauhurimikserinä alkuun ihan hyvin.

Vaihtoehto 2:

Osta tämä https://www.zoom-na.com/products/fi … recording/zoom-h4nsp-handy-recorder tai vastaava ja luurit. Myöhemmin voi ostaa vaikka sen viisseiskan sähkisäänityksiin.
Kamarunkkaus on kuin laittas rahaa pankkiin mut vaan jonkun muun tilille.
xlat
04.12.2015 12:54:18
Äänitän kitaraa mikrofonilla ja Canonin kameralla kaiutinkaapista kotona. Se sujuu hyvin (mikki on hieman sivussa kaiuttimen keskikohdasta ja sentin päässä kankaasta). Toimii hyvin pienilläkin volyymeilla. Jälki on tällaista:

https://youtu.be/MnRyLLRP1Y4

Mutta sit välillä teen musaa taustanauhan kanssa ja sen äänitys yhdellä mikillä onkin ongelma. Kitarakaappi ja hifikaiutin ovat vierekkäin. Laitan mikrofonin n. 30 cm:n etäisyydelle siten, että se on näiden kaiutinten välisellä keskilinjalla, kuvat:

https://flic.kr/p/BGvoqp
https://flic.kr/p/BPN6RF

Ongelmana on se, että äänenpainetaso on hirveän matala, jolloin mikki ottaa kauheasti kohinaa. Nostin ohjelmalla mp3:n äänenpainetason normaaliksi mutta samalla tietenkin kohinakin nousee. Tässä näyte, miltä valmis äänite kuulostaa:

http://maihinnousu.net/s/25204

Mitä keinoja on vähentää edes jonkin verran tuota kohinaa? Lujempaa soittaminen ei tule kysymykseen (kerrostalo) ja satunnaisten jammailujen takia ei tekisi mieli alkaa kyhäämään mitään monimutkaisempaa systeemiä. Eli voiko mikin sijoittelua parantaa tms.? Käytössä on mikrofoni, Canonin järjestelmäkamera (johon kytken mikrofonin) ja tietokone.
tepeh
04.12.2015 13:43:38 (muokattu 04.12.2015 13:43:58)
xlat: Äänitän kitaraa mikrofonilla ja Canonin kameralla kaiutinkaapista kotona. Se sujuu hyvin (mikki on hieman sivussa kaiuttimen keskikohdasta ja sentin päässä kankaasta). Toimii hyvin pienilläkin volyymeilla. Jälki on tällaista:

https://youtu.be/MnRyLLRP1Y4

Mutta sit välillä teen musaa taustanauhan kanssa ja sen äänitys yhdellä mikillä onkin ongelma. Kitarakaappi ja hifikaiutin ovat vierekkäin. Laitan mikrofonin n. 30 cm:n etäisyydelle siten, että se on näiden kaiutinten välisellä keskilinjalla, kuvat:

https://flic.kr/p/BGvoqp
https://flic.kr/p/BPN6RF

Ongelmana on se, että äänenpainetaso on hirveän matala, jolloin mikki ottaa kauheasti kohinaa. Nostin ohjelmalla mp3:n äänenpainetason normaaliksi mutta samalla tietenkin kohinakin nousee. Tässä näyte, miltä valmis äänite kuulostaa:

http://maihinnousu.net/s/25204

Mitä keinoja on vähentää edes jonkin verran tuota kohinaa? Lujempaa soittaminen ei tule kysymykseen (kerrostalo) ja satunnaisten jammailujen takia ei tekisi mieli alkaa kyhäämään mitään monimutkaisempaa systeemiä. Eli voiko mikin sijoittelua parantaa tms.? Käytössä on mikrofoni, Canonin järjestelmäkamera (johon kytken mikrofonin) ja tietokone.

Mikitä kitara kuten ilman taustanauhaa. Laita taustanauha DAWiin yhdelle raiadalle ja laita se tulemaan kuulokkeisiin ja sitten vain äänität kitaran toiselle raidalle ja säädä tasot kohdilleen. Tadaa!
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
xlat
04.12.2015 14:01:05 (muokattu 04.12.2015 14:02:04)
tepeh: Mikitä kitara kuten ilman taustanauhaa. Laita taustanauha DAWiin yhdelle raiadalle ja laita se tulemaan kuulokkeisiin ja sitten vain äänität kitaran toiselle raidalle ja säädä tasot kohdilleen. Tadaa!

Kiitti infosta. Mulla ei tosiaan oo mitään ohjelmia / laitteita, käytän tuota canonin kameraa. Oon siis ihan aloittelija. Millaisen ohjelman tms. tarvitsen? Mieluusti ilmainen tai tosi halpa :D
tepeh
04.12.2015 14:29:04
xlat: Kiitti infosta. Mulla ei tosiaan oo mitään ohjelmia / laitteita, käytän tuota canonin kameraa. Oon siis ihan aloittelija. Millaisen ohjelman tms. tarvitsen? Mieluusti ilmainen tai tosi halpa :D

Antamiasi speksejä vastaa täydellisesti Reaper. http://reaper.fm Lisäksi tarvitset äänikortin jolla saat mikrofonin kiinni tietokoneeseen. Tai vaihtoehtoisesti voit ottaa kitararaidan kamerasta, mutta sitten tarvitset jotain, jolla synkkaat sen alkamaan oikeasta kohdasta.
Musiikin takia tänne tultiin, rölöjen takia tänne jäätiin.
xlat
04.12.2015 14:40:43
Kiits. Miten löydän äänikortteja Thomannin sivuilta? En ymmärrä mikä noista tuoteryhmistä on se oikea ja minkälaisesta laitteesta on kyse?
Kahitiili
06.12.2015 21:08:33
Moro!

Olen kasaamassa laitteita projektistudioon ja nyt olisi hankinnassa mikseri. Vaihtoehtoja karkeasti pari kappaletta, mikseri jossa sisäinen interface tai vanhempi/ laadukkaampi analogipöytä.

Tässä nettiä selailessani en ole vielä selvää vastausta löytänyt seuraaviin kysymyksiin:

Mikäli otan mikserin jossa on interface samassa, mutta kohtuu heikot etuset. Voinko parantaa äänenlaatua erillisillä hyvillä putkietusilla vai pilaako p*ska mikseri saudin kuitenkin?

Mikäli otan kohtuullisen laadukkaan analogipöydän mutta vanhan, niin mikä olisi se hyvä ja suhteellisen laadukas tapa liittää se koneeseen pilaamatta pöydän ominaisuuksia?

Raitoja tarvisin 12-16 ja tällä hetkellä käytössä zoomin 16 Raitanen usb kampe.

Kiitoksia jo etukäteen!
Antti1
06.12.2015 21:29:13 (muokattu 06.12.2015 21:30:12)
Kahitiili: Moro!

Olen kasaamassa laitteita projektistudioon ja nyt olisi hankinnassa mikseri.

Kysyn nyt mitenkään vittuilematta yhden perustavanlaatuisen ja äärimmäisen tärkeän kysymyksen: miksi?

Vastauksesta riippuen seuraava kysymys on, että kuinka monta tonnia sulla on varaa siitä mikseristä ja muusta setistä maksaa? Jos ei ole, niin suunnittele suosiolla toisenlainen järjestelmä. Kaikki vanha ei oo kultaa, itseasiassa melkoinen osa vanhasta romusta on silkkaa paskaa. Analogi ei itseisarvona myöskään kuulosta yhtään miltään, ei ainakaan automaattisesti digitaalista paremmalta. Viimeinen ja tärkein syy mikserin pois jättämiseen on, että mikserille ei enää nykyään ole mitään oikeaa tarvetta studiossa. Ainoa järkevä syy tietokoneen ympärillä pyörivässä järjestelmässä on käyttää jotain poikkeuksellisen hyvän kuuloista laitetta ja ne maksavat edelleen todella paljon.
Danko
06.12.2015 21:58:55

Kahitiili: Mikäli otan mikserin jossa on interface samassa, mutta kohtuu heikot etuset. Voinko parantaa äänenlaatua erillisillä hyvillä putkietusilla vai pilaako p*ska mikseri saudin kuitenkin?

Tuossa tapauksessa kyseenalaistaisin mikserin funktion kyllä itsekin, poikkeuksetta miksereihin integroidut äänikortit ovat jollain tasolla rampautettuja tosin kyllähän niitä poikkeuksiakin sitten löytyy (esim. X32, mut siinäkin on sitten jo Midaan suunnittelemat esivahvistimet).

Mikäli otan kohtuullisen laadukkaan analogipöydän mutta vanhan, niin mikä olisi se hyvä ja suhteellisen laadukas tapa liittää se koneeseen pilaamatta pöydän ominaisuuksia?

Interface riittävällä määrällä sisäänmeno-/ulostulokanavia. Itselläni on Soundcraftin S600-tiski kytketty tietokoneeseen Digidesignin 002R:n ja Behringerin ADAT- ja SPDIF-muuntimien kanssa (yht. 18-kan. i/o). Kone toimittaa "nauhurin" virkaa, eli tiskistä yksittäisiä raitoja äänitetään tape sendien kautta ja loppumiksauksen analogisummausta varten soittimet ja soitinryhmät palautetaan mikserin tape returneihin. Kyllähän noita analogisoundia mallintavia plugareitakin löytyy jo pilvin pimein, mut fiilistä on vaikea mallintaa.
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Kahitiili
06.12.2015 22:27:15
Antti1: Kysyn nyt mitenkään vittuilematta yhden perustavanlaatuisen ja äärimmäisen tärkeän kysymyksen: miksi?

Vastauksesta riippuen seuraava kysymys on, että kuinka monta tonnia sulla on varaa siitä mikseristä ja muusta setistä maksaa? Jos ei ole, niin suunnittele suosiolla toisenlainen järjestelmä. Kaikki vanha ei oo kultaa, itseasiassa melkoinen osa vanhasta romusta on silkkaa paskaa. Analogi ei itseisarvona myöskään kuulosta yhtään miltään, ei ainakaan automaattisesti digitaalista paremmalta. Viimeinen ja tärkein syy mikserin pois jättämiseen on, että mikserille ei enää nykyään ole mitään oikeaa tarvetta studiossa. Ainoa järkevä syy tietokoneen ympärillä pyörivässä järjestelmässä on käyttää jotain poikkeuksellisen hyvän kuuloista laitetta ja ne maksavat edelleen todella paljon.

Sanotaanko näin että enempi fiilispuolen hommia tämä mikseri on myönnetään. Tiedän että nykyinen tekniikka ei sitä enää vaadi mutta...

Studiotila on vasta rakenteilla, mutta kamoja oon aloitellu hiljakseen keräilee.

Sanotaan että karkeasti mitä oon laskenut laitteisiin sijoitettavaksi on siinä 5000-7000 luokkaa + kamat mitä on jo

Tässähän on nyt just ongelmana se että täytyisi päättää mihin suuntaan lähtee...
oksatboys
06.12.2015 22:28:47 (muokattu 06.12.2015 22:33:39)

Komppaan Antti1a ja Dankoa.

Kahitiili: Mikäli otan mikserin jossa on interface samassa, mutta kohtuu heikot etuset. Voinko parantaa äänenlaatua erillisillä hyvillä putkietusilla vai pilaako p*ska mikseri saudin kuitenkin?

Voit parantaa, koska eniten soundiin vaikuttaa etuaste. Jos laitat sen mikserin linjakanavaan niin ei se sitä pilaa. Mutta kuten jo todettu, niin elä ny mitään interfacemikseriä osta. Ne on lähes poikkeuksestta halpaa paskaa ala Behrinkel yms.

Raitoja tarvisin 12-16 ja tällä hetkellä käytössä zoomin 16 Raitanen usb kampe.

Interface. Esim. motulta ja RME:ltä löytyy kortteja joissain on 8 linjatasoista inputtia. 16 raitaa saat esim tällä http://www.thomann.de/fi/motu_16a.htm
Mikseri + AD-muunnin on hyvä ratkaisu, jos se mikseri on oikeesti hyvä. Mulla on motun 828 mk2 ja siihen etusiksi Kajaani UT mix + pari muuta etusta.

Sanotaan että karkeasti mitä oon laskenut laitteisiin sijoitettavaksi on siinä 5000-7000 luokkaa + kamat mitä on jo
Tässähän on nyt just ongelmana se että täytyisi päättää mihin suuntaan lähtee...

Tiiä sitten mitä kaikkee tolla summalla pitäs saada, mutta ainakaan siis ihan halvimpia ei tartte katella. Ei niitä suuntia loppujenlopuksi niin hirveästi ole. Osta ekana hyvä interface. Sellainen jossa on pari etusta tai jossa niitä ei ole. Sitten etit jostain hyvän mikserin tai ostat laadukkaita irtoetusia. Interfaceissa noi etuset tuppaa olemaan melko neutraaleja ja se voi olla ihan hyvä juttu jos mikserissä on sitten värikkäämmät etuset.
Kahitiili
06.12.2015 23:03:28
Tiiä sitten mitä kaikkee tolla summalla pitäs saada, mutta ainakaan siis ihan halvimpia ei tartte katella. Ei niitä suuntia loppujenlopuksi niin hirveästi ole. Osta ekana hyvä interface. Sellainen jossa on pari etusta tai jossa niitä ei ole. Sitten etit jostain hyvän mikserin tai ostat laadukkaita irtoetusia. Interfaceissa noi etuset tuppaa olemaan melko neutraaleja ja se voi olla ihan hyvä juttu jos mikserissä on sitten värikkäämmät etuset.

Eli rahalla täytyisi saada joko: etuset + interface min 12 kanavaa tai mikseri + interface.

Zoomin interface joutaa vaihtoon...

Mikkeihin oon suunnitellut 1000-1500 riippuen miten löytyy käytettynä, perus shuret on valmiina.

Toki sit lisäks kaikkee sitä perus sälää matkan varrella.

Tosin suunnitelmat voi muuttua matkan varrella, mutta tuli nyt tää mikseri homma ajankohtaiseksi kun oon ens viikolla menossa ihmetteleen paria yksilöä...

Täytyy vielä kuitenkin tuumailla ihan rauhassa tota mikserin hankintaa

Kiitoksia vastanneille!

Ps: onko kokemuksia spl:n gold mikeista?
Antti1
06.12.2015 23:07:19
Jos budjetti on 5-7k€, niin ehdottomasti suurin osa rahoista kuunteluun, akustointiin ja mikkeihin. Tonnilla nyt ei saa mikiksi kuin vaikka yhden AKG C414:n, käytettynä ehkä nippanappa kaksi.

Tohon laadukas AD/DA muunnin ja läjä etusia, niin aletaan olemaan jo aika terveellä pohjalla. Etuset tietty voi korvata mikserillä, jos aivan välttämättä haluaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)