Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: klezmer asteikko?
1
JPQ
01.08.2015 15:13:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

klezmer asteikko? garagebandissä ipadilla löytyi haluaisin tietää siitä lisää nimittäin "kolahtaa kovaa".
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Saija-94
09.11.2015 12:08:40 (muokattu 09.11.2015 12:10:12)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://en.wikipedia.org/wiki/Phrygian_dominant_scale
http://klezmerrevival.weebly.com/modes.html
 
1-b2-3-4-5-b6-b7-1
 
Olisiko näistä apua?
 
"Jos humppa täältä häviää, mitä mulle jää?" @Isto Hiltunen
baron
09.11.2015 14:36:14 (muokattu 09.11.2015 14:36:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saija-94: https://en.wikipedia.org/wiki/Phrygian_dominant_scale
http://klezmerrevival.weebly.com/modes.html
 
1-b2-3-4-5-b6-b7-1
 
Olisiko näistä apua?

 
Tuon asteikon nimiä on mixb2b6, phrygian dominant ym ym ym.
Se on harmonisen mollin viides moodi.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ruutukunkku
09.11.2015 15:18:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tuon asteikon nimiä on mixb2b6, phrygian dominant ym ym ym.
Se on harmonisen mollin viides moodi.

 
Miksiköhän tuo nimi on muuten phrygian dominant? Eikös tuo 'dominant' viittaa b7, mutta normi fryygiseen verrattuna tossa on erilaista vain tuo suuri-3, johon 'phrygian dominant'- nimi ei mielestäni viittaa.
 
Tuli vaan miäleen.
 
You are number six
baron
09.11.2015 18:46:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruutukunkku: Miksiköhän tuo nimi on muuten phrygian dominant? Eikös tuo 'dominant' viittaa b7, mutta normi fryygiseen verrattuna tossa on erilaista vain tuo suuri-3, johon 'phrygian dominant'- nimi ei mielestäni viittaa.
 
Tuli vaan miäleen.

 
Tosta nimestä mua on haukuttu vaikka en ole sitä itse keksinyt. Joittenkin mielestä fryyginen viittaa molliin (b3) ja tässä asteikossa on suuri terssi ja siten fryyginen tässä yhteydessä on harhaanjohtava.
Dominanttisointu on periaatteessa sointu jossa on suuri terssi ja pieni septimi ja siksi kai nimi?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ThrashGuitarist
09.11.2015 20:18:43 (muokattu 09.11.2015 20:19:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä toi nimi on ihan järkevä, kun ajattelee vain karaktäärisäveliä. Fryygisessä se on b2, ja dominanttisoinnussa 3 ja b7?
 
Ruutukunkku
10.11.2015 09:15:22 (muokattu 10.11.2015 09:17:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Tosta nimestä mua on haukuttu vaikka en ole sitä itse keksinyt. Joittenkin mielestä fryyginen viittaa molliin (b3) ja tässä asteikossa on suuri terssi ja siten fryyginen tässä yhteydessä on harhaanjohtava.
Dominanttisointu on periaatteessa sointu jossa on suuri terssi ja pieni septimi ja siksi kai nimi?

 
Niin, kyllä minusta fryyginen viitta ennemminkin b2, koska jos olisi 2, niin sehän olisi normi molli. Pähkäilin tuota nimeä vielä ja tosiaan termi dominant taitaa viitata nimenomaan sointuun, jossa suuri terssi ja b7.(edit: niinkuin ThrashGuitarist tuossa yllä toteaakin.)
 
Joten todettakoon, että nimi on hyvä :D
 
You are number six
Tonski
26.11.2015 23:41:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThrashGuitarist: Kyllä toi nimi on ihan järkevä, kun ajattelee vain karaktäärisäveliä. Fryygisessä se on b2, ja dominanttisoinnussa 3 ja b7?
 
Joo näin mä sen mietin; fryyginen viittaa b2-intervalliin ja dominantti sekä suureen terssiin että pieneen septimiin.
 
baron
27.11.2015 00:51:26 (muokattu 27.11.2015 00:59:26)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Joo näin mä sen mietin; fryyginen viittaa b2-intervalliin ja dominantti sekä suureen terssiin että pieneen septimiin.
 
Ja kummiskin mut haukuttiin lättäjalaksi joku vuosi sitten tällä samalla palstalla kun erehdyin käyttämään asteikosta nimeä fryyginen dominantti ja sen jälkeen en ole uskaltanut käyttää siitä muuta nimeä kuin "mixb2b6" (miksolyydinen jossa pieni sekunti ja pieni seksti.)
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tonski
27.11.2015 02:46:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ja kummiskin mut haukuttiin lättäjalaksi joku vuosi sitten tällä samalla palstalla kun erehdyin käyttämään asteikosta nimeä fryyginen dominantti ja sen jälkeen en ole uskaltanut käyttää siitä muuta nimeä kuin "mixb2b6" (miksolyydinen jossa pieni sekunti ja pieni seksti.)
 
:DD Sama se kai loppupeleissä miksi sitä samaa moodia kutsuu jos vain tulee ymmärretyksi, eihän toi fryyginen dominantti ole kuin toisenlainen tapa ilmaista se. Itse henk.koht. kutsun ko. moodia kebab-skaalaksi.
 
northern
18.08.2016 15:29:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Symphony-x käyttää tota asteikkoa, esim. of sins and shadows biisin pääriffissä kuultavissa.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «