Aihe: Artisteista..
1 2 3
Rantsu
31.05.2004 14:29:43
Vähän aiheen vierestä, mutta tulipa mieleen soittoajoista...

Olin parisen viikkoa sitten soittamassa tanssilavalla, jossa oli kaksi orkesteria. Lavan omistaja oli laatinut soittoaikalistan, jossa soitot menivät tasan eli neljävitosia vedeltiin vuorotellen. Kävipä kuitenkin niin, että bändimme säestämä solisti taputettiin esittämään pari ylimääräistä kappaletta, ja kun setti muutenkin oli vähän ylipitkä, niin olimme neljävitosen sijasta lauteilla vähän vajaan tunnin.
Toinen orkesteri tämän jälkeen soittikin - ei suinkaan neljävitosta, vaan reilut puoli tuntia lopettaen soittonsa soittoaikalistan mukaisella kellonlyömällä ja kuuluttivat meidät vetämään illan viimeistä neljävitosta!
Ja tämä oli taatusti ammattiorkesteri, jos ei nyt ehkä soiton laadultaan, mutta ainakin uravuosien mukaan.
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
snowballed
31.05.2004 15:24:22

Lisää aiheen viereen..

Jos nyt sattuisi niin ikävästi, että oma setti osuu illan viimeiseksi, niin tällöin muutama strategisesti oikeaan paikkaan sijoitettu soittotoveri saattaa hyvinkin helposti saada innokaasti rytmissä taputtamalla topit ja elsat mukaan taputtamaan toiselle bändille encoret jolloin oma soittoaika tietty vähenee. Lisäefektiä jalkojen tömistelyllä.

kiusa se on lapsellinenkin kiusa..:)
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
Irti Humpasta
31.05.2004 15:54:46

Rantsu--- Kyllä nuo lieveilmiöt sinutkin vielä lannistavat ....

Muistelen haikeana aikaa, kun se "T" -artisti ilmoitti kerran Mäntsälän suurlavalla, että meidän orkesterin pojat eivät soita tänään enää yhtään. Heillä on huomenna tärkeä konsertti ja alkavat valmistautumaan siihen, joten 2 -orkesteri saa soittaa tanssit loppuun :)

Tämän on nykyään niin veristä toimintaa ....
Soolo kappaleesta...My foolish heart
Kukko
31.05.2004 16:31:11

Lisää aiheen viereen..

Jos nyt sattuisi niin ikävästi, että oma setti osuu illan viimeiseksi, niin tällöin muutama strategisesti oikeaan paikkaan sijoitettu soittotoveri saattaa hyvinkin helposti saada innokaasti rytmissä taputtamalla topit ja elsat mukaan taputtamaan toiselle bändille encoret jolloin oma soittoaika tietty vähenee. Lisäefektiä jalkojen tömistelyllä.

meillä on ollu sukulaiset ja ystävät palkattuna tohon, tosin ne taputtaa vain meille ;)
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
Eddy
31.05.2004 20:07:29
Kävipä kuitenkin niin, että bändimme säestämä solisti taputettiin esittämään pari ylimääräistä kappaletta, ja kun setti muutenkin oli vähän ylipitkä, niin olimme neljävitosen sijasta lauteilla vähän vajaan tunnin.
Toinen orkesteri tämän jälkeen soittikin - ei suinkaan neljävitosta, vaan reilut puoli tuntia lopettaen soittonsa soittoaikalistan mukaisella kellonlyömällä ja kuuluttivat meidät vetämään illan viimeistä neljävitosta!

Mä oon kyllä sitä mieltä,että jos bändi A vetää pitkäks,ni ei se sen bändin B moka oo.Aika veemäistä ruveta laskeskelemaan ja kyttäilemään,et vetiks toi toinen bändi nyt 7.5 minuuttia pidemmän setin ku me.Jos ite vedetään setti pitkäks,ni oma moka,ei toisen bändin tarvitse siitä kärsiä.Silloin kun oma soittoaika loppuu listan mukaan,ni mun mielestä ei tarvitse jatkaa soittamista,vaikka toinen bändi ois vetäny reippaastikkin pitkäksi.
Koskettelen soittimia...
isojussi
31.05.2004 22:19:38
Tää alkaa olla kohtuullisen lapsellista löpinää.

Eihän aikuiset ihmiset ny jumalautak kyttääs setivvaihtoo sekuntikello käressä. Ei helevetti....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
isojussi
31.05.2004 22:22:47

Eihän aikuiset ihmiset ny jumalautak kyttääs setivvaihtoo sekuntikello käressä. Ei helevetti....

EDIT: Siis mun mielestä viksut ammattilaiset (tai amatöörit) vaihtaa setin semosessa 5 - 10 minuttin haarukassa pahemmin mukisematta.

No harvemmin oon ollu tommosessa tilanteessa, mutta juohevasti ainakin viimeks homma pelas - kukaan ei jännittäny, millä kohtaan sekuntiviisari sattuu oleen, kun soitto loppuu.

Viäläkin naurattaa se 1,5 minuuttia....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
Sandy
01.06.2004 08:26:35

Eihän aikuiset ihmiset ny jumalauta kyttääs setivvaihtoo sekuntikello käressä. Ei helevetti....

Mä olen kerrankin IsoJussin kanssa täysin samaa mieltä! Olen seurannut tätä keskustelua sivusta aika ihmeissäni, kun omalle kohdalle ei ikinä ole tullut ongelmaa jostain muutamista minuuteista, oli se sitten kumpaan suuntaan tahansa ja olipa toinen bändi sitten vaikka vaikka sieltä kettumaisimmasta päästä (ks. tän threadin alku)!

Mun mielestä tuollainen puoltoista minuuttia on sellainen aika, et kyllä siinä pitää jo seuraavan bändin olla valmiuksissa astumaan kehiin! Ja toiseks niin kyllähän ihmisten kellotkin aina heittää sen puoltoista minuuttia suuntaan jos toiseen.. Vai pitäiskö nuo aikaraudat aina synkronoida toisen bändin kanssa ennen keikan alkua/ settien välissä?
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
työläinen
01.06.2004 13:33:00
Lisää aiheen viereen..

Muistan "Tulisen trumpetin" rumpalin hajonneen atomeiksi kyseisellä taktiikalla... mutta olivathan he toden totta encorensa ansainneet, yleisö ei vain aluksi meinannut tajuta sitä.
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
työläinen
01.06.2004 13:36:08
... Toinen orkesteri tämän jälkeen soittikin - ei suinkaan neljävitosta, vaan reilut puoli tuntia lopettaen soittonsa soittoaikalistan mukaisella kellonlyömällä ja kuuluttivat meidät vetämään illan viimeistä neljävitosta!

Riippusko yhtään kummassa passissa on... oletkos ite koskaan ehdottanut loppuehtoon puolittamista Rantsu?
Vaikka kuinka hjuva rumpali, silti aina VÄHÄN häiritse soittaminen.
Rantsu
01.06.2004 23:09:04 (muokattu 01.06.2004 23:09:42)
Riippusko yhtään kummassa passissa on... oletkos ite koskaan ehdottanut loppuehtoon puolittamista Rantsu?

Itse ajattelen niin, että kumpikin orkesteri soittaa soittolistaan merkityn määrän kellosta riippumatta, yleensähän soitot on laskettu niin, että ne menevät tasan. En ymmärrä, mitä syytä toisen bändin on yrittää hyötyä ns. "illan starbon" setin venähtämisestä pienentyneen soittovelvoitteen muodossa. Minuutti tai pari nyt on ihan sama, mutta mielestäni 10 minuuttia tai sen yli jo eri asia. Reilusti vain oma setti ihan normaalisti ja toinen bändi soittaa sitten sen, mitä jää. Ei liene vaikeata puolin eikä toisin?

Olenpa nähnyt erään näilläkin sivuilla paljon huomiota saaneen miesartistin bändin olleen lauteilla 1t 15 min yhtäjaksoisesti, tavallisella lavakeikalla. Vartti artistia odotellessa ja tunti artistin kanssa. "Kun vähän myöhässä aloiteltiin niin vedetään sitten vähän pidempään. Täältä ei nimittäin laulut lopu!!" Siinähän toiselle bändille jäisi peräti vartti soittoa, ja taas vaihto, vai... ? :)
baron
01.06.2004 23:19:29

On se niin väärin, jos sitä inhottavaa hirveää duunia joutuu vetämään vartin enemmän kuin diilissä oli, sitähän ei kestä kukaan.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Rantsu
01.06.2004 23:56:53
On se niin väärin, jos sitä inhottavaa hirveää duunia joutuu vetämään vartin enemmän kuin diilissä oli, sitähän ei kestä kukaan.

Soittaminen on niin inhottavaa hommaa, että sitä hirveämpää on enää vain toisen orkesterin kuunteleminen takahuoneessa.
Fuzzy Boner
01.06.2004 23:59:34
Soittaminen on niin inhottavaa hommaa, että sitä hirveämpää on enää vain toisen orkesterin kuunteleminen takahuoneessa.

Tanssimuusikoiden pitäis kaikkien ruveta vetää roinaa nii kuulostaa kaikki paremmalta;)
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
baron
02.06.2004 00:03:32

Siks mä en ymmärrä, miksi niille yleensä pitäisi antaa ensinkään vuoroja?
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
Eddy
02.06.2004 00:05:00
Tanssimuusikoiden pitäis kaikkien ruveta vetää roinaa nii kuulostaa kaikki paremmalta;)

Niin vahvoihin mömmöihin en oo kyllä vielä törmännyt...
Koskettelen soittimia...
Fuzzy Boner
02.06.2004 00:09:37
Niin vahvoihin mömmöihin en oo kyllä vielä törmännyt...

no niin.. aivan. hiljaseks veti ;) Taidat nimittäin olla oikeessa.. No, ainaki niillä saa huomion muualle
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
v_m_kangas
05.10.2004 15:40:22

DIIVAT:
Artistit:
1. Tapani Kansa
2. Anna Erikson
3. Tarja Lunnas
Yhtyeet:
1. Yölintu & Simo Silmu
2. Fernet

Jo muutaman yhteiskeikan jälkeen nostaisin Fernetin ykkössijalle tässä sarjassa, sori vaan pojat :(

Eipä ole vastaavanlaista huonoa fiilistä tullut vielä minkään muun ns. "maamme ykkösartistin" pumpun kanssa. Mm. semmoinen juttu, että kyllä nyt kuuluisi antaa kakkosellekkin oma aikansa tehdä sound check loppuun, eikä lyödä levyjä soimaan toisten säätöjen päälle. Varsinkin kun meillä oli aloitusvuoro ja roudauskamppeet vielä päällä.

Aikaisemmalla keikalla pojjaat ryhtyivät kasaamaan kamppeitaan kesken meidän settiä. Tällä kertaa oli Fernetillä viimeinen setti, jolla he pyörittivät levyä, koska paikalla oli enään vain kourallinen yleisöä. No, päästiinpä aikaisemmin kotiin.
Humppaa tai soita humppaa
Lapari
05.10.2004 17:43:40

Samanlaisia kokemuksia löytyy minullakin kyseisestä orkesterista.Herrat ovat todella ylimielisiä.Toisaalta pitäisi olla välittämättä,koska onneksi suomen lavoilla liikkuvat artistit ja orkesterit ovat suurimmaksi osaksi hyvää porukkaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)