Aihe: Positive Grid BIAS FX
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1013 14 15 16 17
mize7
04.12.2015 09:09:34 (muokattu 04.12.2015 09:10:11)

Mikko L: Hei! Olipa siisti kuulla tämä vertaus. :) Itse en BIAS:ille suuresti lämmennyt, mutta mahtava nähdä, että mun impulsseilla saa nuinkin paljon paremman soundin. Tattista!

Hei!
Mulla on Bias FX lähinnä se juttu iPadilla, jota tykkään käyttää. Koska en vieläkään meinaa uskoa, että iPadilla voi saada niin hyvää kitarasaundia ulos, mitä PG on tehnyt. :) Live ja Nauhoitukset hoituu Axe FX:llä sitten. :) Mutta joo, todellakin paranee saundit äijän impulsseilla.

madu: Kiitos, tämä oli erittäin makee presetti eikä yhtään niin tunkkainen kuin useat noista rectosoundeista Bias FX:ssä.

Väsäilin pikaisesti tuonne Tonecloudiin "JC AIC RectoEL34" nimisen presetin jossa Jerry Cantrell henkistä rytmikitarasoundia jota haettu about sinnepäin Friedman JJ signature nupin demopätkien soundimaailmaan.

Kiitos!
Itselle on ollut ainakin hankala saada hyvin toimivaa high gain saundia, mikä olisi erotteleva, tuhti ja ylimääräiset "digi-sirinät" saisi minimoitua. Tuolla presetillä tulee nyt sitten vedetty ihan hymyssä suin ja mukava kuulla, että muutkin tykkää. :) Pitääpäs käydä tsekkaamassa tuo JC presetti.
https://soundcloud.com/dead-queens
Ruutukunkku
04.12.2015 09:50:12 (muokattu 04.12.2015 09:52:03)
Nyt kysyn ihan yleisinfoa, kun mulle tuo 'impulssi' ei kerro oikeen mitään. Eli kyseessä lienee simulaatio kaapista, jossa mukana myös mikrofonin, etarin.. yms antamat vivahteet soundiin? Ja tämä perussoundi tietysti siis kaapattu aidosta kaapista?

Onko sama impulssi käypää tavaraa cleaniin ja särösoundiin, vai onko parempi olla erilliset? Eli käyttäytyykö se impulssi samoin kuin aito kaappi.

Vai oonko mää nyt ihan hakoteillä tässä, mallinnusjutut kun on vähän vierasta viljaa meikäläiselle..
You are number six
A.O.K.
04.12.2015 12:04:54

mize7: Hei!
Mulla on Bias FX lähinnä se juttu iPadilla, jota tykkään käyttää. Koska en vieläkään meinaa uskoa, että iPadilla voi saada niin hyvää kitarasaundia ulos, mitä PG on tehnyt. :) Live ja Nauhoitukset hoituu Axe FX:llä sitten. :) Mutta joo, todellakin paranee saundit äijän impulsseilla.

Kiitos!
Itselle on ollut ainakin hankala saada hyvin toimivaa high gain saundia, mikä olisi erotteleva, tuhti ja ylimääräiset "digi-sirinät" saisi minimoitua. Tuolla presetillä tulee nyt sitten vedetty ihan hymyssä suin ja mukava kuulla, että muutkin tykkää. :) Pitääpäs käydä tsekkaamassa tuo JC presetti.

Miten iPadin Bias FX:ään saa noita impulsseja käyttöön?

Mun korvaan tuossa vertailussa kumpikaan ei varsinaisesti hyvältä kuulostanut, Biasin oma kaappi oli tosi skuuppi ja eloton keskialueeltaan. Toi impulssi taas kuulosti hieman laatikkomaiselta, olihan siinä toki keskialue parempi joka saa kyllä muuhun materiaaliin miksattuna kitaran varmasti erottumaan paremmin.

Itse olen ollut pitkään tyytyväinen Biasin käyttäjä iPadilla. Ja nyt viikonloppuna ostin alennuksesta Bias FX:n josta saa vielä parempia soundeja kun pääsee levittämään stereoksi. Kotisoittoon ja demotteluun aivan loistava. Äänityksissäkin toimii hyvin oikean vahvistimen rinnalla. Hieman hämää tuo edellisen sivun kommentti että Bias olisi huonompi kuin linjasignaali. Joku vika on oltava setupissa kyllä tai sitten se demoversio on surkea. Vaikea kuvitella että olisi desktopissa huonompi kuin mobiililaitteessa.
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Generalissimo
04.12.2015 12:13:51
Sen verran korjaan, että kyllä sain cleanin paremmaksi kuin linjasoundin. En vain millään saanut sitä miellyttäväksi kaapin kanssa ja hukkasin varmaan 10 tuntia, ennen kuin huomasin ottaa kaappimallinnoksen pois päältä. Sen jälkeen soundi löytyi aika nopeasti.

Minulla on huonoja kokemuksia myös Guitar Rig 5stä, samanlainen tuhnuus tulee sitä käyttäessä kaappimallinos päällä. Ja oikeastaan muissakin vst-simusoftissa mitä olen kokeillut.

Mutta kyllä tämä Bias vaikuttaa käyttökelpoisimmalta softalta tähän mennessä. Pitää nyt koittaa noita säröjä säätää, joko softan omasta säröstä tai jos sen saisi naitettua tuohon oikeaan säröpedaaliin.
Tami
04.12.2015 12:18:31

Harmittavan vähän on pilvessä ja youtubessakin tarjolla maltillisemman suunnan säröillä varustettuja soundeja. Jotenkin tuntuu että kaikki BIAS FX:n soittajat ovat hevijyystön ystäviä... Bluesia, kevyttä rosoa saati sitten rautalankacleania kaivataan.... niin ja miditoimintojen laajentamista!!
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
-Q-
04.12.2015 12:29:42
Ruutukunkku: Nyt kysyn ihan yleisinfoa, kun mulle tuo 'impulssi' ei kerro oikeen mitään. Eli kyseessä lienee simulaatio kaapista, jossa mukana myös mikrofonin, etarin.. yms antamat vivahteet soundiin? Ja tämä perussoundi tietysti siis kaapattu aidosta kaapista?

Onko sama impulssi käypää tavaraa cleaniin ja särösoundiin, vai onko parempi olla erilliset? Eli käyttäytyykö se impulssi samoin kuin aito kaappi.

Vai oonko mää nyt ihan hakoteillä tässä, mallinnusjutut kun on vähän vierasta viljaa meikäläiselle..

Pelkkä 'impulssi' -sana ei tietysti kerro mitään siitä lähteestä mutta siitä näyttää tulleen yleinen tapa kutsua näitä ko. menetelmällä luotuja malleja. Mallinnettavasta kohteesta siis tallenetaan tietty signaali eli impulssi josta lasketaan sopiva algoritmi tulevaa tarvetta varten. Pelkän kaiutinkaapin mittaaminen suoritetaan tietysti niin että siinä ei ole käytössä mitään tiettyä kitaravahvistinta vaan mahdollisimman läpinäkyvä pääte johon äänikortin ulostulosta mittasignaali (yleensä kait joku siniaalto-sweep) ajetaan.

Tavoite on tietysti että se malli on vaikutukseltaan mahdollisimman lähellä sitä nimenomaista kaiutinkaappia, riippumatta mikä tai minkälainen (clean, särö) se äänilähde on. Vastaavaahan on tehty jo kauan kaikulaitteisssa ja plugareissa joissa mallinnettaan impulssilla mittaamalla joku tietty tila.
mize7
04.12.2015 13:00:18

A.O.K.: Miten iPadin Bias FX:ään saa noita impulsseja käyttöön?

Mun korvaan tuossa vertailussa kumpikaan ei varsinaisesti hyvältä kuulostanut, Biasin oma kaappi oli tosi skuuppi ja eloton keskialueeltaan. Toi impulssi taas kuulosti hieman laatikkomaiselta, olihan siinä toki keskialue parempi joka saa kyllä muuhun materiaaliin miksattuna kitaran varmasti erottumaan paremmin.

Itse olen ollut pitkään tyytyväinen Biasin käyttäjä iPadilla. Ja nyt viikonloppuna ostin alennuksesta Bias FX:n josta saa vielä parempia soundeja kun pääsee levittämään stereoksi. Kotisoittoon ja demotteluun aivan loistava. Äänityksissäkin toimii hyvin oikean vahvistimen rinnalla. Hieman hämää tuo edellisen sivun kommentti että Bias olisi huonompi kuin linjasignaali. Joku vika on oltava setupissa kyllä tai sitten se demoversio on surkea. Vaikea kuvitella että olisi desktopissa huonompi kuin mobiililaitteessa.

Tuo boximaisuus johtunee Biasin Ampmatchista. Oon huomannut saman ongelman kaikissa ampmatcheissa, joita olen tehnyt. Sen saa eq:lla hallintaan, mutta tuohon vertailuun nappasin vain perus vahvistin -> kaappi yhdistelmän ilman säätämistä, että kuulee eron tehdaskaapin ja kunnon kaapin välillä.

iPadilla olen käyttänyt Fiddlicator nimistä impulssi softaa, jolla saa ajettua custom impulsseja. Se on vaan osoittautunut bugiseksi Biasin/iOS:n päivitysten myötä.
https://soundcloud.com/dead-queens
Tami
04.12.2015 13:10:50

midprice: Itsellä on juurikin blues- ja rocksäröt tarkoitus hakea bias fx:stä (ipadilla).
Nyt kun presonus iTwo saapui, niin ajatuksena vielä naittaa fcb1010 midipedaali tuon kanssa ja kokeilla hommaa ihan bänditreeneissä.

Siitä midistä puheen ollen, millaisia puutteita koet tuon midin suhteen?

Jep. Mulla on tuo fb1010 eureka promilla ja itwo :-)

Toivoisin midielämään kaikkien toimintojen midiohjausmahdollisuutta. Eli toivoisin kussakin soundissa jokaisen pedaalin olevan päälle/poiskytkettävissä kun tuossa 1010:ssa niitä nappuloita riittää. Toki asia on osin kierrettävissä tekemällä kaksi "vahvistinlinjaa", mutta ideaali itselle olisi perinteinen setti jossa kussakin soundissa vahvistin pysyy ja tilanteen mukaan lisäillään efektejä mielen mukaan.
Nykyisellään presetin vaihdossa (ipad air2) on liian pitkä viive, jotta vaihto olisi käyttökelpoinen.

Ratkaisu tähän pitäisi tehdä soundi varmaankin axe:n tyyliin blckkeina jolloin soundissa olisi käytössä esmes 2 säröä, muutama modulaatio, delay ja kaiku jne jne ja näille sitten omat cc-komennot.....
Marzi
04.12.2015 17:42:09

Tami: Jep. Mulla on tuo fb1010 eureka promilla ja itwo :-)

Toivoisin midielämään kaikkien toimintojen midiohjausmahdollisuutta. Eli toivoisin kussakin soundissa jokaisen pedaalin olevan päälle/poiskytkettävissä kun tuossa 1010:ssa niitä nappuloita riittää. Toki asia on osin kierrettävissä tekemällä kaksi "vahvistinlinjaa", mutta ideaali itselle olisi perinteinen setti jossa kussakin soundissa vahvistin pysyy ja tilanteen mukaan lisäillään efektejä mielen mukaan.
Nykyisellään presetin vaihdossa (ipad air2) on liian pitkä viive, jotta vaihto olisi käyttökelpoinen.

Ratkaisu tähän pitäisi tehdä soundi varmaankin axe:n tyyliin blckkeina jolloin soundissa olisi käytössä esmes 2 säröä, muutama modulaatio, delay ja kaiku jne jne ja näille sitten omat cc-komennot.....

Siis kyllähän siinä saa joka pedaalin päälle ja pois midillä.
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Tami
05.12.2015 01:40:46

Marzi: Siis kyllähän siinä saa joka pedaalin päälle ja pois midillä.

No prkl, niin saakin kun malttaa perehtyä!. Huippua!!!
madu
05.12.2015 10:54:57
Tami: Harmittavan vähän on pilvessä ja youtubessakin tarjolla maltillisemman suunnan säröillä varustettuja soundeja. Jotenkin tuntuu että kaikki BIAS FX:n soittajat ovat hevijyystön ystäviä... Bluesia, kevyttä rosoa saati sitten rautalankacleania kaivataan.... niin ja miditoimintojen laajentamista!!

Uppasin tonne Tonecloudiin 'Strat Texas Board' presetin. Stratocasteria käteen kaula/keskimikin väliasentoa ja Stevie Ray osastolle. Laudassa on myös muutama pedaali pois päältä jos haluaa varioida. Tuo Klon Centaur "klooni" on kyllä yllättävän hieno pedaalimallinnos alkuperäisestä.
BurningSensation
05.12.2015 14:42:19

Terve,

Vanhemmat olivat hommanneet iPadin ja houkuttaisi ostaa nämä bias amp ja FX siihen, jotta voisin kotona käydessä soitella tämän kautta. Minkälainen interface mokkula riittäisi? Käyttö olisi tässä tapauksessa melko vähäistä, joten halvempi on parempi.
Marzi
05.12.2015 18:10:19

IK Multimedia iIRig HD. Älä osta sellaista joka menee kuulokeliitäntään. Ne on kakkaa.
madu
06.12.2015 10:57:46
iRig HD toimii ok ja on suhteellisen halpa palikka. Tosin iPad Airilla on jonkin verran latenssia Bias FX:n kanssa, jonka johdosta tulee käytettyä enemmän plugariversiota koneella. Logicin ja Apogee One kanssa pääsee latenssista eroon. iPadin lentokonetilan päällä pitäminen ja muiden softien sulkeminen jeesaa kyllä latenssiin kuten tässäkib ketjussa on neuvottu mutta ei sitä ihan latenssittomaksi saa tosin tämäkin riippuu varmaan siitä kuinka paljon latenssi häiritsee kutakin. iPadin kaverina silti loistava mukana kulkeva kokonaisuus.

Pitänee vielä ostaa tähän koneelle plugarina tuo Bias AMP vaikka se iPadista löytyykin. On vain kieltämättä ärsyttävää, että nämä saa iPadilla halvalla mutta plugarit maksaa aika reippaasti. Toivotaan että Positive Grid tekisi jonkun bundlen näistä ja saisi FX, AMP ja PEDAL plugarit yhdessä paketissa. Ehkäpä tämä 2016 alkupuolella tuleva "Pro Series" voisi viitata siihen: https://www.positivegrid.com/pro-series/
Zammy
06.12.2015 20:35:31
Minusta tuo pro series vaikuttaa miksaukseen ja kenties masterointiin tarkoitetuksi.

Mutta bundle kelpais. Ja ois kiva jos alennukset tulisi joskus perusversiosta täysversioon päivitystä haikaileville.
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Generalissimo
10.12.2015 14:06:02
Huomasin tuossa muutama päivä sitten, että se oli nimenomaan Bias Amp-demo, jota en saanu helpolla miellyttäväksi. Kokeilin sitten tuota Bias FX-demoa, ja siitä löytyikin jo paljon helpommin käyttökelpoista soundia... ei tarvinnut kuin presettejä laittaa ja vähän väännellä numiskoista niin alkoi jo ihan ok kuulostamaan.

Tuon Bias Ampin kanssa taas tuli väänneltyä vaikka kuinka monta tuntia ja ei saanut sitä tunkkaisuutta pois kaappimallinnoksen kanssa.... en tiedä olen varmaan vain niin paska etten osaa, mutta ehkä ensin kannattaa tuota Bias FXää testata jos ensi kertaa kokeilee näitä softia.
Marzi
10.12.2015 19:42:59

Generalissimo: Huomasin tuossa muutama päivä sitten, että se oli nimenomaan Bias Amp-demo, jota en saanu helpolla miellyttäväksi. Kokeilin sitten tuota Bias FX-demoa, ja siitä löytyikin jo paljon helpommin käyttökelpoista soundia... ei tarvinnut kuin presettejä laittaa ja vähän väännellä numiskoista niin alkoi jo ihan ok kuulostamaan.

Tuon Bias Ampin kanssa taas tuli väänneltyä vaikka kuinka monta tuntia ja ei saanut sitä tunkkaisuutta pois kaappimallinnoksen kanssa.... en tiedä olen varmaan vain niin paska etten osaa, mutta ehkä ensin kannattaa tuota Bias FXää testata jos ensi kertaa kokeilee näitä softia.

Bias amp on pelkkä nuppi/kaappi. Sillä trimmataan styrkkareita Bias FX:aa varten. Sen ei oo tarkoituskaan olla mikään all around-mallinnus. Ja kun siihen lykkää hyvän IR:n, niin meininki paranee kummasti. Tosin, siitä IR-osastossa on bugi, joka ei oo vieläkään selvinnyt.
Generalissimo
15.12.2015 12:24:29
No on nämä säröt nyt perkele... Kokeilin asentaa tuommoisen LeCab 2 impulssikaappihässäkän ja latasin siihen noita Mikon impulsseja. Kokeilin sitten tuon Lepoun oman vahvarimallinnoksen ja Bias FXn kanssa ja en saa mitenkään säröjä tyydyttäväksi. Paljon paremmalta kuullostaa ja helpompi vetää vaan kitara -> säröspedu -> direct in ja laittaa siihen esim konsolisaturaatiota ja multiband compressoria ja tube preamppia päälle.
Marzi
15.12.2015 16:27:38

Generalissimo: No on nämä säröt nyt perkele... Kokeilin asentaa tuommoisen LeCab 2 impulssikaappihässäkän ja latasin siihen noita Mikon impulsseja. Kokeilin sitten tuon Lepoun oman vahvarimallinnoksen ja Bias FXn kanssa ja en saa mitenkään säröjä tyydyttäväksi. Paljon paremmalta kuullostaa ja helpompi vetää vaan kitara -> säröspedu -> direct in ja laittaa siihen esim konsolisaturaatiota ja multiband compressoria ja tube preamppia päälle.

Jos se toimii sulle, niin vedä sillä. Haet selvästi jotain muuta kuin mitä normaali mallinnus tarjoaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)