Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vesiohenteista lakkaa soittimeen?
1
MPU
18.11.2015 21:50:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa löytyykö kotimaasta vesiohenteista lakkaa jolla voisi soittopelejä lakata? Talkbassissa suitsuttavat Target Coatingsin ja Varathanen lakkoja nitroselluloosalakan veroiseksi. Olisiko joku kotimaan kaupan vesiohenteinen parkettilakka kenties vastaava?
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JPHe
19.11.2015 18:05:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Onko kenelläkään kokemusta tai tietoa löytyykö kotimaasta vesiohenteista lakkaa jolla voisi soittopelejä lakata? Talkbassissa suitsuttavat Target Coatingsin ja Varathanen lakkoja nitroselluloosalakan veroiseksi. Olisiko joku kotimaan kaupan vesiohenteinen parkettilakka kenties vastaava?
 
Missä mielessä nitron veroisia? Halkeilevat ja kellastuvat? Eli noilla valmistajilla on varmaan akryyli- ja uretanipohjaisia tuotteita, joten kannattaisi selvittää mistä tarkemmin on puhe. Totuushan on, että vesipohjaiset tuotteet on jo autoteollisuudessakin käytössä, joten eiköhän kaikki liuotinpohjaiset maalit ja lakat kohta kielletä kokonaan. Itsekin olen mielenkiinnolla seurannut, mitä tuotetta voisi kokeilla. Muita puutöitä olen lakkaillut vesiohenteisella Teknoksen lakalla ja siitä tulee tosi kiiltävä ja hieno pinta.
 
mhelin
19.11.2015 19:02:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus kokeilin Tikkurilan Kiva-lakkaa, mutta se ei oikein tarttunut kulmiin. Tikkurilan ohjeissakin lukee "Pyöristä terävät kulmat hiontapaperilla ja...". Ei niin kestävän tuntuistakaan kuin 2K-PU. Olettaisin että ongelma on siinä että ko. lakka ei kuivu riittävän nopeasti vaikka onkin nopeasti kuivuvaa sorttia vaan jää valumaan.
 
mhelin
19.11.2015 19:04:07 (muokattu 19.11.2015 19:16:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota kannattaisi varmaan kokeilla jos kiinnostaa:
 
http://www.wood.teknos.fi/?pageid=H20130&lang=7
 
UV-kovettuvat varmaan olisivat vielä parempia...
 
Toinen voisi olla tuo Helo Aqua (+kiiltoaste):
 
http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H4134&lang=7
 
Perustuu polyuretaanidispersioon (polyuretaania muodostuu reaktiossa isosyanaatin ja polyolin kesken).
 
kojones
19.11.2015 20:18:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Toinen voisi olla tuo Helo Aqua (+kiiltoaste):
 
http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H4134&lang=7

 
Toi on ihan hyvän oloista kamaa, kuivuu nopsaan ja pinta on kiva sekä kestävä. Hiottavuudestaan ja kiillotettavuudestaan en osaakaan sit sanoa mitään.
 
Kefiiri
19.11.2015 21:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennen vanhaan vesiohenteiset lakat eivät ollenkaan sopineet hiottavaksi, muuttuivat vain kumimaiseksi möhnäksi jos yritti hioa. Ja tuntuivat muovisilta käteen. Kehitystä lie tapahtunut.
 
En ole musiikin asiantuntija.
jtt
19.11.2015 22:02:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totuushan on, että vesipohjaiset tuotteet on jo autoteollisuudessakin käytössä
 
Minulla on sellainen mielikuva jäänyt, että vieläkin vain värimassat on vesiohenteisia.
Lakka on edelleenkin liukkaripohjainen akryyli. Jotain kokeiluja on ollut kait huonolla menestyksellä.
Akryyliä minä olen aina kitaroissa käyttänyt
 
MPU
20.11.2015 08:41:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jtt: Minulla on sellainen mielikuva jäänyt, että vieläkin vain värimassat on vesiohenteisia.
Lakka on edelleenkin liukkaripohjainen akryyli. Jotain kokeiluja on ollut kait huonolla menestyksellä.
Akryyliä minä olen aina kitaroissa käyttänyt

 
Näin oli ainakin viimeksi kun automaalikaupasta lakkaa ostin. Tuo Helo Aqua voisi olla kokeilun väärti, mattapinta on haussa joten hiottavuus ja kiilloitettavuus eivät ole etusijalla.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jäärä
20.11.2015 11:18:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen lakannut PPG:n autoille tarkoitetulla, vesiohenteisella kirkaslakalla. Ainoa valittamisen aihe on tolkuton hinta.
 
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
mhelin
20.11.2015 19:32:27 (muokattu 20.11.2015 19:35:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

OT mutta onkohan kukaan käyttänyt Liberonin Bistrot PU-lakkaa? Ei ole vesiliukoinen mutta jos tuuletus toimii esim. autotallissa (ja/tai kun käyttää hengityssuojainta) niin voisi olla hyvä pensselöitävä (luonnonharjaisella, leveällä tasoittajalla voisi tulla hyvää jälkeä jota voisi vielä hiomalla ja kiillottamalla parantaa) lakka (ei lakkasumua kuten ruiskutettaessa).
 
http://liberon.fi/lakat/bistrot-lakka/
 
AaPeeHoo
26.11.2015 17:59:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Joskus kokeilin Tikkurilan Kiva-lakkaa, mutta se ei oikein tarttunut kulmiin. Tikkurilan ohjeissakin lukee "Pyöristä terävät kulmat hiontapaperilla ja...". Ei niin kestävän tuntuistakaan kuin 2K-PU. Olettaisin että ongelma on siinä että ko. lakka ei kuivu riittävän nopeasti vaikka onkin nopeasti kuivuvaa sorttia vaan jää valumaan.
 
Mä lakkasin yhden kitaran kanssa Kivalla eikä se oikein toiminut. Kiillottuikin kyllä mutta jäi pehmeäksi ja tuntuu jäävän käsiin vielä puolen vuoden jälkeenkin.
 
Ptlepha
28.11.2015 14:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AaPeeHoo: Mä lakkasin yhden kitaran kanssa Kivalla eikä se oikein toiminut. Kiillottuikin kyllä mutta jäi pehmeäksi ja tuntuu jäävän käsiin vielä puolen vuoden jälkeenkin.
 
Sama, mutta nyt kolmen vuoden jälkeen tuntuu täysin kovalta. Ei ole kiireisen miehen lakkaa tuo. :-D
 
Tonski: No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
varakeef
28.11.2015 18:19:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän vain Kivaa, pensselillä vetelen. Riittävän hyvää, ei haise.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Riku Rotten
09.10.2022 12:54:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi tele värjätä himassa ja siksi vesiohenteisella. Ketju on vähän vanha, joten onko markkinoille tullut uutta hyvää tarkoitukseen?
 
Joutuu vetää penselillä, koska maalisumu ei oo vaihtoehto. Miten onnistuu burstit penselöimällä?
 
mhelin
10.10.2022 23:43:41 (muokattu 10.10.2022 23:50:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä kysymys, olisiko noista Rust-Oleumin tuotteista joku sopiva? Ovat ilmeisesti jotain PU/akrylaatteja tms.:
 
https://www.taloon.com/tuotemerkit/rust-oleum
 
Liberon Bistrot:
https://www.taloon.com/lakka-libero … trot-250-ml-variton-kiiltava-100188
 
Riku Rotten
16.10.2022 14:47:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elä minulta kysy, että miten toimii. Hyviä ehdotksia kuiteski. Rust näkyy olevan matta, joten se karsiutuu pois. Miten noita saa sävytettyä? Idea on pistää ensin kirkasta pohjalle, sitten sävytettyä ja lopuksi vielä kierros kirkasta.
 
Lökis
24.10.2022 17:44:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pöö
 
Juu, myrkyistä eroon ja kaksi ongelmaa kaupan päälle. No tuo oli vitsi.
Tuolla uistimientekijät käyttävät LV-1-lakkaa. Taitaa olla polyuretaanilakka. Ainakin kova pinta, kun haukivaaput siihen dippaavat.
 
Lökis
 
Lökis
25.10.2022 19:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korjaus. LV-1 ei olekaan vesiohenteinen. Sorry, väsyneen moka.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «