Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Voiko bänditoiminta olla vaikeaa?
1 2 3 4 5 6 7
TomiA.
15.11.2015 01:02:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua on kiinnostanut bänditoiminta siitä lähtien kun olin Vaalijalassa kuntoutusjaksoilla. Minulla onkin tällä hetkellä kolme bändiprojektia jotka ovat vielä alkuvaiheessa. Lisäksi olen liittymässä yhteen bändiprojektiin joka tekee ska-vaikutteista punkrockia. Ajatella että bänditoiminnassa voi tulla myös ylläten ongelmia vastaan, esimerkiksi joku bändin jäsenistä voi muuttaa jonnekin muualle ja lisäksi sopiva treenikämppä on joskus vaikea löytää. Joskus joillakin jäsenillä voi olla niin monta rautaa tulessa että yhteiset kokoontumiset eivät välttämättä aina onnistu.
 
Omissa musiikkiprojekteissa nykytilanne menee näin:
Tuurassa suunnitellaan toista EP-levyä jonka singlelohkaisu Kerrostalossa ilmestyi vähän aikaa sitten (löytyy Demostudiosta sekä Maihinnousu.net-palvelusta). Tuurasta on tainnut muodostua enemmän yhdenmiehen yhtye sillä olen kovasti yrittänyt hakea jäseniä kokoonpanoon mutten ole onnistunut. Tällä hetkellä yhtyeessä vaikuttaa ainakin minä ja kaverini Jani. Olen myös ainoa lauluntekijä.
Einestein-yhtyeen jäsenistä yksi on muuttanut Mäntyharjuun joten voi olla että yhtyeeltä tulee uusia kappaleita viimeistään ensi vuonna.
Soittorasia-kollektiivia olen parhaimmillaan kasaamassa.
 
Keikkailu olisi myös kivaa mutta voi olla että keikkailu sekä soolona että Soittorasian kanssa tulee olemaan todennäköisesti mahdollista. Ei siitä kuitenkaan vielä tiedä!
 
basisti1971
19.11.2015 09:39:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
~30v kokemuksella, bänditoiminta ei ole ikinä helppoa.
 
Eli vastauksena otsikon kysymykseen, HELL YEAH!
 
T:Samuli
 
oksatboys
19.11.2015 11:46:48
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikeeta on ainakin yhteisen ajan löytäminen reeneille ja keikoille jostain viikon studioseessiosta puhumattakaan. Varsinkin kun bändiläiset tekee niin erilaisia töitä kaikki vielä eri aikaan päivästä, viikosta ja vuodesta. Siihen päälle sitten muitten bändien toiminta niin vaikeeta kun viikonlopun studiohommeli pitää sopia puolen vuoden päähän ja sinnekkään ei yks pääse koko ajaksi.
 
Meinasin äsken purskahtaa itkuun ilosta. Mietin, että onko kaapissa enää yksi pintti vai olisiko siellä vielä kaksi. Avasin kaapin ja siellä oli kolme pinttiä!
elsewhere
19.11.2015 15:12:25 (muokattu 19.11.2015 16:39:03)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se vaikeaa. Ensin pitää yrittää jotenkin saada neljä jullia samaan paikkaan samaan aikaan, sitten pitäisi olla enimmäkseen jotenkin asioista samaa mieltä ja haluta samoja asioita. Kuitenkin yksi tahtoo enemmän metallia, toinen progea, kolmas tykkää tiluttaa niin perkeleesti ja neljäs ei tiedä, mitä haluaa, joten jammaillaan sitten vaan satunnaisesti jotain joka kuulostaa lähes poikkeuksetta paremmalta kuin bändin biisit. Biisejä tosin tekee enimmäkseen vain yksi (paradoksaalisesti se, joka ei tiedä mitä haluaa), keikalle haluaa kaikki mutta ajokortti on kahdella neljästä ja bändi omistaa kollektiivisesti nolla autoa, vahvistimet hajoilee miten sattuu ja pedaalilautojen roudaamiseen tarvittaisiin joka tapauksessa vähintään rekka. Bändistä löytyy myös päihdeongelma, soundipuristi, sunnuntailapsi joka on aivan helvetin innostunut ihan kaikesta ja useampi kuin yksi ihminen, joka on kroonisesti rahaton.
 
Silti se on about parasta, mitä on.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Vessajono
19.11.2015 16:45:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on suurin ongelma tällä hetkellä se, että aikaa myöden harrastus on muuttunut työksi. Jotenkin se että noita soittohommia puljaa myös elääkseen heijastuu siihen omaan tekemiseen sillä tavalla ettei oikein jaksa aina löytää sitä motivaatiota. Toisaalta tässä nyt on ylipäätään ollut ehkä vähän liian pitkä tauko mistään vakavamielisistä puuhista eikä oikein tiedä että jaksaisko tai kiinnostaiskokaan enää.
 
Toisaalta huomattavasti enemmän ärsyttää se että kun tässä on vuosien aikana kaveripiirit ja paikkakunnat muuttuneet niin tavallaan pitäs tarkastella koko bändinperustamisprosessia ihan uudesta vinkkelistä. Ennen se meni kuitenkin aika luontevasti siitä omasta kaveripiiristä silleen "joku soittaa aina jotain" -pohjalta. Kyllähän mä toisaalta enemmän soittojengiä nykyään tunnen kun aikaisemmin mutta jotenkin se tilanne on erilainen, enemmänkin silleen että suhteemme on puhtaasti ammatillinen, kun aiemmin oli kyse siitä että ensisijasesti ne tyypit oli frendejä. Emmäätiä, sekavaa.
 
Kaikista eniten tosin vituttaa se, että aina ku jotain Wantediakin selailee niin siellä on pelkästään heviteinejä ja viiskymppisten perheenisien stressiklubeja tai jotain bilebändeihin hinkuvia karaokestaroja.
 
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne. reaper666: ei kauhean vakuuttavaa, että tarvii noin monta kokemusta ennen kuin tajuaa tunkea cheddaria perseeseen.
GiovanniDiRondo
19.11.2015 17:00:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono:
 
Kaikista eniten tosin vituttaa se, että aina ku jotain Wantediakin selailee niin siellä on pelkästään heviteinejä ja viiskymppisten perheenisien stressiklubeja tai jotain bilebändeihin hinkuvia karaokestaroja.

 
kyl meikäläisellä on ollut ainakin vaikka mitä ilmoituksia Porin puolessa, mutta ei pitäisi noihin kategoroihin mahtua. Tällä hetkellä on kolme terapialuonteista bändiä, kun ei ihan ole onnistunut bändinrakennuspuuhat oman mielen mukaan.
 
Hippoman
24.11.2015 09:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi hyvä ratkaisu on hahmottaa musiikki kokonaisuudessaan yksin; kokoaa sitten niin sanotun työkalupakin siihen hommaan. Näin olen huomannut homman toimivan parhaiten. Yksi soittaja panostaa enemmän sovittamiseen, toinen ei kovinkaan, kolmas tekee, miten sanotaan.
 
Punkkareihin verrattuna olen virtuoosi, virtuooseihin verrattuna olen punkkari.
Vessajono
24.11.2015 15:13:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hippoman: Yksi hyvä ratkaisu on hahmottaa musiikki kokonaisuudessaan yksin; kokoaa sitten niin sanotun työkalupakin siihen hommaan. Näin olen huomannut homman toimivan parhaiten. Yksi soittaja panostaa enemmän sovittamiseen, toinen ei kovinkaan, kolmas tekee, miten sanotaan.
 
Miksei noinkin. Mut mulla on ainakin sen verran kusipään vikaa että jos pitäis soittaa jonkun muun biisejä ilman minkäänlaista omaa näkökulmaa niin palkkaahan siitä pitäs maksaa.
 
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne. reaper666: ei kauhean vakuuttavaa, että tarvii noin monta kokemusta ennen kuin tajuaa tunkea cheddaria perseeseen.
Hippoman
24.11.2015 18:43:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Miksei noinkin. Mut mulla on ainakin sen verran kusipään vikaa että jos pitäis soittaa jonkun muun biisejä ilman minkäänlaista omaa näkökulmaa niin palkkaahan siitä pitäs maksaa.
 
Joo, siis on hyvä, mikäli näkökulmaa löytyy. Usein ei ole löytynyt.
 
Punkkareihin verrattuna olen virtuoosi, virtuooseihin verrattuna olen punkkari.
GiovanniDiRondo
24.11.2015 19:24:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus mietin, että soittajat eivät kuuntele sitä musiikkia mitä parhaillaan soitetaan. Se on luultavasti aika vaikeaa. Periaatteessa jokaisen soittajan pitäisi miettiä, millä tavalla se mitä hän tekee, edistää sitä teosta jota ollaan kulloinkin esittämässä.
 
Jotenkin jokaisen soittajan pitäisi mentaalisella tavalla osata soittaa jokaista soitinta ja ehkä sitä kautta voisi hahmottaa sen oman soittimen roolin siinä kokonaisuudessa. Kuten sanoin, se on luultavasti vaikeaa.
 
Soittajan pitäisi olla läsnä. Siinä bändissä, siinä tilassa, siinä hetkessä missä ollaan. Muuten touhu on lopulta aika turhaa.
 
Hippoman
24.11.2015 21:13:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Joskus mietin, että soittajat eivät kuuntele sitä musiikkia mitä parhaillaan soitetaan. Se on luultavasti aika vaikeaa. Periaatteessa jokaisen soittajan pitäisi miettiä, millä tavalla se mitä hän tekee, edistää sitä teosta jota ollaan kulloinkin esittämässä.
 
Jotenkin jokaisen soittajan pitäisi mentaalisella tavalla osata soittaa jokaista soitinta ja ehkä sitä kautta voisi hahmottaa sen oman soittimen roolin siinä kokonaisuudessa. Kuten sanoin, se on luultavasti vaikeaa.
 
Soittajan pitäisi olla läsnä. Siinä bändissä, siinä tilassa, siinä hetkessä missä ollaan. Muuten touhu on lopulta aika turhaa.

 
Ja tämä lausunto ansaitsi plussan!
 
Punkkareihin verrattuna olen virtuoosi, virtuooseihin verrattuna olen punkkari.
Rämppy
25.11.2015 08:59:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GiovanniDiRondo: Joskus mietin, että soittajat eivät kuuntele sitä musiikkia mitä parhaillaan soitetaan. Se on luultavasti aika vaikeaa. Periaatteessa jokaisen soittajan pitäisi miettiä, millä tavalla se mitä hän tekee, edistää sitä teosta jota ollaan kulloinkin esittämässä...
 
Tämä erottaa tosisoittajan wannabe-muusikosta. Oman soiton pitäisi tukea ja täydentää kokonaisuutta eikä toisinpäin. Etenkin kitaran omistajilla tuntuu olevan pakkomielle saada mahdollisimman pitkä oma soolo joka biisiin.
 
Saahan sitä sanoa.
lifer
09.01.2016 19:41:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

heh, ajattelin tätä juuri tällä viikolla niin, että voiko bänditoiminta olla helppoa...
 
nimim. ei onnistuneita treenejä kolmeen viikkoon aikuisten aikataulujen vuoksi.
(mutta on se silti kaiken vaivan näön arvoista ja kivaa)
 
Jeszse
09.01.2016 20:26:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lifer: heh, ajattelin tätä juuri tällä viikolla niin, että voiko bänditoiminta olla helppoa...
 
nimim. ei onnistuneita treenejä kolmeen viikkoon aikuisten aikataulujen vuoksi.
(mutta on se silti kaiken vaivan näön arvoista ja kivaa)

 
Kolme viikkoo ei tunnu missään.
 
Mulla on kaks bändiä ja oon käyny reeniksellä viimeks vissii marras-joulukuun vaihteessa.
 
Näyttää ennemminkin joidenkin pilaa tekevien pilaulu palsta -Janizio || The Jasser Arafats || Crimson Day
TomiA.
10.01.2016 03:47:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuuran puolella muuttui hieman suunnitelmat levynteon suhteen sillä viime vuonna ei saatukaan EP-levyä tehtyä vaan demosingle jossa on kappaleet Kerrostalossa ja Yksinäinen rokkari. Singlen teossa minua avusti yksi sessiomuusikko. Mutta ehkä EP-levyn tekeminen on vielä mahdollista jos saisi vaan kokoonpanon kokoontumaan yhteen etenkin kun olen alkanut etsiä sopivaa treenitilaa omaa musiikkitoimintaa varten. Sekin voi olla myös mahdollista että Tuuran kokoonpano hieman muuttuu.
 
Einestein-yhtyeen puolella saatiin ainakin yksi demo tehtyä viime vuonna joten levynteko jatkuu tänä vuonna kolmen miehen voimin. Saa nähdä syntyykö hyvä levy täynnä monipuolista roots-musiikkia mutta toivon että se saadaan aikaiseksi.
 
nisumaka
12.01.2016 10:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soittajan pitäisi olla läsnä. Siinä bändissä, siinä tilassa, siinä hetkessä missä ollaan. Muuten touhu on lopulta aika turhaa
 
Mulle kävi itse asiassa juuri näin viime vuonna erään bändin kanssa. Me treenattiin kyllä aika tunnollisesti kerran viikossa, mutta ongelma oli siinä, että biisejä tuli sillai 10 - 20 kpl viikossa lisää, eikä niitä sitten kuitenkaan soitettu nuottien mukaan. Taso jäi vähän alle sen, mitä bänditoiminnasta haen, ja aloin hoitaa treenit "viran puolesta". Keikkaliksatkin kun on mitä on, niin eihän siitä sitten tullut muuta, kuin ero. Harmittelen vain sitä, että mielestäni osa bändin jäsenistä ei tätä tajunnut, siis että touhusta lähtee maku ja motivaatio, vaikka puoli vuotta aiemmin oli rumpali eronnut samoista syistä (jäätiin tasollisesti junnaamaan paikalleen).
 
Dirtyh
12.01.2016 16:56:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nisumaka: ongelma oli siinä, että biisejä tuli sillai 10 - 20 kpl viikossa lisää
 
Herran jessus mikä määrä! Toki ymmärrän että tanssilava- tai bilebändihommissa ohjelmiston on oltava todella laaja ja mielellään myös ajan hermolla mutta silti.
 
No itseasiaan toteaisin että vaikka kuinka koittaa niin kyllähän se perhe-, työ- ja harrastuselämän yhteen sovittaminen aikataulullisesti luo omat haasteensa. Kaikesta tosin selviää kun halua on ja kyllä mäkin treeniksen ovea olen silti viikoittain availlut.
 
MannihilatoR
13.01.2016 19:30:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bänditoiminta on vaikeaa. mutta joskus pitkäjänteinen työ palkitsee.
 
vaikeinta on kun kaikilla jäsenillä on usein niin erilaiset tavoitteet.
 
Juhani_t
13.01.2016 19:53:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TomiA.:
Keikkailu olisi myös kivaa

 
Minusta tämä on pahinta bänditouhuissa. Niistä ei amatööreille makseta käytännössä mitään ja ne on keskellä yötä jossain räkälässä. Ei kiitos enää koskaan semmosta.
 
oksatboys
13.01.2016 20:03:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani_t: Minusta tämä on pahinta bänditouhuissa. Niistä ei amatööreille makseta käytännössä mitään ja ne on keskellä yötä jossain räkälässä. Ei kiitos enää koskaan semmosta.
 
Kyä ne näin nuorelle miehelle vielä maistuu. Voihan olla että jos ei koskaan pääse täältä ö-sarjasta ylöspäin niin alkaa tökkimään.
 
Kamarunkkaus on kuin laittaisi rahaa pankkiin jonkun muun tilille.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «