Aihe: Putkea syntikan perään | 1 |
---|
ppcw 23.11.2015 14:43:28 | |
|
Little Phattyn perässä on tällä haavaa hauska nauhakaikuemulaattori Boss RE-20. Se ei ole efektiluupissa vaan Direct modessa suoraan signaaliketjussa. Hyvin toimii, mutta sähköasiat silti mietityttävät, kun ajattelin että toimisikohan putkietuaste tuon perässä pehmentäjänä/pikku särönä, vai meneekö soundi pilalle. Kitarallehan noita putkilaitteita enemmän markkinoidaan, esimerkiksi H&K Tubeman II. Speksejä noista laitteista: Boss Input Impedance 1 Mohm Nominal Output Level -20 dBu Output Impedance 1 kohm Recommended Load Impedance 10 kohm or greater Esimerkkinä Tubeman: Input Impedance 1 Mohm Min. level -40 dB Nominal level -26 dB Max. level +17 dB Output to Mixer Impedance 220 ohms Max. level +6 dBMax. Menevätkö sähköhommat pahasti solmuun, jos tuollaiset ketjuttaa? Olen kyllä Hammondin efektilaudassa ketjuttanut kaikenlaisia vermeitä peräkkäin kitaraefektejä mukaanlukien, ja hyvin toimii, mutta taulukkotasollahan nuo esimerkin impedanssit eivät mene oikeansuuntaisesti. Kotilaisen kioskissa on Minimoogin perässä tuplasti jotain H&K:n vastaavia purkkeja.. T. Mustakorppi ==
Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi) |
|
Testailin Bossin RE-20 -pedaalin perään Damage Control Womanizeria. Selvää voittoa, kun putkien lämmön napsauttaa kehiin. En osannut kaivata aiemmin kaiun perään, mutta miellyttää. Voin suositella lämpimästi putkisoundia syntikoiden kanssa käytettäväksi. Vaikka ei putkia pahemmin harrastekäytössä hehkutetakaan, niin prot taitavat käyttää putkietuasteita salaisina aseinaan studioissaan? Toistaiseksi kaikki pedaalini ovat olleet yhteensopivia, vaikka impedansseista en tajuakaan. |
ppcw 24.11.2015 12:32:25 | |
|
Sähköasioiden ulkopuolelta, äänellisesti, esivahvistimen kai pitäisi olla ennen kaikua http://sixstringsensei.com/973/guit … art-of-the-absolute-one-stop-guide/ Mutta voiko esim. Tubemanin mixer outin perään laittaa turvallisesti normaaleja HI-Z inputilla olevia (kitara)efektejä? Mulla nyt on tuo RE-20, mutta olen tässä myös haaveillut vähän paremmista kaiuista kuin RE-20 muunmuassa siitä syystä, että sen reverb ei ole parhaasta päästä. T. Mustakorppi ==
Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi) |
|
Sähköasioiden ulkopuolelta, äänellisesti, esivahvistimen kai pitäisi olla ennen kaikua Siksi en olekaan aikaisemmin kokeillut sen perään. Luulin, että halusit pehmentää nimenomaan kaikuja putkilla : D Ihan mielenkiintoista oli kokeilla "nurinpäin". Pitääpä kokeilla kaikkea muutakin nurinpäin esim. kaiku -> phaser -> toinen kaiku Mutta voiko esim. Tubemanin mixer outin perään laittaa turvallisesti normaaleja HI-Z inputilla olevia (kitara)efektejä? Mielestäni olisi outoa jos ei voisi, koska särö kuuluu virallisesti sinne pedaaliketjun alkupäähän. Womanizerissa on amp out ja direct out (kaiutinsimulaattorilla). Molempia olen syöttänyt pedaaleihin. Ei mitään ongelmia ollut. Mulla nyt on tuo RE-20, mutta olen tässä myös haaveillut vähän paremmista kaiuista kuin RE-20 muunmuassa siitä syystä, että sen reverb ei ole parhaasta päästä. Samaa mieltä reverbistä. Se on huono. Onneksi volat saa nollille siitä ja Strymon Big Skyn magnetosoundit tilalle. Aikamoinen combo itseasiassa. |
|
tuota ette oo vertailleet että saatteko ihan vaan equttamalla saman vaikutuksen soundiin kuin sillä pukella? kuulostaa jotenkin huonolta ajatukselta vaan laittaa delay putkietusen eteen kun parhaassa tapauksessa saat vain ei osan kaiuista rösölle ja osan puhtaaksi... tai siis jos tämä on toivottava niin jatkakaa. sitten vielä pakko mennä tuohon RE-20:een. se reverbi on itseasiassa melko hyvä jäljennys RE-201:n peltipurkkimaisesta kaiusta. siksi onkin vaikea ymmärtää miksi joku hankkii koko pedaalia jos ei nimenomaan mallintamaan RE-201:stä? muutenhan se on vain kallis ja kovin perus delay... paitsi tietty stereo. |
ppcw 03.12.2015 14:30:48 (muokattu 03.12.2015 14:34:19) | |
|
sitten vielä pakko mennä tuohon RE-20:een. se reverbi on itseasiassa melko hyvä jäljennys RE-201:n peltipurkkimaisesta kaiusta. siksi onkin vaikea ymmärtää miksi joku hankkii koko pedaalia jos ei nimenomaan mallintamaan RE-201:stä? muutenhan se on vain kallis ja kovin perus delay... paitsi tietty stereo. Minä ainakin hankin pedaalin vähän randomilla ja erittäin halvalla, koska kyseessä on ulkoiselta kunnoltaan hyvin rupinen laitos. Mielestäni delay on oikein kiva. Ratkaisin reverb-asian laittamalla perään laatikosta löytyneen TC NR-1 Nova Reverbin ja nyt kuulostaa messevältä ainakin soolona soitettaessa. Bonuksena ko. monokiippari tulee nyt stereona mikseriin. Putki/säröasiaa olen pohtinut ja ajatellut ensin kokeilla esim. Moog MF-Driveä siihen, vaikka nyt ei putkivehje olekaan... Itsellä ei tosiaan mitään kokemusta miten hyvältä/paskalta soundaa tällaiset yhdistelmät, ja siksi täällä kyselenkin tätä asiaa. T. Mustakorppi ==
Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi) |
|
Putki/säröasiaa olen pohtinut ja ajatellut ensin kokeilla esim. Moog MF-Driveä siihen, vaikka nyt ei putkivehje olekaan... Itsellä ei tosiaan mitään kokemusta miten hyvältä/paskalta soundaa tällaiset yhdistelmät, ja siksi täällä kyselenkin tätä asiaa. onhan se RE-20 kiva tap temmon puolestakin jammaillessa ja nauhakaiku jäljentämisen mukanaan tuoma pichin vaihtelu hidastaessa ja nopeuttaessa on kiva. kitaralla muutenkin eri rautalankainen laitos. en sitten tiedä miten helposti säröytyvä putkietunen on ajatuksissa, mutta kotona kun joudun olosuhteiden pakosta käyttämään kaikkea mitä pedaalilaudasta löytyy ennen etuastetta on varsinkin kovempaa soivan delayn kanssa ongelmana signaalin liika voimistuminen ja säröytyminen. kovasti kaiutettu ääni ei rösöytyessään ole nimittäin kovinkaan herkullisen kuuloinen... muutenkin jos kaiku ei ole kovasti ääntä värittävä niin etusen laittamisesta ennen kaikua luulisi olevan enemmän iloa kuin jälkeen. kaikenlaisen muun (modulaatiot, kompurat gatet yms) asetelman muuntelulla saa sen sijaan kaikea vänkää aikaiseksi. itse olen käyttänyt esim wahia vasta od:n jälkeen ja välillä phaseria ennen od:ta. toisaalta jos signaali pysyy täysin puhtaana saattaa tuo ajatus modulaation laittamisesta delayn jälkeen olla ihan hauska :) |
|
"tuota ette oo vertailleet että saatteko ihan vaan equttamalla saman vaikutuksen soundiin kuin sillä pukella?" Ei olla. En usko, että equtttaminen saa aikaan samanlaista harmonisesta säröytymisestä johtuvaa miellyttävää soundia. Se vain boostaa tai vaimentaa vanhaa soundia eri taajuuksilla. "kuulostaa jotenkin huonolta ajatukselta vaan laittaa delay putkietusen eteen kun parhaassa tapauksessa saat vain ei osan kaiuista rösölle ja osan puhtaaksi... tai siis jos tämä on toivottava niin jatkakaa." Miten niin vain osan? Toivottava tulos saattaisi olla rösön ja puhtaan välimaastossa. Lähempänä puhdasta. Lämmitetty analogisoitu puhtaahko. |
|
Bassokuviokellunta: Ei olla. En usko, että equtttaminen saa aikaan samanlaista harmonisesta säröytymisestä johtuvaa miellyttävää soundia. Se vain boostaa tai vaimentaa vanhaa soundia eri taajuuksilla. oletin ettei tarkoitus ollut saada ääntä säröytymään. se putken tuoma "pehmeys" on usein ala ja ylä taajuuksien leikkaantumista ja jonkun muun taajuuden pientä piikkiä... sillä tuota equa meinasin. hi-endit sitten erikseen. tollanen joku parin satkun etunen leikkaa melko varmasti molemmista päistä. Miten niin vain osan? Toivottava tulos saattaisi olla rösön ja puhtaan välimaastossa. Lähempänä puhdasta. Lämmitetty analogisoitu puhtaahko. epäilen ettei putkitekniikka ole tuttua? eli kun ajat signaalia tarpeeksi kovaa putkietuseen sisään alkaa se säröyttää ääntä... tämä on se overdrive mistä puhutaan... ja kun ääni hiljenee vähenee säröytyminen. eli jos ajat delayn läpi ääntä särölle saat "sellaiselle pikku-rösölle" vain delayn alkupään kaiut ja muu tulee joko puhtaana. esim. piano -> delay -> putkietunen... asetat gainin niin että saat kovimman osan signaalia halutulle rösölle ja delayn niin että toistoja tulee vaikka kymmenen. painat yksittäisen nuotin. ensimmäiset kolme tai viisi toistoa menee rösölle ja loput viisi ei, mutta äänen sävy muuttuu kokoajan päättyen lopuksi kokonaan puhtaaseen sointiin. jos ajat etusen niin särölle että kaikki särkee saat kovimmat äänet luultavasti liian muhjuksi. tämän vuoksi säröt ovat yleensä ennen kaikuja ja modulaatioita. eli jos tahdot kaiken tasaiselle särölle delayn jälkeen käytä jotain digitaalista efektiä joka ei mallinna putkietusta.. eli enemmän distortion taii fuzz tyyppistä säröä. |
|
Selvensi. Alussa hieman säröä ja lopussa puhdasta on sitten hyvä. |
ppcw 07.04.2016 07:46:13 (muokattu 07.04.2016 09:19:42) | |
|
Ostin Moog MiniFooger MF-Driven. Ei nyt ole putkivehje, mutta analoginen kuitenkin. Särön ja pörinän lisäksi laajentaa muutenkin äänimaailmaa, todella monipuolinen laite :-) Ekspressiopedaalin kanssa saa filter-"wahin" aikaiseksi. T. Mustakorppi ==
Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi) |
Mikael 12.04.2016 13:53:55 (muokattu 12.04.2016 13:55:37) | |
|
ppcw: Ostin Moog MiniFooger MF-Driven. Ei nyt ole putkivehje, mutta analoginen kuitenkin. Särön ja pörinän lisäksi laajentaa muutenkin äänimaailmaa, todella monipuolinen laite :-) Ekspressiopedaalin kanssa saa filter-"wahin" aikaiseksi. T. Mustakorppi Meillä on kans studiolla tollanen. Erittäin kova justkin kosketinsoittimien perässä. Viimeksi eilen mulla oli se äänittäessä Casio CT-101:n ja Magnatonen välissä ja oli mahtavaa. Fuzz is Clean!
https://soundcloud.com/skipzoneband |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|