Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5106 107 108 109 110266 267 268 269 270
GiovanniDiRondo
29.10.2015 10:55:19 (muokattu 29.10.2015 11:03:10)

tumppusormi: Eipä sentään. Epäonnistunut testidata vain tuntui hieman lannistavan, mutta vähennän kuitenkin rajusti.

Joka tapauksessa kuvaamani testi ei itse minkään massan vaikutuksesta todistakaan yhtään mitään. Nimittäin...
Jos taas käytän tuota ketju kiinnitettynä 10 metrin lankkuun, mutta nyt sen lankun ei ketjun puoleinen tuki olisikin lankun puolessa välissä tai jossakin muualla, eikä sen päässä, jolloin lankun pää saa väpättää vapaasti. Testini todistaa vain sen, että tuen laittaminen myös lankun päähän muuttaa harmonisten värähtelyjen voimakkuutta.

Kaipa seuraava postaus on sitten kun into ja inspiraatio taas iskee.

Aaltoliikettä on kitaran rungossa monenlaista.

Kiinteässä aineessahan ääniaalto etenee n.s. s-aaltona ja p-aaltona.

P-aalto on paineaalto, jossa partikkelien dislokaatio tapahtuu etenevän aallon suuntaisesti. P-aalto on myös kaasussa tapahtuvan aallon tyyppi. P-aalto ei kuljeta energiaa.

S-aallossa partikkelien dislokaatio tapahtuu kohtisuorassa etenevään aaltoon nähden. Tämä ääniaalto kuljettaa energiaa. Kaasussa ei ole samaa rakennetta kuin kiinteässä aineessa, eli siinä ei ilmene tätä aaltotyyppiä.

Soivassa kitarassa ilmenee sen ominaisresonanssin mukaisesti myös seisovia aaltoliikkeitä, jotka tapahtuvat pitkittäisesti, poikittaisesti ja kierteisesti. Niillä voi olla jotain vaikutusta kitaran sointiin.

Tunnetuin sähkökitaran akustiikkaa koskeva tieteellinen tutkimus liittyy juuri näihin ominaisresonanssiin liittyviin asioihin, joiden katsotaan selittävän kaulan (tai otelaudan) ns. kuolleiden kohtien (dead spot) olemassaolon.

H. Fleischer and T. Zwicker, Investigating dead spots of electric guitars, Acta Acustica 85

Ajatus siitä, että kieli ottaa vastaan rungosta tulevaa energiaa (joka vaikuttaisi siis kitaran sointiin) perustuu siihen, että näistä tuo s-aalto tallassa aiheuttaisi kielessä resonanssia. Näin varmasti tapahtuukin, mutta eri asia, miten tämä ilmiö liittyy siihen, mitä sähkökitaran äänestä voidaan tästä asiasta kuulla.

Tästä asiasta ei ole olemassa merkittävää tieteellistä tutkimusta. Eri puulajien kyvystä absorboida ääntä ja siihen liittyvistä taajuuskohtaisista eroista on olemassa lukuisasti tutkimuksia.
Ilelee
29.10.2015 12:54:22
GiovanniDiRondo:
Ajatus siitä, että kieli ottaa vastaan rungosta tulevaa energiaa (joka vaikuttaisi siis kitaran sointiin) perustuu siihen, että näistä tuo s-aalto tallassa aiheuttaisi kielessä resonanssia. Näin varmasti tapahtuukin, mutta eri asia, miten tämä ilmiö liittyy siihen, mitä sähkökitaran äänestä voidaan tästä asiasta kuulla.

Mä miellän tän ehkä vähän laajemmin (puun vaikutuksen kitaran soundiin) kuin pelkästään tän tallan kautta välittyvän energian suhteen (vaikka uskon että sitäkin kautta tulee vaikutusta).

- kaula on (usein) puuta
- Kaula on kiinni rungossa ja kaulaliitoksen rakenne vaikuttaa sointiin (tämähän on yleinen käsitys asiasta ja tietääkseni ihan tieteellisesti todistettu)
- Eikö myös materiaali missä kaula on kiinni voi vaikuttaa itse kaulaliitokseen samoin kuin itse kaulan materiaali (joka usein sattuu olemaan myös puuta) ja tätä kautta vaikuttaa myös soundiin.

Mistä tässä muuten enää keskustellaan, mä putoan jo kärryiltä?
- Puulajien vaikutuksesta soundiin
- Bodyn materiaalin vaikutuksesta vai myös kaulan?

Kun miettii sitä kuinka pienet asiat loppujen lopuksi vaikuttavat sähkökitarassa (sähköiseen) soundiin niin olis todella uskomatonta että se "alusta" missä kielet on loppujen lopuksi kiinni (satulan ja tallan kautta) ei vaikuttais siihen myös, tavalla tai toisella.
Laulava Kylätohtori
29.10.2015 13:07:42
Täällähän aina sanotaan, että tallasta ei palaudu energiaa kieliin - olkoon niin, mutta entäs toisesta päästä, eli satulan puolelta. Eikö sieltä kautta pysty vaikuttamaan helpommin?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
GiovanniDiRondo
29.10.2015 13:17:49

Laulava Kylätohtori: Täällähän aina sanotaan, että tallasta ei palaudu energiaa kieliin - olkoon niin, mutta entäs toisesta päästä, eli satulan puolelta. Eikö sieltä kautta pysty vaikuttamaan helpommin?

Eikö se juuri olekin näin, otenauhasta suoraan kieleen tietenkin.

Itse olen miettinyt että usein kun sanotaan, että kitarassa on "hyvät puut" niin tarkoittaakohan se myös: "hyvin asennetut nauhat".

Satulallakin on merkitystä sustainiin, koska sitä kautta myös ne kielen osat jotka eivät ole mikrofonin magneettikentässä pystyvtä varastoimaan värähtelyenergiaa ja sitä kautta vaikuttamaan välillisesti myös sen ensisijaisesti soivan kielen sointiin.
GiovanniDiRondo
29.10.2015 13:22:37

Ilelee: Mä miellän tän ehkä vähän laajemmin (puun vaikutuksen kitaran soundiin) kuin pelkästään tän tallan kautta välittyvän energian suhteen (vaikka uskon että sitäkin kautta tulee vaikutusta).

Kyllä. Itse olen yleensä näissä keskusteluissa käyttänyt sanaa "rakenne", tässä tuli käytettyä tuota "runko" sanaa, tarkoitin sen osittain kommenttina noihin edellisiin posteihin

Mistä tässä muuten enää keskustellaan, mä putoan jo kärryiltä?

- Puulajien vaikutuksesta soundiin
- Bodyn materiaalin vaikutuksesta vai myös kaulan?

Keskusteluaihe rajattiin luonnollisesti jo alussa, mutta tässä haluttiin nyt taas alkaa vääntää jostain ihan muusta, joka on joidenkin palstalaisten mielestä ilmeisesti kiinnostavaa.
Lunnu
29.10.2015 13:22:58
GiovanniDiRondo: Eikö se juuri olekin näin, otenauhasta suoraan kieleen tietenkin.

Itse olen miettinyt että usein kun sanotaan, että kitarassa on "hyvät puut" niin tarkoittaakohan se myös: "hyvin asennetut nauhat".

Satulallakin on merkitystä sustainiin, koska sitä kautta myös ne kielen osat jotka eivät ole mikrofonin magneettikentässä pystyvtä varastoimaan värähtelyenergiaa ja sitä kautta vaikuttamaan välillisesti myös sen ensisijaisesti soivan kielen sointiin.

Osa kielestä ottaa kitaran kaulaan sitä painettaessa ja osa on kiinni soittajan sormessa. Mitenkäs sen soittajan sormen, käden ja muun bodyn rakenne vaikuttaa tuon kielen värähtelyyn?
Nostalgy is not what it used to be
GiovanniDiRondo
29.10.2015 13:28:15

qal: Osa kielestä ottaa kitaran kaulaan sitä painettaessa ja osa on kiinni soittajan sormessa. Mitenkäs sen soittajan sormen, käden ja muun bodyn rakenne vaikuttaa tuon kielen värähtelyyn?

Hahhah, no ei paljoakaan. :) Mutta kyllähän jos on todella vahvat isot kädet ja sormet ja kitaran kaulasta ottaa kunnolla kiinni, niin sillä on jo tunnetusti vaikutusta siihen miten kitara soi.
Lunnu
29.10.2015 14:00:27
GiovanniDiRondo: Hahhah, no ei paljoakaan. :) Mutta kyllähän jos on todella vahvat isot kädet ja sormet ja kitaran kaulasta ottaa kunnolla kiinni, niin sillä on jo tunnetusti vaikutusta siihen miten kitara soi.

Tätäkin on jossain vaiheessa spekuloitu että kun kitaran body on vasten soittajan bodyä elikkä massua niin silläkin on vaikutusta onko massu täytetty kaura- vai ohrapuurolla. Erilainen värinä, nääs
Nostalgy is not what it used to be
Muovinen
29.10.2015 15:15:27

qal: Tätäkin on jossain vaiheessa spekuloitu että kun kitaran body on vasten soittajan bodyä elikkä massua niin silläkin on vaikutusta onko massu täytetty kaura- vai ohrapuurolla. Erilainen värinä, nääs

Mä syön vain tonepuuroa.
tumppusormi
29.10.2015 15:37:12
Tossa nyt tollainen tutkimus, miten materiaalit ja rakenne vaikuttavat äänten kulkuun kerrostalossa http://web.mit.edu/parmstr/Public/NRCan/CanBldgDigests/cbd239_e.html

Sinänsä puilla on vaikutusta noihin deadspotteihin, mutta jos puhutaan sitten taas tonesta, minkä itse määrittelisin perustaajuden kerrannaisista suhteessa toisiinsa, niin omien testien perusteella ei ehkä ole ollenkaan vaikutusta. Deadspotin äänessäkin se taajuusspektri voi olla samanlainen kuin kunnolla soivassa kohdassa. Kaikkien taajuuksien vaimeneminen vain on paljon nopeampaa. Tämäkin vain spekulointia.

Jos joku tekee muuten testitallenteita, niin näpäyttäkää sormella. Plektralla kielten nyppäysten väliset erot ovat paljon suurempia.

Lespoissa voi soittaa myös tuolta tallan ja stopbarin väliseltä alueelta. Alkuun saa lyhyen voimakkaan korkean eritaajuuksisen äänen, mutta ainakin paksulla kielellä tasoittuu sähköisesti hyvin nopeasti siihen kielen perustaajuuteen. Saatu värähtely on kyllä paljon vaimeampi, mutta ehkä kiinnostava tämän asian selvittelyssä.
tumppusormi
29.10.2015 15:39:52
tumppusormi: Tossa nyt tollainen tutkimus, miten materiaalit ja rakenne vaikuttavat äänten kulkuun kerrostalossa http://web.mit.edu/parmstr/Public/NRCan/CanBldgDigests/cbd239_e.html

Tässä ei kyllä mainita siitä, kun itse rakenne värähtelee, eli ei ole tietoa, miten yläkerran lattian materiaali, ja katon materiaali vaikuttavat ominaistaajuuteen, kun ne ovat yhdessä.
LaMotta
29.10.2015 16:05:30

qal: Tätäkin on jossain vaiheessa spekuloitu että kun kitaran body on vasten soittajan bodyä elikkä massua niin silläkin on vaikutusta onko massu täytetty kaura- vai ohrapuurolla. Erilainen värinä, nääs

Siinä sivuttiin luiden vaikutusta soundiin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
ÄrGee
29.10.2015 18:32:12
Ennen oli autovertaukset, nykyään on talovertaukset.
tumppusormi
29.10.2015 18:47:27

No ei erilainen värinä, vaan erilainen ominaistaajuus, joka sitten syö sitä kitaran värähtelyä. Ei kyllä mitenkään merkittävää :D mutta fysikaalisesti mahdollista (en lyö tätä kiveen vaan sanon mielestäni). Voi vissiin verrata siihen, että pistää soivaan kitaraan kiinni ääniraudan, jota ei ole pistetty värähtelemään. Nyt osa kitaran värähtelyn energiasta siirtyy äänirautaan.
Gabe
29.10.2015 19:21:02

Entäs jos roikottaa kitaraa alempana, vaikuttaako varustus siihen kuinka munakas soundi on?
pappasfin
29.10.2015 19:50:51 (muokattu 29.10.2015 19:51:15)
Gabe: Entäs jos roikottaa kitaraa alempana, vaikuttaako varustus siihen kuinka munakas soundi on?

Tuon munakkaan soundin lisäksi voisi puhua siitä onko kenties soundi kova vai pehmeän löysä ;D
PappaSFin
Entropia666
29.10.2015 20:17:50

pappasfin: Tuon munakkaan soundin lisäksi voisi puhua siitä onko kenties soundi kova vai pehmeän löysä ;D

"Onko tuuhea alapää"
"onko tanakkaa ala-jormaa soundissa"
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Yallup
30.10.2015 10:14:20
Itse ajattelen tilannetta niin, että se kieli värähtelee ensisijaisesti siten, missä nämä kielen päät on kiinni. Kun kyse on kuitenkin puusta, niin satula/nauha kuin tallakin ovat epästabiileita. Energian ei tarvitse välttämättä siirtyä tallasta bodyyn ja takaisin kun ajatellaan että talla värähtelee kielen mukana. Soundi ei olisikaan pelkästään taajuuden kerrannaisia, vaan taajuuksien shiftaumisia, eräänlaista huojuntaa. Ääripäinä joku höttö tai kumi, jossa talla liikkuu ja tappaa jopa sustainin ja toinen joku ratakisko, joka on vakaa mutta väritön. Näin ajatellen sekä body että kaula - jopa otelauta - vaikuttaisi äänen sävyyn. Jos joku on näistä ns. kuollut tai huono, kitara ei soi halutulla tavalla. Siitä on monella kokemusta, varsinkin halpapään vehkeistä. Se myös aiheuttaisi merkittäviä eroja juurikin pikkauksessa, jossa tallan liike on suurin
"Tosta se taitaa lähteä.."
varpio
30.10.2015 12:01:34
Yallup: Näin ajatellen sekä body että kaula - jopa otelauta - vaikuttaisi äänen sävyyn.

Voi vittu mitä paskaa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)