Aihe: Atomic Amplifire
1 2 3 4 5 610 11 12 13 14
F_Lame
29.10.2015 15:42:44 (muokattu 29.10.2015 15:43:56)
TTV: Kolmas kökkö on se, että laite käynnistyy aina Preset 001:een, vaikka olisit ennen virran katkaisua käyttänytkin jotain muuta. Tämä helpottui hieman, kun tallensin yleisimmän mättösaundini positioon 001.

Oiskohan ollu niin että kun tallentaa muokkaamattoman presetin samalle paikalle niin vehje tekee siitä oletuksen ja starttaa siihen. Manuualista muistaakseni löytyy.

E: Sivu 17: http://atomicamps.com/wp-content/up … 02/Atomic-AmpliFire-Manual-V1.0.pdf
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
TTV
29.10.2015 16:59:21
F_Lame: Oiskohan ollu niin että kun tallentaa muokkaamattoman presetin samalle paikalle niin vehje tekee siitä oletuksen ja starttaa siihen. Manuualista muistaakseni löytyy.

E: Sivu 17: http://atomicamps.com/wp-content/up … 02/Atomic-AmpliFire-Manual-V1.0.pdf

Juu, tuo toimii myös :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
TTV
29.10.2015 21:43:56
Audiointerfacettomuus tuli korjattua helposti FocusRiten Scarlett 6i6 boxin avulla, joka onneksi löytyi laatikosta. Amplifire, kuulokkeet ja Genelecit kiinni Scarlettiin, joka USB:llä kiinni läppäriin. Nyt kaikki saundit kulkee tehokkaasti joka suuntaan.

Toi painikkeiden osoittaminen presetin toimintoihin on todella hyvä toiminto. Sama oli toki jo mm. 11R:ssä, mutta tässä nuo nappulat ovat helpommin paineltavissa. Lohkoja aktivoimalla ja deaktivoimalla yhden presetin saundipaletti muuttuu melkoisesti.

Ilman PC-editoria noiden asetusten ja signaaliketjun rakenteen muokkaus on kyllä haastavaa, koska näyttö on niin olemattoman kokoinen. Kannen potikoista vahvistimen perussäädöt toimii kuten oikeassa vahvistimessakin, mikä on huomattavasti mukavampaa kuin valikkosurffaillen. Hommaa helpottaa se, että potikat on vakioitu kyseisiin toimintoihin.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
TTV
31.10.2015 14:41:49 (muokattu 31.10.2015 22:24:51)
askomiko: Laitahan soundeja, juutubessa on vaan huonoja.

..ja edelleen huononee, tässä jotain räpellystä:

https://onedrive.live.com/redir?res … Db_UzRKgG9njw&ithint=file%2cmp3

Toi on mun kuulokesaundista hätäisesti napattu (Amplifire -> FocusRite -> Kuulokkeet, FocusRiteltä USB:tä pitkin PC:lle ja siellä Reaperillä talteen). Omaan korvaani tuo saundi värittyy selvästi varsinkin särön osalta (live soitto vs. wav), syytä en suoraan tiedä. Nauhoitettu saundi on kolkompi ja rujompi (omaan korvaan huonossa mielessä).

Malleina (Amplifiren termeillä) Deluxe ja 5051, kaappina 5051:lle Mesan RectoModern. Efektejä sopivasti. D-vire ja EMG-81.

EDIT: toisessa klipissä on tuo sama 5051, mutta E-vireessä oleva kitara Jeff Beckillä.

EDIT2: kolmannessa klipissä sama kitara kuin 2., mutta vahvistinmalli on Freedman HBE. EQ:ta muutettu, kaappina sama Mesan vakio, mutta erilailla parametroituna.

EDIT3: neljännessä klipissä tapaillaan Halloweenin teemassa Remember the Fallenia. Vahvistimena edelleen Freedman HBE, EQ:lla leikattu middleä, kaappina jäsen MikkoL:n tekemä impulssivaste Mesan Stilettosta (Clark Kent Job EP:n mukana, Alloy mikillä). Kitarana sama kuin kahdessa edellisessä.

...Korvat alkaa jo päivän soiton jälkeen olla turrana, parempi varmaan antaa aistien toipua ja korjata huomenna perseilyt pois :-)
TTV
31.10.2015 18:39:23 (muokattu 31.10.2015 22:25:09)
steelduck: Joo, ei tuo kyllä kovin hyvältä kuullosta.

Ei kannata peljästyä, mun nauhotukset kuulostaa paskalta laitteesta riippumatta, koska optimoin saundin vain ja ainoastaan omaa kuulokesoittoa varten :-) Axe-II:lla oli ihan sama homma, Bluetone klipeistä puhumattakaan... Liekö tuossa soiton yhteydessä se akustinen ääni pehmentämässä omaan korvaan saundia, kun narulle jää noin kolkkoa roinaa. Eli, vika on tuskin laitteessa vaan täällä päässä saundimieltymyksissä ja taidoissa :-) Katotaan, saisko aikaiseksi parempaa demoa vai jääkö tämä surkuhupaisaksi byllyilyksi koko homma...

EDIT: lisää paskaa tungettu eetteriin aiempien jatkeeksi, ks. edellinen viestin linkki ;-)
TTV
01.11.2015 18:54:36 (muokattu 01.11.2015 19:04:37)
Ostin äsken Ownhammerin Mesan Recton 2x12" IR paketin.

http://www.ownhammer.com/store/inde … o&cPath=158&products_id=365

Ensiriipaisulla voin todeta, että toimii meikäläisen korvaan paljon paremmin kuin 4x12" mallit. Tuunattavaa toki riittää, sillä paketissa on vain yli 500 .WAVia eri elementtien, mikkien, niiden etäisyyksien/asentojen/yhdistelmien funktiona. Ei paha päivitys lainkaan, suosittelen metallihemmoille :-) Toki toimii Kemperissä ja Axessa ihan yhtä hyvin.
JohnPatrick
06.11.2015 19:59:09
Tuli ostettua Atomic Amplifire ja nyt olen tässä muutaman päivän päässyt sitä testailemaan ajatuksella. Tarkoitus oli hommata laite kotikäyttöön ja toivoin, että saundi olisi kuulokkeilla hyvä, koska tuossa on pari pientä muksua nurkissa.

Ensiksi pistin kuulokkeet (Sennheiser HD598) kiinni ja selasin presettejä läpi ilman mitään säätöjä ja olin suoraan sanoen pettynyt saundiin. Se oli jotenkin kolkko, kylmä ja raastava. Sellainen kuin mallintavissa monesti on, joskin reagoi soittodynamiikkaan paremmin. Yleissaundi ei vaan inspiroinut sitten mitenkään ja teki mieli ripustaa kitara seinälle ja keksiä parempaa tekemistä. Mulla oli joskus AxeFx II ja Atomic oli kyllä pahasti perässä siitä...

No sitten seuraavana päivänä (turhautuneena) ajattelin että pistetäänpä Atomicin ääni noihin Creativen tietokonekaiuttimiin ja mitä HELV.... - sehän muuttui aivan loistavaksi! kylmyys ja kolkkous oli tiessään ja Atomic hyppäsi aivan eri tasolle. Nyt saundi oli putkivahvistinmainen, reagoi soittodynamiikkaan ym. Mielestäni säädöt eivät oleellisesti muuttuneet edellispäivän pettymyksestä kuulokkeilla ja olin kuin ällikällä lyöty. Nyt inspiraatiota sitten riittikin, kun kaivoin hyvän plexi -saundin ja huomasin yhtäkkiä soittaneeni tunnin verran satunnaisia EVH -riffejä tyhmä virne päällä. Sellainen mikä lapsella on uuden lelun saadessaan... jesjes! :D

Harmi vaan kun ei ole mitään kunnon aktiivimonitorikaiuttimia käsillä koska jos saundi on noilla halvoilla Creativen kaiuttimilla tota luokkaa niin en uskalla edes ajatella mitä se olisi kunnon aktiivimonitoreilla taikka jos laittaisi Atomicin putkivahvistinmen efektilooppiin...

Kuulokesaundi ei siis vastannut odotuksia ja en tiedä onko vika Atomicin kuulokelähdössä, kuulokkeissa vai allekirjoittaneen korvissa, mutta kaiuttimilla saundi on sata kertaa parempi. Täytyy ainakin koittaa ottaa toisenlaiset kuulokkeet testiin, jos kyse olisi siitä, mutta ei nuo Sennheiser HD598 pitäisi kyllä mitkään kauheen kylmät ja kolkot kyllä olla.

Toinen pettymys oli itsellekin jäsen TTV:nkin aiemmin mainitsema audiointerfacettomuus. Itse käytän Yamahan usb-mikseriä, mikä poisti ongelman.

Kokonaisuutena olen kuitenkin erittäin tyytyväinen Atomiciin, koska saundi kaiuttimien kautta on hintaluokassaan loistava. AxeFx II:seen en halua lähteä kauheesti vertailemaan, koska Atomic on vasta ollut talossa muutaman päivän, mutta kyllä mun korvaan kuulostaa, että liikutaan saundilaadullisesti samoilla hoodeilla.

Tein pari randomia saundinäytettä vähän eri musatyyleistä, jotka toivottavasti antavat kuvaa Atomicin saundeista. Äänitys tapahtui seuraavanlaisessa ketjussa, kitara PRS Special 22 -> Atomic -> mikseri Yamaha MG10XU -> MAC/Garageband. klipeissä ei ole tehty mitään jälkikäsittelyä tai muutakaan ruuvaamista. Saundit ovat valmiita presettejä, joissa olen säätänyt korkeintaan EQ:ta, kaappimallinnusta ja efektejä. Kaupallisia IR:iä ei myöskään ole käytetty. Rummut Garagebandista.

Plexi / EVH
https://soundcloud.com/timop82/evh

JCM800 / Kolmas Nainen
https://soundcloud.com/timop82/kolmas-nainen

Fender / random molliblues
https://soundcloud.com/timop82/minor-blues

5150 / Avenged Sevenfold
https://soundcloud.com/timop82/hailtotheking
RaskasMielinen
07.11.2015 00:40:09

JohnPatrick: Tein pari randomia saundinäytettä vähän eri musatyyleistä, jotka toivottavasti antavat kuvaa Atomicin saundeista. Äänitys tapahtui seuraavanlaisessa ketjussa, kitara PRS Special 22 -> Atomic -> mikseri Yamaha MG10XU -> MAC/Garageband. klipeissä ei ole tehty mitään jälkikäsittelyä tai muutakaan ruuvaamista. Saundit ovat valmiita presettejä, joissa olen säätänyt korkeintaan EQ:ta, kaappimallinnusta ja efektejä. Kaupallisia IR:iä ei myöskään ole käytetty. Rummut Garagebandista.

Plexi / EVH
https://soundcloud.com/timop82/evh

JCM800 / Kolmas Nainen
https://soundcloud.com/timop82/kolmas-nainen

Fender / random molliblues
https://soundcloud.com/timop82/minor-blues

5150 / Avenged Sevenfold
https://soundcloud.com/timop82/hailtotheking

Kuuntelin vain vikan ja senkin läppärin kaiuttimista. Yllättävänkin hyvälle kuulosti kyllä soundit. Itse olen pitkään miettinyt, josko hommaisi mallintavan. Passaan kyllä edelleen, vaikka siis hyvälle kuulostaakin. Oma signaaliketjuni on: kitara - pedal board - Mesa Boogie Stiletto DeuceII - Koch LB II - mikseri - Zoom H4N. Miten tämän nyt muotoilisin... On olemassa hienoja urheiluautoja, joissa on kaikki mahdollinen elektroniikka, mutta silti ottaisin ja otan mieluummin mun vuoden 1979 Chrysler 300:n. Sen kanssa pätee: kaasua painamalla vastuu siirtyy kuljettajalle...
Ardez
08.11.2015 09:51:43
JohnPatrick:

No sitten seuraavana päivänä (turhautuneena) ajattelin että pistetäänpä Atomicin ääni noihin Creativen tietokonekaiuttimiin ja mitä HELV.... - sehän muuttui aivan loistavaksi! kylmyys ja kolkkous oli tiessään ja Atomic hyppäsi aivan eri tasolle. Nyt saundi oli putkivahvistinmainen, reagoi soittodynamiikkaan ym. Mielestäni säädöt eivät oleellisesti muuttuneet edellispäivän pettymyksestä kuulokkeilla ja olin kuin ällikällä lyöty. Nyt inspiraatiota sitten riittikin, kun kaivoin hyvän plexi -saundin ja huomasin yhtäkkiä soittaneeni tunnin verran satunnaisia EVH -riffejä tyhmä virne päällä. Sellainen mikä lapsella on uuden lelun saadessaan... jesjes! :D

--

Kuulokesaundi ei siis vastannut odotuksia ja en tiedä onko vika Atomicin kuulokelähdössä, kuulokkeissa vai allekirjoittaneen korvissa, mutta kaiuttimilla saundi on sata kertaa parempi. Täytyy ainakin koittaa ottaa toisenlaiset kuulokkeet testiin, jos kyse olisi siitä, mutta ei nuo Sennheiser HD598 pitäisi kyllä mitkään kauheen kylmät ja kolkot kyllä olla.

Saattaa johtua ihan vaan siitä, että noi Senkut on aika raskaskuormaset kuulokkeet. Kuitenki 50 ohmia impedanssi, niin vaatii jo äänikorttia/kuulokevahvistinta mukavaan lopputulokseen.

Soundiklipit kuulosti mukavilta. Tässä itse kassaa kartutan koko ajan Amplifireen. Uus tiskikone vai kitarakamaa... Nää on näitä :D
Täällä ollaan, huusi Mooses pensaasta - Esa Pulliainen
JohnPatrick
08.11.2015 11:26:18
RaskasMielinen: Kuuntelin vain vikan ja senkin läppärin kaiuttimista. Yllättävänkin hyvälle kuulosti kyllä soundit. Itse olen pitkään miettinyt, josko hommaisi mallintavan. Passaan kyllä edelleen, vaikka siis hyvälle kuulostaakin. Oma signaaliketjuni on: kitara - pedal board - Mesa Boogie Stiletto DeuceII - Koch LB II - mikseri - Zoom H4N. Miten tämän nyt muotoilisin... On olemassa hienoja urheiluautoja, joissa on kaikki mahdollinen elektroniikka, mutta silti ottaisin ja otan mieluummin mun vuoden 1979 Chrysler 300:n. Sen kanssa pätee: kaasua painamalla vastuu siirtyy kuljettajalle...

Ymmärrän tämän täysin, suuri määrä säätöjä ja vaihtoehtoja ei tee aina autuaaksi. Itsekin pidän putkivahvistimista sekä niiden yksinkertaisuudesta ja tuskin Atomic tai muukaan vastaava laite niitä kokonaan sivuuttaa omassa käytössä. Ainakaan vielä... :D

Mun mielestä kotona on kuitenkin kiva kun on mahdollisuus valita helposti eri musatyyleihin sopivia saundeja napin painalluksella, se on jännä miten erilaiset saundit inspiroivat soittamaan tietynlaista musaa. Noi klipitkin tuli just niin että aloin soittamaan niillä eri saundeilla sitä mikä tuli mieleen, Fenderillä teki mieli soittaa bluesia, Marshallilla rokkia jne. Tämä on näissä mallintavissa musta se hienoin juttu.

Treeniksellä on edelleen putkivahvistimet ja täytyy tässä lähiaikoina ottaa Atomic testiin siinäkin ympäristössä ja katsoa miten vertautuu. Voisi kokeilla laittaa Atomicin putkivahvistimen efektilooppiin ja kokeilla miltä saundaa oikealla putkipäätteellä. Ja toinen testi vaikka suoraan PA:han kytkettynä.

Ardez: Saattaa johtua ihan vaan siitä, että noi Senkut on aika raskaskuormaset kuulokkeet. Kuitenki 50 ohmia impedanssi, niin vaatii jo äänikorttia/kuulokevahvistinta mukavaan lopputulokseen.

Soundiklipit kuulosti mukavilta. Tässä itse kassaa kartutan koko ajan Amplifireen. Uus tiskikone vai kitarakamaa... Nää on näitä :D

Ai niin tietysti joo, voisi kokeilla jotain kuulokevahvistintakin tosiaan. Kiitti vinkistä!

Mä luulin että nämä Senkut olis aika kevyt kuormaiset kun eikös niita kuulokkeita ole jotain 250-300 Ohmisiakin?

Tiskaa käsin ja osta Atomic! ;D
Ardez
08.11.2015 12:38:05
JohnPatrick:

Ai niin tietysti joo, voisi kokeilla jotain kuulokevahvistintakin tosiaan. Kiitti vinkistä!

Mä luulin että nämä Senkut olis aika kevyt kuormaiset kun eikös niita kuulokkeita ole jotain 250-300 Ohmisiakin?

Tiskaa käsin ja osta Atomic! ;D

No siis perus nappikuulokkeet tai suljetut kuulokkeet on siinä 16-20 ohmin kieppeillä. Jossain 250-300 ohmisissa et saa oikeestaan ku sirinää jostain kuulokeliitännästä :)

Ja joo, onhan sitä tähänki asti käsin tiskattu... ;)
Antti1
08.11.2015 17:05:08
Ardez: Jossain 250-300 ohmisissa et saa oikeestaan ku sirinää jostain kuulokeliitännästä :)

Höpönlöpön. Mulla ei ole ikinä tullut vastaan kuulokevahvistinta, jossa ei mekkala riittäisi 600ohmin luureihin asti. 50ohm on todella helppo kuorma mille tahansa kuulokevahvistimelle.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Ardez
08.11.2015 19:34:37 (muokattu 08.11.2015 19:35:22)
Antti1: Höpönlöpön. Mulla ei ole ikinä tullut vastaan kuulokevahvistinta, jossa ei mekkala riittäisi 600ohmin luureihin asti. 50ohm on todella helppo kuorma mille tahansa kuulokevahvistimelle.

Juu, mutta kun en puhunut kuulokevahvistimesta, vaan jostain ''ihan-mikä-vaan-kuulokeliitäntä'' -tyyppisestä laitteesta.

Jos tsekkaat tuon viestin uudelleen... :)
RaskasMielinen
08.11.2015 21:23:53 (muokattu 08.11.2015 21:31:10)

RaskasMielinen: Kuuntelin vain vikan ja senkin läppärin kaiuttimista. Yllättävänkin hyvälle kuulosti kyllä soundit. Itse olen pitkään miettinyt, josko hommaisi mallintavan. Passaan kyllä edelleen, vaikka siis hyvälle kuulostaakin. Oma signaaliketjuni on: kitara - pedal board - Mesa Boogie Stiletto DeuceII - Koch LB II - mikseri - Zoom H4N. Miten tämän nyt muotoilisin... On olemassa hienoja urheiluautoja, joissa on kaikki mahdollinen elektroniikka, mutta silti ottaisin ja otan mieluummin mun vuoden 1979 Chrysler 300:n. Sen kanssa pätee: kaasua painamalla vastuu siirtyy kuljettajalle...

JohnPatrick: Ymmärrän tämän täysin, suuri määrä säätöjä ja vaihtoehtoja ei tee aina autuaaksi. Itsekin pidän putkivahvistimista sekä niiden yksinkertaisuudesta ja tuskin Atomic tai muukaan vastaava laite niitä kokonaan sivuuttaa omassa käytössä. Ainakaan vielä... :D

Mun mielestä kotona on kuitenkin kiva kun on mahdollisuus valita helposti eri musatyyleihin sopivia saundeja napin painalluksella, se on jännä miten erilaiset saundit inspiroivat soittamaan tietynlaista musaa. Noi klipitkin tuli just niin että aloin soittamaan niillä eri saundeilla sitä mikä tuli mieleen, Fenderillä teki mieli soittaa bluesia, Marshallilla rokkia jne. Tämä on näissä mallintavissa musta se hienoin juttu.

Myös omassa setupissani on melkoinen määrä säädettävää, kun lasketaan yhteen pedaalilaudan, vahvistimen, keinokuorman ja mikserin säätimet - puhumattakaan vielä kitarasyntikan preseteistä ja niiden säätömahdollisuuksista:D En mä siis säätämisen määrää pelkää. Lisäksi, mallintavien reagoiminen soittodynamiikan vaihteluihin on ymmärtääkseni parantunut huomattavasti - ainakin Axe FX, Kemper ja Atomic.

Miksi siis vielä haraan vastaan?

Mitä olen kuunnellut noilla mallintavilla soitettuja high gain -klippejä, niin soundit kuulostavat hyville, melkein liiankin hyville... En nyt todellakaan tarkoita sitä, että soundin pitäisi kuulostaa paskalle ollakseen uskottava. Jokin sellainen vikurin ratsun käsittelyyn liittyvä viehätys niistä kuitenkin on jäänyt välittymättä ainakin mun korviini. Sitä tarkoitin tuolla aikaisemmalla ontuvalla autovertauksellani.

Oma reseptini on sellainen, että käytän yleensä Mesa-Boogie Stiletto DeuceII:n clean -kanavaa 100:n watin asetuksella. Gainit on noin klo 10:ssä ja master noin klo 12. Middleäkin vähintään klo 10:n verran. Headroom on aika massiivinen. Varsinaisen soundin rakennan sitten särö- ja fuzz-pedaaleilla. Keinokuorma hoitaa vaimennuksen ja ääni siirtyy sen kaappimallinnoksesta mikseriin. Soundit kuulostavat ainakin omaan korvaani tosi isoille.

Vaikeasti hallittava kokonaisuus, mutta juuri siinä on sen viehätys. Dynamiikkaa on valtavasti eli sillä voimalla millä sitä pletraa liikutellaan, on todellakin merkitystä. Siksi ainakin mun soittotaidoillani on vaikeaa saada purkkiin ehyttä kokonaisuutta. Parhaaseenkin vetoon jää epätasaisuutta ja saa hieman jäädäkin, koska se on omaan korvaani sitä autenttisuutta, mitä kaipaan. Yritän kuulostaa päivä päivältä paremmalle ja olen vielä kaukana tavoiteistani sekä soundeissa että soittotaidossa - näkemyksestä nyt puhumattakaan. Olen kuitenkin kuullut minua parempien soittavan setupillani niin jumalaisen hyvin, että se on yhtä kuin tavoitteeni, mitä varten jaksan vääntää väliin ansaittua hilpeyttäkin herättäviä tuotoksiani.

Toisaalta näistä nykymallintavista juuri Atomic on sen verran huokea, että ei olla kovin kaukana tilausnapin painamisesta, jotta pääsen testaamaan teoriaani käytännössä: löytyykö nykymallintavasta headroomia ja dynamiikkaa niin paljon kuin juuri minä haluan. Tosin voi olla, että joudun tietyistä syistä lykkäämään Atomicin hankkimisen kevääseen - samalla ahmien kakkea tietoa, mielipiteitä ja näytteitä, mitä siitä on saatavissa. Kiitos niistä:)

Onko muuten Atomicissa miten mahdollisuus säätää pufferointia tai sellaisen imitaatiota?? Perinteisessä setupissahan on suuri merkitys sillä, missä järjestyksessä pedaalit ovat laudassa ja miten niiden sisällä on puffereita. Jotkuthan käyttävät jopa erillisiä puffereita.
Antti1
08.11.2015 21:35:52
Ardez: Juu, mutta kun en puhunut kuulokevahvistimesta, vaan jostain ''ihan-mikä-vaan-kuulokeliitäntä'' -tyyppisestä laitteesta.

Jos tsekkaat tuon viestin uudelleen... :)

Niin minäkin, esimerkiksi kännyköistä, läppäreistä jne.
Ardez
08.11.2015 21:47:42
Antti1: Niin minäkin, esimerkiksi kännyköistä, läppäreistä jne.

Joo, ourait, ymmärrän mihin tarrasit kiinni. Kyllähän noista saa ääntä ulos toki raskaillakin kuulokkeilla, mutta ei se välttämättä hyvältä kuulosta. Sitten ku pistää hyvää kuulokevahvainta väliin tai äänikorttia niin soundimaailma muuttuu täysin. Tässä yhtälössä toki elementtien herkkyyskin vaikuttaa yms. Mutmut, ootko yhtään samoilla linjoilla?
Antti1
08.11.2015 22:02:15
Ardez: Joo, ourait, ymmärrän mihin tarrasit kiinni. Kyllähän noista saa ääntä ulos toki raskaillakin kuulokkeilla, mutta ei se välttämättä hyvältä kuulosta. Sitten ku pistää hyvää kuulokevahvainta väliin tai äänikorttia niin soundimaailma muuttuu täysin. Tässä yhtälössä toki elementtien herkkyyskin vaikuttaa yms. Mutmut, ootko yhtään samoilla linjoilla?

No joo, kaiketi. Ehkä mun pointti on enemmänkin se, että pelkän impedanssin sijaan kokonaisuus vaikuttaa. Kuulokevahvistin voi olla hyvä tai huono ihan sellaisenaankin, ei välttämättä liity perässä olevaan kuormaan millään tavalla.

Siltikin olen kyllä sitä mieltä, että 50ohm on mille tahansa laitteelle hyvin helppo impedanssi. Mä en alkaisi murehtimaan yhtään ennen jotain tyyliin 150-300ohm kuormia, enkä todennäköisesti edes silloinkaan. Kuulostaa hyvältä, jos kuulostaa hyvältä. Niinkuin totesin, noi omat 600ohm AKG:t kuulostivat about millä tahansa laitteella melko samanlaisilta. Nyttemmin ko. vanhat sotaratsut ovat jo telakalla, rakenne alkoi pirstoutumaan kerta kerralta vaan pienempiin palasiin. 80ohm Beyereillä ei ole myöskään ilmaantunut ikinä mitään ongelmaa soundin suhteen millään laitteella, ei ainakaan mitään kuulokevahvarista johtuvaa. Nyttemmin käytössä on pääasiassa Sennheiser HD650, joka on 300ohm. Ei mitään ongelmaa millään laitteella. Niitä käytettyjä laitteita on ollut erilaiset mp3-soittimet, kännykät, Zoomin nauhuri, läppärit, pöytäkoneen kuulokelähdöt, erilliset kuulokevahvarit ja interfacet.
Ardez
08.11.2015 22:55:57
Antti1: No joo, kaiketi. Ehkä mun pointti on enemmänkin se, että pelkän impedanssin sijaan kokonaisuus vaikuttaa. Kuulokevahvistin voi olla hyvä tai huono ihan sellaisenaankin, ei välttämättä liity perässä olevaan kuormaan millään tavalla.

Siltikin olen kyllä sitä mieltä, että 50ohm on mille tahansa laitteelle hyvin helppo impedanssi. Mä en alkaisi murehtimaan yhtään ennen jotain tyyliin 150-300ohm kuormia, enkä todennäköisesti edes silloinkaan. Kuulostaa hyvältä, jos kuulostaa hyvältä. Niinkuin totesin, noi omat 600ohm AKG:t kuulostivat about millä tahansa laitteella melko samanlaisilta. Nyttemmin ko. vanhat sotaratsut ovat jo telakalla, rakenne alkoi pirstoutumaan kerta kerralta vaan pienempiin palasiin. 80ohm Beyereillä ei ole myöskään ilmaantunut ikinä mitään ongelmaa soundin suhteen millään laitteella, ei ainakaan mitään kuulokevahvarista johtuvaa. Nyttemmin käytössä on pääasiassa Sennheiser HD650, joka on 300ohm. Ei mitään ongelmaa millään laitteella. Niitä käytettyjä laitteita on ollut erilaiset mp3-soittimet, kännykät, Zoomin nauhuri, läppärit, pöytäkoneen kuulokelähdöt, erilliset kuulokevahvarit ja interfacet.

Jees. Mulla on vaan sit erilaiset kokemukset näiden puhelimien/läppäreiden/yms. kanssa :) Mutta toihan on totuus, että kokonaisuus vaikuttaa.

Back to the topic -->
mattim
09.11.2015 08:45:56 (muokattu 09.11.2015 08:46:44)

Antti1: No joo, kaiketi. Ehkä mun pointti on enemmänkin se, että pelkän impedanssin sijaan kokonaisuus vaikuttaa. Kuulokevahvistin voi olla hyvä tai huono ihan sellaisenaankin, ei välttämättä liity perässä olevaan kuormaan millään tavalla.

Mukava artikkeli kuulokkeista. Kaikki nominaalisti saman impedanssin omaavat kuulokkeet eivät näemmä ole kuormina yhtä helppoja.

http://nwavguy.blogspot.fi/2011/02/headphone-impedance-explained.html

Kuuntelin nuo kaikki soundinäytteet. Hyvältä kuullostivat, mikäli käytetyt soundit olivat valmiita laitteen mukana tulevia presettejä, hattu päästä ;-) Gas koputtelee, veronpalautukset tulossa ja kaikkea ...

Matti
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)