![]() 16.11.2015 21:17:50 (muokattu 16.11.2015 21:18:20) | |
---|---|
Bald Anus: Mielensäpahoittajat liikkeellä. En sano, että Bosseissa suoranaisesti ole vikaa, vaan siinä, jos niitä on ketjussa useampi. http://backstageblogi.fi/tutoriaali … /onko-bufferista-hyotya-vai-haittaa E: Lisättäköön, että yhtä huimaavaa on kymmenen TPB -pedaalia ilman bufferia ja tästä löytyy omakohtaistakin kokemusta. Minä pahoitan aina mieleni noista Aroluoman teksteistä. Mistähän SD-1:n kolmas bufferi löytyy. Noh, ei mulla oikeasti mitään asiaa ole. Hyvä kauppias se varmasti on. | |
![]() 16.11.2015 21:46:04 | |
SirElwood: Minä pahoitan aina mieleni noista Aroluoman teksteistä. Mistähän SD-1:n kolmas bufferi löytyy. Noh, ei mulla oikeasti mitään asiaa ole. Hyvä kauppias se varmasti on. Hehe, kyllähän Custom Sounds tarjoaa ratkaisuja, mutta luo myös tarpeita. Mutta se on ihan oikein kun bisnestä tehdään. Saahan sitä sanoa. | |
![]() 16.11.2015 21:52:15 (muokattu 16.11.2015 21:56:05) | |
Kyllähän niingy pedaaleiden kans on tällänen sääntö olemassa: 1. Jos pedaaliyhdistelmän soundi miellyttää soittajaa -> homma on kunnossa 2. Jos ei niin 2a) soittaja vois opetella säätämään spedunsa ja/tai soittamaan 2b) Spedut pitää vaihtaa/ ottaa pois Muilla asioilla on aika vähän merkitystä. Esim sillä onko fuzzi maksanut satasen vai tonnin ja sillä lukeeko pedaalissa "Boss" vai "Ultra-rare boutique blahblah" Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen | |
![]() 20.11.2015 14:52:27 | |
Bossit on ihan jees, mutta aina on löytyny jotain, joka on samaan tarkoitukseen parempi. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu | |
![]() 25.11.2015 17:21:14 | |
Onko ihmisillä kokemuksia Empress vintage modified superdelaysta? | |
![]() 26.11.2015 00:08:49 | |
Nyt tyhmä tarvitsee apua! Tulevan pedaalilautauudistukseni myötä olen tutkinut true bypass -loopereita ja todennut tarvitsevani niitä. Olen jonkin verran iltaisin opiskellut kytkentöjä ynnä muuta. Kysymys kuuluu, että miten kytken/käytän volumepedaalia, jota ei kuitenkaan kytketä loopiin, sen pitäisi olla säröjen ja delayn välissä. Signaalitie ilman looperia olisi seuraava: Kitara-> 1. Plutoneium Chi-wah-wah 2. Fulltone Octafuzz 2 3. MP Forest Green Compressor 4. MP Mighty Red Distortion 5. Simble OD 6. Strymon Mobius 7. Ernie Ball Volume Pedal Junior (+TC Polytune Mini tuner outissa) 8. Strymon Brigadier Delay 9. Strymon Bluesky Reverb 10. TC Spark Boost Mini 11. Analogman Buffer -> Vahvistin True Bypass-looper olisi mahdollisesti Carl Martin Octaswitch II ja loopissa olisi seuraavat purkit: 1. Fuzz 2. Compressor 3. Distortion 4. Overdrive 5. Mobius 6. Delay 7. Reverb 8. Booster Mihin/miten siis Volumepedaali kytketään, jotta volumea sulkiessa delayt ja kaiut jäävät vielä soimaan? Sen on ehdottomasti oltava säröjen jälkeen, jotta sitä voisi käyttää master volumena. Buffer on octaswitchissä itsessään, joten tuota omaa ei välttämättä tarvisi tähän laittaa. sääh | |
![]() 26.11.2015 00:47:26 (muokattu 26.11.2015 00:48:10) | |
Octaswitchin kanssa varmaan ainoa vaihtoehto on laittaa volapedaali omaan looppinsa, jos sen haluaa just tiettyyn kohtaan signaalitietä. Hienommissa looppereissa on sitten jotain insert loopeja, joilla volapedaalin saa just siihen kohtaan signaalitiellä kun haluaa. Itse painin saman ongelman kanssa, kun kattelin sopivaa loopperia. Päädyin Musicomin Efx Lite 8L:ään, jossa signaalitie on katkaistu looppien 6 ja 7 välillä. Pistin kaiken ennen volapedaalia tulevan looppeihin 1-6, volapedaalin tähän väliin ja sit seiskaan ja kasiin reverbit ja dilsat. Näin volapedaali on aina käytettävissä eikä vie yhtään varsinaista looppia. Sun kohdalla tää ei ehkä toimisi ihan optimaalisesti, jos haluat volapedaalin jälkeen käyttöön kolme looppia. Yksi vaihtoehto voisi tosin olla, että pistät boosterin loopperin jälkeen, jos sitä ei ole täysin välttämätöntä saada presetteihin mukaan. http://www.customsounds.fi/musicom-lab-efx-lite-8l.html | |
![]() 26.11.2015 01:00:38 (muokattu 26.11.2015 02:12:26) | |
Väsykäsi: Octaswitchin kanssa varmaan ainoa vaihtoehto on laittaa volapedaali omaan looppinsa, jos sen haluaa just tiettyyn kohtaan signaalitietä. Hienommissa looppereissa on sitten jotain insert loopeja, joilla volapedaalin saa just siihen kohtaan signaalitiellä kun haluaa. Itse painin saman ongelman kanssa, kun kattelin sopivaa loopperia. Päädyin Musicomin Efx Lite 8L:ään, jossa signaalitie on katkaistu looppien 6 ja 7 välillä. Pistin kaiken ennen volapedaalia tulevan looppeihin 1-6, volapedaalin tähän väliin ja sit seiskaan ja kasiin reverbit ja dilsat. Näin volapedaali on aina käytettävissä eikä vie yhtään varsinaista looppia. Sun kohdalla tää ei ehkä toimisi ihan optimaalisesti, jos haluat volapedaalin jälkeen käyttöön kolme looppia. Yksi vaihtoehto voisi tosin olla, että pistät boosterin loopperin jälkeen, jos sitä ei ole täysin välttämätöntä saada presetteihin mukaan. http://www.customsounds.fi/musicom-lab-efx-lite-8l.html Juu, tässä pähkäiltyäni tulin siihen tulokseen, ettei booster välttämättä tarvitse omaa looppia. Facebookin Soitinten kuninkaassakin tätä pähkäiltiin. Octaswitchin analogisuus ja helppous viehättää, mutta ajatus, että keikalla pitää joka biisin välissä olla kynsimässä dipswitcheistä soundiyhdistelmiä ei houkuta. Tuo Musicom olis vaihtoehto, miten tuo toimisi tällä mun kytkennällä? En nyt noiden harvempien kytkimien ideaa heti hoksaa. E: Tai sitten laittaa boosterin heti säröjen jälkeen? Pitää kokeilla joskus, miten se vaikuttaisi muljuttimiin. Jos boostin jättää pois, tuohonhan jää yksi tyhjäksi. sääh | |
![]() 26.11.2015 11:49:43 | |
Mitä mieltä olette: onko efektien käyttö taitolaji? Minusta on. Kyseessä on suunnilleen yhtä lailla taitoa vaativa laji kuin itse varsinainen soittaminen. Olen huomannut sen vuosien kuluessa että säätäminen oikeasti vaatii taitoa ja kuinka siinä voi kehittyä ja kehityksen huomata selvästi aivan kuten soittamisessakin. Olen huomannut omalla kohdallani esim. särön säätämisessä on tullut viimeisen vuoden aikana enemmän kehitystä kuin koko soittouran aikana (opittavaa on vielä eikä se koskaan lopu). Särön säätämisessä varsinkin mielestäni vaatii taitoa se ettei laita säröä liikaa vaan sopivasti. Liialla säröllä voi pilata soundin aivan kuten liiallisella muiden efektien käytöllä. Mielestäni varsinainen soittaminen (tekninen suoritus otelaudalla) ja soundi (efektit, vahvistin yms.) kuuluvat saumattomasti yhteen ja niiden kaikkien hallinta on osa soittotaitoa. Kiehtova, mutta samalla vaikea, laji efektit ovat osana kitaran soiton hallintaa. | |
![]() 26.11.2015 11:59:42 | |
The Edge sanoi joskus näin: "I don´t think about playing through an effect, I think about playing the whole thing.". Tuossa on totuuden siemen. Kokonaisuus ratkaisee. Efektit ovat osa kokonaisuutta joka luo sen kokonaissoundin. | |
![]() 26.11.2015 14:47:54 | |
Jake24-25: Mitä mieltä olette: onko efektien käyttö taitolaji? Minusta on. Kyseessä on suunnilleen yhtä lailla taitoa vaativa laji kuin itse varsinainen soittaminen. Olen huomannut sen vuosien kuluessa että säätäminen oikeasti vaatii taitoa ja kuinka siinä voi kehittyä ja kehityksen huomata selvästi aivan kuten soittamisessakin. Olen huomannut omalla kohdallani esim. särön säätämisessä on tullut viimeisen vuoden aikana enemmän kehitystä kuin koko soittouran aikana (opittavaa on vielä eikä se koskaan lopu). Särön säätämisessä varsinkin mielestäni vaatii taitoa se ettei laita säröä liikaa vaan sopivasti. Liialla säröllä voi pilata soundin aivan kuten liiallisella muiden efektien käytöllä. Mielestäni varsinainen soittaminen (tekninen suoritus otelaudalla) ja soundi (efektit, vahvistin yms.) kuuluvat saumattomasti yhteen ja niiden kaikkien hallinta on osa soittotaitoa. Kiehtova, mutta samalla vaikea, laji efektit ovat osana kitaran soiton hallintaa. Kyllä. Joskus on hyvä vääntää säröä vähemmäksi ja tuoda lisää säröä pikkauskäden dynamiikalla. sääh | |
![]() 26.11.2015 17:36:14 | |
Bald Anus: Kyllä. Joskus on hyvä vääntää säröä vähemmäksi ja tuoda lisää säröä pikkauskäden dynamiikalla. Jep. Juuri näin. Sitten vielä sävyjä säröön saa volyymiä muuttamalla joko volyymipedaalilla tai kitaran potikalla. Lisäksi boosterin (joko pedaalista tai joidenkin vahvistimien boost-toiminto) käyttö maustaa myös mukavasti särösoundia. Ja jos mahdollista niin eri vahvistimen/vahvistinmallinnuksen vaihto toiseen eri asetuksilla asetettuna antaa myös uusia ulottuvuuksia särön käytölle. Mahdollisuuksia on monia. | |
![]() 26.11.2015 17:39:19 | |
Ja tietysti myös vaihto eri mikkien välillä antaa sävyeroja särösoundille. Itse monesti käytän cleanilla soitettaessa Telen keskiasetusta ja säröllä soitettuna tallamikkiä tai etumikkiä. | |
![]() 28.11.2015 16:48:46 (muokattu 28.11.2015 18:24:52) | |
Käytänpä tätä ketjua seuraavaan kysymykseen. Tarvitsen: -rumpukomppivermeen kitaran soiton (skaalojen) treenaamiseen. En halua: -metronomia -tietokoneohjelmaa Pieni ja helppokäyttöinen. Ja mahdollisimman halpa. Patteritoiminen. Jonkinlainen kaiutin itsessään. Ei tarvitse olla hifisoundia. Olen käyttänyt viritysmittarin klikkiä tähän saakka ja lopen kyllästynyt siihen dik-dak-dak-dak-dik-dak-dak-dak-tikitykseen. Sen kanssa ongelmana on ollut se, että muutaman minuutin jälkeen alkaa se kuulostaa korvissa sekameteliltä. Tuntuisi siltä, että perus rumpukompin kanssa olisi helpompaa harjoitella. Olisiko helpoin ratkaisu joku pieni kokoinen kosketinsoitin? Niissä on yleensä integroitu rumpukone. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 28.11.2015 18:06:29 | |
LaMotta: Käytänpä tätä ketjua seuraavaan kysymykseen. Tarvitsen: -rumpukomppivermeen kitaran soiton (skaalojen) treenaamiseen. En halua: -metronomia -tietokoneohjelmaa Pieni ja helppokäyttöinen. Ja mahdollisimman halpa. Patteritoiminen. Ei tarvitse olla hifisoundia. Olen käyttänyt viritysmittarin klikkiä tähän saakka ja lopen kyllästynyt siihen dik-dak-dak-dak-dik-dak-dak-dak-tikitykseen. Sen kanssa ongelmana on ollut se, että muutaman minuutin jälkeen alkaa se kuulostaa korvissa sekameteliltä. Tuntuisi siltä, että perus rumpukompin kanssa olisi helpompaa harjoitella. Olisiko helpoin ratkaisu joku pieni kokoinen kosketinsoitin? Niissä on yleensä integroitu rumpukone. Oletko katsonut looppereita, joissakin on samassa rumpukone. Itselle loopperi on ollut kyllä todella hyvä reeni kaveri skaaloihin, ainut ett rumpukone puuttuu itseltä. Bossilla taitaa olla rumpukone loop station rc-3:ssa ja sitte myös edullisempi vaihtoehto digitechin jamman solo (tai sinnepäin). | |
![]() 28.11.2015 18:16:25 | |
pvais: Oletko katsonut looppereita, joissakin on samassa rumpukone. Itselle loopperi on ollut kyllä todella hyvä reeni kaveri skaaloihin, ainut ett rumpukone puuttuu itseltä. Bossilla taitaa olla rumpukone loop station rc-3:ssa ja sitte myös edullisempi vaihtoehto digitechin jamman solo (tai sinnepäin). Mieluiten ei varsinaisia pedaaleita koska niiden käyttö vaatii ? vahvistinta ? Tällä hetkellä ei ole edes minkäänlaista styrkkaria. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 28.11.2015 18:18:31 | |
LaMotta: Käytänpä tätä ketjua seuraavaan kysymykseen. Tarvitsen: -rumpukomppivermeen kitaran soiton (skaalojen) treenaamiseen. En halua: -metronomia -tietokoneohjelmaa Pieni ja helppokäyttöinen. Ja mahdollisimman halpa. Patteritoiminen. Ei tarvitse olla hifisoundia. Olen käyttänyt viritysmittarin klikkiä tähän saakka ja lopen kyllästynyt siihen dik-dak-dak-dak-dik-dak-dak-dak-tikitykseen. Sen kanssa ongelmana on ollut se, että muutaman minuutin jälkeen alkaa se kuulostaa korvissa sekameteliltä. Tuntuisi siltä, että perus rumpukompin kanssa olisi helpompaa harjoitella. Olisiko helpoin ratkaisu joku pieni kokoinen kosketinsoitin? Niissä on yleensä integroitu rumpukone. Ainakin BOSSin BR-800 digiraiturissa on hyvä rumpukone. Sen rumpukompeista ja soundeista jopa rumpaliystäväni piti. Siinä voi ohjelmoida itse tai ottaa valmiita komppeja tyylin mukaan. Ja bonuksena tulee äänitysmahdollisuus + Sonar LE-musasofta. Kannattaa miettiä tuota vaihtoehtoakin. Hintakin uutena oli muistaakseni silloin kun ostin niin alle 400 €. Tosin en tiedä myydäänkö ko. laitetta enää uutena. | |
![]() 28.11.2015 18:22:55 | |
Jake24-25: Ainakin BOSSin BR-800 digiraiturissa on hyvä rumpukone. Sen rumpukompeista ja soundeista jopa rumpaliystäväni piti. Siinä voi ohjelmoida itse tai ottaa valmiita komppeja tyylin mukaan. Ja bonuksena tulee äänitysmahdollisuus + Sonar LE-musasofta. Kannattaa miettiä tuota vaihtoehtoakin. Hintakin uutena oli muistaakseni silloin kun ostin niin alle 400 €. Tosin en tiedä myydäänkö ko. laitetta enää uutena. Melko arvokas. Tuossa ei taida olla itsessään minkäänlaista kaiutinta? Tuo äänitysmahdollisuus on tietty aika mielenkiintoinen optio. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 28.11.2015 18:25:51 (muokattu 28.11.2015 18:27:31) | |
LaMotta: Melko arvokas. Tuossa ei taida olla itsessään minkäänlaista kaiutinta? Tuo äänitysmahdollisuus on tietty aika mielenkiintoinen optio. Ei ole kaiutinta sisäänrakennettuna. Kuulokkeilla voi soitella rumpukomppien ja mukana olevia vahvistin- ja efektimallinnuksia hyödyntäen. Toki BR-800:sen voi liittää kaiuttimiin mutta ne sitten pitää ostaa erikseen. Käytettynä kannattaa katsella myös. Sittenhän BOSSilla on myös BR-80:n joka on pienempi (taskukokoinen) ja edullisempi mutta siinäkin käsittääkseni rumpukompit ja mallinnukset. | |
![]() 28.11.2015 18:42:59 (muokattu 28.11.2015 18:50:12) | |
LaMotta: Melko arvokas. Toki riippuu mihin vertaa. Onhan vajaa 400 € paljon rahaa mutta kun saat sillä hyvän ja käyttökelpoisen hintaluokassaan varsin pätevän laitteen niin omasta mielestäni kannatti maksaa. Ja kun mukana tuli vielä Sonar LE-nauhoitusohjelma joka nostaa laitteen käytön uusiin ulottuvuuksiin niin todella hyvä hinta/laatu-suhde mielestäni. Ja aikoinaan samalla rahalla ei saanut läheskään yhtä hyvää laitetta. Ennen ominaisuuksiltaan vajavaisemmat laitteet maksoivat jopa enemmän. Ja joskus 1990-luvulla ei yhtä hyvää laitetta tuossa kompaktissa muodossa ja tuohon hintaan edes saanut. Kyllä tuolla nauhoittelee ja se on ollut minulla kovassa käytössä ja ollut kaiken arvoinen. Nauhoittelen nykyisin tuolla bassot ja rumpukompit ja GT-100:lla kitarat. Minulla on ollut BR-800 käytössä vuodesta 2013 lähtien eli yli 2 vuotta ja mitään ongelmia sinä aikana ei ole ollut ja nauhoituksia laitteella on tullut tehtyä lukuisia. Voin kyllä lämpimästi suositella. Helppo käyttää ja kaikki tarpeellinen mukana. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)