Aihe: Axe-Fx II
1 2 3 4 571 72 73 74 7587 88 89 90 91
askomiko
24.10.2015 12:02:12
Ensitestit kannattaa tehdä isolla PA:lla lujaa niin pääsee heti soittofiilikseen. :) JCM800 tai Friedman small box ja menoksi.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Samuel P.
24.10.2015 16:51:00

Mukana tulee iso läjä oikein hyviä kaappimallinnuksia, joilla pärjää komeasti. Jos haluaa extraa niin mm Mikon tekemät Cab Packit on erinomaisia.
askomiko
25.10.2015 20:24:38
Minkälaista meininkiä aiot soitella? Itellä ei tule enää oikeastaan mitään tehdaskaappeja käytettyä, Ownhammerit on niin järkyttävän hyviä. Vaikkapa hardrok-meinkiin Ownhammerin Bogner 4x12 EDVH-kajarilla on niin kovaa herkkua että kallo halkesi kun pääs taas reissusta kotiin testaamaan pitkästä aikaa.
Mikko L
27.10.2015 12:11:55

StaggerLee: Onkos tossa mukana hyvät kaappimallinnukset? Niitä tuntuu olevan netissä myös myytäviä ja ilmaisia. Jotkut ns. pakolliset mitkä kannattaa hankkia ehdottomasti?

Kotona varmaan koneen kautta voi vetää monitoreihin tai sitten pikkukaappiin.
Ostin myös Matrix vahvistimen koska mä nyt tykkään vetää perus kitarakaappiin myös :) Mut pitäisi senkin kanssa toimia ilmeisen hyvin.

Itse olen vähän puolueellinen, että se kannattaa ottaa huomioon. Alkuun pääsee varmasti tehdaskaapeilla ja sieltä löytyy neljä minunkin tekemää kaappimallinnosta. (ML) lukee kaapin perässä. Siellä on ns. Mesaa ja Marshallia. Jos tykkäät näistä soundeista tosi paljon niin sitten kannattaa vilkaista Fractal Audion online kaupasta mitä Cab Packeja olen pukannut pihalle. Pitäisi olla jo sen verran valikoimaa että on kaikille jotain. Cab Pack 13 tuntuu olevan se suosituin tällä hetkellä kun siinä oli mukana Misha Mansoor Peripherystä. Misha käytti sitä nyt ulos tulevalla julkaisulla "Haunted Shores - Viscera":lla ja Misha Mix 08 on juuri se kyseinen kaappi mikä on kyseessä.

Tästä ääninäytettä: https://www.youtube.com/watch?v=bMnE9V8jYjQ

Mun henkkoht mielipide ei-putki päätteistä on jokseenkin negatiivinen, mutta se on makukysymys. Todella monet ovat tyytyväisiä Matrixiin oikean kaapin kanssa.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
askomiko
27.10.2015 13:01:00 (muokattu 27.10.2015 13:01:17)
Oikealla kaapilla menettää niin paljon monipuolisuutta että olen oikeastaan hyljännyt sen kokonaan, lepattelee vaan joskus lahkeita huvikseen reenikämpällä Marshallipinolla mutta muuten soittelee vaan PA-kaapin kautta. Lisäbonuksena ääni kantaa paljon tasaisemmin ympäri huonetta. Vaatii vaan sen että kajari on hyvä.
Mikko L
27.10.2015 19:10:35

askomiko: Oikealla kaapilla menettää niin paljon monipuolisuutta että olen oikeastaan hyljännyt sen kokonaan, lepattelee vaan joskus lahkeita huvikseen reenikämpällä Marshallipinolla mutta muuten soittelee vaan PA-kaapin kautta. Lisäbonuksena ääni kantaa paljon tasaisemmin ympäri huonetta. Vaatii vaan sen että kajari on hyvä.

Joo näin se on. Kyllä se lattian jylinä ja paine yms. mitä oikeasta kaapista irtoaa on kiva tunne, mutta pitemmän päälle kun miettii niin se on aika suuri ongelma nykyisen standardin mukaisilla hiljaisilla lavoilla. Kaappeja on hyvä omistaa, mutta ne ei kyllä minun tapauksessani lähde keikoille mukaan.
sustain65
31.10.2015 19:47:11
Aloin vasta perehtyä Axe-Fx II XL+ laitteeseen nettisivujen kautta. Hinta on kyllä suolainen, mutta kaasutus iski erinäisten soundiklippien myötä. Eikös seuraavat kohdat tulisi täytettyä ko. laitteella vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

* löytyisi Mesojen soundit (Mark-mallit ja Dual Rectifier), JCM800 soundit ja ehkä vielä jotkut hyvät Fender-cleanit. Mesan kaappien hyvät mallinnokset myös.
* hyvät perusefektit, jotta ei välttämättä tarvitsisi olla muuta mukana ellei halua hifistellä
* laite suoraan kiinni aktiivimonitoriin, roudattavat lavakamat olisivat siis omalta osalta ko. laite, midiohjain lattialle ja monitori (+kitara ja piuhat)
* toimisi erittäin hyvälaatuisena audiointerfacena kotiäänityksissä
* saisi soiteltua kuulokkeisiin ja hyvät soundit myös kuulokesoitossa

FCB 1010 midiohjain minulla onkin Uno chipin kanssa 11R:lle, mahtaisiko toimia tälle myös?
TTV
31.10.2015 19:55:56
sustain65: Aloin vasta perehtyä Axe-Fx II XL+ laitteeseen nettisivujen kautta. Hinta on kyllä suolainen, mutta kaasutus iski erinäisten soundiklippien myötä. Eikös seuraavat kohdat tulisi täytettyä ko. laitteella vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

* löytyisi Mesojen soundit (Mark-mallit ja Dual Rectifier), JCM800 soundit ja ehkä vielä jotkut hyvät Fender-cleanit. Mesan kaappien hyvät mallinnokset myös.
* hyvät perusefektit, jotta ei välttämättä tarvitsisi olla muuta mukana ellei halua hifistellä
* laite suoraan kiinni aktiivimonitoriin, roudattavat lavakamat olisivat siis omalta osalta ko. laite, midiohjain lattialle ja monitori (+kitara ja piuhat)
* toimisi erittäin hyvälaatuisena audiointerfacena kotiäänityksissä
* saisi soiteltua kuulokkeisiin ja hyvät soundit myös kuulokesoitossa

FCB 1010 midiohjain minulla onkin Uno chipin kanssa 11R:lle, mahtaisiko toimia tälle myös?

Kaikki nuo toiveesi täyttyvät hyvinkin, tuosta midipedalista en oo ihan varma.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Samuel P.
31.10.2015 20:27:20

Ainakin Axe FX2 toimii FCB 1010:n kanssa ilman Uno chipiä mainiosti, eiköhän toimi lastun kanssa ihan yhtä hyvin.
pappasfin
31.10.2015 21:01:27 (muokattu 01.11.2015 00:07:11)
http://www.eurekasound.com/eurekaprom

Kyllähän tuolla eurekasoundin chipilla ohjailee useampaa laitetta ja Axe 2 näytti olevan yksi niistä http://www.eurekasound.com/eurekaprom/fa

tästä ihan uusimmasta 2 xl plussasta en tiedä.

Ite kanssa pitkän pähkäilyn jälkeen hankin Axen uusimman, samanalaisia ajatuksia että kun hinta on "suolainen" niin onko se järkevää mutta sitten ajattelin että:

- tuolla rahalla saa sellaisen nipun mallinnettuja putkareita, efektejä, mikkejä, kaappeja ja säätömahdollisuuksia, että ne eivät lopu kesken
- jo se, että ostelis parit putkarit ja niihin soveltuvat pedalboardit ja efektit, kaapit ja mikit etc. niin maksais melkoisesti rahaa enempi
- saa vehkeen mikä toimii niin kotikäytössä kuin muuallakin jos tarve vaatii
- saa vehkeen jossa riittää säätämistä jos niin haluaa ja johon saa liitettyä hyvin muita vehkeitä
- saa vehkeen jolla voi vedellä vaikka keskellä yötä hiljaisesti kuulokkeilla tai jos haluaa niin monitoreihin ym. liitettynä
- saa vehkeen joka toimii äänikorttin
- jne.

Soundit on oikein hyvät ja mallinnokset on mun mielestä toteutettu varsin mainiosti. Toki tuossa on niin tuhdisti esim. vahvarimallinnoksia, että käytännössä en ole määrällisesti lähellekään vastaaviin oikeisiin putkareihin jne. törmänny vaan itseasiassa melkoiseen pieneen osaan mutta ne on kyllä ihan kivasti esikuvansa mukaan.

Ite en ole pätkääkään katunu tuon hankintaa vaikka lompakko keveni ;D
PappaSFin
StaggerLee
01.11.2015 22:08:27
Seuraava kaappi varmasti luultavasti onkin joku FRFR kaappi.
En löytänyt mitään ketjua näistä.. ja aika vähän puhetta.
Mutta olisiko kellään suositeltavia malleja? Semmoinen millä voisi vetää treeneissäkin ilman että jää muiden jalkoihin.
Kotonahan paras ollut suoraan näihin lähikenttämonitoreihin kiinni. Kokeilin myös matrix kanssa 2x12 kaappiin V30 elementeillä mut pitää niin lujaa vetää ennenkuin elementit alkaa elää että ei oikein kotona hyvä. Treenikämpällä en vielä ole Axea ehtinyt käyttää.

Noi matrix omat 2x12 FRFR kaapit on kivoja ku näyttääkin kitarakaapille. Jotenki itselle ajatus vielä "outo" ostaa joku PA kaappi ja sen kautta vedellä kitaraa. Eipä ole ikinä tullut testattua. Mutta malleja voisi suositella..
mize7
02.11.2015 11:51:10

StaggerLee: Seuraava kaappi varmasti luultavasti onkin joku FRFR kaappi.
En löytänyt mitään ketjua näistä.. ja aika vähän puhetta.
Mutta olisiko kellään suositeltavia malleja? Semmoinen millä voisi vetää treeneissäkin ilman että jää muiden jalkoihin.
Kotonahan paras ollut suoraan näihin lähikenttämonitoreihin kiinni. Kokeilin myös matrix kanssa 2x12 kaappiin V30 elementeillä mut pitää niin lujaa vetää ennenkuin elementit alkaa elää että ei oikein kotona hyvä. Treenikämpällä en vielä ole Axea ehtinyt käyttää.

Noi matrix omat 2x12 FRFR kaapit on kivoja ku näyttääkin kitarakaapille. Jotenki itselle ajatus vielä "outo" ostaa joku PA kaappi ja sen kautta vedellä kitaraa. Eipä ole ikinä tullut testattua. Mutta malleja voisi suositella..

Mulla olisi heittää omasta kokemuksesta pari suositusta:

RCF Art 310 A
https://thomann.de/fi/rcf_art_310_a_mk_iii.htm
Halpa, kevyt ja hinta/laatusuhde kohdillaan. Käytin bänditreeneissä noin puoli vuotta ja olin tyytyväinen tähän. Mutta GAS oli niin paha, että hankin Atomic Amplifier CLR kaapin ja myin tämän eteen päin. Stereo setup mielessäkin tämä RFC olisi oikein passeli ja edullinen vaihtoehto.

Atomic Amplifier CLR
Kerrassaan loistava kaappi. Axe FX herää oikein kunnolla eloon tämän kaapin kanssa. Saundi on erotteleva ja tukeva. Lisäksi treeneissä/keikalla ääni leviää mukavasti eikä ole "lasersädemäinen", jolloin kitara kuuluisi kunnolla vain kaapin kohdalla seistessä. Tämä kaappi on tilauskamaa briteistä Atomic Amplifierin kautta ja hintaa tulee about tonni yhdelle kaapille.

Siinäpä kaksi hyvää ääripää vaihtoehtoa, mitkä on tullut testattua.

Voisin tähän loppuun taas kerran hehkuttaa Axe FX:n mahtavuutta.
Eilen illalla valkkailin "uusia" mallinnuksia läpi ja päädyin jammailemaan HOT KITTY vahvistimella ja siihen kaveriksi Hot Kitty MIX + Rectifier kaappimallinnukset. Aika loistava ja erilainen rock saundi, mitä on hetkeen tullut kokeiltua.
https://soundcloud.com/dead-queens
askomiko
02.11.2015 12:35:54
CLR ainakin on hyvä. Kantsii kokeilla kaupoissa eri pönttöjä, ja nimenomaan kitaralla. Musiikkia kuunnellessa erot tuntuu paljon pienemmältä, korva hyväksyy hyvin miksatun musan vaikka se tulisi vähän nuhaisemmastakin kajarista. Hassu ilmiö, olen pähkäillyt että yksinäisellä särökitaralla pöhistään kovasti just kaapin elementtien välisen jakotaajuden maastossa joten kajareiden soundieroista tulee valtavan suuria.

Mittasin huvikseni pihalla CLR, QSC K10 ja Genelecin, mittaustekniikka oli mitä oli, näkyi siinä kuitenkin että CLR ei mutkittele pahasti.
F_Lame
02.11.2015 13:55:33 (muokattu 02.11.2015 13:55:59)
Ite oon käyttäny Axea QSC:n K8 ja Yamaha DXR10:n kanssa. QSC oli äsyttävän kireesoundinen mutta Yamahasta oon tykänny kovasti. Siinä on myös hyvät säätömahollisuudet jos sijoittelusta meinaa tulla ylimäärästä alakertaa.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
www.DREAMTALE.org
StaggerLee
02.11.2015 16:30:16
Tuota RCF Art 310 aktiivisena tai sitten passiivisena voisi melkein kokeilla kun on niin halpa. Ostaisi vaikka yhden ja jos tykkää niin toisen.

Kannattaakohan ostaa passiivisena vai aktiivina? Toisaalta jos tykkään niin voisi ostaa 2 tommoista aktiivina ja myydä matrix pois. Silloin vain aina pakko olisi noita käyttää eikä olisi päättäriä muihin kaappeihin.
Passiivina taas jos ostaa niin olisi kevyempi siirtää eikä tarvisi virtoja kaapeille vedellä ja voisi käyttää koska vain muitakin kaappeja.
Jännä että on täysin sama hinta ottaako passiivin vai aktiivi version kaapista.
WanhaWihtahousu
07.11.2015 07:24:01 (muokattu 07.11.2015 07:24:49)

Nauhoitellaan uutta matskua ja tässä olisi eka ralli:

https://www.youtube.com/watch?v=dBX2M1q3pO0

Kaikki kitarat on vedetty axella.
Nyt loppuu tuo homostelu. Sotaveteraanit eivät taistelleet että voisitte miehissä hoonata toistenne peräaukkoja. Rintamalla ei homosteltu, kunnioittakaa veteraaneja kiitos 1939-1945. -Quru
sustain65
07.11.2015 08:35:39
WanhaWihtahousu: Nauhoitellaan uutta matskua ja tässä olisi eka ralli:

Hieno bändi teillä! Ja mainio tämä ralli! Odotin että kuuntelisin pääasiallisesti kitarasoundinäytettä, mutta aloinkin kuuntelemaan itse biisiä. Siitä huolimatta tai sen vuoksi plussa.
WanhaWihtahousu
07.11.2015 23:00:11

sustain65: Hieno bändi teillä! Ja mainio tämä ralli! Odotin että kuuntelisin pääasiallisesti kitarasoundinäytettä, mutta aloinkin kuuntelemaan itse biisiä. Siitä huolimatta tai sen vuoksi plussa.

Kiitos, kiitos!
Nyt loppuu tuo homostelu. Sotaveteraanit eivät taistelleet että voisitte miehissä hoonata toistenne peräaukkoja. Rintamalla ei homosteltu, kunnioittakaa veteraaneja kiitos 1939-1945. -Quru
Mikko L
08.11.2015 15:29:40

WanhaWihtahousu: Nauhoitellaan uutta matskua ja tässä olisi eka ralli:

Katso katso! Hiukkavaaran jengiä. :) Tuli muuten itse myös tehtyä omalle bändille musavideo Hiukkavaarassa, jossa kylläkin bassot vaan Fractalin Cab Pack 11:sella.

https://www.youtube.com/watch?v=fk8XFR8ktQI

Mahtavaa nähdä muitakin Fractaloitsijoita näin läheltä. ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)