Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Rhodes Mk. I -huolto
1
NIKOT2011
22.10.2015 15:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö Suomesta ketään pätevää teknikkoa kuka osaisi korjata Rhodeseja?
 
Monien yrityksien jälkeen oon tajunnu että mä en vaan saa sitä soundia oikein, ep-forumit ja vintage viben videot on koluttu läpi ja osia on vaihdettu uusiin, mutta sen hyvän kuulosen äänen säätäminen on niin hiton vaikeeta.
 
Huollossa pitäis saada tasainen dynamiikka koko soittimen alueelle ja ylimmän kolmen oktaavin luonne kohdilleen.
 
matkalaukku
22.10.2015 17:08:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

NIKOT2011: Löytyykö Suomesta ketään pätevää teknikkoa kuka osaisi korjata Rhodeseja?
 
Monien yrityksien jälkeen oon tajunnu että mä en vaan saa sitä soundia oikein, ep-forumit ja vintage viben videot on koluttu läpi ja osia on vaihdettu uusiin, mutta sen hyvän kuulosen äänen säätäminen on niin hiton vaikeeta.
 
Huollossa pitäis saada tasainen dynamiikka koko soittimen alueelle ja ylimmän kolmen oktaavin luonne kohdilleen.

 
Kysele Olli Kaskelta.
 
tuquoque
22.10.2015 17:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitoin Ollin yhteystiedot pikaviestinä.
 
m.
NIKOT2011
22.10.2015 17:47:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos, soitan hänelle siis.
 
KoskPaavo
25.10.2015 18:38:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimim. maza on myös pätevä poika.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
maza
09.11.2015 08:47:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, mäkin voin katella, jos ei vielä tullut kuosiin.
 
Huovat, vasaran päät, jne. saattavat vaatia vähän hellyyttä.
 
Minkähän vuoden piano on kyseessä? Mk. I / Mk. II ei kerro varmuudella muuta kuin sen, että kansi on erilainen. Valmistushetki selviää avaamalla kansi ja sen jälkeen kurkkailemaan pianon oikeaan takanurkkaan, josta löytyy nelinumeroinen koodi, esim. 2875, josta kaksi ekaa numeroa kertoo valmistusviikon ja kaksi seuraavaa vuoden. Tässä tapauksessa siis kyseessä viikolla 28 vuonna 1975 valmistettu ykislö.
 
Valmistusajankohta vaikuttaa myös mm. kielien materiaaliin, jolla on paljonkin merkitystä soundin suhteen.
 
matkalaukku
09.11.2015 14:03:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Joo, mäkin voin katella, jos ei vielä tullut kuosiin.
 
Huovat, vasaran päät, jne. saattavat vaatia vähän hellyyttä.
 
Minkähän vuoden piano on kyseessä? Mk. I / Mk. II ei kerro varmuudella muuta kuin sen, että kansi on erilainen. Valmistushetki selviää avaamalla kansi ja sen jälkeen kurkkailemaan pianon oikeaan takanurkkaan, josta löytyy nelinumeroinen koodi, esim. 2875, josta kaksi ekaa numeroa kertoo valmistusviikon ja kaksi seuraavaa vuoden. Tässä tapauksessa siis kyseessä viikolla 28 vuonna 1975 valmistettu ykislö.
 
Valmistusajankohta vaikuttaa myös mm. kielien materiaaliin, jolla on paljonkin merkitystä soundin suhteen.

 
Ahaa.
 
Olen aina ollut siinä uskossa, että puun vaihtuminen muoviin vasarakoneistossa on ollut perimmäinen syy soundin "huonontumiseen".
 
Leikari
09.11.2015 14:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

matkalaukku: Ahaa.
 
Olen aina ollut siinä uskossa, että puun vaihtuminen muoviin vasarakoneistossa on ollut perimmäinen syy soundin "huonontumiseen".

 
Joskus ihan yleisestä kiinnostuksesta satuin tämän lukaisemaan:
 
http://chicagoelectricpiano.com/rhodes/determine-rhodes-value/
 
tuolla on tästä leimallisen äänen salaisuudestakin - eli hammer tips -aiheesta.
 
- -
itse tyydyn digitaaliin kun pitäisi muuten olla aikaa tai rahnaa pitää fender kunnossa ja voisi muutenkin olla helmiä sioille pitää parkissa omassa kellarissa
- -
 
niin, onhan kitarakamat -palstallakin keskustelu "vaikuttavatko puut soundiin" tms. . . . täällä sellainen topic olisi ihan mahtava!!
 
musamies
09.11.2015 22:36:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leikari:
- -
itse tyydyn digitaaliin kun pitäisi muuten olla aikaa tai rahnaa pitää fender kunnossa ja voisi muutenkin olla helmiä sioille pitää parkissa omassa kellarissa
- -

 
Aika kestävää tekoa oli oma Rhodes kun sellainen ennen oli itselläkin.
 
Toisaalta nykyvehkeisiin voi säädellä erilaisia Rhodeseja tms. eri tilanteisiin, joten harrastus ei kuollut vaikka aito Rhodes onkin uudella omistajalla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «