Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pienelle tytölle pianotunteja Vantaalla?
1
masterboy
14.12.2013 22:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tyttö tahtoisi aloittaa pianon soittamisen. Siis ihan nollasta aloitetaan, eli mitään nuotteja,molleja, duureja jne ei ymmärretä yhtikäsmitään.
Onko Vantaalla mitään musiikkikouluja jonne ei tarvitse suorittaa mitään pääsykokeita? Tai suositella hyviä pianonsoitto opettajia?
 
nisumaka
15.12.2013 12:04:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ota yhteyttä Vantaan Musiikkiopistoon. Siitä se lähtee.
 
Jaava
19.12.2013 01:44:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

masterboy: Tyttö tahtoisi aloittaa pianon soittamisen. Siis ihan nollasta aloitetaan, eli mitään nuotteja,molleja, duureja jne ei ymmärretä yhtikäsmitään.
Onko Vantaalla mitään musiikkikouluja jonne ei tarvitse suorittaa mitään pääsykokeita? Tai suositella hyviä pianonsoitto opettajia?

 
Musiikkiopistoihin yleensä on pääsykokeet. Tai ainakin oli silloin joskus kauan sitten kun minä aloitin itä-helsingin musiikkiopistossa. Mutta ei ne lapsilta mitään varsinaista ennakkotietoa musiikista vaadi. Mä hain silloin soittamaan selloa (olin 6v, joten aika hatarat muistikuvat), mutta muistaakseni ne pyysi toistamaan laulamalla pianolla soitetun melodian. Faija kertoi joskus paljon myöhemmin, että mä en ollut yhdessä vaiheessa toistanut soitettua melodiaa vaan laulanut sille musikaalisesti toimivan vastausfraasin ja ne oli kuulemma olleet innostuneita. Ja muistan, että ne pyysi myös rummuttamaan pöytää sormilla (kai ne jotain perus sormikoordinaatiota testasi). Mua harmitti, kun mun sormista ei lähtenyt sellasta napsetta kuin sen mallia näyttäneen opettajan sormista. Kuulemma myös lauloin jonkun laulun, mutta en kyllä muista siitä mitään. Myöhemmin kun hain pop&jazz konsalle helsingissä, esitin laulaen muistaakseni ukkonooan.
 
tuolla vantaan musaopiston sivuilla itseasiassa sanotaankin:
 
Perustason opintoihin haetaan soveltuvuustestin avulla. Testi ei vaadi ennakko-valmentautumista; se sisältää toistoon perustuvan musikaalisuustestin sekä hahmotuskyvyn ja motoriikan testausta. Jokainen hakija esittää vapaavalintaisen laulun (esim. joku tuttu lastenlaulu). Aikaisemmin soittaneet antavat soittonäytteen. Suosittelemme soittamisen vasta aloittavan olevan alle 15 vuotta.
 
Musaopisto on paras ratkaisu, koska sieltä saa valmiin suunnitellun opetussuunnitelman musiikin perusteisiin. Samassa paketissa tulee soittaminen ja musiikin teoria siten, että ne tukevat toisiaan. Mutta jos ei satu pääsemään musaopistoon, yksityisiä opettajia löytyy myös lapsille ja vasta-alkajille.
 
"Katastrofien ei pitäisi kestää näin kauan, haluan aamiaista!"
nisumaka
19.12.2013 09:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on sitten ihan vaan minun mutu. Käsitykseni mukaan musiikkiopiston perustasolle lapsen/nuoren henkilön ei ole vaikea päästä. Tarkoitan, että tilaa oppilaitoksissa yleensä on. Eli mun pointti on se, että jos ei pääse ensimmäiseen, kannattaa yrittää johonkin toiseenkin.
 
Voisit soittaa vaikka tuonne Vantaan Musiikkiopistoon ihan vaan esim apulaisrehtorille/rehtorille. Olen nähnyt sellaista, että joku aloittaa avoimella puolella tavallaan "yksityisesti" keväällä ottaen joitakin tunteja (esimerkiki 10 30 min rupeamaa). Monet oppilaitokset tarjoavat tätä mahdollisuutta. Sitten on hyvä pohja huhti-toukokuussa hakea oppilaitokseen.
 
rabitti88
30.12.2013 20:00:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkä ikäinen on tyttö ja onko pianoa? Minun ideani olis kun ei tiedetä kestääkö tää pitkään tää tuleva harrastus. Paremppi opettaja vois olla vaikka se musiikki opistosta valmistunut about 16- vuotias tyttö, joka opettaisi alkeita ja tekniinnkaa ja sen jälkeen vasta tunneille. Ja tämä vanhemman tytömn voisi pitää apuopettajana, koska se on käyny saman kuitenkin. Saatte riidellä ehdotuksestani.
Olen itse käyny tunneilla 2 vuotta ja vuosien välillä oli 10 taukoa. Viimevuonna tekniikka on vaatimassa enemmän työskentelyä kun oli oppinu väärän tekniikan. Soitan myös kitaraa.
Terveisin tuleva nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja
 
keräiliä himoitsen jo lisää kiippareita. Varsinkin lisää rolandia...
himberg
04.02.2014 17:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

masterboy: Tyttö tahtoisi aloittaa pianon soittamisen. Siis ihan nollasta aloitetaan, eli mitään nuotteja,molleja, duureja jne ei ymmärretä yhtikäsmitään.
Onko Vantaalla mitään musiikkikouluja jonne ei tarvitse suorittaa mitään pääsykokeita? Tai suositella hyviä pianonsoitto opettajia?

 
Masterboy, laitoin pikaviestiä.
 
kris74
26.10.2015 16:19:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita kaupan seinälle ilmoitus, että haluat pianotunteja tytölle. Itse aikoinani laitoin ilmon toisinpäin aikoinani oisinko ollut sen 15 v ja pari oppilasta opetinkin. Parin vuoden ajan. Ehdottomasti halvin ratkaisu, jos vaan sattuu löytämään hyvän opettajaksi. Ongelma on tietysti se "jos". Yksi oppilaistani jatkoi sitten musiikkiopistossa, kun sitä musikaaliselle lapselle suosittelin. Näin voi kokeilla vaikka vuoden, että riittääkö innostusta yhtään kauemmin.
 
Mutta jos tuntuu, että lapsi on musikaalinen, niin sitten pyrkimään musiikkiopistoon. En tiedä miten nykyään, ennen muinoin sinne oli vaikea päästä ja itsekin vasta vuoden valmennuksen jälkeen pääsin, vaikka lahjoja sitten kyllä riitti ihan mukavasti. Eli jos ei pääse niin sitten vaikka vaihtoehto ykkönen tai kolmonen ja yritys vuoden päästä uudestaan.
 
Kolmas vaihtoehto on maksaa oikealle yksityisopettajalle pianovalmennustunneista. Näin varmaan suurin osa muusikoiden lapsista etenee jo varhaisella iällä. Yksityisistä musiikkiopistoista näitä ja jotkut muskariopettajat myös tekee.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «