naavanka_ 31.10.2015 09:55:51 | |
---|
hallu: Kuulostaa vähän samanlaiselta ongelmalta kun mulla oli kerran vapaalla kielellä (ylä E) eli ääni kuoleentui eikä kieli soinut kunnolla. Olin penskana itse vaihtanut stratoon satulan, jok apaljastui ongelman syyksi kun satula ei kunnolla osunut koko matkaltaan uran pohjaan ja jäi ikäänkuin kantamaan ja oli lisäksi huonoa materiaalia (pehmeää muovia). Ja ongelma korjaantui kun asiantuntija teki satulan kunnolla siihen, mutta siinähän oli siis deadspot vapaalla kielellä. Jos kuolleen pisteen aiheuttaa irronnut nauha, niin silloinhan vireen tai kielen muuttaminen ei korjaa asiaa, mitä tuolla aikaisemmin ehdotettiin korjaukseksi. Vapaan kielen kuolettaa jo pelkästään huono, tai vääränlainen ura satulassa. |
hallu 31.10.2015 09:58:37 | |
---|
sustain65: No mikäs siinä sitten on, että jos kaupassa kokeilee useampaa kuin yhtä täysin samanlaista kitaraa, joissa on kieletkin samalla korkeudella suhteessa mikkeihin, niin niissä voi olla isoja soundieroja? Esim. oman LP:ni valitsin kahdesta ja se toinen soi omasta mielestäni paljon tummemmin ja sustainia ei ollut ihan niin hyvin. Ja juu, oli kitaran potikat ja kaikki muukin samalla tavalla. Ei ollut kielissäkään ainakaan näkyvää eroa, yksilöt olivat tulleet kauppaankin samaan aikaan. Ainoa kitaroiden ero oli väri. Voipi olla, että yksilöiden väliset erot sekottavat näitä "onko puilla väliä" keskusteluja melko tehokkaasti. Itse en usko, että soundierot voivat olla samanlaisissa kitaroissa isoja. ainakaan Gibsonin tasoisissa kitaroissa ne eivät ole isoja ja itse en pysty huomaamaan niitä ollenkaan ja siksi valitsenkin kitarani lähinnä värin perusteella. Se mahdollinen soundiero on siten asia erikseen, että mistä se johtuu onko joku rasvanäppi sotkenut toisen kitaran kielet etc. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
hallu 31.10.2015 10:01:41 | |
---|
naavanka_: Vapaan kielen kuolettaa jo pelkästään huono, tai vääränlainen ura satulassa. Totta tuokin on koettu kyllä, mutta tuossa esimerkissäni on tehdasurat joten se vika oli itse ryssimäni satulan pohja :-). Uriin en koskenut niin en usko niiden punomattomilla kielillä tehtaan jäljiltä ihan moista aiheuttavan, vaikka mistäpä sitäkään ikinä tietää. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
LaMotta 31.10.2015 10:02:34 | |
---|
hallu: Itse en usko, että soundierot voivat olla samanlaisissa kitaroissa isoja. ainakaan Gibsonin tasoisissa kitaroissa ne eivät ole isoja ja itse en pysty huomaamaan niitä ollenkaan. Ei ole uskon asia. Eroja on. Jotkut vaan tuntuu ritsalta jostain syystä vaikkei eroja pitäisi teoriassa olla. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
hallu 31.10.2015 11:20:35 (muokattu 31.10.2015 11:23:10) | |
---|
LaMotta: Ei ole uskon asia. Eroja on. Jotkut vaan tuntuu ritsalta jostain syystä vaikkei eroja pitäisi teoriassa olla. E: niin mulle se nimenomaan on uskon asia koska en itse pysty niitä eroja havaitsemaan, niin minulla on vain sinun ja kaltaistesi sana siitä asiasta, jota minun pitäisi uskoa. E:/ No jos jollakulla olisi ritsa Gibson Lespaul standard niin näkisin sellaisen mielelläni, koska en ole koskaan nähnyt sellaista ja siksi olen kuvitellut, ettei niitä ole. Nyt voit ilmiantaan huonon kalliin kitarasi vaikka yksityisviestiä tänne, voin vaikka vähän maksaa siitä, että saan tutkia huonoa lespauliasi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
LaMotta 31.10.2015 11:39:43 | |
---|
hallu: . Nyt voit ilmiantaan huonon kalliin kitarasi vaikka yksityisviestiä tänne, voin vaikka vähän maksaa siitä, että saan tutkia huonoa lespauliasi. Kaikki on hyvin koska en omista Gibsonia. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
LaMotta: Jostain syystä kitarassa kuuluu selvästi ruusupuu vs vaahtera otelaudassa. Kyllä. Juuri se ero kuuluukin selvästi. Selitin sen parissa edellisessä pitemmässä postauksessa. Riffi, nyt. |
FensonGibder 31.10.2015 11:53:00 | |
---|
sustain65: No mikäs siinä sitten on, että jos kaupassa kokeilee useampaa kuin yhtä täysin samanlaista kitaraa, joissa on kieletkin samalla korkeudella suhteessa mikkeihin, niin niissä voi olla isoja soundieroja? Esim. oman LP:ni valitsin kahdesta ja se toinen soi omasta mielestäni paljon tummemmin ja sustainia ei ollut ihan niin hyvin. Ja juu, oli kitaran potikat ja kaikki muukin samalla tavalla. Ei ollut kielissäkään ainakaan näkyvää eroa, yksilöt olivat tulleet kauppaankin samaan aikaan. Ainoa kitaroiden ero oli väri. Voipi olla, että yksilöiden väliset erot sekottavat näitä "onko puilla väliä" keskusteluja melko tehokkaasti. JOS, mikit ja muu elektroniikka on identtiset (mitä ne ei ole); sekä kielet ovat yhtä hapettuneet (mitä ne ei ole); ja otelauta on yhtä huokoista, tiheää ja kimmoisaa (mitä ne ei ole); plus kaksikymmentä muuta pientä syytä, jotka osaltaan vaikuttavat kielten liikkeeseen; niin loput erot tulevat kaulan yksilöllistä liikkumisesta ja kaulan ja nauhojen rakennusmateriaalien heittelyistä sekä koko rakenteen työstöstä johtuvista heitoista - nämä kaikki tekevät kielten vaimennuksesta yksilöllisen. Näitä ei kitaristi pysty näkemään, mutta mm. Tumppusormen ja Ileleen linkittämät tutkimukset osoittavat olevan totta. Riffi, nyt. |
FensonGibder 31.10.2015 12:00:56 | |
---|
hallu: Jos kuolleen pisteen aiheuttaa irronnut nauha, niin silloinhan vireen tai kielen muuttaminen ei korjaa asiaa, mitä tuolla aikaisemmin ehdotettiin korjaukseksi. Jos kymmenennen nauhan tumppu ääni johtuu siitä, että siihen on töhnääntynyt vihreänharmaa katkarapu, niin se ei ole dead spot. Dead spoteilla tarkoitetaan ihan ehjää kitaraa, jossa tietyissä kohdin tapahtuu erikoisen voimakasta vaimentumista. Ei siis ulkoisesta virheestä johtuvaa vaimennusta. Riffi, nyt. |
hallu 31.10.2015 12:03:28 | |
---|
LaMotta: Kaikki on hyvin koska en omista Gibsonia. Ei tuo ollut sinulle, vaan etsintäkuulutin ylipäätään jos jollakulla sattuisi sellainen ritsa olemaan. Olisin kiinnostunut kun en ole koskaan huonoa Gibson LesPaul standardia nähnyt, niin tietäisin mistä sinä ja muut puhutte tai saisin varmistuksen sille että elän eri todellisuudessa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
hallu 31.10.2015 12:09:57 (muokattu 31.10.2015 12:18:49) | |
---|
FensonGibder: Jos kymmenennen nauhan tumppu ääni johtuu siitä, että siihen on töhnääntynyt vihreänharmaa katkarapu, niin se ei ole dead spot. Dead spoteilla tarkoitetaan ihan ehjää kitaraa, jossa tietyissä kohdin tapahtuu erikoisen voimakasta vaimentumista. Ei siis ulkoisesta virheestä johtuvaa vaimennusta. Mutta se ulkoinen virhe (irronnut nauha tms.) pitää ensin sulkea pois laskuista. Epäilen että deadspotit ovat niin pieniä ilmiöitä etten sen vuoksi ole niitä tähän mennessä huomannut tai en ole vain kiinnittänyt huomiota siihen että jokin nauhaväli soi huonommin. Tarkoitatko erikoisen voimakkaalla vaimentumisella sitä, että vaimentuminen ei ole johdonmukaista. Ylänauhoillepäin siirtyessähän se soundi vaan on vähän "tumpumpi", mutta jos matkalla tapahtuu jotakin joka ei ole johdonmukaista niin sekö on deadspot? vai tarkoittaaako voimakas vaimentuminen nimenomaan hätkähdyttävän tumppua nauhaväliä? sellaiseen en ole törmännyt koskaan, mutta lievät vaimenemiset varmaan on jääneet vaan huomaamatta. E: kävin tuossa huvikseni yhden kitarani kaulan läpi ja joos kyllä sillä sustainissa semmoista pientä liikettä on ei ole ihan samanlaiset ja johdonmukaiset joka välistä, mutta ei sieltä sellaista voimakasta tumppuuntumista tullut vastaan. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
sustain65 31.10.2015 12:10:48 | |
---|
hallu: Itse en usko, että soundierot voivat olla samanlaisissa kitaroissa isoja. ainakaan Gibsonin tasoisissa kitaroissa ne eivät ole isoja ja itse en pysty huomaamaan niitä ollenkaan ja siksi valitsenkin kitarani lähinnä värin perusteella. Se mahdollinen soundiero on siten asia erikseen, että mistä se johtuu onko joku rasvanäppi sotkenut toisen kitaran kielet etc. Ei se ole uskon asia, kun sen on kokenut. Eikä ollut kyse mistään viiden minuutin testailusta, vaan pitkähköstä soittelusta vuorotellen samalla vahvarilla muuttamatta mitään asetuksia. Ja varmaan on niin, että joku toinen olisi tykännyt enemmän siitä tumpummasta yksilöstä. |
hollstro 31.10.2015 12:15:41 | |
---|
hallu: Ei tuo ollut sinulle, vaan etsintäkuulutin ylipäätään jos jollakulla sattuisi sellainen ritsa olemaan. Olisin kiinnostunut kun en ole koskaan huonoa Gibson LesPaul standardia nähnyt, niin tietäisin mistä sinä ja muut puhutte tai saisin varmistuksen sille että elän eri todellisuudessa. Noissa on isoja eroja saundissa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
LaMotta 31.10.2015 12:15:43 (muokattu 31.10.2015 12:16:19) | |
---|
hallu:. Epäilen että deadspotit ovat niin pieniä ilmiöitä etten sen vuoksi ole niitä tähän mennessä huomannut tai en ole vain kiinnittänyt huomiota siihen että jokin nauhaväli soi huonommin. Pahin deadspot oli flaxwood rautiassa jota testailin kotona pari viikkoa. Yksi sävel kuoli otelaudalta painettuna pois noin puolta nopeammin kuin muut. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
hallu 31.10.2015 12:17:07 | |
---|
sustain65: Ei se ole uskon asia, kun sen on kokenut. Eikä ollut kyse mistään viiden minuutin testailusta, vaan pitkähköstä soittelusta vuorotellen samalla vahvarilla muuttamatta mitään asetuksia. Ja varmaan on niin, että joku toinen olisi tykännyt enemmän siitä tumpummasta yksilöstä. Tietenkin se on uskon asia koska minun pitää vain uskoa sanaasi. Tuossa jo aikaisemmin esitin, että jos joku haluaisi minulle näyttää sellaista tumppua lespaulia niin voisin mielelläni nähdä sellaisen niin olisin kartalla tässäkin asiassa josta nyt jään armotta ulkopuliseksi. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
hallu 31.10.2015 12:19:25 | |
---|
LaMotta: Pahin deadspot oli flaxwood rautiassa jota testailin kotona pari viikkoa. Yksi sävel kuoli otelaudalta painettuna pois noin puolta nopeammin kuin muut. No sellaisen kyllä jo huomaa normisoitossakin. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
hallu 31.10.2015 12:19:59 | |
---|
hollstro: Noissa on isoja eroja saundissa. No niinhän sä sanot ;-) Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
sustain65 31.10.2015 12:28:07 | |
---|
FensonGibder: JOS, mikit ja muu elektroniikka on identtiset (mitä ne ei ole); sekä kielet ovat yhtä hapettuneet (mitä ne ei ole); ja otelauta on yhtä huokoista, tiheää ja kimmoisaa (mitä ne ei ole); plus kaksikymmentä muuta pientä syytä, jotka osaltaan vaikuttavat kielten liikkeeseen; niin loput erot tulevat kaulan yksilöllistä liikkumisesta ja kaulan ja nauhojen rakennusmateriaalien heittelyistä sekä koko rakenteen työstöstä johtuvista heitoista - nämä kaikki tekevät kielten vaimennuksesta yksilöllisen. Näitä ei kitaristi pysty näkemään, mutta mm. Tumppusormen ja Ileleen linkittämät tutkimukset osoittavat olevan totta. Kyllä, juuri eri asioihin liittyvistä toleransseista, työstön ja kasaamisen onnistumisesta yms. minäkin ymmärrän yksilöiden välisten soundierojen johtuvan. Ja laatukitaroiden osalta noita ei sitten tosiaan näekään päältäpäin. Se tekeekin sitten vaikeaksi muutoin identtisillä mutta eri puilla varustettujen kitaroiden vertailun. Ja oma uskomukseni on, että lankkukitarassa kaula otelautoineen, kaulaliitos ja talla vaikuttavat sointiin ja runko sitten vähemmän, jos yhtään, oletuksella että runko ei ole ihan hötöstä materiaalista tehty. Ja kaulan plus otelaudan osalta vaikuttaisi se että kuinka paljon on puuta tai muuta, kuinka tiheää ja kuinka tasalaatusta se on. Tämä on oma mutuni, joten eipä siitä sen enempää. |
FensonGibder 31.10.2015 12:28:47 | |
---|
hallu: Tarkoitatko erikoisen voimakkaalla vaimentumisella sitä, että vaimentuminen ei ole johdonmukaista. Ylänauhoillepäin siirtyessähän se soundi vaan on vähän "tumpumpi", mutta jos matkalla tapahtuu jotakin joka ei ole johdonmukaista niin sekö on deadspot? vai tarkoittaaako voimakas vaimentuminen nimenomaan hätkähdyttävän tumppua nauhaväliä? Voimakas dead spot voi olla yhdessä nauhavälissä tai sitten useassa peräkkäisessä, joka vaikeuttaa ilmiön huomaamista. Katso sivulta 106 ja 107 nuo tutkimukset; niissä on hyvät ja selkeät kuvat tutkimuksessa käyettyijen kitaroiden dead spot-kartoista. Niistä näkee kuinka jyrkistä tai hienovaraisista efekteistä on kyse. Riffi, nyt. |
LaMotta 31.10.2015 12:32:33 (muokattu 31.10.2015 12:32:53) | |
---|
hallu: No sellaisen kyllä jo huomaa normisoitossakin. Jep. Cleanilla soundilla kuulee kaikenlaista. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |