Aihe: Kitaran boostaus sooloihin? | |
---|
|
Tälläistä naurettavaa mutta itselleni ongelmalliseksi koitunutta asiaa kyselisin fiksummilta: Eli, minulla on loistava Laneyn LC50, jonka Triodipajan Lassi modannut siten että siinä on muunmuassa portaattomasti säädettävä boosti jolla saan volumea sooloihin reippaasti lisää. Tämän suhteen ei siis mitään ongelmia. MUTTA kakkossetissä mulla käyttössä Dark Terror jossa tietenkään moista ominaisuutta ei ole, ja nyt olen useampia noita pedaaliboosteja ja overdrivejä kokeillut (toistakymmentä) ja kaikissa sama ongelma, boostaa kyllä volumea jonkin verran jos vahvistimessa gainia vähän, MUTTA jos gainit ns. Soittotasolla niin boostia ei enää tule volumetasoon, vain ainoastaan säröä tulee lisää ja hurinaa. Kysynkin siis, osaako joku suositella sellaista ratkaisua / pedaaliboostia joka todellakin nostaa niitä desibelejä vaikka vahvistimen gainit olisi tapissa, vai onko haettava ratkaisua toiselta suunnalta kuten volumepedaalien muodossa tms. ? Kiitollisena vinkkejä vastaanotetaan. T:Mikko Jaanu GAS on karannut käsistä jo aikoja sitten... |
|
Pyysit neuvoa fiksuilta, mutta kirjoitan silti. Eli käsittääkseni vahvarista loppuu headroom, eli pedaaleilla ei ole enää volume boostia saatavissa. Pistitpä minkä tahansa boosterin vahvarin eteen, niin se vain kasvattaa särön määrää, jos headroom on loppu. Eli ainut vaihtoehto, joka itselle tulee mieleen, on se, että pistät sen boosterin efektilenkkiin - jos siinä siis on sellainen... e. ja sitten on olemassa vähän luovemmat ratkaisut, kuten tällaiset: http://www.musiciansfriend.com/ampl … t-the-unleash-amplifier--attenuator Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Numb 04.11.2015 09:13:04 | |
|
Mixeri75: Kysynkin siis, osaako joku suositella sellaista ratkaisua / pedaaliboostia joka todellakin nostaa niitä desibelejä vaikka vahvistimen gainit olisi tapissa, vai onko haettava ratkaisua toiselta suunnalta kuten volumepedaalien muodossa tms. ? Kiitollisena vinkkejä vastaanotetaan. Jos se vahvistin on jo gainilla kompressoitu, niin mikään pedaali ennen etuastetta ei anna lisää mökää, ei boosti, ei volaspedu - ei mikään. Ainoastaan etuasteen jälkeen tuutattu boosti nostaa volaa tässä skenaariossa, ts. se on laitettava efektilooppiin. Ennen etuastetta olevalla eq:lla voi muokata soundia erottuvammaksi, mutta se on sitten erilainen soundi. Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu |
Jucciz 04.11.2015 09:19:41 (muokattu 04.11.2015 09:21:13) | |
|
Säröllä olevan vahvistimen edessä oleva boosti toimii juuri kuten kuvasit: säröyttää vahvistinta entisestään. Jos tarvitset lisää äänenvoimakkuutta, boostin on oltava vasta särön jälkeen. Mikäli särö syntyy pääasiassa vahvistimen etuasteessa, ratkaisu on sijoittaa boosti efektilooppiin (eli etu- ja pääteasteen väliin) mikäli sellainen vahvistimesta löytyy. Jos taas pääteastekin on jo säröllä, on äänenvoimakkuutta käytännössä mahdotonta kasvattaa ja ainut laitteistopohjainen ratkaisu* on tehokkaampi vahvistin tai herkempi kaiutin. Kolmen desibelin ero (esim. 101 dB vs. 98 dB) kaiuttimen herkkyydessä vastaa vahvistimen tehon tuplaantumista (esim. 25 W vs. 50 W). Teoriassa lienee mahdollista, että herkemmän kaiuttimen tuoma ero kasvattaisi volumea juuri sooloboostauksen verran, jolloin sitten komppisoundia varten konetta voisi pakittaa sen pari-kolme desibeliä. *) Muistutettakoon sitten vielä yleisemmällä tasolla sitä, että ennen vanhaan vahvistimissa ei todellakaan ollut sooloboosteja, efektilooppeja tai muitakaan hienouksia, mutta silti kitarasoolot kyllä kuuluivat kun niiden paikka tuli. Mistä tämä johtui? Bändit sovittivat kappaleensa niin, että kun jollakulla oli soolovuoro, muut ymmärsivät hieman keventää omaa tatsiaan ja tekivät solistille tilaa. Dynamiikka ja vuorovaikutus - sitä ei kannata unohtaa bänditoiminnassa nykyäänkään. |
|
Jucciz: Muistutettakoon sitten vielä yleisemmällä tasolla sitä, että ennen vanhaan vahvistimissa ei todellakaan ollut sooloboosteja, efektilooppeja tai muitakaan hienouksia, mutta silti kitarasoolot kyllä kuuluivat kun niiden paikka tuli. Mistä tämä johtui? Bändit sovittivat kappaleensa niin, että kun jollakulla oli soolovuoro, muut ymmärsivät hieman keventää omaa tatsiaan ja tekivät solistille tilaa. Dynamiikka ja vuorovaikutus - sitä ei kannata unohtaa bänditoiminnassa nykyäänkään. Jos olisi mahdollista antaa kourallinen plussia kerralla, tekisin niin. En ole musiikin asiantuntija. |
|
Jucciz: Muistutettakoon sitten vielä yleisemmällä tasolla sitä, että ennen vanhaan vahvistimissa ei todellakaan ollut sooloboosteja, efektilooppeja tai muitakaan hienouksia, mutta silti kitarasoolot kyllä kuuluivat kun niiden paikka tuli. Mistä tämä johtui? Bändit sovittivat kappaleensa niin, että kun jollakulla oli soolovuoro, muut ymmärsivät hieman keventää omaa tatsiaan ja tekivät solistille tilaa. Dynamiikka ja vuorovaikutus - sitä ei kannata unohtaa bänditoiminnassa nykyäänkään. Olet ihana mies! Mukahauska allekirjoitus. |
|
Tämäpä helpotti kummasti, taas tyhmää valaistiin. Bändin muut heput sen verran kovapäisiä että turha varmaan alkaa opettaa heitä hiljempaa soittamaan edes soolojen alla:) Mutta nyt toimii lenkin kautta kuten toivoinkin, ISO KIITOS! GAS on karannut käsistä jo aikoja sitten... |
|
tää ei nyt välttämättä koske sua, koska en tiedä millaisilla soundeilla soitat, mutta: yks ISO ongelma kitarasaundin hukkumisessa voi olla se että pidetään liikaa sitä alapäätä mukana saundissa. liian bassovoittoinen saundi saa helposti kaiken mössöksi varsinkin säröillä soitellessa. vahvistin pystyy tuottamaan vain tietyn tehon (näin yksinkertaistetusti). kannattaa keskittää tämä teho sinne, missä kitarasaundi on parhaimmillaan eli keskitaajuuksille. vähennä basson määrää ennen säröä (ja sen jälkeenkin). jokainen soittaja pysytelköön omalla taajuusalueellaan. ei kannata tuhlata omaa äänenpainetta sen basistin kanssa kilpailuun. |
|
rrroope: tää ei nyt välttämättä koske sua, koska en tiedä millaisilla soundeilla soitat, mutta: yks ISO ongelma kitarasaundin hukkumisessa voi olla se että pidetään liikaa sitä alapäätä mukana saundissa. liian bassovoittoinen saundi saa helposti kaiken mössöksi varsinkin säröillä soitellessa. vahvistin pystyy tuottamaan vain tietyn tehon (näin yksinkertaistetusti). kannattaa keskittää tämä teho sinne, missä kitarasaundi on parhaimmillaan eli keskitaajuuksille. vähennä basson määrää ennen säröä (ja sen jälkeenkin). jokainen soittaja pysytelköön omalla taajuusalueellaan. ei kannata tuhlata omaa äänenpainetta sen basistin kanssa kilpailuun. Oikein hyvä pointti tämäkin. |
|
Itse pyrin käyttämään kitaran volumepotikkaa jottei ole lavalla "kiinni" siinä pedaalin lähellä, vaan voi alottaa ja lopettaa soolot vaikka rumpalin takana jos siltä tuntuu. 6-7 paikkeilla kompit ja 10 leadit. Soitan iha kunnon rokkisäröllä (deluxe reverb täysillä) ja se juuri ja juuri vielä toimii niin että kommppiin jää riittävästi säröä, kokonaisvolume laskee vaan ihan vähän mutta isoimman eron tekee kitaran LP tyylin "modern wiring" joka raapasee kitaran volumepotikkaa kääntäessä myös tonea vähän pois eli bändisoitossa kitaran läpileikkaavuus laskee ja kitara pakenee muiden soitinten joukkoon kun komppaamaan. Toimii hyvin jos vaan on äänimies joka malttaa pitää kitaran kompeissa tarpeeks kovalla (melkein liian kovalla) jotta soolon tullessa volume (ja lisääntynyt yläpää) riittää tuomaan kitaran esiin. Tämän kanssa tietysti menee hetki opetellessa volume potikan pyörittelyä samalla kun soittaa ennenkuin muuttuu sujuvaksi eikä jää soolojen ekat nuotit soittamatta. Toinen vaihtoehto millä saa isonkin eron ja vaikka millä soundeilla ilman efektilooppia on laittaa mieleinen säröpurkki vahvistimen eteen ja säätää siitä hyvä komppisoundi joka on hiljemmalla kun suora signaali vahvistimelle. Soolon tullessa vain pedaali pois päältä ja kompin ajaksi takaisin päälle |
|
Jucciz: *) Muistutettakoon sitten vielä yleisemmällä tasolla sitä, että ennen vanhaan vahvistimissa ei todellakaan ollut sooloboosteja, efektilooppeja tai muitakaan hienouksia, mutta silti kitarasoolot kyllä kuuluivat kun niiden paikka tuli. Mistä tämä johtui? Bändit sovittivat kappaleensa niin, että kun jollakulla oli soolovuoro, muut ymmärsivät hieman keventää omaa tatsiaan ja tekivät solistille tilaa. Dynamiikka ja vuorovaikutus - sitä ei kannata unohtaa bänditoiminnassa nykyäänkään. Täräytin plussat "Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä" |
|
Jkalla: 6-7 paikkeilla kompit ja 10 leadit. Soitan iha kunnon rokkisäröllä (deluxe reverb täysillä) ja se juuri ja juuri vielä toimii niin että kommppiin jää riittävästi säröä, kokonaisvolume laskee vaan ihan vähän mutta isoimman eron tekee kitaran LP tyylin "modern wiring" joka raapasee kitaran volumepotikkaa kääntäessä myös tonea vähän pois eli bändisoitossa kitaran läpileikkaavuus laskee ja kitara pakenee muiden soitinten joukkoon kun komppaamaan. Toimii hyvin jos vaan on äänimies joka malttaa pitää kitaran kompeissa tarpeeks kovalla (melkein liian kovalla) jotta soolon tullessa volume (ja lisääntynyt yläpää) riittää tuomaan kitaran esiin. Tämän kanssa tietysti menee hetki opetellessa volume potikan pyörittelyä samalla kun soittaa ennenkuin muuttuu sujuvaksi eikä jää soolojen ekat nuotit soittamatta. Jos säätää komppisoundin hyväksi tällä 6-7 asennolla, saa 10:llä volumebuustin lisäksi trembleboostin ja lisää säröä. "Rehab is for quitters" |
|
Jucciz: Mikäli särö syntyy pääasiassa vahvistimen etuasteessa, ratkaisu on sijoittaa boosti efektilooppiin (eli etu- ja pääteasteen väliin) mikäli sellainen vahvistimesta löytyy. Jos taas pääteastekin on jo säröllä, on äänenvoimakkuutta käytännössä mahdotonta kasvattaa ja ainut laitteistopohjainen ratkaisu* on tehokkaampi vahvistin tai herkempi kaiutin. Oma yritelmäni boostatulle ja samalla myös muokatulle soolosoundille on sijoittaa (Mesa Mark V:n) efektilooppiin MXR M-108 10-alueinen graafinen ekvalisaattori. Ekvalisoinnin lisäksi siinä on gain- ja volume-säädöt. Tuolla saa säädettyä boostauksen voimakkuuden hyvin ja samalla saa korostettua keskiääniä. Hyvä etenkin silloin jos komppisoundi on hitusen skoopattu. Kokemusta sen käytöstä keikalla ei kuitenkaan vielä ole, on vasta kokeilun asteella itselläni, joten mitään vahvaa puolesta tai vastaan kantaa en ota tähän ratkaisuun. |
Entropia666 05.11.2015 17:52:07 (muokattu 05.11.2015 18:00:04) | |
|
sustain65: Oma yritelmäni boostatulle ja samalla myös muokatulle soolosoundille on sijoittaa (Mesa Mark V:n) efektilooppiin MXR M-108 10-alueinen graafinen ekvalisaattori. Ekvalisoinnin lisäksi siinä on gain- ja volume-säädöt. Tuolla saa säädettyä boostauksen voimakkuuden hyvin ja samalla saa korostettua keskiääniä. Hyvä etenkin silloin jos komppisoundi on hitusen skoopattu. Kokemusta sen käytöstä keikalla ei kuitenkaan vielä ole, on vasta kokeilun asteella itselläni, joten mitään vahvaa puolesta tai vastaan kantaa en ota tähän ratkaisuun. Tuo on se normaali ja helpoin tapa homma tehdä, mutta tuossa kysyjän vehkeessä ei efektilooppia ole, joten pitää keksiä jotain muuta. edit. paitsi että nyt kun googlasin niin Dark Terrorissa näyttäs olevan FX-looppi. Mikäs tässä sit olikaa ihmeellistä? Yllämainitulla esimerkillä volaboosti sinne lenkkiin ja homma on klaari. Tuo MXR:n kymppikanavainen on hommaan erittäin hyvä, itsekkin käytin sitä aikanaan ennenkuin vaihdoin kaikki spedut mäkeen livesetupista. Toinen konstihan on sitten että äänimies työntää liukua isommalle keikalla, tosin vaatii sen oman äänimiehen joka tietää biisit. |
PJS 05.11.2015 17:58:46 | |
|
Mitä jos teetki niin et haet eka soolosaundin vahvarista ja sit komppisaundin teet esim just EQ:lla niin et sillon ku spedu on päällä tippuu vola semisti ja just snadii skuuppausta etc... "Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil." |
|
PJS: Mitä jos teetki niin et haet eka soolosaundin vahvarista ja sit komppisaundin teet esim just EQ:lla niin et sillon ku spedu on päällä tippuu vola semisti ja just snadii skuuppausta etc... Tää kuulostaa kyllä kämäseltä välimallin ratkasulta jos vahvarissa on looppi. |
|
Entropia666: edit. paitsi että nyt kun googlasin niin Dark Terrorissa näyttäs olevan FX-looppi. Mikäs tässä sit olikaa ihmeellistä? Tästä päätellen ei enää mikään. :) Mixeri75: Tämäpä helpotti kummasti, taas tyhmää valaistiin. Bändin muut heput sen verran kovapäisiä että turha varmaan alkaa opettaa heitä hiljempaa soittamaan edes soolojen alla:) Mutta nyt toimii lenkin kautta kuten toivoinkin, ISO KIITOS! Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
|
Laulava Kylätohtori: Tästä päätellen ei enää mikään. :) No niin, hyvä homma. |
|
Edellisessä bändissä kikkailin volume ja tonesäätimien kanssa. LP-tyylin kitarassa soitin kompit tallamikki 8:lla ja kaula 3:lla. Sitten lisäsin vaan kaulamikkiin volaa, kunnes oli sopiva kohta. Se toimi ihan hyvin. |
|
Jkalla:Soitan iha kunnon rokkisäröllä (deluxe reverb täysillä) Huhhuh, mahtaa olla aikamoiset volat lavalla. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|