s8na 11.11.2015 08:06:35 | |
---|
Kun kerran oranki ei ime säröjä niin käväisi mielessä ajatus josko kokeilis kompressoria leadiboostaukseen. Toki varmaan joku mxr microamp ois varma valinta, mutta kompuralla vois olla muutakin käyttöä. Onko foorumilaisilla kokemusta tallaisesta kompuran käytöstä? Olen ymmärtänyt että kompuralla suhinat voimistuu herkästi ja ilmeisesti pedaalin mallilla vois olla vaikutusta. Hyviä mallivaihtoehtoja? Kantri twängi ei ois siis hakusessa vaan sustainia ja pientä volaboostia särökanavalle. |
Juzpe 11.11.2015 08:31:14 (muokattu 11.11.2015 08:39:35) | |
---|
s8na: Kun kerran oranki ei ime säröjä niin käväisi mielessä ajatus josko kokeilis kompressoria leadiboostaukseen. Toki varmaan joku mxr microamp ois varma valinta, mutta kompuralla vois olla muutakin käyttöä. Onko foorumilaisilla kokemusta tallaisesta kompuran käytöstä? Olen ymmärtänyt että kompuralla suhinat voimistuu herkästi ja ilmeisesti pedaalin mallilla vois olla vaikutusta. Hyviä mallivaihtoehtoja? Kantri twängi ei ois siis hakusessa vaan sustainia ja pientä volaboostia särökanavalle. Mitäs buustereita/ overdirvejä/ säröjä oot orankiin kokeillu? Kompuran make-up gainilla buustailu on hiukan ongelmallista sen taki, että niissä vehkeissä tuppaa olemaan oma soundinsa, mikä ei välttämättä varsinaisesti ole positiivinen asia. Joissain käyttötarkoituksissa oon laittanut kompuran miedon OD:n eteen tai jälkeen jolloin sillä saa tietynalista efektiä aikaiseksi, muttei se soundimaailma mikään yleispätevä ja käyttötarkoituksiltaan laaja ole. Ainiin... Mitä sen buusterin pitäis tehdä? E: Volaboostia ei särökanavalle vahvarin eteen asennettavilla pedaaleilla saa. Ne ainoastaan aiheuttaa särön määrän lisääntymistä ja laadun muuttumista. Pelkkä volaboosti pitää siis laittaa etuasteen tai päättärin väliin tai ratkaista asia siten, että vahvarissa on esim relekytkimen takana kaksi mastervolaa. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
Laulava Kylätohtori 11.11.2015 08:32:28 (muokattu 11.11.2015 08:35:23) | |
---|
s8na: Kun kerran oranki ei ime säröjä niin käväisi mielessä ajatus josko kokeilis kompressoria leadiboostaukseen. Toki varmaan joku mxr microamp ois varma valinta, mutta kompuralla vois olla muutakin käyttöä. Onko foorumilaisilla kokemusta tallaisesta kompuran käytöstä? Olen ymmärtänyt että kompuralla suhinat voimistuu herkästi ja ilmeisesti pedaalin mallilla vois olla vaikutusta. Hyviä mallivaihtoehtoja? Kantri twängi ei ois siis hakusessa vaan sustainia ja pientä volaboostia särökanavalle. Olen väärä henkilö puhumaan kompuroista, mutta Retro-Sonicin Compressor oli todella hyvä ja hiljainenkin. Ja Rothwellin Love Squeeze on myös todella hiljainen... Juzpe: Mitäs buustereita/ overdirvejä/ säröjä oot orankiin kokeillu? Kompuran make-up gainilla buustailu on hiukan ongelmallista sen taki, että niissä vehkeissä tuppaa olemaan oma soundinsa, mikä ei välttämättä varsinaisesti ole positiivinen asia. Joissain käyttötarkoituksissa oon laittanut kompuran miedon OD:n eteen tai jälkeen jolloin sillä saa tietynalista efektiä aikaiseksi, muttei se soundimaailma mikään yleispätevä ja käyttötarkoituksiltaan laaja ole. Olen samaa mieltä. Minusta kompuralla ei voi korvata od:ta boostihommissa, vaan se on enemmän oma juttunsa. Siksipä myinkin kompressorit turhana pois. Yhden jätin, mutta se on enemmänkin runkonaulaimen käyttöön (aahha ha ha ha haa). Sorry... :( Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Sarko 11.11.2015 08:38:53 | |
---|
Olen kuullut Orangea tositoimissa puskettavan SD Pick-up Boosterilla ja toimi hyvin Suosittelisin boostiksi jotain ihan perusboosteria, kompurat sit kompurointiin. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart |
s8na 11.11.2015 08:38:59 | |
---|
Ok. Hyvä tietää ja voi olla että en jaksa alkaa rimpuloimaan. kaikennäköstä oon kokeillu ja jos värkissä on omaa säröä niin shaibaa tulee. |
GiovanniDiRondo 11.11.2015 08:40:19 | |
---|
s8na: Kun kerran oranki ei ime säröjä niin käväisi mielessä ajatus josko kokeilis kompressoria leadiboostaukseen. Toki varmaan joku mxr microamp ois varma valinta, mutta kompuralla vois olla muutakin käyttöä. Onko foorumilaisilla kokemusta tallaisesta kompuran käytöstä? Olen ymmärtänyt että kompuralla suhinat voimistuu herkästi ja ilmeisesti pedaalin mallilla vois olla vaikutusta. Hyviä mallivaihtoehtoja? Kantri twängi ei ois siis hakusessa vaan sustainia ja pientä volaboostia särökanavalle. Itellä on byoc-rakennussarjasta tehty 70-luvulla valmistetun Orange Squeeze Compressorin klooni. Se on hyvin mieto ja transparentti kompressori, joka saattaa reagoida alukkeeseen sellaisella napsauksella. Periaatteessa siinä on yksi säätö. Kun sen laittaa vaikka asentoon klo 11, niin tulee sustainia ja volaa lisää. Taisin kokeilla sitä jossain vaiheessa tähänkin tarkoitukseen. Fuzzin jälkeen ainakin oli hyvinkin toimiva. Orange Squeezer- tyyppisiä kompuroita valmistaa Analogman (Juicer) ja Henretta. |
Juzpe 11.11.2015 08:40:44 (muokattu 11.11.2015 08:45:28) | |
---|
s8na: Ok. Hyvä tietää ja voi olla että en jaksa alkaa rimpuloimaan. kaikennäköstä oon kokeillu ja jos värkissä on omaa säröä niin shaibaa tulee. Ois kyllä kiva tietää mitä speduja sä oot koittanu. Saattais auttaa asiaa ja helpottaa neuvonantoa. Samaan vauhtiin voisit vähän avata, että mikä vika niissä on ollut ja millä asetuksilla niitä olet koittanut. Tietysti joku kuvaus perussoundistakin ois ihan jees, eli minkälaisen soundin päälle tässä ollaan rakentamassa. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
Sarko: Olen kuullut Orangea tositoimissa puskettavan SD Pick-up Boosterilla ja toimi hyvin Suosittelisin boostiksi jotain ihan perusboosteria, kompurat sit kompurointiin. Tälle komppia. Just kattelin, että torilla on Rockettin Lemon Aid booster 99 eurolla. Makuasioita tietty, mutta siinä on todella selkeä ja monipuolinen boosteri, joka voisi olla kokeilemisen arvoinen tuohon hintaan... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
s8na 11.11.2015 09:16:16 (muokattu 11.11.2015 09:20:29) | |
---|
Ocd, maxon od 808, mi audio boost and buff, stone deaf pdf-1. Varmaan jotain muitakin ollu. Monesti homma sit vaan on tyssänny siihen et ilman mitään välissä soitto fiilis on ollu parempi. PDF oli varmaan paras. En oikein tiedä miks siitä luovuin. Kai siinä ärsytti kun ei tienny pitääkö fuzz modea päällä vai ei, siinä kun oli vaan päällä tai pois ja gaini asetettuna. Kai mulla on ollu aina sen verran gainia et loppupeleissä boosteri on jääny turhaksi. Nyt kuitenkin oon koittanu sitä vähän pakitella ja sustainia pitäis tiluräpellyksiin saada jotta hammerit yms sois paremmin. |
Rämppy 11.11.2015 09:18:27 | |
---|
Sarko: Olen kuullut Orangea tositoimissa puskettavan SD Pick-up Boosterilla ja toimi hyvin Suosittelisin boostiksi jotain ihan perusboosteria, kompurat sit kompurointiin. Myös nämä kannattaa tsekata, jos kohdalle osuu: MXR Micro Amp Plus: erinomainen clean boosteri. Samat hyveet kuin perus micro ampissa, mutta lisäksi bass- ja treble-säädöt ja on tbp. Tämä ei tuota itsessään säröä, mutta tällä voi ajaa sopivan vahvistimen särölle. Mad Professorin Ruby Red Booster: monipuolinen ja hyväsoundinen mutta helppokäyttöinen purkki, toimii treble boosterina ja tavallisena clean boosterina. Lisäksi voi käyttää myös säröpedaalina. Saahan sitä sanoa. |
s8na 11.11.2015 09:22:00 (muokattu 11.11.2015 09:23:22) | |
---|
Trebleboostaus onkin kokeilematta vielä. :) Täytyy vielä joku noista kokeilla jossa tbp. Kiitti vinkeistä. Jätetään ny se kompura vielä välistä. |
Juzpe 11.11.2015 09:52:56 | |
---|
s8na: Trebleboostaus onkin kokeilematta vielä. :) Täytyy vielä joku noista kokeilla jossa tbp. Kiitti vinkeistä. Jätetään ny se kompura vielä välistä. Määkin oisin jotain Nagaa tai Jaskan Texasia ollu kyllä ehdottelemassa. Samoin EHX:n Soul Food vois olla ihan jebanen tai jos massipäällikkyys vaivaa niin Rockett Archer. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
kihtaristi 12.11.2015 13:59:48 (muokattu 14.11.2015 09:26:46) | |
---|
Rämppy: Myös nämä kannattaa tsekata, jos kohdalle osuu: MXR Micro Amp Plus: erinomainen clean boosteri. Samat hyveet kuin perus micro ampissa, mutta lisäksi bass- ja treble-säädöt ja on tbp. Tämä ei tuota itsessään säröä, mutta tällä voi ajaa sopivan vahvistimen särölle. Mad Professorin Ruby Red Booster: monipuolinen ja hyväsoundinen mutta helppokäyttöinen purkki, toimii treble boosterina ja tavallisena clean boosterina. Lisäksi voi käyttää myös säröpedaalina. Tuo ruby red boosteri on kyllä hyvä. Toiminut itsellä kaikkilla edellä mainituilla tavoilla riippuen muusta kattauksesta hyvin. Joskus myös toiminut boosteri&treble cut kombinaationa niin on saanut yhdellä polkaisulla vähän tummempaa sävyäja lisää potkua. Tuli hankittua itselle Paasosen Eclipse Fuzz aika pitkälle heräteostoksena. Soundit on mainiot, mutta ainut mikä yllätti, että potikoissa rupeaa tapahtumaan n. siellä kello kahdesta eteenpäin ne varsinaiset Fuzzaamiset eli suht tarkkaa puuhaa ruuvata soundi kohdalleen. Ei nyt mitään millimetripeliä, mutta huomattavasti tarkempaa kuin esim Fuzz factoryssa. Ehkä tästä samasta syystä sitten volumepotikka putsaa Fuzzin todella hienosti, kun pieni volumekin vaikuttaa paljon soundiin. |
jumara 12.11.2015 17:51:02 | |
---|
s8na: Trebleboostaus onkin kokeilematta vielä. :) Täytyy vielä joku noista kokeilla jossa tbp. Kiitti vinkeistä. Jätetään ny se kompura vielä välistä. Miksi pitää olla TBP? Varsinkin jos kyseessä ainoa pedaali ennen etuastetta, niin bufferi on todellakin tarpeen. Mielestäni vahvistimen (etuaste)särö kuulostaa aina paremmalta bufferin kanssa kuin ilman, olkoot kyseessä vaikka ihan perus ibanez tai boss. Parhaimmat kitarasointini läpi vuosien olen saanut englantilaisvalmisteisilla Marsalkka-putkivahvistimilla ja keltaisilla POMO-yliajopolkimilla. |
Laulava Kylätohtori 12.11.2015 18:21:16 | |
---|
jumara: Miksi pitää olla TBP? Varsinkin jos kyseessä ainoa pedaali ennen etuastetta, niin bufferi on todellakin tarpeen. Mielestäni vahvistimen (etuaste)särö kuulostaa aina paremmalta bufferin kanssa kuin ilman, olkoot kyseessä vaikka ihan perus ibanez tai boss. Ei välttämättä. Jotkut tykkää, että piuhat leikkaavat vähän yläpäätä. Ja jotkut käyttävät pitkiä piuhoja jopa "efektinä", kuten sellaiset vaatimattomat rämpyttelijät kuten SRV ja Hendrix... Itsellä on hyvät suht lyhyet piuhat ja kaapissa alnico elementti. Minusta bufferi toimii hyvin puhtailla ja parantaa ehkä aavistuksen kitaran volumen treble häviötä, mutta tuo liikaa "sirinää" särösoundiin. They pass too much electricity... :D Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
s8na 12.11.2015 22:56:56 (muokattu 13.11.2015 09:53:14) | |
---|
jumara: Miksi pitää olla TBP? Varsinkin jos kyseessä ainoa pedaali ennen etuastetta, niin bufferi on todellakin tarpeen. Mielestäni vahvistimen (etuaste)särö kuulostaa aina paremmalta bufferin kanssa kuin ilman, olkoot kyseessä vaikka ihan perus ibanez tai boss. En tiedä mutta bufferit on kuulostanu aina huonolta ton rockerverbin kanssa. Se on tosi kranttu. Mun toisella vahvarilla ei tunnu oolevan mitään väliä mirtä sen edessä on. Vetelin tänään paljaaltaan 5150 fullstäckiin. Hyvältä kuulostaa ja gaini kun on oikein niin saa volalla säädettyä säröt. |
Juzpe 12.11.2015 23:06:11 (muokattu 13.11.2015 09:19:19) | |
---|
Kävin pikku pikku koeajolla ja testasin. Koeajoon osallistuivat boostereista: - Jaska's Music Garage Texas Ranger II - EHX Soul Food - Boss SD-1 - TG Music One After 808 Näitähän toki kokeiltiin myös standalonena. Standalone säröjä oli mukana: - Bogner Burnley - Kojones SexyTone - Boss Os-2 Kaikissa speduissa OD-testissä oli level tapissa, gain nollissa ja tone puolivälissä. Standalone testissä buustereissa oli gain tapissa, volume unity gain tsaolla ja tone puolivälissä. Standalone speduista gain puolivälissä, tone samoin, ja volat unity gainilla. Vahvistimena bluetone Red Devil, tonestäkit puolivälissä, gainia särökanavasta ekassa pätkässä 50% maksimista, toisessa 70%. Kitarana Halla Custom Instruments JuLesPaul, jossa on melko lailla miedot humpparit. Ja tuloksiin: Boosterit: https://www.dropbox.com/sh/lcjhmn78 … t3jx/AAA5Rg-X_fpG1aGLXRkbCjV7a?dl=0Standalonet https://www.dropbox.com/sh/e1yy6cat … v2yv/AADCGbGQxVVqP39iVxDKcZ1ha?dl=0Ja pikku testi omalla rigillä iha keikkasoundien hakuun kaikkien harmiksi: https://www.dropbox.com/sh/tu7gadbx … a12m/AABBIPv70emZn0Med4kOyyWOa?dl=0 Omassa rigissä kalustona: EHX Soul Food TG One after 808 Boss OS2 Boss CS3 Crazy Tube Circuits Stroned Hz Boss DD500 Ja bluetonen oma reverbi. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
Numb 13.11.2015 09:39:40 | |
---|
Juzpe: Volaboostia ei särökanavalle vahvarin eteen asennettavilla pedaaleilla saa. Ne ainoastaan aiheuttaa särön määrän lisääntymistä ja laadun muuttumista. Riippuu siitä, että mikä määrä säröä vahvistimesta on otettu. Mulla on boosti vahvarin edessä, ja boostaa särövolat vallan - mut mulla ei valtavaa määrää säröä ookkaan. Jos haluaa, allekirjoituksen kautta voi kuunnella, notta minkä verran sitä on. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
Shredator 14.11.2015 19:51:07 | |
---|
Tuli pyöräytettyä klooni Ratista, jossa potikalla säädettävä Ruetz-modi. Tuli kyllä niin kova, että taitaa jäädä pysyvästi lautaan. Omasta mielestä toki parempi kuin alkuperäinen :) "If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc |
Rämppy 14.11.2015 21:11:45 | |
---|
jumara: Miksi pitää olla TBP? Varsinkin jos kyseessä ainoa pedaali ennen etuastetta, niin bufferi on todellakin tarpeen. Mielestäni vahvistimen (etuaste)särö kuulostaa aina paremmalta bufferin kanssa kuin ilman, olkoot kyseessä vaikka ihan perus ibanez tai boss. Yleensä yksi bufferi on hyvä juttu, mutta monta bufferia voi aiheuttaa ongelmia. Eli, jos spedulaudassa on ennestään puhveri, voi tuo tbp olla ihan tärkeäkin ominaisuus kun lautaan lisätään polkimia. Ei välttämättä aina, mutta ainakin joskus kylläkin. Saahan sitä sanoa. |