Aihe: Fuzz
1 2 3 4 577 78 79 80 8196 97 98 99 100
the-Antero
04.10.2015 11:59:00

Nyt kiinnostaa kovin tuo Catalinbreadin uusi Katzenkönig. Tonebender mkII ja Rat samassa lootassa osittain. Videoista selviää paremmin, mutta hyvältähän tuo kkuulostaa.

Catalinbreadin demot

https://www.youtube.com/watch?v=_IZrer00AEw

https://www.youtube.com/watch?v=klRynSSgo6U

Pro Guitar Shopin demo

https://www.youtube.com/watch?v=77g9ml6t5rM
(((MORE FUZZ)))
kihtaristi
13.10.2015 11:35:56
Zvexin Fuzz Factory tuli hankittua. On aika hurja peli ja löytyy vähän vaikka minkälaista soundia ja loputonta sustainia.. Ainut miinus tuossa on, että F-aukkoisella humpparikitaralla kuuluu aika kova kirskunta ja vinkuna, kun lakkaa soittamasta. Lisäksi, kun vetää volat nollille, niin useimmilla pedaalin asetuksilla se toimii radiona :D Tämä siis myös F-aukkoisella humppareilla varustetulla kitaralla. Stratolla ei kuulunut radiota ja myös kierto pysyi hallussa, kun laittoi käden kielten päälle
Progorava
13.10.2015 11:43:06
kihtaristi: Zvexin Fuzz Factory tuli hankittua. On aika hurja peli ja löytyy vähän vaikka minkälaista soundia ja loputonta sustainia.. Ainut miinus tuossa on, että F-aukkoisella humpparikitaralla kuuluu aika kova kirskunta ja vinkuna, kun lakkaa soittamasta. Lisäksi, kun vetää volat nollille, niin useimmilla pedaalin asetuksilla se toimii radiona :D Tämä siis myös F-aukkoisella humppareilla varustetulla kitaralla. Stratolla ei kuulunut radiota ja myös kierto pysyi hallussa, kun laittoi käden kielten päälle

Onha siinä se gate-namiska. Sillä pitäisi saada ujellukset kuriin.
Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki
PJS
13.10.2015 11:57:32

kihtaristi: Zvexin Fuzz Factory tuli hankittua. On aika hurja peli ja löytyy vähän vaikka minkälaista soundia ja loputonta sustainia.. Ainut miinus tuossa on, että F-aukkoisella humpparikitaralla kuuluu aika kova kirskunta ja vinkuna, kun lakkaa soittamasta. Lisäksi, kun vetää volat nollille, niin useimmilla pedaalin asetuksilla se toimii radiona :D Tämä siis myös F-aukkoisella humppareilla varustetulla kitaralla. Stratolla ei kuulunut radiota ja myös kierto pysyi hallussa, kun laittoi käden kielten päälle

Heh. Just toi sun kuvailemasi kaoottisussu oli mulle nimenomaan SE syy ostaa Fuzz Factory. Perus-fuzzitteluun noi simppelimmät värkit on sit mun mielest parempia.
"Constantly choosing the lesser of two evils is still choosing evil."
Progorava
13.10.2015 11:58:35
PJS: Heh. Just toi sun kuvailemasi kaoottisussu oli mulle nimenomaan SE syy ostaa Fuzz Factory. Perus-fuzzitteluun noi simppelimmät värkit on sit mun mielest parempia.

fat-versio on vielä raisumpi :)
Yleensä soittaja on signaaliketjun heikoin lenkki
kihtaristi
13.10.2015 12:55:45
Progorava: Onha siinä se gate-namiska. Sillä pitäisi saada ujellukset kuriin.

Gate namiska tapissakin F-aukkoisella kitaroilla (AVRI thinline tele wide range humbuckereilla ja kaverin ES 335) pedaali vinkui kovaa, kun sillä ei soittanut, vaikka oli käsi kielien päällä. Ja näillä samoilla kitaroilla toimi radiona kitaran volan ollessa nollassa. Stratolla jostain syystä pysyivät kummatkin ominaisuudet kyllä aisoissa.

PJS: Heh. Just toi sun kuvailemasi kaoottisussu oli mulle nimenomaan SE syy ostaa Fuzz Factory. Perus-fuzzitteluun noi simppelimmät värkit on sit mun mielest parempia.

Joo ei tämä tullut yllätyksenä ja kummastakin ominaisuudesta olin jostain aiemmin lukenut. Ei tuossa itse soundissa ole ongelmaa ja täytyy vaan volumepedaali, mikä on fuzzin jälkeen, vetää nollille tai polkaista fuzzi pois päältä, kun pitää olla hiljaa. Tyytyväinen olen siis fuzziin.
Laulava Kylätohtori
27.10.2015 22:08:31
Kuinka paljon lämpötila vaikuttaa ge-fuzzeihin? Mietin vaan, että voiko olla lämpötilasta kiinni, kun välillä fuzzeista saa irti tosi hyviäkin soundeja ja taas toisaalta hetken päästä ne tuuttavat ihme saatanan sirinää ja räminää.

Toki korvat väsyvät jne, mutta ei kai nyt sentään ihan tuossa mittakaavassa. Vai onko se vaan piilevää hulluutta, joka ottaa päivä päivältä tiukempaa otetta harmaasta massasta?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Huikki
28.10.2015 17:08:40 (muokattu 28.10.2015 17:10:00)

Laulava Kylätohtori: Kuinka paljon lämpötila vaikuttaa ge-fuzzeihin? Mietin vaan, että voiko olla lämpötilasta kiinni, kun välillä fuzzeista saa irti tosi hyviäkin soundeja ja taas toisaalta hetken päästä ne tuuttavat ihme saatanan sirinää ja räminää.

Toki korvat väsyvät jne, mutta ei kai nyt sentään ihan tuossa mittakaavassa. Vai onko se vaan piilevää hulluutta, joka ottaa päivä päivältä tiukempaa otetta harmaasta massasta?

Analogman Sunface on mulla ainakin täysin käyttökelvoton kesällä. Etenkin jos sattuu soittamaan kuumassa teltassa. Jo muutaman vuoden oon vaihtanut Sunfacen silicon-fuzziin kesäänpäin tultaessa. Sitten syksyllä takaisin. Eikös legenda kerro, että SRV piti fuzz faceaan aina ennen keikkaa jääkaapissa muutaman tunnin ennen keikkaa?
Laulava Kylätohtori
28.10.2015 17:23:49
Huikki: Analogman Sunface on mulla ainakin täysin käyttökelvoton kesällä. Etenkin jos sattuu soittamaan kuumassa teltassa. Jo muutaman vuoden oon vaihtanut Sunfacen silicon-fuzziin kesäänpäin tultaessa. Sitten syksyllä takaisin. Eikös legenda kerro, että SRV piti fuzz faceaan aina ennen keikkaa jääkaapissa muutaman tunnin ennen keikkaa?

Ok, eli kyseessä tosiaan on ihan merkittävä muutos. Ehkä on aika pistää fuzzit eteenpäin - jollekin, joka niitä enemmän tarvitsee...
Metalkallo
28.10.2015 17:26:50
Mites tosiaan germanum ja silicon fuzzit eroaa keskenään? Germaniumissa varmaan vähän parempi soundi, tai tällasen kuvan olen saanut.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Laulava Kylätohtori
28.10.2015 17:38:58
Metalkallo: Mites tosiaan germanum ja silicon fuzzit eroaa keskenään? Germaniumissa varmaan vähän parempi soundi, tai tällasen kuvan olen saanut.

Eri trankuissa on erilainen soundi. Huom erilainen, ei niin, että joku olisi muita parempi. Tai siis on, mutta se on puhtaasti makuasia. Joku tykkää enemmän silikooneista joku luomu... germaniumista (ah ah, olipas hauskaa)...
Metalkallo
28.10.2015 19:41:41
Laulava Kylätohtori: Eri trankuissa on erilainen soundi. Huom erilainen, ei niin, että joku olisi muita parempi. Tai siis on, mutta se on puhtaasti makuasia. Joku tykkää enemmän silikooneista joku luomu... germaniumista (ah ah, olipas hauskaa)...

Niin joo tosiaan, erilaisuus. Silikooni on varmaan sitten hiukan terävämmän kuuloinen ja germaani lämpöisempi. Kiitos.
Laulava Kylätohtori
28.10.2015 19:50:06 (muokattu 28.10.2015 19:52:04)
Metalkallo: Niin joo tosiaan, erilaisuus. Silikooni on varmaan sitten hiukan terävämmän kuuloinen ja germaani lämpöisempi. Kiitos.

Joku tunnusomainen soundi saattaa olla, mutta itse näkisin, että kyse on paljon myös kytkiksestä ja trankuista muutenkin - kaikki ge:t tai si:t eivät ole samanlaisia, erot saattavat olla merkittäviäkin. Germaniumit puhdistuvat yleisesti ottaen hyvin, mutta toisaalta on mulla ollut ge-fuzzeja, jotka eivät puhdistu mitenkään erinomaisesti ja pii-fuzzeja, jotka puhdistuvat, kun kitaran volumea pikkusen vääntää.

Itse pidän keskimäärin enemmän ge-fuzzeista juuri niiden kitarasta puhdistetun soundin takia, mutta toisaalta se saattaa mennä liiankin ohueksi ja 'lasimaiseksi'. Ja yksi parhaista fuzzeista koskaan on Uraltonen diy pii-fuzz...

Ei auta kuin avata tori, vetästä ostohousut jalkaan ja alkaa testaamaan... :)

Ja tietty hybridit, joissa on yritetty yhdistää molempien hyviä puolia...
erty
28.10.2015 20:52:00
Joo kyllähän toi lämpötila voi vaikuttaa aika radikaalistikin ge-fuzzien käyttäytymiseen. Sitä varten niistä löytyy usein bias-potikka, jolla lämpötilan muutoksen vaikutusta voi kompensoida. Talvella on mukava seurata oman Fuzz Factorin käyttäytymistä, kun ottaa pedaalilaudan kylmästä autosta ja alkaa fuzzailemaan. Vartin jälkeen alkaa pedaalin käyttäytyminen olemaan aika eri maailmasta :-D
Metalkallo
28.10.2015 22:06:19 (muokattu 28.10.2015 22:06:39)
Voipi olla, että silicon fuzzi vois olla mulle sitten se "oikea" kun siinä ei noin paljoa kait ole tai ei ollenkaan kait noita lämpötilavaihteluita.

Mikä noissa oikein aiheuttaa lämpötilan vaihtelua? Millä tavoin fuzz niin kuin eroaa vaikka normi overdrive pedaalista rakenteeltaan?
Laulava Kylätohtori
28.10.2015 22:22:05
Metalkallo: Voipi olla, että silicon fuzzi vois olla mulle sitten se "oikea" kun siinä ei noin paljoa kait ole tai ei ollenkaan kait noita lämpötilavaihteluita.

Mikä noissa oikein aiheuttaa lämpötilan vaihtelua? Millä tavoin fuzz niin kuin eroaa vaikka normi overdrive pedaalista rakenteeltaan?

Luulisin, että kyse on juuri germanium transistoreista. Jotenkin ne ge trankut vaan muuttavat toimintaansa lämpötilan mukaan. Si-fuzzeilla tätä ei tosiaan tapahdu. Normi od:ssa ei ge-trankkuja ole, joten niihinkään ei lämpö vaikuta.

Mutta älä kysy, mitä siellä ge trankun sisällä tapahtuu, kun lämpötila muuttuu. Meikäläinen on muutenkin melko väärä ihminen kertomaan fuzzien sielunelämästä... :D
NitroJeesus
29.10.2015 00:10:47 (muokattu 29.10.2015 00:11:41)
Pakko kommentoida ettei kenellekään jää epäselväksi puolijohdemateriaalit: silicon (eng.) eli pii. Ei siis mitään tekemistä silikonin kanssa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pii_(alkuaine%29

https://fi.wikipedia.org/wiki/Germanium
Muovinen
29.10.2015 10:25:24

NitroJeesus: Pakko kommentoida ettei kenellekään jää epäselväksi puolijohdemateriaalit: silicon (eng.) eli pii. Ei siis mitään tekemistä silikonin kanssa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pii_(alkuaine%29

https://fi.wikipedia.org/wiki/Germanium

Thank you, Jesus!
Gabe
29.10.2015 11:13:28
Onhan olemassa myös ns. hybridi fuzzeja joissa on GE ja SI trankut. Mulla oli yksi DAMin loota mikä kuulosti ihan täysveriseltä germanium lootalta mutta ei ollut herkkä lämpötiloille. Analog Man Sun Face oli hauska kun sai aina vähän jännittää mitä tällä kertaa tulee. :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)