Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 557 58 59 60 61139 140 141 142 143
kojones
08.11.2015 22:34:02
Metalkallo: Mun straton kaulan speksit olis nämä: iso 70's tyylinen lapa, vaalea vaahtera otelauta, medium-jumbo nauhat tai vastaavat (en tiedä paljoa vintage nauhoista), 22 nauhaa olisi myös kiva kun siihen tottunut. Ja tietty se 4- pultin kiinnitys.

Kyl sulle joku rakentaja tommosen kaulan alle tonnilla tekee.
freakingenius
08.11.2015 23:57:00
Metalkallo: Mun straton kaulan speksit olis nämä: iso 70's tyylinen lapa, vaalea vaahtera otelauta, medium-jumbo nauhat tai vastaavat (en tiedä paljoa vintage nauhoista), 22 nauhaa olisi myös kiva kun siihen tottunut. Ja tietty se 4- pultin kiinnitys.

No tuohan on kuin suoraan American Special stratosta. En oo ite vaihellu kauloja, niin en tiedä varmasti, mutta luulisin, kun kerta 4-bolt molemmat niin pitäisi mennä. Eri asia tietenkin sitten jos ei ole Fenderin body. Yksilöissäkin varmaan eroja, mutta jos joku myy käytettynä tuommoista niin voithan otta bodyn messiin ja käydä kokeilemassa sopiiko. Viisaammat varmaan kertoilee, että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon..
Metalkallo
09.11.2015 00:12:57 (muokattu 09.11.2015 00:48:27)
kojones: Kyl sulle joku rakentaja tommosen kaulan alle tonnilla tekee.

No jee.. :) Niin no, tietty sille tulis hintaa enempi kuin valmiina koska rakentajan pitäisi tehdä se joten ei taida olla mulle sitten vaihtoehtona. :/

freakingenius: No tuohan on kuin suoraan American Special stratosta. En oo ite vaihellu kauloja, niin en tiedä varmasti, mutta luulisin, kun kerta 4-bolt molemmat niin pitäisi mennä. Eri asia tietenkin sitten jos ei ole Fenderin body. Yksilöissäkin varmaan eroja, mutta jos joku myy käytettynä tuommoista niin voithan otta bodyn messiin ja käydä kokeilemassa sopiiko. Viisaammat varmaan kertoilee, että mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon..

Mä oon tosiaan aika tietämätön vielä stratojen suhteen et kiitos vastauksesta taas. Tuo american special on näköjään hiukan kalliimpi kuin roadhouse, mutta ei paha sekään speksien puolesta.

Mulla ei tosiaan ole mitään tietoa mikä mun straton body on, tuskin fender ainakaan kait?

Fenderin "ala-lajilla" Squierilla näyttää olevan myös noita isolla lavalla olevia kauloja, ehkä semmoinen menis tuohon mun pala-stratoon.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
freakingenius
09.11.2015 00:45:50
Metalkallo: Mä oon tosiaan aika tietämätön vielä stratojen suhteen et kiitos vastauksesta taas. Tuo american special on näköjään hiukan kalliimpi kuin roadhouse, mutta ei paha sekään speksien puolesta.

Mulla ei tosiaan ole mitään tietoa mikä mun straton body on, tuskin fender ainakaan kait?

Niin tosiaan tuo Roadhouse taitaa myös olla aikalailla samoilla spekseille. Noita isolapasia ei taida kyllä paljoa olla kuin, squierilla, classic 70's, roadhouse, american special ja sitten ainakin noita kalliimpia custom shop stratoja. Varsinkin jos/kun ei tietoa bodystä niin ei kannata umpimähkään tilata, vaikka varmaan joku soitinrakentaja osaisi epäsopivankin kaulan sijoittaa? Ehkä jos saat jotenkin selville mikä body se on niin joku osaa kertoa enempi.. tietty sitten jos vaikka suomesta löytyisi niin ottaa mitat ja jos on samat niin käypi koklaamassa ennen kuin ostaa.
Metalkallo
09.11.2015 00:52:21 (muokattu 09.11.2015 01:04:33)
freakingenius: Niin tosiaan tuo Roadhouse taitaa myös olla aikalailla samoilla spekseille. Noita isolapasia ei taida kyllä paljoa olla kuin, squierilla, classic 70's, roadhouse, american special ja sitten ainakin noita kalliimpia custom shop stratoja. Varsinkin jos/kun ei tietoa bodystä niin ei kannata umpimähkään tilata, vaikka varmaan joku soitinrakentaja osaisi epäsopivankin kaulan sijoittaa? Ehkä jos saat jotenkin selville mikä body se on niin joku osaa kertoa enempi.. tietty sitten jos vaikka suomesta löytyisi niin ottaa mitat ja jos on samat niin käypi koklaamassa ennen kuin ostaa.

Näinpä näin. Juu, itsekin huomasin et squieriltakin löytyy isoja lapoja.

Ihan ok tuo oma pala-strato on et kyllä sillä soittelee, ison lavan vaan haluaisin ja ehkä hieman paremman vireen pidon sekä 22 nauhaa. :) Tietty ainahan sitä voi alkaa kasata toista pala-stratoa ostelemalla torilta osia hiljalleen.
hallu
09.11.2015 10:12:45
Metalkallo: Näinpä näin. Juu, itsekin huomasin et squieriltakin löytyy isoja lapoja.

Ihan ok tuo oma pala-strato on et kyllä sillä soittelee, ison lavan vaan haluaisin ja ehkä hieman paremman vireen pidon sekä 22 nauhaa. :) Tietty ainahan sitä voi alkaa kasata toista pala-stratoa ostelemalla torilta osia hiljalleen.

Minkälainen ongelma sulla on vireen kanssa? 22 nauhaisesta stratosta mulla on kokemus kun mulla oli sellainen LiteAsh strato vähän aikaa. Siinä oli aika metka kaula, joka oli profiililtaan semmoinen aika terävä v ja soittotatsi ei ollut satiinilakkauksesta huolimatta ollenkaan hullumpi. Kelluvalla tremololla ja seymour duncanin mikityksellä se oli aika moderni peli stratoksi muutenkinjoten se 22 nauhaa oli ihan luonnollinen ratkaisu siihen.

Se 22 nauhainen otelautahan on liimattu kaiketi ihan tavalliseen straton kaulaan (eihän se muuten sopisi kaulataskuunkaan) niin voisithan kysyä soitinrakentajalta paljonko tekisi jos se modaisi johonkin sulle mieleiseen kaulaan vähän pidemmän otelaudan.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Metalkallo
09.11.2015 11:49:00 (muokattu 09.11.2015 11:52:11)
hallu: Minkälainen ongelma sulla on vireen kanssa? 22 nauhaisesta stratosta mulla on kokemus kun mulla oli sellainen LiteAsh strato vähän aikaa. Siinä oli aika metka kaula, joka oli profiililtaan semmoinen aika terävä v ja soittotatsi ei ollut satiinilakkauksesta huolimatta ollenkaan hullumpi. Kelluvalla tremololla ja seymour duncanin mikityksellä se oli aika moderni peli stratoksi muutenkinjoten se 22 nauhaa oli ihan luonnollinen ratkaisu siihen.

Se 22 nauhainen otelautahan on liimattu kaiketi ihan tavalliseen straton kaulaan (eihän se muuten sopisi kaulataskuunkaan) niin voisithan kysyä soitinrakentajalta paljonko tekisi jos se modaisi johonkin sulle mieleiseen kaulaan vähän pidemmän otelaudan.

Esim. jos pistää vaikka 10-46 kielillä Eb vireeseen niin ei tahdo pysyä vireessä niin hyvin kuin E vireessä. E:ssä tuon koon kielisetillä tuntuu pysyvän suht hyvin vireessä. Jotenkin liittyy tiukkuuteen tai johonkin. Veikkaan virittimiä kun ne tuntuu olevan aika löysät, vähän sellaiset lerput. :)

Jos laitan isomman koon kielisetin niin tiukkuus lisääntyy ja vire tuntuu pysyvän paremmin. Mun pala-straton kaula on tosiaan se 21 nauhaa, mutta haluaisin 22 nauhaisen kun olen lespassa tottunut siihen.
Volle
09.11.2015 11:58:04
Metalkallo: Esim. jos pistää vaikka 10-46 kielillä Eb vireeseen niin ei tahdo pysyä vireessä niin hyvin kuin E vireessä. E:ssä tuon koon kielisetillä tuntuu pysyvän suht hyvin vireessä. Jotenkin liittyy tiukkuuteen tai johonkin. Veikkaan virittimiä kun ne tuntuu olevan aika löysät, vähän sellaiset lerput. :)

Voihan ne virittimetkin toki olla huonot tai rikki, mutta omat vireongelmat on parantuneet aina huolehtimalla, että satula ja mahdolliset kieltenohjaimet luistavat hyvin. Esim. satulanurat saattavat olla ahtaat käytetylle kielisetille eivätkä ne bendauksen tai kammen käyttämisen jälkeen sitten palaudu aina oikeaan vireeseen.
hallu
09.11.2015 12:09:30 (muokattu 09.11.2015 12:10:27)
Metalkallo: Esim. jos pistää vaikka 10-46 kielillä Eb vireeseen niin ei tahdo pysyä vireessä niin hyvin kuin E vireessä. E:ssä tuon koon kielisetillä tuntuu pysyvän suht hyvin vireessä. Jotenkin liittyy tiukkuuteen tai johonkin. Veikkaan virittimiä kun ne tuntuu olevan aika löysät, vähän sellaiset lerput. :)

Jos laitan isomman koon kielisetin niin tiukkuus lisääntyy ja vire tuntuu pysyvän paremmin. Mun pala-straton kaula on tosiaan se 21 nauhaa, mutta haluaisin 22 nauhaisen kun olen lespassa tottunut siihen.

Alemmalla vireellä kieli on löysemmällä joten joten kieleen pituussuunnassa vaikuttava voima on vähäisempi mistä seuraa, että satulan tulee olla liukkaampi jotta kieli ei takeltele satulaurassa. Ongelman voi ratkaista joko vaihtamalla paksumman kielisetin tai liukastamalla satulaa kunhan on ensin puhdistanut ne satulaurat kaikesta tauhkasta mitä sinne yllättävän paljon kielestä irtoaa. Virittimet ovat hyvin harvoin jos koskaan syypäitä vireongelmiin. Sama juttu siellä tremolossa eli jos olet säätänyt sen kellumaan, niin tremolon palautukseen voi vaikuttaa se kuinka korkealle kitara on viritetty ja ne jouset voivat vaatia säätöä. Jos tremolo on kantta vasten, niin sitten ei varmaan siinä ole ongelmaa.

E: niin siis sama asia minkä volle tuossa jo sanoikin :-)
Juzpe
09.11.2015 12:57:44

hallu: Jos tremolo on kantta vasten, niin sitten ei varmaan siinä ole ongelmaa.

On se ongelma, että kampea ei voi järkevästi käyttää, koska kammen ollessa kannessa kiinni skitta menee kammetessa ensin epikseen ja sitten vasta saa aikaan halutut asiat kammella. Vähintään pelikortin paksuuden verran on syytä jättä rakoa tallan ja rungon väliin mikäli kampea haluaa järkevästi käyttää.
Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen
hallu
09.11.2015 13:00:49
Juzpe: On se ongelma, että kampea ei voi järkevästi käyttää, koska kammen ollessa kannessa kiinni skitta menee kammetessa ensin epikseen ja sitten vasta saa aikaan halutut asiat kammella. Vähintään pelikortin paksuuden verran on syytä jättä rakoa tallan ja rungon väliin mikäli kampea haluaa järkevästi käyttää.

No joo noinhan se kyllä on ja ainoastaan plokatun tremolon olen nähnyt täysin kanttavasten, ainahan ne vähän irvistää ja täytyykin irvistää.
73nd3r
09.11.2015 14:45:38
Laulava Kylätohtori: Mutta miksi ongelma on vain joillain kitaroilla? Säädöistä se varmaan on kiinni, mutta eipä noissa meikäläisen ritsoissakaan säädöt aina kummoisesti ole. Vai onko ongelma vain silloin, jos halutaan huippumatala action?

freakingenius: Joo, varmaan ongelma ilmenee kun halutaan matalampi action. Ja sitten varmaan valmistusvirheet kaulassa/nauhoissa (kuten tuo mun straton kaulan "nouseminen" ylöspäin mentäessä) ja säädöt ylipäänsä vaikuttaa enempi siihen miten ne kielet soi, luulisin. Mulla on korkean e-kielen kohdalla nauhasta n. 2mm ja kyllä se nyt soi niin, että pystyy soittamaan, mutta kyllä se vähän häiritsevästi särisee johtuen varmaankin juuri tuosta kaulan kohoamasta. Varmaan sellaisessa kitarassa missä ei mitään ongelmia ole niin soi hyvin perus säädöillä.

Se perussyy choking when bending -ongelmiin on, että vaikka kieli nousee nauhaa pitkin radiuskaarta ylöspäin, niin satula pysyy bendaamattoman kielen säätökorkeudella, ja kieli tikahtuu bendauskohtaa ylempiin nauhoihin. Jonkun tasoinen ongelma tuo on jos haluaa matalan actionin, tehdassuosituksilla tai korkeammilla ei yleensä ole ongelmia.
Vanhat kikat on että radiusta latistetaan tallapaloista ja/tai pienellä nauhahionnalla otelaudan yläpäässä, compound radius tyyliin.

Freakingenius ei ole oikeastaan kysynyt mitään, mutta yks ratkaisu kitaraan olis just pieni nauhojen sheivaus sieltä ylänauhoilta, yleensä vintagenauhatkin kestää sen. Joku tykkää jopa pienestä falloutista, eli ylimmät nauhat tippuu (HUOM: vähän ja asteittain) alanauhojen linjasta.
73nd3r
09.11.2015 14:53:07
hallu: No joo noinhan se kyllä on ja ainoastaan plokatun tremolon olen nähnyt täysin kanttavasten, ainahan ne vähän irvistää ja täytyykin irvistää.
Tehdassuositus on 1/8" eli 3,2mm, eli aika irvistys - lievää vibraefektiä varten riittää vähempikin.
Jotkut säätää niin, että kampea nostaessa tietty kieli nousee tietyn sävelkorkeuden kun tallalevy ottaa bodyyn. Hifistit perhana.

Ja Juzpelle: kyllä decked (= kantta vasten) tremolo toimii ihan hienosti ja järkevästi; tosin vain yhteen suuntaan ;)
Metalkallo
09.11.2015 15:10:59 (muokattu 09.11.2015 15:13:54)
Volle: Voihan ne virittimetkin toki olla huonot tai rikki, mutta omat vireongelmat on parantuneet aina huolehtimalla, että satula ja mahdolliset kieltenohjaimet luistavat hyvin. Esim. satulanurat saattavat olla ahtaat käytetylle kielisetille eivätkä ne bendauksen tai kammen käyttämisen jälkeen sitten palaudu aina oikeaan vireeseen.

Juuh. Tuossa oli 11. setti kiinni ennen kuin vaihdoin 10. settiin et luulen et urat on kuitenkin hyvän kokoiset, koska kun tuolla 11- setillä mitä soittelin kun kitaran sain niin vire pysyi suht hyvin. 11. setti vaan vähän liian tiukka mun handulle, ei pysty bendaan kunnolla.

hallu: Alemmalla vireellä kieli on löysemmällä joten joten kieleen pituussuunnassa vaikuttava voima on vähäisempi mistä seuraa, että satulan tulee olla liukkaampi jotta kieli ei takeltele satulaurassa. Ongelman voi ratkaista joko vaihtamalla paksumman kielisetin tai liukastamalla satulaa kunhan on ensin puhdistanut ne satulaurat kaikesta tauhkasta mitä sinne yllättävän paljon kielestä irtoaa. Virittimet ovat hyvin harvoin jos koskaan syypäitä vireongelmiin. Sama juttu siellä tremolossa eli jos olet säätänyt sen kellumaan, niin tremolon palautukseen voi vaikuttaa se kuinka korkealle kitara on viritetty ja ne jouset voivat vaatia säätöä. Jos tremolo on kantta vasten, niin sitten ei varmaan siinä ole ongelmaa.

Kiitos vinkeistä, täytyy kokeilla tuota luistoa. Talla on kiinni kannessa eli ei kellu, oli kiinni jo kun kitaran sain eli niin sanotusti blokattu eli ei johdu siitä kun kampeakaan en käytä. Eipä sitä löydykään.

Rupes kyllä haluttaan tuommoinen american special punaisena tai roadhouse punaisena, ai jai. :)
Antso
09.11.2015 16:46:44

Rykäisin noin viikko sitten 66-54-44-32-24-16 Ernie ballit omaan -04 MiM stratooni. Viis punottua kieltä. Ajattelin laittaa H-vireeseen, mutta oli pakko jättää A:ksi, meinas vetää kaulan sen verran mutkalle. Alimmalle tallapalalle sai antaa hieman viilaa, että sai intonaation säädettyä kohdilleen. "Komeasti" soi. :)

http://muusikoiden.net/dyn/users/140938.jpg
Metalkallo
09.11.2015 21:19:36 (muokattu 09.11.2015 21:23:51)
Hommasin tuon mun pala-straton tuossa viime jouluna, eli melkein vuosi sitten ja vasta nyt tutustuin siihen kunnolla. Voi pojat kun yllätti! Oon soitellut ja kokeillut sitä vain silloin tällöin, mutta lähiaikoina päätin pistää säätöjä parempaan kuosiin ja tutustua kunnolla siihen. Tää strato nyt ei ole mikään maailman paras todellakaan, mutta yllätti miten hyvä oli soittaa stratoa ja soitto suju melkein kuin itsestään. Tuli huomattua että straton malli sopiikin itselleni erittäin hyvin. Tykkään paljon lespastakin ja sen soundista, mutta strato vie kyllä nyt mukanaan.

Vireen puolesta huomasin, että se kyllä pysyy ainakin tuolla 10-46 setillä E- vireessä aikas hyvin, silloin tällöin saattaa mennä G- kieli tai B- kieli eli tokavika kieli vähän epävireeseen, mutta kait tuttu juttu stratoissa? Nopeasti vaan kuulolta vireeseen ja jatkuu. Tuo mun strato on myös 21 nauhainen, et ei se 22 taida olla mikään pakkoreikä kun hyvin tuollakin mennöö soitto. Kuvaa kitarasta löytyy mun profiilista.

Nyt on kyllä pakko hankkia isolapainen vaahteraotelaudalla varustettu strato. :D
Zed
10.11.2015 09:32:06 (muokattu 10.11.2015 09:32:59)

Metalkallo: Onkos kellään kokemusta tuosta Fender Classic Series 70s Stratocasterista, eli tästä:
http://intl.fender.com/en-FI/guitar … er-maple-fingerboard-olympic-white/

https://www.youtube.com/watch?v=uhhK8WBDo5s

Jotkut sanoo, että olis painava tai paino vaihtelee. Mites tuo kolmella ruuvilla oleva kaulankiinnitys ja micro-tilt? Ja mites stratot yleensä pitää vireen?

Minulla on Olympic White vaahterakaulalla. Vehje on hivenen painavampi kuin leppärunkoinen American Series -Stratoni, mutta ero ei käytännön tasolla liioin tunnu. Kyllähän nyt vaikka perinteiset umpirunkoiset Les Paulit ovat keskimäärin selvästi painavampia, eikä niistä silti kukaan valita. Radius ei ainakaan minun säädöilläni tuota minkäänlaisia ongelmia rajussakaan venyttelyssä. Alkuperäiset mikit ovat tosiaankin heikkotehoiset, ja olenkin vaihdattanut tilalle Texas Specialit. Kolmesta Stratostani tämä pitää vireen parhaiten, ja kolmipulttinen kiinnitys ei ainakaan minun käytössäni ilmoita itsestään millään tavalla. Ohuet nauhat eivät ehkä niinkään ole minun juttuni, mutta se on aina lyhyellä totuttelulla korjattavissa. Jämäkkä ja hyvä perussoitin.
Elämäni on toisen kerroksen huoneisto, jonka avonaisesta ikkunasta heitellään huonoja CD-levyjä lumihankeen.
73nd3r
10.11.2015 10:00:53
73nd3r: Joku tykkää jopa pienestä falloutista
Korjataans tuo freud-marx-engels-&-jungilainen lipsahdus: siis " Joku tykkää jopa pienestä fallawaysta"
;)
Metalkallo
10.11.2015 10:03:14 (muokattu 10.11.2015 10:04:08)
Zed: Minulla on Olympic White vaahterakaulalla. Vehje on hivenen painavampi kuin leppärunkoinen American Series -Stratoni, mutta ero ei käytännön tasolla liioin tunnu. Kyllähän nyt vaikka perinteiset umpirunkoiset Les Paulit ovat keskimäärin selvästi painavampia, eikä niistä silti kukaan valita. Radius ei ainakaan minun säädöilläni tuota minkäänlaisia ongelmia rajussakaan venyttelyssä. Alkuperäiset mikit ovat tosiaankin heikkotehoiset, ja olenkin vaihdattanut tilalle Texas Specialit. Kolmesta Stratostani tämä pitää vireen parhaiten, ja kolmipulttinen kiinnitys ei ainakaan minun käytössäni ilmoita itsestään millään tavalla. Ohuet nauhat eivät ehkä niinkään ole minun juttuni, mutta se on aina lyhyellä totuttelulla korjattavissa. Jämäkkä ja hyvä perussoitin.

Kiitoksia. Siellähän se sun kuvassa istuu ja hieno on pakko sanoa. Sun versio on juuri se mitä itsekin olen kuolannut, mutta en tiedä sitten tuosta painosta? Se pitäisi itse kokea miltä tuo paino tuntuu kun oma pala-strato on aika kevyt ja ihan tykkään sen painosta. Kevyempi kun mun les paul vaikka ei tosiaan lespankaan paino ole ongelma.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)