Aihe: kitaran osto edessä. mielipide kysymyksiä epiphonesta!
1 2 3 4 5
iec
11.11.2015 15:56:20

miikkaili: Niin onhan se asia näinkin ja ostaisin toki tuommosen ei vaan kehtaa lähtee ajamaan 300-500km suuntaansa ostamaan kitaraa jos ei olekkaan hyvä kun ite täällä Kuopiossa asustelen.

Onhan tuossa jälkimmäisessä speciaali-Epiphonessa toki ainakin nettisivun perusteella Gibsonin mikit, eikä Epiphonen mikit, joten siinä mielessä se voisi olla parempi kuin uusi Plustop Pro. Toisaalta uuteen Epiphoneen saat vaihdettua samanlaiset Gibsonin mikit (tai SD/Lollar/BKP), jos haluat ja yhteishinta lienee 600 € luokkaa siinäkin tapauksessa. Mietin vain onko tuossa käytetyssä hieman ylihintaa. Itse koittaisin tinkiä hintaa paljon alemmaksi. Se nykyinen myyjäkään ei sitä saa ihan hetkessä myytyä 600:lla , etkä sinäkään tuolla hinnalla (jos aiot joskus vaihtaa kitaraa).

Toki en nyt täysin tunne kyseistä erikoisempaa Epiphone-mallia, joten oletan että sen arvo ei ehkä ole ihan 600 euroa käytettynä.

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Gabe
11.11.2015 17:06:52 (muokattu 11.11.2015 17:07:51)
iec: Onhan tuossa jälkimmäisessä speciaali-Epiphonessa toki ainakin nettisivun perusteella Gibsonin mikit, eikä Epiphonen mikit, joten siinä mielessä se voisi olla parempi kuin uusi Plustop Pro. Toisaalta uuteen Epiphoneen saat vaihdettua samanlaiset Gibsonin mikit (tai SD/Lollar/BKP), jos haluat ja yhteishinta lienee 600 € luokkaa siinäkin tapauksessa. Mietin vain onko tuossa käytetyssä hieman ylihintaa. Itse koittaisin tinkiä hintaa paljon alemmaksi. Se nykyinen myyjäkään ei sitä saa ihan hetkessä myytyä 600:lla , etkä sinäkään tuolla hinnalla (jos aiot joskus vaihtaa kitaraa).

Toki en nyt täysin tunne kyseistä erikoisempaa Epiphone-mallia, joten oletan että sen arvo ei ehkä ole ihan 600 euroa käytettynä.

-iec

Lollarin mikkipari taitaa olla nelisen sataa, ja BKP tais jotain kolmensadan luokkaa olla. ^^
tumppusormi
11.11.2015 17:10:06
Itse en oikein näe suurta tarvetta vaihtaa epiphonen mikkejä. Ne kuulostaa hieman erilaisilta, mutta se huonoin puoli niissä on, että ne säröytyvät helposti. Joutuu ruuvaamaan kaummas kielistä. Siitä seuraa vaimeampi ääni.. Vaimeampi ääni taas korjaantuu vääntämällä vahvistimesta lisää ääntä tai gainia. Ongelmia tulee, jos haluaa äärisäröjä, jolloin vahvistimen tai efektilaitteen säädöt voi loppua kesken.

Joskus olen lukenut, että Epin mikkejä sanottu tunkkaisiksi, mutta niitä ne ei mielestäni ole. Ihan hyvin tulee kirkkaat äänet.

Sinuna ostaisin halvimman liimakaulaisen Epi lespan 60's slim taper kaulalla. Niitä on myös eri kaula profiililla. Joissakin malleissa on mikkien puolitukset. Kaulamikin osalta tuo puolitus on varsin hyvä juttu. Itse en lähtisi mistään speciaali epistä maksamaan 600€, ellei kyseesä olisi joku elitist malli. Sekin on vähän niin ja näin, kun siihen hintaan irtookin sitten jo Tokai tai Gibson käytettynä.
Laulava Kylätohtori
11.11.2015 17:22:45
tumppusormi: Itse en oikein näe suurta tarvetta vaihtaa epiphonen mikkejä. Ne kuulostaa hieman erilaisilta, mutta se huonoin puoli niissä on, että ne säröytyvät helposti. Joutuu ruuvaamaan kaummas kielistä. Siitä seuraa vaimeampi ääni.. Vaimeampi ääni taas korjaantuu vääntämällä vahvistimesta lisää ääntä tai gainia. Ongelmia tulee, jos haluaa äärisäröjä, jolloin vahvistimen tai efektilaitteen säädöt voi loppua kesken.

Mutta kyllähän se mikkien korkeus vaikuttaa muutenkin, ei sitä mielestäni pysty vahvarin volumella tai gainilla kompensoimaan. Vai vaikuttaako? Näin ainakin luulen ja kuvittelen...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
tumppusormi
11.11.2015 17:32:00
Laulava Kylätohtori: Mutta kyllähän se mikkien korkeus vaikuttaa muutenkin, ei sitä mielestäni pysty vahvarin volumella tai gainilla kompensoimaan. Vai vaikuttaako? Näin ainakin luulen ja kuvittelen...

Jostakin löytyy varmaan joku hyvä tutkimus...:D

Juu en tiedä itse enempää. Kahdesta Epistäni ruuvannut vain mikkejä alaspäin, kunnes ei clean kanavalla enää ole särkenyt. Seymour Duncanin SLASH setti voi olla paljon lähempänä kieliä ja ääntä tuleekin kovaa mutta ei säröydy. Kaikki noi mikit on passiivisia, joita olen testaillut.
Laulava Kylätohtori
11.11.2015 18:13:42
tumppusormi: Jostakin löytyy varmaan joku hyvä tutkimus...:D

Juu en tiedä itse enempää. Kahdesta Epistäni ruuvannut vain mikkejä alaspäin, kunnes ei clean kanavalla enää ole särkenyt. Seymour Duncanin SLASH setti voi olla paljon lähempänä kieliä ja ääntä tuleekin kovaa mutta ei säröydy. Kaikki noi mikit on passiivisia, joita olen testaillut.

Jätetään nyt mainitsematta, että missä. :D

Itsellä käytössä strato ja vintage single coileja, joten ehkä sekin vaikuttaa. Tai sitten ei, mutta mielestäni vaikuttaa myös attackiin, punchiin ja jonkinlaiseen "avoimuuteen". Ihan siis vaan mutuna...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
iec
11.11.2015 18:16:11

Gabe: Lollarin mikkipari taitaa olla nelisen sataa, ja BKP tais jotain kolmensadan luokkaa olla. ^^

Juu niinpä onkin hieman kalliimpia. Seymour Duncan Hot rodded-setti onkin sitten 150€ paikkeilla. Pointti oli kuitenkin se, että kannattaako maksaa tuota eroa perus-epiphonen ja käytetyn erikoisemman välillä. Varmaan irtoaa ihan OK soundit vakiomikeilläkin. Mutta jos tuo erikoisempi on parempi soittaa ja ketjun aloittaja on siihen tyytyväisempi, niin ei se ainakaan minulta ole pois jos hän sen ostaa. Pääasia että on tyytyväinen ostokseensa ja viettää enemmän aikaa kitaran kanssa kuin netin äärellä kyselemässä meiltä neuvoja :)

-iec
Icy-Sun
11.11.2015 18:58:26
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1063951

Siitä Gibson es Paul studio 550e, niin ei tartte Epiphoneja miettiä.
iec
11.11.2015 20:22:15

Icy-Sun: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1063951

Siitä Gibson es Paul studio 550e, niin ei tartte Epiphoneja miettiä.

Ketjun aloittaja ei taida haluta reissata ympäri Suomea kokeilemassa eri kitaroita. Kitaran pitäisi ilmeisesti löytyä Kuopion lähistöltä. Muuten kyllä komppaan tuota. Olisi varmaankin ihan hyvä valinta jos on hyvässä kunnossa ja oikein säädetty. On erittäin fiksua kokeilla kitaraa ennen ostipäätöstä.

-iec
miikkaili
14.11.2015 16:27:50
Noniin eilen hain oman epiphone std pro plustop kitaran ja tyytyväinen olen ostokseen. Pitää vielä säätää vähän jos saisi actioinia vähän alaspäin kun melko korkealla kielet. Kiitos vaan kaikelle avusa ja mielipiteistä!
iec
14.11.2015 21:51:19 (muokattu 14.11.2015 22:01:41)

miikkaili: Noniin eilen hain oman epiphone std pro plustop kitaran ja tyytyväinen olen ostokseen. Pitää vielä säätää vähän jos saisi actioinia vähän alaspäin kun melko korkealla kielet. Kiitos vaan kaikelle avusa ja mielipiteistä!

Onnea uuden kitaran hankinnan johdosta :) Tässä vinkkejä säätöjen hakemiseen, eli Gibsonin tehdassäädöt ja Dan Erlewinen suositukset: http://www.mylespaul.com/forums/gib … s/64113-les-paul-factory-setup.html

Edit: eli Gibsonin tehdassäädöt: ohut e-kieli 1,2mm ja paksu e-kieli 2mm korkeudella 12. nauhasta. Mutta oman maun mukaan tietysti säädetään. Toiset tykkää matalasta ja toiset vähän korkeammasta actionista. Mitä matalampi action, sitä todennäköisemmin joutuu säätämään kaularautaa vuodenajan mukaan. Ja toisilla ei pienet räminät haittaa kun taas toisilla ei saa kuulua mitään nauharäminöitä edes rankalla tatsilla ilman sähköjä. Omassa Gibson LP studiossa on muistaakseni aika lailla action tehdassetuppi mukainen ja toimii itsellä hyvin. Ei ole ollut tarvetta säätää matalammaksi. Kaulan oikea reliefit on ensiarvoisen tärkeä mikäli pyritään matalaan actioniin, eli ensin reliefit kuntoon ja sitten action.

-iec
RaskasMielinen
14.11.2015 22:29:14

miikkaili: Noniin eilen hain oman epiphone std pro plustop kitaran ja tyytyväinen olen ostokseen. Pitää vielä säätää vähän jos saisi actioinia vähän alaspäin kun melko korkealla kielet. Kiitos vaan kaikelle avusa ja mielipiteistä!

Tuo action-asia on sellainen, että se kannattaa hoitaa heti kättelyssä mieleisekseen, ettei ala käymään motivaation päälle. Sanoisin että matalan actonin salaisuus piilee kaularaudan säädössä. Jos et itse osaa, niin viet jollekin joka todella osaa. Joku fiksu Kuopiosta voisi ilmoittautua? Matalassa actionissa on se huono puoli, että kaularautaa joutuu todennäkäisesti säätämään vuodenaikojen mukaan ja uudessa kitarassa muutenkin, koska sen puut eivät todennäköisesti ole vielä täysin kuivuneet ja asettuneet. Siten ei riitä, että joku säätää sen skeban, vaan myös opettaa säätämään itse.

Pidän actionin niin matalalla kuin se on suuremmitta särinöittä ikinä on mahdollista. Siten joudun säätämään kaularautoja varsin usein, myös kaikkein laadukkaimmissa ja kelleimmissa kitaroissani. Se ei ole kuitenkaan mikään ongelma - hoituu rutiinilla hetkessä.

Jos epiluurissa on samanlainen kaularauta kuin gibbonissa, niin säätö hoitunee Gibsonin avaimella, joka on kyllä kätevä. Tuskin maksaa montaa killinkiä erikseen eli sellainen kannattaa hommata jos sopii ja jos ei ole tullut kitaran mukana.
mpekkanen
17.11.2015 00:38:14 (muokattu 17.11.2015 00:50:43)
miikkaili: Se oli joku squier tms en muista tarkalleen en ole nyt kotona tarkastamassa asiaa. Ja les paul ei ole edes epiphone kitara vaan se oli joku maestro ja se makso vahvistimen ja tarvikkeineen himpun yli 100. Ja ei todellakaan ole pakko uutta saada mulle riitti tuokin les paul mutta kun soitin on soitto kelvoton niin kiva vain olisi joku soitin saada jota soitella.

Voi olla, että tämä minun kirjoitus tulee hieman myöhässä. Mutta... se ei koskekkaan noita ehdotuksia millainen kannattaa hommata. Ja kitaranhan jo löysitkin.

Tuosta Squier kitarasta voisi sanoa, että vaikka siinä on mikit huonot ja et muista/tiedä tarkempaa mallia, niin siihenkin kyllä saa käytettynä ja jopa uutenakin melko edullisesti mikkejä. Ei tosin mitään Lollareita tai vastaavia, mutta ei kaikkien hyvältä soundaavien mikkien tarvitse maksaa älyttömästi. Riippuu myös siitä millaista soundia haetaan ja joihinkin juttuihin voi saada ihan hyvän soundin melko edullisestikkin. Squieriin ei myöskään tarvitse ostaa kaikkia mikkejä kerralla, että jos se soitin on muutoin ihan hyvä niin ei sitä ainakaan kannata roskiin heittää tai myydä muutamalla kympillä.

Maestro kitara on varmaan laadultaan Squieria huonompi. Jos siinä on kaulassa hieman kieroutta, niin sekään ei välttämättä haittaa jos teet siitä slidekitaran. Nostat vielä tallaa jonkun verran ja soittelet slidellä sillä.
Avoimia vireitä on monenlaisia ja varmaan yleisimmät ovat Avoin-G ja avoin-E.
Avoin-G on muutoin sama kuin normaali vire, mutta molemmata E-kielet tiputat D-säveleeseen ja A-kielen tiputat G-säveleeseen.
Avoin-E vire on taas muutoin sama kuin normaalivire, mutta A-kielen nostat H-säveleeseen, D-kielen nostat E-säveleesen ja G-kielen nostat G#-säveleeseen.

Putket ei kauheasti maksa ja olen itsekkin ostanut Kuopiosta yhden keraamisen putken. Keraamisissa putkissa on hyvä soundi, mutta kannattaa kokeilla mistä itse tykkää.
Keraamisten etuna on se ettei painoa ole kauheasti ja sustainia on kuitenkin hyvin.

Näin ei päädy roskiin kumpikaan vanhemmista soittimistasi ja saat muutenkin hieman toisenlaisia pelejä kun kokeilet tuota slide soittoa ja pidät Squieria sellaisena, että hommaat osia siihen vaikka pikkuhiljaa. Mikkien vaihtaminen ei ole kovinkaan vaikeata ihan itsekkään, mutta kolvin se tosin vaatii. Ei nekään kauheasti maksa, mutta saattaapa sellainen löytyä vaikka joltain kaverilta tai vaikka joltain sukulaiseltakin :)
mpekkanen
17.11.2015 00:40:52 (muokattu 17.11.2015 00:52:19)
----
mpekkanen
17.11.2015 00:41:59 (muokattu 17.11.2015 00:52:38)
----
mpekkanen
17.11.2015 00:43:02 (muokattu 17.11.2015 00:45:48)
----
mpekkanen
17.11.2015 00:44:15 (muokattu 17.11.2015 00:53:30)
mpekkanen: Voi poistaa ylimääräiset näppäilyvirheet.
msalama
20.11.2015 15:02:31 (muokattu 20.11.2015 15:03:39)

Epit on ihan hyviä halpiksia.

Ne on. Mulla oli joskus markka-aikaan tuollainen sunburst-epi LP jonka sain ihan kirjaimellisesti kossupullorahoilla - ja himskatti, sehän oli _oikeesti_ hyvä skeba. Mutta sitten se otti ja hävis vaihdossa johonkin muuhun vuosien saatossa.

Meinaan tosin ehkä lähipäivinä ostaa mokomanlaisen taas, katotaan nyt. Tai ainakin, jos on hyvä yksilö. No mikit siitä varmaan kannattais vaihtaa, jos sattuis saamaan hyvät humbukkerit jostain halvalla...
tumppusormi
20.11.2015 18:43:39
Sen verran täytyy mainita, että g-kieli tuntuu jumittavan noissa epeissä, tai ainakin molemmissa omissa Epeissäni näin on.

Ja sitten tässä toisessa Thomannilta tilatussa uudessa Epissä huomasin myös sellasenkin ongelman, että välillä kaulamikin ääni häipyy hiljalleen. Sitten taas hetken päästä palaa, eli ilmeisesti jokin juotos reistaa tai potikka pettää. Jos olisin ostanut kotimaisesta kivijalka liikkeestä, voisin viedä sinne korjattavaksi. Ei viitsi tämän pikku ongelman takia lähettää tuonne Thomannille takas.

Hyvä kitara, mutta siinä on noita pikku harmeja, mitkä välillä nousee pintaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)