hevuorenmaa: Engl Ironball? Siihen saa kuulokkeetkin. Maksaa tosin yli 800€. Mulla on kotona 100W ENGL ja kyllä sillä soittelee vaikka kuinka hiljaa tahansa. Tosin ääni on sitä makeampi mitä kovemmalle uskaltaa laittaa. Hyviä ne on silläkin voluumilla millä kotona musiikkiakin kuunnellaan. Ironballia olisin itsekin suositellut. Aloittajalle tiedoksi, että suurimmassa osassa vahvistimia nuo kuulokeliitynnät on lähinnä kosmetiikkaa, koska niissä EI ole HYVIÄ kaappimallinnoksia. Kaikki kyllä mainostaa "speaker emulated output" yms. mutta se soundi on silti tosi paskaa kuulokkeisiin. Mistäkö tiedän? Olen kuluneen 10 vuoden aikana etsinyt kotisoittoon kamoja, joilla voisi soittaa kuulokkeiden kautta ja myös hiljaisella volumella kaiuttimien kautta. Kuulokesoittoon paras ratkaisu on mallintava, jolla saa oikeasti parempaa ääntä kuulokkeiden kuin oikeasta putkivahvistimesta, jossa on kuulokelähtö . Kaiuttimien kautta voit soittaa samalla mallintavalla tai sitten jonkun nupin kautta. Äänityshommissa putkinupista voi ajaa signaalin keinokuormaan ja siitä sitten äänikortin kautta tietokoneelle, jossa sitten kaiutin mallinnos jostain . Tämä on aika monimutkaista kotihommiin ja luulen, että samaan tai parempaa tulokseen pääsee kunnollisen mallintavan kanssa. Mallintavan hintalappu kertoo jotain ominaisuuksista, mutta ei yksin kerro sitä, että sopiiko se just sun tarpeisiin. Ensikertalaiselle tai kokemattomammalle kultakorvalle voisin suositella vaikkapa Boss GT-001 tai Atomic Amplifire ja näille joku perusaktiivimonitori. Jos taas kuulokesaundi on toissijainen, niin silloin kannattaa ottaa sellainen nuppi kuin miellyttää ja ajaa se keinokuormaan, jossa on kuulokelähtö. Kochin Loadbox on aika hyvä tällaiseen. "Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.),
"You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King) |
Äänityshommissa putkinupista voi ajaa signaalin keinokuormaan ja siitä sitten äänikortin kautta tietokoneelle, jossa sitten kaiutin mallinnos jostain . Tämä on aika monimutkaista kotihommiin ja luulen, että samaan tai parempaa tulokseen pääsee kunnollisen mallintavan kanssa. Mallintavan hintalappu kertoo jotain ominaisuuksista, mutta ei yksin kerro sitä, että sopiiko se just sun tarpeisiin. Ensikertalaiselle tai kokemattomammalle kultakorvalle voisin suositella vaikkapa Boss GT-001 tai Atomic Amplifire ja näille joku perusaktiivimonitori. Jos taas kuulokesaundi on toissijainen, niin silloin kannattaa ottaa sellainen nuppi kuin miellyttää ja ajaa se keinokuormaan, jossa on kuulokelähtö. Kochin Loadbox on aika hyvä tällaiseen. Välimaastoon menee se, että otetaan keinokuorman (Koch) kaappimallinnetusta balanced line outista signaali pikkumikseriin ja sen kuulokeliitäntään. Silloin on käytössä myös mikserin kotrollit hienosäätämiseen. Toimii ainakin mulla. Atomic Amplifire tosin taitaa mennä hankintaan myös :) |