Aihe: Mad Professor RED Cable -käärmeöljyä vai mullistava uutuus?
1 2 3 4 558 59 60 61 6288 89 90 91 92
hollstro
30.10.2015 23:53:59 (muokattu 31.10.2015 00:00:55)

Olen bassoillakin koeillut, mutta siinä ero ei ole merkittävä, vaikkakin havaittava. Siinä kamat Hiwatt DR 103 + Hiwatt DR201 plus Aguilarin kaapit a tollanen etuaste: http://www.mil-media.com/td-1.html
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
aristoteles666
30.10.2015 23:54:19

hollstro: Kamat joilla kokeilin:
- Versoul Kombo
- Fender CS 57 Strato
- Gibson Les Paul Pre Historic 1987
- Gibson Firebird 1964
- Simble-speddu
- Gorge L's-piuha

Enhän minä perseelleen lentänyt, mutta pidin parannusta selkeänä ja ehdottomasti hintansa arvoisena. Tuossa hintaluokassa (alle kahdensadan) modaukset ei tapahdu tyypllisesti yhtään mitään.

Se että porukat vertailee putkien saundieroja on ihan hyväksyttävää, vaikla kaikki putket tehdään samalla speksillä. Itse en epäile etteikö niissä ole eroja, mutta sitä ei monikaan pidä foliohattujen hommana.

hohhoijaa, saat saman muutoksen kokeilemalla erikokoisia kondensaattoreita rinnan/tai sarjaan piuhan päähän. kokeile, sitä kutsutaan RC piiriksi, ja on passiivinen, ja tietenkin koska on passiivinen, se vain leikkaa jotain taajuuksia pois, ei lisää niitä.
samoin voit muuttaa kapasitanssia sillä.
ja kuten olen sanonut, sitä kalvoa voi käyttää kondensaattorina.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hollstro
30.10.2015 23:56:49

aristoteles666: hohhoijaa, saat saman muutoksen kokeilemalla erikokoisia kondensaattoreita rinnan/tai sarjaan piuhan päähän. kokeile, sitä kutsutaan RC piiriksi, ja on passiivinen, ja tietenkin koska on passiivinen, se vain leikkaa jotain taajuuksia pois, ei lisää niitä.
samoin voit muuttaa kapasitanssia sillä.
ja kuten olen sanonut, sitä kalvoa voi käyttää kondensaattorina.

Ja sinä olet kokeillut tämän piuhan?
Gabe
31.10.2015 00:22:33
hollstro: pidin parannusta selkeänä ja ehdottomasti hintansa arvoisena.

Sittenhän se oli sulle kannattava ostos. Ei muuta kuin elektronit pyörimään ja kovaa soittoa. :)

hollstro: Ja sinä olet kokeillut tämän piuhan?

http://www.neutrik.com/en/audio/plu … s-and-jacks/timbreplug/np2rx-timbre

Tuollaisen löin kaverille piuhaan. Erot olivat hieman isompia kuin Red Cablessa (ja valittavissa), hintaa viiden metrin piuhalle tuli 28e.
RaskasMielinen
31.10.2015 00:23:07 (muokattu 31.10.2015 00:24:27)

Sellaisen välikommentin vetäsen parin... viinilasillisen neuvomana - ja mikä tosin kuuluisi tuonne kitarakamat-kliseiden topiceihin - että kovin helposti aletaan tukeutumaan mielipiteissä/todisteluissa omien tai lainassa olvien kamojen arvoon, joko suoraan tai rivien välistä. Eipä sillä, huomaan syyllistyneeni siihen itsekin.

Samaan kategoriaan kuuluu oman tunnettavuuden tai ainakin pitkän kokemuksen kautta hankitun virtuositeetin mukama peitelty julkituominen. Niin ikään samaan kategoriaan kuuluu tunnettihin auktoriteettihin vetoaminen, tyyliin jos ei oma riitä, niin Pulliaiselta loput. Omalla kohdallani arvostan kokemusta ylipäätään ja kokeneita mestareita erityisesti. Silti valitsen ja kuljen oman tieni itse.

Kaiken kaikkiaan näyttää sille, että tällä kärmespiuhalla on jotain vaikutusta soundiin. Se voi olla jollekin jossakin kontekstissa hyvä tai huono vaikutus tai niiden ristiriita.

Ylipäätäänkin tällä pökäleellä näyttää olevan merkitystä vain niille, jotka eivät halua tai eivät ole tottuneet käyttämään soundin perusominaisuuksia muokkaavia efektejä lähtökohtana eli ainakin tarpeen (lopputuloksen) vaatiessa itsestään selvyytenä.
okabass
31.10.2015 00:31:44
hollstro:
Tuossa hintaluokassa (alle kahdensadan) modaukset ei tapahdu tyypllisesti yhtään mitään.

Mitä tarkoitat modauksella. Jospa sua on viilattu "modauksissa" linssiin? Kyllä minä, ja varmasti moni muukin, laittaa parilla sadalla putkikoneen ihan eri soundiseksi. Ja ilman mitään mystifikointeja ja taikuutta. Voin tietysti pyynnöstä pukeutua taikurin virka-asuun.
okabass
31.10.2015 00:37:21 (muokattu 31.10.2015 01:09:19)
Gabe: http://www.neutrik.com/en/audio/plu … s-and-jacks/timbreplug/np2rx-timbre

Tuollaisen löin kaverille piuhaan. Erot olivat hieman isompia kuin Red Cablessa (ja valittavissa), hintaa viiden metrin piuhalle tuli 28e.

Kyllä. Kokeilemalla vaikka eri tone-konkilla (muutama kymmenen snt/kpl) saadaan vastaavia eroja kuin tuossa plugissa. Ideana hyvä.
http://www.premierguitar.com/articles/Passive_Tone_Controls
petrip
31.10.2015 01:09:19
Voidaanko tämä keskustelu kiteyttää siihen, että taajuusvasteessa on jokin havaittava muutos Red Cablea käytettäessä? Muutos voi olla jonkun mielestä pieni ja toisen mielestä suuri. Jos näin on, niin samaan asiaan löytyy lukematon määrä erilaisia vaihtoehtoja muokata taajuusvastetta itse kitarassa, pedaalien avulla, vahvistimessa ja erilaisilla kaiutinelementeillä. Vai löytyykö kaapelista jotain muita ominaisuuksia? Visuaalisesti se on ainakin huomiotaherättävä. Ja jos kaapeli antaa jollekin hyviä soittofiiliksia, niin sehän on vaan positiivinen juttu. Ainoa absoluuttinen totuus tässä asiassa on subjektiivinen kokemus.

Sanotaan vielä se, että olen kokeillut hätäisesti paikallisessa musiikkiliikkeessä kaapelia.
aristoteles666
31.10.2015 01:58:51

hollstro: Ja sinä olet kokeillut tämän piuhan?

sähkötekniikan alkeita, annetaan lupauksia ja samalla se on passiivinen, fysiikka pitää paikkansa vaikka siihen yritettäisiin sotkea kvanttiteoriaa, se ei muuta kuitenkaan perusfysiikkaa mihinkään, olen lukenut kvanttifysiikkaakin.
tuo on ihan sähköopin ensimmäisiä juttuja RC Lc ym piirit.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Tympee Huttunen
31.10.2015 02:09:30
aristoteles666: sähkötekniikan alkeita, annetaan lupauksia ja samalla se on passiivinen, fysiikka pitää paikkansa vaikka siihen yritettäisiin sotkea kvanttiteoriaa, se ei muuta kuitenkaan perusfysiikkaa mihinkään, olen lukenut kvanttifysiikkaakin.

Jaa, näytä mulle miten ton kuori toimii kondensaattorina.
aristoteles666
31.10.2015 02:23:31

Lastinen: Jaa, näytä mulle miten ton kuori toimii kondensaattorina.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori
Spiral
31.10.2015 07:52:09

petrip: Ainoa absoluuttinen totuus tässä asiassa on subjektiivinen kokemus.

No ei oikeastaan kun kyseessä pitäisi olla ihan mitattavat suureet.
hollstro
31.10.2015 07:59:56

aristoteles666: sähkötekniikan alkeita, annetaan lupauksia ja samalla se on passiivinen, fysiikka pitää paikkansa vaikka siihen yritettäisiin sotkea kvanttiteoriaa, se ei muuta kuitenkaan perusfysiikkaa mihinkään, olen lukenut kvanttifysiikkaakin.

Ystävällinen sivuhuomautus: Kuuntelin sun demoja. Monessa niissä oli päälimmäsenä 50 hertsin verkkosurina. Teorian hallitsijana varmaan saat sen ongelman kuntoon. Kun vehkeet hyvässä iskussa, ei kuulu mitään muuta kuin haluttua ääntä. Sekin on osa laadukasta saundia ja sen päälle on hyvä rakentaa.
petrip
31.10.2015 08:27:41 (muokattu 31.10.2015 08:30:17)
Spiral: No ei oikeastaan kun kyseessä pitäisi olla ihan mitattavat suureet.

Miten mitata subjektiivista kokemusta? Jos kaapeli tuntuu jonkun mielestä hyvälle, niin eikö se ole ihan sama minkälaisia mittaustuloksia siitä saadaan? Jos mittarit kertovat jonkun eron suhteessa toiseen kaapeliin, mutta ei sitä kuule todellisuudessa, niin mitä väliä?
Tympee Huttunen
31.10.2015 08:37:52
aristoteles666: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori

Jos sä kerran olet perillä sähkötekniikasta niin kerro, miten toi rakenne toimii konkkana. Voin mäkin sanoa, että se on itseasiassa lohikäärme, joka ton tekee:

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lohikäärme

Sun pitäisi perustella tää. Selitä toi rakenne ja miten se voi toimia konkkana. Muuten tämä on silkkaa paskanjauhantaa, missä ei toki sinällään vikaa ole

Gabella oli hyvä testi ja ainakin mun odotuksiin tulokset ja mietteet. Piuha teki muutoksen soundiin. Se on enää ostajan päätettävissä kokeeko ton tarpeelliseksi. Itse henkilökohtaisesti en näe mitään syytä ostaa, mut moni muu varmasti näkee. Niin se maailma pyörii. Uusia innovaatioita ja niistä kiinnostuneita.
Spiral
31.10.2015 08:48:09

petrip: Miten mitata subjektiivista kokemusta?

Ei sitä tarvitse mitata, vaan muutoksia signaalissa, äänessä jne.
Spiral
31.10.2015 08:51:56

Laulava Kylätohtori: Vehjettä ei olla nähty ei kuultu

Näkeminen tuskin on tarpeellista, ja jokainen on voinut kuunnella mainosvideon.
Laulava Kylätohtori
31.10.2015 08:55:27
Spiral: Näkeminen tuskin on tarpeellista, ja jokainen on voinut kuunnella mainosvideon.

Hienosti tajusit pointin ja takerruit oleellisimpaan... ;)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Spiral
31.10.2015 09:08:11

Laulava Kylätohtori: Hienosti tajusit pointin ja takerruit oleellisimpaan... ;)

Kiitos.

"mutta" viittasi minusta siihen että nuo näkeminen ja kuuleminen ovat jotenkin tärkeitä kompetenssia ajatellen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)