Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Line6 Helix
1 2 3 4 5 6 770 71 72 73 74
efunkelist
22.11.2015 14:50:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väittäisin helixin omistavana että atomic amplifire tekee parempaa perussoundia mutta helixin käyttäminen taas on helpompaa ja tekee monipuolisemmin asioita, kuten omaa monipuolisemmat liitännät ja sitä voi käyttää äänikorttina ja vahvistamaan monia asioita kerrallaan jnejnejejn kun taas AA on vain yhdelle kitaralle.
 
Itse valitsin helixin ensisijaisesti VARIAXE-liitännän ja toissijaisesti monipuolisuuden vuoksi. Helix tekee enemmän kuin muut laitteet mutta ei niin sofistikoituneesti. Ja määrällä en nyt tarkoita mallinnettujen vahvareiden määrää vaan juuri yleisesti ottaen kaikenmoisia toimintoja...
 
Mitä soundeihin tulee, mua ei kiinnosta että kuulostaako recto-mallinnos mesan rectifier mallilta X vaan haen soundeja enemmän genre-asteikolla. Sinänsä tuo helix toimii ja riittää kyllä vaikka vähän enemmän joutuukin ruuvaamaan. Axe Fx kuulemma antaa hyvää soundia laakista kun taas tämän kanssa joutuu vähän ruuvailemaan. Toki riippuu käyttäjän korvista tai parmemminkin korvienvälistä että mikä on hyvää ja mikä ei.
 
Axe Fx on selkeästi kyllä paras soundiprossu, vaikkakin kallein. Atomic Amplifire sopii hyvin sellaiselle joka haluaa hyvät (sähkö)kitarasoundit mutta ei tarvitse ihan niin laajaa kattausta toimintoja ja budjetti alle 2keur.
Helix on kompromissi kaikesta. Aivan kaikesta. Mun tarpeisiin se on sopiva mutta aika harkitusti suosittelisin tuota laitetta jos käypä vaihtoehto voisi olla AA tässä hintaluokassa.
 
Variaxen kanssa tää on ihan parasta bestiä. Line6 on tämän suhteen mulle vähän niinku apple noissa muissa laitteissa. Kyl maar iPadin/iPhonen garageband kivasti kättelee iMacin Logicin kanssa.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
22.11.2015 14:52:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee, minkälainen on kunnollinen high-gain-demotus?
En lupaa mitään mutta voisin yrittää jotain duunata jos joudan :)
 
Mun mielestä tuolla saa ihan käyttökelpoista highgainia aikaiseksi mutta toteuttamistapojakin on ihan liikaa; säröpolkimet, vahvarit, kajarimallinnokset... Lopulliseen soundiin vaikuttaa helvetin moni muuttuja joten lopulta nää on kuitenkin käyttäjästään kiinni.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
ÄrGee
22.11.2015 15:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: ÄrGee, minkälainen on kunnollinen high-gain-demotus?
En lupaa mitään mutta voisin yrittää jotain duunata jos joudan :)
 
Mun mielestä tuolla saa ihan käyttökelpoista highgainia aikaiseksi mutta toteuttamistapojakin on ihan liikaa; säröpolkimet, vahvarit, kajarimallinnokset... Lopulliseen soundiin vaikuttaa helvetin moni muuttuja joten lopulta nää on kuitenkin käyttäjästään kiinni.

 
Tyyliin Ola Englund, ei turhia kikkailuja vaan sitä itseään.
https://www.youtube.com/watch?v=VmCl71e-wCY
 
Kaikkihan ei tästä pidä ja tuo mies saa kaikki vehkeet kuulostamaan lähes samalta :)
 
efunkelist
22.11.2015 15:29:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Tyyliin Ola Englund, ei turhia kikkailuja vaan sitä itseään.
https://www.youtube.com/watch?v=VmCl71e-wCY
 
Kaikkihan ei tästä pidä ja tuo mies saa kaikki vehkeet kuulostamaan lähes samalta :)

 
Mkay. I'll see what I could do...
Tarpeeksi haita keiniä kun on käytössä niin kaikki kamat alkaa kyllä tosiaan kuulostaa hieman samalta, ainakin siis vahvarisoundin ja vahvistimen käyttäytymisen puolesta. Mielestäni siinä vaiheessa alkaa enemmän olemaan merkitystä juurikin kaappi(mallinnoksen) ja mikitys(mallinnoksen) kanssa.
 
Lopulta, käsittelisimmekö "high gain soundia" vaiko "high gain vahvistimia" tässä yhteydessä?
 
Meikäläistä ei varmaan enää näin mummonhajuisena ja tylsänä pysty ihan hevikitaristiksi tituleeraamaan mutta kalustosta löytyy yksi EMG81-tallamikillä varustettu soitin jolla voin koittaa jotakin jynkytellä, kenties jo huomenna :)
(ihan vain väistelläkseni mm. räystäiden puhdistamista ym tylsää pakollista duunia)
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
24.11.2015 14:32:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota, tässä päivittelen firmwarea joka hidasti hieman tätä prokkista. Mut nyt mulla ainakin ois vähän jotain riffintynkää mitä käyttää demotteluun.
 
Ennenkuin saan varsinaista audiota linjoille haluaisin kuitenkin sanoa siitä että kun kuuntelin PALJON erilaisia metalliklippejä läpi youtubesta ja mitä tässä on itse ruuvannut soundeja täytyy sanoa että kyllä nykyaikana millä tahansa laitteella saa käyttökelpoista highgainia aikaiseksi.
 
Mielestäni on melko turhaa laittaa "huonompi - parempi" -akselille näitä laitteita ellei sitten vertailla tasan sen saman laitteen mallinnoksen onnistumista. Minusta soundit ovat vain hieman erilaisia ja kuten esim Olan pod vs afefx -videoista voi todeta ovat erot todella pieniä ja mielestäni merkittävimmät erot tulevat kaappi/mikrofoni-osastolta.
 
Oikeita mikrofoneja käyttäneet tietää että mikrofonin siirtämistä muutamalla millillä lähellä elementtiä saa merkittävän eron soundiin, tai jos mikrofonin kulmaa muuttaa.
 
Sama pätee mallinnoksiin.
Jos joku kysyy mikä laite kannattaa hommata yhteen asiaan niin sanon "ota se mikä on kivan värinen" ;D
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
28.11.2015 18:17:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.niskahiki.com/randomness/helix/clipmetal1.mp3
http://www.niskahiki.com/randomness/helix/clipmetal2.mp3
 
Lundgrenmikitetty kitara -> helix -> DAW eikä minkäänlaista jälkikäsittelyä. Kitarasoundit ovat silkkaa helixiä. Vahvarimallinnos on ANGL ja gainia sen verran kun kehtasin avata. Jossain on vielä edessä perus TS808-buustaus. Raidoissa ei identtiset asetukset noiden suhteen. Kajarimallinnokset on jotain melkein defaultia, muutekin koitin välttää säätelemästä soundia kun sitä tuppaa ruuvaamaan helposti vaan huonommaksi ;D
Basso on linjaan ja plugareilla pilattu.
Ei masterointia.
 
http://www.niskahiki.com/randomness/helix/clipmetal3.mp3
 
Tuohan se vasta sotkua onkin, kunhan kokeilin vaan presettejä. Nyt saattoi olla mukana joku netistä ladattu ilmainen impulssikin helixkajaroinnin tilalla. Bassokin on helixin kautta mutta tarkoituksella kitarat pinnassa. Ihmismölinä on vaan jotain geneeristä huttua kokeillakseni miten kitara uppoa mixiin... Tässä oli jotain lyttäystä masterissakin jo, pitkälti Logicin jotain defaultteja
 
* * *
 
Eipä ole ihan meikäläisen genreä tämä homma mutta siinä on surinaa.
Toivomuksia saa esittää, tässähän sitä tulee laite tutuksi kun koittaa jotain tuottaakin eikä vaan runkkaa kitaraa :)
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
ÄrGee
28.11.2015 18:35:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyviä nuo oli. Mallintavat on aina sellaisia että niitä pitää osata käyttää ja perehtyä juuri miten se kyseinen laite käyttäytyy. Mikä taas tietää suurta säätöhelvettiä, mistä aloittelijana ei varsinkaan tule selviämään.
 
Tässäpä yksi omista suosikeista mitä olen Helixiä kuullut.
https://soundcloud.com/ericjutsu/helix-engl-tone
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
efunkelist
28.11.2015 18:53:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^tuollaiseltapa se kuulostelisi jos osaisi soittaa napakasti :)
Hassua kuinka tuota kuunnellessa toteaa että "joo-o, tuollainen haju siinä helixin engl-mallinnoksessa on" mutta silti oma riffittely ei kuulosta siltä kun jälkeenpäin kuuntelee. Miksasi tai ei.
 
:L
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
TTV
28.11.2015 19:31:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Ihan hyviä nuo oli. Mallintavat on aina sellaisia että niitä pitää osata käyttää ja perehtyä juuri miten se kyseinen laite käyttäytyy. Mikä taas tietää suurta säätöhelvettiä, mistä aloittelijana ei varsinkaan tule selviämään.
 
Tässäpä yksi omista suosikeista mitä olen Helixiä kuullut.
https://soundcloud.com/ericjutsu/helix-engl-tone

 
Mun mielestä noi oli kans hyviä (+). Myös tuo linkkaamasi oli todella hyvä.
 
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
min
28.11.2015 19:50:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanokaas onko näistä vanhoista (pod hd) enää mihinkään? Ohessa pätkä, jonka improilin. Jotenkin tullut vaan kuuroks, eikä enää tiedä mikä on mikä? Pitäskö hommata helix vai amplifire vai vetää ittensä narun jatkeeks? Tää ei ole siis mikää show off, sanokaa vaan rehellisesti voiko tollasen soundin (metalli) kanssa elää? Tai kuunnella?
 
https://soundcloud.com/mika-niemi-1/jaahastaas
 
Antti1
28.11.2015 20:00:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

min: Sanokaas onko näistä vanhoista (pod hd) enää mihinkään? Ohessa pätkä, jonka improilin. Jotenkin tullut vaan kuuroks, eikä enää tiedä mikä on mikä? Pitäskö hommata helix vai amplifire vai vetää ittensä narun jatkeeks? Tää ei ole siis mikää show off, sanokaa vaan rehellisesti voiko tollasen soundin (metalli) kanssa elää? Tai kuunnella?
 
https://soundcloud.com/mika-niemi-1/jaahastaas

 
Enemmän mua tossa häiritsee basson balanssi miksauksessa ja toi EZ:n geneerinen rumpusoundi. Yläpää, tai sen puute kitarasoundissa paljastaa sen mallinnukseksi, jos on PODeilla pelleillyt yhtään. Muuten mun mielestä ihan kelvollinen suoritus.
tender.insanity
28.11.2015 22:06:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

min: Sanokaas onko näistä vanhoista (pod hd) enää mihinkään? Ohessa pätkä, jonka improilin. Jotenkin tullut vaan kuuroks, eikä enää tiedä mikä on mikä? Pitäskö hommata helix vai amplifire vai vetää ittensä narun jatkeeks? Tää ei ole siis mikää show off, sanokaa vaan rehellisesti voiko tollasen soundin (metalli) kanssa elää? Tai kuunnella?
 
https://soundcloud.com/mika-niemi-1/jaahastaas

 
Ihan jees. Mulle ei ole sinänsä soundeilla väliä jos tykkää kuunnella.
 
ÄrGee
28.11.2015 22:35:17 (muokattu 28.11.2015 22:38:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HD-mallien suurin heikkous on huonot kaappimallinnukset, ja niitä saisi olla paljon enemmän erilaisia. Eikä Helixiä edes tarkoitettu korvaamaan niitä, eli tottakai tekee jotain.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
Antti1
28.11.2015 22:40:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keikoilla noi PODit menee ihan täydestä ja äänittäessäkin kaappimallinnukset voi hoitaa laadukkaammin jollain muulla tavalla. Kyllä ne mun mielestä oikein käyttökelpoisia ovat, varsinkin HD. Siinä on jo dynamiikkaakin mukana vanhempiin verrattuna, näkyy äänitettynä suoraan käppyröistäkin erittäin suurena erona. Eihän ne kuitenkaan hyvien vahvistimien tavoin vielä volapotikkaan ja soittotatsiin reagoi, mutta kelvollisesti.
 
Pitäisikin joskus rontata oma räkkimöykky treenikseltä kotiin ja säätää soundeja.
ÄrGee
01.12.2015 03:20:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Keikoilla noi PODit menee ihan täydestä ja äänittäessäkin kaappimallinnukset voi hoitaa laadukkaammin jollain muulla tavalla. Kyllä ne mun mielestä oikein käyttökelpoisia ovat, varsinkin HD. Siinä on jo dynamiikkaakin mukana vanhempiin verrattuna, näkyy äänitettynä suoraan käppyröistäkin erittäin suurena erona. Eihän ne kuitenkaan hyvien vahvistimien tavoin vielä volapotikkaan ja soittotatsiin reagoi, mutta kelvollisesti.
 
Pitäisikin joskus rontata oma räkkimöykky treenikseltä kotiin ja säätää soundeja.

 
Taas HD off-topicia. Sain käsiini 500X:n ja kyllä se näin vain on, meni uudestaan opetellessa ja syventyessä 4 tuntia kuulokkeiden kanssa. Kunhan vain osaa käytännössä miten näistä saa ei niin muovista sirinää ulos, esim. laittamalla parametrisen eq:n vahvistimen eteen. Vähemmän säröä, enemmän middleä on taas hyvä nyrkkisääntö.
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
min
01.12.2015 04:20:21 (muokattu 01.12.2015 04:21:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti1: Enemmän mua tossa häiritsee basson balanssi miksauksessa ja toi EZ:n geneerinen rumpusoundi. Yläpää, tai sen puute kitarasoundissa paljastaa sen mallinnukseksi, jos on PODeilla pelleillyt yhtään. Muuten mun mielestä ihan kelvollinen suoritus.
 
Kiitoksia palautteesta, myös muille. Joo ton EZ:n kans tulee sorruttua niihin valmiisiin midijaksoihin, vaikka ois kyllä sähkökannutkin. Mutta, kun ei osaa/jaksa :) Toi yläpään puute on ihan mun tietoinen juttu, tai jotenkin se vaan automaattisesti tulee väännettyä rauhallisemmaksi. Ehkä juuri siksi, että se on niin "mallintavan siririnä paskan kuulosta" :). Helixillä/amplifirellä juttuhan vois olla ihan toisin:)
 
edgehill
15.01.2016 10:10:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pete demoaa, GAS kasvaa:
https://youtu.be/KQUmE0TfC4I
 
efunkelist
15.01.2016 10:19:50
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomautettakoon että helixin ainoa balansoitu ulostus on XLR-out, kaikki "-jakit ovat balansoimattomia TS:iä joten fractalin kanssa toimivat humbuster-piuhat eivät tee yhtikäs mitn helixin kanssa.
 
Mikäli maalenkkiä/hurinoita ilmenee on ainoa mahku käyttää transformer-isolator-boksia. Jos DAW on läppäri niin konetta akun varassa pyörittäessä tätä ongelmaa ei ole mutta jos on pöytäkone/huono akku ja olet verkkovirran varassa niin... Älä käytä ulkoisia vahvareita. Jos olet tyytyväinen helixin omiin soundeihin standalone-koneena niin sitten ei huolta, hyvä kone!
 
Itse olen vaan niin puristi että välillä "tarvitsen" mun analogikamoja ja toisaalta, kun mulla sellaisia on niin haluan niitä myös käyttää.
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
efunkelist
15.01.2016 10:32:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edgehill: Pete demoaa, GAS kasvaa:
https://youtu.be/KQUmE0TfC4I

 
Kuten Pete itsekin sanoo, kajarisoundi on keskeisessä roolissa ja hänkin käyttää tuossa ownhammeria sen sijaan että ajelisi Line6:n tumpuilla...
 
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
Antti1
15.01.2016 19:39:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

efunkelist: Huomautettakoon että helixin ainoa balansoitu ulostus on XLR-out, kaikki "-jakit ovat balansoimattomia TS:iä joten fractalin kanssa toimivat humbuster-piuhat eivät tee yhtikäs mitn helixin kanssa.
 
En tiedä humbustereista yhtään mitään, mutta mikä estää tekemästä XLR-TRS -kaapelin?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 770 71 72 73 74

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «