Aihe: Aktiivikaappi kitaralle tai jokin muu? | 1 |
---|
|
Mulla on semmoinen setuppi, että himasoittelua ja mahdollisia studiohommia ja muuta hauskuuttamista varten on tuo pikkuinen Fender Vibro champ kombo, joka ei taasen riitä keikalle eikä reeniksiin. Olen useinkin pohtinut (asia ei ole kiireellinen kun ei ole niitä reeniksiä vielä ainakaan) että tuon etuvahvaimen (Koch pedaltone) voisi tökätä suoraan päätteeseen tai miksipä ei PA:hankin, mutta lähinnä aktiivimonitori tuntuisi kiinnostavalta idealta. Kerran reenikämpillä kokeilin sitä normi pa pöytään tökätä ja se ei tottapuhuen kuulostanut kovin hyvältä (en ehkä tarpeeksi säätänyt). Joku kitara monitori olisi varmaan parempi vaihtoehto. Onko Tech powerengine ainoa tarjolla oleva kitaramonitori ? vai olisiko parempi joku yksinkertainen päätevahvistine erillisenä, vaikkapa se ehx:n pedaalivahvari ja tavallinen kitarakaappi esimerkiksi 4x10 ? En ole mitenkään justiinsa kaupoille lähössä kunhan tässä pohdiskelen mikä olisi näppärin setti tällaisia tarpeita varten jos vaikka joskus pääsisi jonkun kanssa vähän kokeilemaan soittamista. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
En kyllä tiedä näistä jutuista mitään, mutta vastaan nyt silti aikani kuluksi. Eli etusesta suoraan PA:han tai ns. yleismonitoriin soitettaessa pitäisi olla jonkin sortin kaappisimulaatio tai vastaava käytössä. Jos kuulokelähtö on käyttökelpoinen kokeile vetää siitä PA:han tai jonkin sortin Cab. Sim. pedaalejakin lienee olemassa. Muuten päätevahvastin ja kitarakaappi lienee helpoin vaihtoehto parhaan soundin saamiseksi. | blues guitar 09.11.2015 16:16:59 (muokattu 09.11.2015 16:18:08) | |
|
Ainakin Atomicilta löytyy kitaralle tarkoitettuja aktiivikaappeja. Tosin kyllä ne kaiutinsimulaation vaatii. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
blues guitar: Ainakin Atomicilta löytyy kitaralle tarkoitettuja aktiivikaappeja. Tosin kyllä ne kaiutinsimulaation vaatii. Okei. Mä mietin sellaista, että kun tökkäsin tuon etuasteen fender bluesdevillen "to power amp" plugiin, niin fenderin oma etunen tuli ohitetuksi ja Kaikki säädöt tapahtui Kochista ja ihan hyvälle se soundasi. Mietin, että periaatteessa pääte ja kajari riittäisi ihan hyvin ja sehän onkin sitten jo toiselta nimeltään aktiivikaappi, mutta onko siis niin että aktiivikaapin soundit ei yllä kitaranvahvistimen pääteasteen tasolle silloinkaan kun se on suunniteltu juuri siihen käyttöön? mulla olisi sellainen ihanne, että löytyisi päättäri ja kaappiyhdistelma jossa ei olisi mitään muuta kuin virtakytkin, että kaikki ohjaus tapahtuisi tuosta etuasteesta käsin. Tietenkin Bluetone sellaisen mulle värkkäisi kun pyytäisi, mutta mietin että onko tällaiselle tarjontaa jo muuten. Etuasteet ja muut vätkyttimet ovat jo niin yleisiä että tarvitseeko kukaan oikeastaan vahvistimessaan etuastetta jos sellainen löytyy kuitenkin jo laudasta? toki nuo tietokonehässäkät on niin fiksuja että ne eivät enää tarvitse muuta kuin pöydän johon tökätä ne, mutta tämä Koch ei kuulosta oikein hyvältä PA:sa ja siksi näitä mietin. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
hallu: Okei. Mä mietin sellaista, että kun tökkäsin tuon etuasteen fender bluesdevillen "to power amp" plugiin, niin fenderin oma etunen tuli ohitetuksi ja Kaikki säädöt tapahtui Kochista ja ihan hyvälle se soundasi. Mietin, että periaatteessa pääte ja kajari riittäisi ihan hyvin ja sehän onkin sitten jo toiselta nimeltään aktiivikaappi, mutta onko siis niin että aktiivikaapin soundit ei yllä kitaranvahvistimen pääteasteen tasolle silloinkaan kun se on suunniteltu juuri siihen käyttöön? mulla olisi sellainen ihanne, että löytyisi päättäri ja kaappiyhdistelma jossa ei olisi mitään muuta kuin virtakytkin, että kaikki ohjaus tapahtuisi tuosta etuasteesta käsin. Tietenkin Bluetone sellaisen mulle värkkäisi kun pyytäisi, mutta mietin että onko tällaiselle tarjontaa jo muuten. Etuasteet ja muut vätkyttimet ovat jo niin yleisiä että tarvitseeko kukaan oikeastaan vahvistimessaan etuastetta jos sellainen löytyy kuitenkin jo laudasta? toki nuo tietokonehässäkät on niin fiksuja että ne eivät enää tarvitse muuta kuin pöydän johon tökätä ne, mutta tämä Koch ei kuulosta oikein hyvältä PA:sa ja siksi näitä mietin. Mulla on tuo Atomicin FR kaappi. Se on ilmeisesti ajateltu lähinnä digitaalisten etusten (Kemper, Axe....) kanssa käytettäväksi. En tiedä miten se toimis tuossa sun käytössä, kun on kuitenkin suunniteltu tuottamaan mahdollisimman värittämätöntä soundia. Tosin siinä on putkipääte ja tweeteriä voi säätää portaattomasti, joten vois toimiakin? ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
blues guitar: Mulla on tuo Atomicin FR kaappi. Se on ilmeisesti ajateltu lähinnä digitaalisten etusten (Kemper, Axe....) kanssa käytettäväksi. En tiedä miten se toimis tuossa sun käytössä, kun on kuitenkin suunniteltu tuottamaan mahdollisimman värittämätöntä soundia. Tosin siinä on putkipääte ja tweeteriä voi säätää portaattomasti, joten vois toimiakin? Onko siinä tweeterkin?!? mahtaisiko se toimia siinä tapauksessa myös basson kanssa? lähinnä minä mietin tavallaan kitarakomboa (putki tai trankku) ilman etuastetta.... juunou. Käsittääkseni tech powerengine olisi jotakuinkin semmoinen. Toisaalta voihan sitä ajatella laittavanasa erillisen päätevahvistimen kautta se tavalliseen kitarakaappiin. http://www.thomann.de/fi/koch_art_4502_rackmount_poweramp.htm vaikka joku tuollainen toimii sekä monona että stereona (mono piisaisi mulle) ja sen perään joku etevä kaappi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
hallu: Onko siinä tweeterkin?!? mahtaisiko se toimia siinä tapauksessa myös basson kanssa? lähinnä minä mietin tavallaan kitarakomboa (putki tai trankku) ilman etuastetta.... juunou. Käsittääkseni tech powerengine olisi jotakuinkin semmoinen. Toisaalta voihan sitä ajatella laittavanasa erillisen päätevahvistimen kautta se tavalliseen kitarakaappiin. http://www.thomann.de/fi/koch_art_4502_rackmount_poweramp.htm vaikka joku tuollainen toimii sekä monona että stereona (mono piisaisi mulle) ja sen perään joku etevä kaappi. Miten se tweeter auttaa bassossa? Sehän on diskantti elementti. Tällainen: http://steve.sideroadsband.com/AxeF … tal_Audio_Reactor_Series_Manual.pdf ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | hallu 09.11.2015 21:56:04 (muokattu 09.11.2015 21:59:05) | |
|
blues guitar: Miten se tweeter auttaa bassossa? Sehän on diskantti elementti. Tällainen: http://steve.sideroadsband.com/AxeF … tal_Audio_Reactor_Series_Manual.pdf No kun bassokapeissa on tweeter antamassa sitä kihinää sinne yläpäähän, niin siksi tuumasin, että mahtaisiko tuo soveltua myös bassolle. Kun onhan niitä bassoetusia ja bassomallintaviakin (en tiedä tarjoaako tavan kemeprit ja axet suoraan bassomalleja?) niin välähti mieleen notta olisiko mahdollista kyhätä läjä jolla hoituisi sekä basso että kitara? E: kiitoksia linkistä ja tuota manuskaa tutkiessani tuli mieleen jotta saattaisi olla juurikin sellainen komero joka kävisi meikäläiselle. Saahan sen kaappisimulaation erillisestä purkista jos semmoisen tarvitsee kerran. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | askomiko 10.11.2015 01:07:29 (muokattu 10.11.2015 01:14:02) | |
|
Kitarakäyttöön tehtyjä ei juuri ole. Niissä ideana on siis kuulostaa kitarakäyttöön sopivalta niin ettei kaiutinsimulaatiota tarvita. Silloin soundi on yleiskäyttöön muille äänilähteille huono. Tech21 on ainoa mikä tulee mieleen. Sen sijaan jos hommaat purnukan jossa on myös kaiutinsimulaatio, kelpaa mikä tahansa PA-pönttö. Mutta kuten jo huomasit, se puolestaan kuulostaa aivan kamalalta jos ei ole kaiutinsimulaatiota välissä. Ja huonolla kaiutinsimulaatiolla se on sitten vaan ankea ja nuhainen. Semmoinenkin erikoisuus on kuin BadCat Unleash. Ideana on ottaa pikkuvahvistin, survoa se keinokuorman läpi, ja sitten pukata tämä signaali 100w vahvistimeen. Eli isonnetaan pikkuvahvarin teho 100 wattiin, ja tällä pääset sitten meluamaan normaaliin kitarakaappiin. Jos on hyväsoundinen etuastepalikka niin sopivan kokoisella PA-pöntöllä hoituu aivan hyvin sekä basso että kitara. Rantasaunalle ei lepatuksessa pärjää mutta selvän kyllä saa. On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash | |
Soittelin äsken takkahuoneessani setupilla: Fender Machete combo, josta pääteaste mykistetty erillisellä kytkimellä ja signaali ohjattu kyseisen vahvistimen omasta kaappisimuloidusta lineoutista Mackien pikkumikseriin ja siitä edelleen Behringerin Truth B2030A -aktiivimonitoreihin eli ne sangen erinomaiset Genelec-kopiot. Pienellä volalla kuulostaa ainakin mun puukorviini erinomaiselle, mutta soundi huononee kovaa soitettaessa. Eikös tuossa Koch Pedaltonessakin ole kaappisumuloitu lineout? Jos otat siitä mikseriin, niin saathan siinä vielä equtettua enemmän mieleiseksesi. Ihan pikkumiksereissä tosin eq on yleensä vain kaksialueinen, mutta sitten vähän järeämpää ja monipuolisempaa kehiin? Lisäksi B2030A -monitoreissa itsessään on kaksialueinen eq ja volaakin saa vähän säädettyä. Näillä saadaan aikaan tasapainoinen stereokuva vähän haastavammassakin huonetilassa. Jos siis on pieni tila, jossa soitetaan varsin hiljaa, niin suosittelen kokeilemaan esimerkiksi kyseisten behkujen kanssa - jos se Pedaltonen kaappisimulaatio on edes suunnilleen kelvollinen. Tuossa näyttäisi olevan kyseiset Behkut tyrkyllä varsin edullisesti: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1062624 Joku käytetty laadukas pikkumikseri kustantaa noin satasen. Pikkumikseriin saa sitten kiinni kaikea muutakin kivaa kuten rumpukonetta, tallenninta ja läppäriä - jossa puolestaan voi asustaa rumpukone- ja tallennussoftaa sekä taustoja. Tämän varmasti tiedostatkin, mutta vinkiksi aloittaville kotisoittajille. Olen tottunut käyttämään mikseriä kotisoitteluissani käyttöliittymänä yhdistämään ja synkkaamaan kaikki härpättimet toimivaksi kokonaisuudeksi. Se on looginen ja pöydän kulmalle sijoitettuna nopeasti käden ulottuvilla, kun muija tulee valittamaan metelistä (vaikka kuuntelisin vain musaa läppäriltä tai puhelimelta). Lisäksi siihen saa kiinni kuulokeet, jotka ovat tarpeen jos sopua soveliaasta äänenpaineesta ei löydy (tosin tulee hetken päästä valittamaan, että hakkaan kieliä plekulla liian kovaa, jolloin siirryn ullakolle soittelemaan - jonne tulee valittamaan, että eristäydyn hänestä... huoh). Mikserin (ja muijan...) valinnassa on tärkeää tietää etukäteen mihin kaikkeen sitä tulee mahdollisesti käyttämään. Eri valmistajien eri mallien ominuuksissa ja siten mahdollisuuksissa on suuria eroja. | |
Olen käyttänyt tuota Atomicia myös passiivikaappina Carrin kanssa ihan hyvällä menestyksellä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... | |
Mulla on Roland GA-112 vahvari itselläni. 100W tehoa ja toimii todella kivasti mallintavien kanssa. Keikalla ja treeneissäkin näin todettu. Vahvarin omat soundit on ihan sysipaskat, mutta takana on stereo Line-In, johon lykkää valitsemansa äänilähteen. Se on kuin iso PA, eli kaiutinsimulaatiot PITÄÄ olla päällä. Meteliä lähtee aivan riittävästi. Toistaiseksi ajettu Boss GT-100, DigiTech GSP1101 (IR impulsseilla aikamoinen pläjäys), sekä äänikortista suoraan Guitar Rigillä. Kun hitusen räpelöi käytettävän laitteen globaaleja EQ asetuksia, niin soundi on aika prikulleen sama kuin mitä nauhoittaessa kuulen tietokoneeseen liitetyistä aktiivimonitoreista. | |
Moi. Olen toki aikakaudelta jolloin kaiutinsimulaattoreita ei juuri ollut, mutta jos tautilautasesta tai paavosta ei mieleistä signaalia aktiivikaappiin saa, ei ainakaan omasta mielestä vika ole välttämättä aktiivikaapissa. Itse vaihtaisin ekana purkkia. Diskanttielementin kanssa tulee olla tarkkana, kuten aina kun prosessoimaton instrumenttisignaali suht koht sinimuotoisesta poikkeaa, energiamäärät kun helposti pompsahtavat kaiutinelementille vahingollisiksi vaikkei kamalan kovalta kuulostaisikaan. Jatkuva diskanttien paskaksipäräyttely ei ole pitkänpäälle mukavaa.
blues guitar: Miten se tweeter auttaa bassossa? Sehän on diskantti elementti. Basson ääniala on huomattavasti kitaran vastaavaa laajempi, sekä alas, että ylöspäin. "Luonnollisen" -tai ainakin levytyksiä vastaavan- bassosoundin saavuttamiseksi markkinamies Mr. Rabe päätti 80 luvulla lisätä kuutioihinsa diskanttielementin koska jo käytössä oleva monitiejärjestelmä oli liian kallis. Ideahan ei ollut missään nimessä uusi, erillisläjillä soittelevat basistit olivat hyväksikäyttäneet monitiejärjestelmien etuja jo 60 luvulta lähtien. Tuon Raben hittikuution jälkeen diskanttielementti on ollut likipitäen vakiokamaa bassocomboissa ja -kaapeissa. Oikein tehtynä homma toimii hienosti, mutta valtaosa virityksistä on auttamattomasti epäonnistuneita, toistaen lähinnä vahvistimen yläpäähäiriöitä = em. kihinää jos multa kysytään. MI-elementin ja diskanttielementin kaksitieratkaisu kun on automaattisesti tuomittu epäonnistumaan ellei ko. diskanttielementtiin (ja suuntaimeen) upota vähintään tuplasti MI-elementin hintaa. Mitä suurempihalkaisijainen alapääelementti, sitä kalliimpi diskantti. Ja päinvastoin. Kuten PA pöntöissäkin. T:Samuli | |
Tää nyt ei varmaan kenellekkään tule uutisena, mutta jos vertaatte kitarakaiuttimen taajuusvastetta aktiivimonitoriin niin ymmärrätte, minkä takia kitarasoundin täytyy käytännössä aina tulla joko kitarakaiuttimen tai kaiutinsimulaation läpi. Celestion G12M Greenback http://celestion.com/product/16/g12m_greenback/ Yamaha DXR -sarja https://www.yamahacommercialaudiosy … ck_level/dxr_frequency_response.pdf "When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org | -Q- 11.11.2015 13:32:53 | |
|
hallu: Okei. Mä mietin sellaista, että kun tökkäsin tuon etuasteen fender bluesdevillen "to power amp" plugiin, niin fenderin oma etunen tuli ohitetuksi ja Kaikki säädöt tapahtui Kochista ja ihan hyvälle se soundasi. Mietin, että periaatteessa pääte ja kajari riittäisi ihan hyvin ja sehän onkin sitten jo toiselta nimeltään aktiivikaappi, mutta onko siis niin että aktiivikaapin soundit ei yllä kitaranvahvistimen pääteasteen tasolle silloinkaan kun se on suunniteltu juuri siihen käyttöön? mulla olisi sellainen ihanne, että löytyisi päättäri ja kaappiyhdistelma jossa ei olisi mitään muuta kuin virtakytkin, että kaikki ohjaus tapahtuisi tuosta etuasteesta käsin. Tietenkin Bluetone sellaisen mulle värkkäisi kun pyytäisi, mutta mietin että onko tällaiselle tarjontaa jo muuten. Etuasteet ja muut vätkyttimet ovat jo niin yleisiä että tarvitseeko kukaan oikeastaan vahvistimessaan etuastetta jos sellainen löytyy kuitenkin jo laudasta? toki nuo tietokonehässäkät on niin fiksuja että ne eivät enää tarvitse muuta kuin pöydän johon tökätä ne, mutta tämä Koch ei kuulosta oikein hyvältä PA:sa ja siksi näitä mietin. Eihän se ole mitenkään oleellista onko etuaste samoissa kuorissa päätteen kanssa ja onko molemmat tai ei kumpikaan sen kaiuttimen kuorien sisällä. Jos se sun soundi tulee 100% siitä etuasteesta niin silloin vain mahdollisimman neutraali pääte perään ja sopivasta tötteröstä ilmoille. Mutta monestihan se päätteen osuus myös on oleellinen.. Kuitenkin isoin ongelma kuten tässä jo mainittuna, on että se normaali PA-kaappi / monitori on liian hyvä sille kitaralle ja lopputulos ei kuulosta totutulta vaikka se alkuperäinenkin pääte olisi signaaliketjussa. Tarvitaan se kitarakaiutinsimulointi ensin hukkaamaan turhat taajuudet ja/tai kenties korostamaan haluttuja. Nykyaikaa ymmärtääkseni näiden digilaitteiden kanssa on että laitteeseen ladataan halutun kaapin impulssivaste jonka läpi signaali ajetaan mahdollisimman neutraalille vahvistin-kaiutin yhdistelmälle. Tietenkään yksi 12" elementti ei millään tuota täsmälleen samaa ääntä ja varsinkaan äänenpainetta kuin läjä 4x12" kaappeja mutta lähelle vissiin mennään soundin puolesta. | F_Lame 11.11.2015 16:50:19 (muokattu 11.11.2015 16:51:21) | |
|
-Q-: Tietenkään yksi 12" elementti ei millään tuota täsmälleen samaa ääntä ja varsinkaan äänenpainetta kuin läjä 4x12" kaappeja Pitää muistaa että mallintavien kanssa tämä ei ole tarkoituskaan. Tarkoitus on nimenomaan mallintaa sitä, miltä vahvistin ja kaappi (vaikka sitten marshallseinä) kuulostaa mikitettynä ja monitoriin tuotuna. Tässä on soundissa välillä aika suuri ero verrattuna siihen miltä soundi kuulostaa vahvistimen vieressä ja veikkaisin että tämä on yksi suurimmista tekijöistä miksi monet eivät tule mallintavien kanssa toimeen. Eli käytännössä mallintavien kanssa kitaristit joutuvat itse kuuntelemaan sitä samaa soundia mitä muut kuuntelevat joka tapauksessa. "When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|