Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kerro, että mitkä on nykyajan hyviä putki-hevivahvareita?? :)
1 2
Luuviulu
24.10.2015 01:25:42 (muokattu 24.10.2015 04:46:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli, otsikko on hieman huono, mutta kuitenkin suuntaa antava, en hae edes Peavey 5150 -Asteista ÄÄRI-Hevi-vahvaria, vaan sillee sellasta, jossa on "astetta" rajumpi soundi, mitä parhaassa Hevi-Marsussa on. Esim Blackstar Heavy Putki-Combon olisin jo ostanut, mut 1 mulle erittäin tärkeä seikka puuttuu siitä, nimittäin Korvalappukuuloke-mahdollisuus... :( Asun kerrostalossa ja naapurit hakkaa nyrkillä seinään jo silloin, kun rämpytän akustista kitaraani, ni saati että vetäisin vahvarilla heviä, jossa ei ole korvalappukuuloke-reikää, niin saisin kait häädön koko talosta.. :D :D
 
-Sempä takia laitan myyntiin käytännössä uudenveroisen Marshall 8080 -vahvarinikin, koska ei ole kuulokereikää, niin eipä tule soitettua, vaikka soundi ihan hyvä onkin, mut astetta hevimpi soundi sais olla, mut ei mikään Death-Metal-Vahvari ja koska täs nyt sit kokonaan vahvaria vaihdetaan, ni vaihdetaan se sit tietenkin parempaan! :) :) Vahvarilla on pari kertaa soitettu, viimeiset n.3v on ollut soittamattomana, kun eipä tosiaan ole kuulokemahdollisuutta siinäkään..
 
-Putkivahvari ois ensisijaisesti mieluisampi, kuin Trankku, mutta ehdoteltkaa nyt tollasta Blackstar-Heavy-Meininkisiä vahvareita, koska mä en niistä paljoakaan tiedä, soitan pääasiassa akustista, mutta kyllä mä "hevihköt" vehkeet biiseihini tarviin :)
 
Mikit vaikuttaa kans vahvariin, mulla on 1 Hevi-Kitara. äärimmäisen harvinainen Fender Katana, jota tehtiin vaan 1v verran japanissa, vuonna -85. Siihen modautin Seymour Dunccanin Dimebuckerin tallaan ja S.Dunccanin Distortionin kaulamikiksi, molemmat mikit voi myös puolittaa Humbuckereista Singlecoileiksi volumepotikkaa nosamalla. -Originaalit mikit laitoin talteen toki, jos vaikka joskus myyn ton kenties, mutta tuskimpa. :)
 
-Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka jaksavat neuvoa hyviä merkkejä ja malleja ja varsinkin sellasia, joissa on korvakuulokemahdollisuus!! :) :)
 
naavanka_
24.10.2015 07:25:00 (muokattu 24.10.2015 07:26:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Musti ja munat.
 
Itse sanoisin että Blackstarin HT-sarjalaiset on vähintään yhtä hevipelejä, hyvässä ja huonossa, kuten vaikkapa 5150.
Toisaalta sitten taas Deathin Chuck Schuldiner veti pääasiassa Marsun Valvestateilla ja Morbid Angelin tyypit soittaa edelleen dödöä Maraun JCM 900:lla.
 
Mulle tähän mennessä parhaat hevipelit ovat olleen Soldanon SLO ja Mesan Mark II, III sekä Quad.
 
Maaliin pääsee varmasti myös Marsun JCM 800:lla, Peaveyn Classicilla tai vaikka Orangen Tiny Terrorilla, kaikki on itestä kiinni.
 
Korvakuulokkeilla varustettua vahvaria en lähtis ees ehtimään koska ne soundit on lähes poikkeuksetta täyttä naalimpaskaa.
 
Luuviulu
24.10.2015 08:51:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän että korvakuulokkeet tekee soundista paskan, mutta kun kyse on siitä, että sävellän kotona... ...eli toisinsanottuna jos vaikka haluaisin kunnon säröt kertsiin (nniinkuin oikeastaan aina), ni miten ihmees mä sovittaisin sävellykseni ilman, että saisin edes paskoilla soundeilla kertsiin "jotakin" ideaani kokeillen särö-ideoitani mahdollisilla boostereilla, sustainereilla jne jne. Korvakuulokkeet on ainoa mahdollisuus, tai alle 5min kuluessa naapurit on pimpottamas ovikelloa ja käskee lopettaa soittamisen..............
 
-On tää kohtalaisen ikävää, kun mulla on käytännössä kuin uusi Thompalkin täl hetkel 1599e maksava putkivahvari Fender `65 Deluxe Reverb "Proge-sävellyksiin" ja siinäkään ei ole korvakuulokemahdollisuutta, ni tossa se on vuoden verran ollut ja oon pari kertaa sen kanssa soitellut ja kummallakin kerral naapurit hakkas seinään "protesti-komppia nyrkillä epätahdissa", ni mun on yksinkertaisesti pakko soitella sit jollain vitun 200e trankku-paskoilla, joissa on korvakuulokemahdollisuudet ja KUVITELLA miltä saisin ERI vahvarin kuulostamaan levyllä..................... Noh, onnistuu se sävellys niilläkin, mutkun ois se nyt vaan kiva saada KUNNON Putkivahvari Säröhommat hoitaa, ne kun ei oikein tolla Fenderillä onnistu, ei sit niin millään efekti-avustuksellakaan, mietoa säröä sieltä tulee aikaseks ja mun biiseis ois ainakin 5x jykevämmät säröt tarvittavissa ja en hevivahvareista oikein mitään tiedä........ Noh, ehkä mä sit ostan ton Blackstarin Death:in vaikkei korvakuulokkeita olekkaan ja sit noil n.20wat:in trankku-leluil joissa on korvakuulokemahdollisuus, niin yritän aavistella, että miltä Blackstar kuulostaa Studiossa......... -Jippii....
 
naavanka_
24.10.2015 08:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu: Tiedän että korvakuulokkeet tekee soundista paskan, mutta kun kyse on siitä, että sävellän kotona... ...eli toisinsanottuna jos vaikka haluaisin kunnon säröt kertsiin (nniinkuin oikeastaan aina), ni miten ihmees mä sovittaisin sävellykseni ilman, että saisin edes paskoilla soundeilla kertsiin "jotakin" ideaani kokeillen särö-ideoitani mahdollisilla boostereilla, sustainereilla jne jne. Korvakuulokkeet on ainoa mahdollisuus, tai alle 5min kuluessa naapurit on pimpottamas ovikelloa ja käskee lopettaa soittamisen..............
 
-On tää kohtalaisen ikävää, kun mulla on käytännössä kuin uusi Thompalkin täl hetkel 1599e maksava putkivahvari Fender `65 Deluxe Reverb "Proge-sävellyksiin" ja siinäkään ei ole korvakuulokemahdollisuutta, ni tossa se on vuoden verran ollut ja oon pari kertaa sen kanssa soitellut ja kummallakin kerral naapurit hakkas seinään "protesti-komppia nyrkillä epätahdissa", ni mun on yksinkertaisesti pakko soitella sit jollain vitun 200e trankku-paskoilla, joissa on korvakuulokemahdollisuudet ja KUVITELLA miltä saisin ERI vahvarin kuulostamaan levyllä..................... Noh, onnistuu se sävellys niilläkin, mutkun ois se nyt vaan kiva saada KUNNON Putkivahvari Säröhommat hoitaa, ne kun ei oikein tolla Fenderillä onnistu, ei sit niin millään efekti-avustuksellakaan, mietoa säröä sieltä tulee aikaseks ja mun biiseis ois ainakin 5x jykevämmät säröt tarvittavissa ja en hevivahvareista oikein mitään tiedä........ Noh, ehkä mä sit ostan ton Blackstarin Death:in vaikkei korvakuulokkeita olekkaan ja sit noil n.20wat:in trankku-leluil joissa on korvakuulokemahdollisuus, niin yritän aavistella, että miltä Blackstar kuulostaa Studiossa......... -Jippii....

 
Kuulokesoittoon kannattaa hommata vaikka POD tms laite joka on moiseen suunniteltu.
 
Ite oon kyllä kerrostalossa saanu ihan rauhassa soitella Markeilla, Quad + Strategy 400:lla (200w putkari), 5150:lla ja muilla 1x12 V30 kaapin läpi.
 
Kannattaa vaan nostaa se kaappi irti lattiasta ja pitää meteli kohtalaisena.
 
Tsugu Way
24.10.2015 09:16:48 (muokattu 24.10.2015 09:17:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisköhän lainata tätä ketjua kun itsekin edelleen etsin budjettiluokan "hevi-vahvaria" noihin tuleviin bilebändin hardrock-hommeleihin. Yli kymmenen vuotta oon soitellu bluesia tai kevyempää persurokkia Fenderin putkareilla, joten oikeasti ei ole kokemusta Marshalleista tai muista sen sukuisista.
 
Kitaroihin meni kuitenki nyt pitkäksi aikaa kaikki rahat, joten ei voi nyt loppuvuodesta investoida tuhansia uuteen vahvariin. Enkä raski laittaa Deluxe reverbiä lihoiksi. Eli päädyin just nyt ehkä siihen, että haen jonku käytetyn putkarin hintaluokassa 300-400e vähän niinkuin kokeiluun, kunhan päästään kuukauden parin päästä takas treenikselle.
 
Eli mitenhän mm. nuo tuossa hintaluokassa olevat Blackstarit? Tori näyttää olevan pullollaan Blackstareja. Itsehän kotona treenailen tyytyväisenä kerrostalovoluumilla 1W Blackstarilla. Sitä boostaan Govnor-mallinnuksella laudasta. Ja hyvin soundaa. Se ISF-säätö tosin on siella kirkkaammalla puolella. Eli ei ilmeisesti siellä "Marshall-moodissa".
 
Mutta ilmeisesti ei ole sama asia pyöritella himavahvistimella villasukkasoundeja, kuin isolla 20-40W vahvarilla treeniksellä kovakätisen rumpalin ja basistin päälle hardrock-riffejä.
 
Mutta joo - mitäpä suosittelisitte?
 
All That Makes Me Happy Is The Blues.
steelduck
24.10.2015 09:27:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Osta Two Notes Torpedo Studio boxi, niin voit soittaa millä vaan putkivahvistimella täysiä kuulokkeilla tietokoneen kautta:
 
https://www.youtube.com/watch?v=L9eK8hDAQw4
 
naavanka_
24.10.2015 09:51:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsugu Way: Pitäisköhän lainata tätä ketjua kun itsekin edelleen etsin budjettiluokan "hevi-vahvaria" noihin tuleviin bilebändin hardrock-hommeleihin. Yli kymmenen vuotta oon soitellu bluesia tai kevyempää persurokkia Fenderin putkareilla, joten oikeasti ei ole kokemusta Marshalleista tai muista sen sukuisista.
 
Kitaroihin meni kuitenki nyt pitkäksi aikaa kaikki rahat, joten ei voi nyt loppuvuodesta investoida tuhansia uuteen vahvariin. Enkä raski laittaa Deluxe reverbiä lihoiksi. Eli päädyin just nyt ehkä siihen, että haen jonku käytetyn putkarin hintaluokassa 300-400e vähän niinkuin kokeiluun, kunhan päästään kuukauden parin päästä takas treenikselle.
 
Eli mitenhän mm. nuo tuossa hintaluokassa olevat Blackstarit? Tori näyttää olevan pullollaan Blackstareja. Itsehän kotona treenailen tyytyväisenä kerrostalovoluumilla 1W Blackstarilla. Sitä boostaan Govnor-mallinnuksella laudasta. Ja hyvin soundaa. Se ISF-säätö tosin on siella kirkkaammalla puolella. Eli ei ilmeisesti siellä "Marshall-moodissa".
 
Mutta ilmeisesti ei ole sama asia pyöritella himavahvistimella villasukkasoundeja, kuin isolla 20-40W vahvarilla treeniksellä kovakätisen rumpalin ja basistin päälle hardrock-riffejä.
 
Mutta joo - mitäpä suosittelisitte?

 
Blackstarit on ihan ok laitoksia mutta munsta niissä loppuu keskarin säätö aivan kesken, en saanut omaan makuun läheskään tarpeeksi keskariräyhää.
 
Hughes & Kettnerin Tubemeister 18 tarjoaa varsin hyvää hevanderisoundia halpalla.
Laneyn Ironheartit ja GH sarja toimmii.
Englin Thunderia, Screameria ja jopa Fireballia näkyy halvalla välillä jos niistä tykkää.
 
Bugeran 626x voisi myös mainita.
 
Nämä tuli ekana mieleen.
 
Luuviulu
24.10.2015 09:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaa, no on mul kyl toi VOX Valvestate VT 120+ joka on hybridi, eli siel on putket, mutkun toi on niin "piip" tietokone koko laite mun mielestäni. Siin on varmaan 1000 ominaisuutta. EN halua sellasen kans leikkiä. Mun mielestä vahvarissa saa olla ihan max 10 nappulaa ja ne ei saa vaikuttaa toisiinsa mitenkään, eli tarkoitan, että jos mul on nyt tos VOX:is (kiva) särö, mut kun painan jotain yhtä nappulaa, ni koko vehje vaihtaa värinsä vihreästä oranssista punaseks ja kaikki on taas sekasin ja lähtee järki etsiä asetukset uusiks, ni en ole edes kuin muutaman kerran testannut sitä. Uudenveroinen sekin on, mutta sit se on myös niiiiiiiiin efekti-epäystävällinen, että kun tohon laitan jonkun (ihan minkä tahansa) noista n.200kpl yksittäisistä pedaaleistani, niin kaikki kuulostaa hirveältä. Se on suunniteltu toimimaan koko vahvari yksittäisenä pakettina, ilman, että sinne tungetaan mitään muita efektejä enään ja mä nyt vaan satun tykkäämään yksittäisistä pedaaleista. Niissä kun voi vaikkapa esim Tremoloa säätää nopeammaksi, ilman että 100 muuta toimintoa tapahtuu samaan aikaan, kun tossa Valvestatessa säätäisin Tremoloa. -Toi oli nyt vaan kärjistetty esimerkki, että pidän siitä, ettei asiat ole liian monimutkaisia ja on helppo säätää takaisin, VARSINKIN, kun vaikka Kuluttajansuojalaki VAATII, että jokaisen tollasen teknisen vehkeen TÄYTYY saa Suomenkielinen käyttöohje. -No eipä ole kuin Englanninkielinen............
 
-Kaikkein mieluiten haluaisin Combon, en Nuppia ja Kaappia erikseen. Roudaus-syistä.
 
Entropia666
24.10.2015 10:42:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

naavanka_:
 
Mulle tähän mennessä parhaat hevipelit ovat olleen Soldanon SLO

 
Tää on kyllä. Ihana vehjes. Kotona tykittelen mallintavalla, en oo useempaan vuoteen tarvinnu oikeeta vahvaria kotona, liikaa vaivaa kotisoittoon sellasessa.
 
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
sustain65
24.10.2015 11:26:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Tää on kyllä. Ihana vehjes. Kotona tykittelen mallintavalla, en oo useempaan vuoteen tarvinnu oikeeta vahvaria kotona, liikaa vaivaa kotisoittoon sellasessa.
 
Näin se on nyt viime ajan mennyt minullakin, kotona lähinnä kuulokkeisiin mallintavalla 11R:llä ja treeneissä sitten Mesalla. Keinokuormasta saa kyllä Mesasta kuulokkeisiin, mutta tavallaan liikaa vaivaa viikottain. Ja eihän se näkkärisoundi pärjää kuulokesoitossa 11R:lle. Fractalin AX8 tosin kuumottelee, josko hoitaisi kummatkin alueet (sen kuulokeliitännättömyys on hoidettavissa helposti), olisihan se mukavaa kun treenata täysin samalla laitoksella biisit kuntoon kotona ennen treenejä.
 
Aika vaikeata on varmaan löytää huokea putkivahvistin, jossa hyvä kuulokesoundi. Hyvä tietysti jos sellainen löytyykin!
 
Entropia666
24.10.2015 11:46:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Näin se on nyt viime ajan mennyt minullakin, kotona lähinnä kuulokkeisiin mallintavalla 11R:llä ja treeneissä sitten Mesalla. Keinokuormasta saa kyllä Mesasta kuulokkeisiin, mutta tavallaan liikaa vaivaa viikottain. Ja eihän se näkkärisoundi pärjää kuulokesoitossa 11R:lle. Fractalin AX8 tosin kuumottelee, josko hoitaisi kummatkin alueet (sen kuulokeliitännättömyys on hoidettavissa helposti), olisihan se mukavaa kun treenata täysin samalla laitoksella biisit kuntoon kotona ennen treenejä.
 
Aika vaikeata on varmaan löytää huokea putkivahvistin, jossa hyvä kuulokesoundi. Hyvä tietysti jos sellainen löytyykin!

 
Mulla on guitar rig 5. Noi nykyiset mallintavat soundaa jo sen verta vakuuttavilta että putkarin pitäminen himassa on omalta kannalta järjetöntä.
 
- Putkivehe maksaa yleensä enemmän
- Tuottaa vitusti enemmän meteliä
- Hiljasella useimmiten kuulostaa paskalta
- vie tilaa
- pitäs roudata kämpän ja reeniksen väliä ku ei oo kuitenkaa rahaa ostaa kahta
- sulla on käytössä vaan se soundipaletti mitä siitä irtoo. Eli yleensä aika vähän
 
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
sustain65
24.10.2015 12:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Mulla on guitar rig 5. Noi nykyiset mallintavat soundaa jo sen verta vakuuttavilta että putkarin pitäminen himassa on omalta kannalta järjetöntä.
 
- Putkivehe maksaa yleensä enemmän
- Tuottaa vitusti enemmän meteliä
- Hiljasella useimmiten kuulostaa paskalta
- vie tilaa
- pitäs roudata kämpän ja reeniksen väliä ku ei oo kuitenkaa rahaa ostaa kahta
- sulla on käytössä vaan se soundipaletti mitä siitä irtoo. Eli yleensä aika vähän

 
Juuri noin, paitsi tuohon ihan viimeiseen kohtaan minulla on hitusen eriävä mielipide, mutta se on jo liian offtopic. ;-)
 
Helppo uskoa että esim. tuo guitar rig 5 on kotona pienillä volumeilla parempi kuin putkari.
 
ÄrGee
24.10.2015 12:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi vaihtoehto on hankkia haluamasi vahvari, ja laittaa sen kylkeen joku kaappisimuloitu keinokuorma tai load-box mihin saa kuulokkeet kiinni.
 
Jos itsellä olisi vastaavan vahvistimen tarve niin hankkisin tämän:
http://www.thomann.de/fi/laney_irtstudio.htm
 
jniska
24.10.2015 12:26:41 (muokattu 24.10.2015 12:27:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luuviulu:
Ratkaisu sun ongelmaan on hyvä ja laadukas keinokuorma, jossa kuulokeliitäntä ja kaappimallinnus. Sen jälkeen on aivan sama mitä vahvistinta eteen työnnät, aina saat hyvän saundin kuulokkeisiin.
 
http://www.palmer-germany.com/mi/en.htm
 
http://www.palmer-germany.com/mi/en … lator-with-Loadbox-8-ohms-PDI03.htm
 
Hintakaan ei ole paha.
 
"Ei autoa kortilla ajeta eikä vilkulla käännetä"
freakingenius
24.10.2015 13:10:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on noin vittumaiset naapurit niin mä oisin muuttanut jo aikoja sitten. Eikö kannattais vuokrata joku erillinen treenis minne voit roudata vahvarit ja muut äänityskamat ja himassa äänitellä podilla tai jollain muulla vastaavalla?
 
Entropia666
24.10.2015 13:30:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sustain65: Juuri noin, paitsi tuohon ihan viimeiseen kohtaan minulla on hitusen eriävä mielipide, mutta se on jo liian offtopic. ;-)
 
Helppo uskoa että esim. tuo guitar rig 5 on kotona pienillä volumeilla parempi kuin putkari.

 
Viimesellä tarkotin sitä että vahvarissa on se vahvarin soundi, mut mallintavasta mä saan about kaikki mitä on ikinä tehty ja spedut päälle. :D
 
Doctrine of Damnation ulkona NYT Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
Luuviulu
24.10.2015 13:53:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiiti JNiska, hankin tollasen :)
 
sustain65
24.10.2015 14:12:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entropia666: Viimesellä tarkotin sitä että vahvarissa on se vahvarin soundi, mut mallintavasta mä saan about kaikki mitä on ikinä tehty ja spedut päälle. :D
 
Toki ymmärsin tuon. Itellä kun tuosta vahvarista (Mark V) irtoaa aika monenlaista, kunhan vaan kestää ne miljoona kytkintä ja potikkaa. Siitä yritin lohkaista. Mutta efektithän sitten joutuu ottamaan purkeista. Kyllä mallintavat tai tietokoneella hoidettavat mallinnukset vaan ovat mainioita.
 
Putkivahvarista saa toki kelpo soundin kuulokkeisiinkin, kun panostaa hyvän keinokuorman ja lisäspedujen hankintaan (kaiku/delay/ym.). Mallinnuksien etu on kuitenkin se, että parilla napin painalluksella pääsee soittamaan nopeasti "vaikka millä" soundilla. Eikä tarvitse rääkätä niitä naapureita.
 
Ja jos nyt ajatellaan tilannetta, että haluaa soitella kitaralla levyjen päälle kotosalla kuulokkeisiin. Putkarin kanssa tarvitsen keinokuorman (ellei ole integroituna) ja jonkun laitteen joka miksaa äänilähteet. Enemmän laitteita ja piuhoja verrattuna esim. 11R:ään (tai muuhun vastaavaan), joka on vain yksi laite. Se vaan kiinni tietokoneeseen ja homma on siinä. Tai sitten joku guitar rig tietokoneessa, jolloin 11R:ää simppelimpi äänikortti riittää. Laitteiden ja kytkettävien piuhojen määrällä on tietysti väliä vain jos joutuu roudaamaan settiä tai jos vain joutuu laittamaan sen kotosalla syrjään soitteluiden välillä. Jälkimmäinenkin on varmaan aika yleistä.
 
lurkki
24.10.2015 15:28:04 (muokattu 24.10.2015 15:32:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinkahan mones ketju tämä on, jossa keinokuorma on ollut ratkaisu Luuviulun ongelmiin?
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=226048&o=0
 
Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää.
hevuorenmaa
24.10.2015 16:27:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Engl Ironball? Siihen saa kuulokkeetkin. Maksaa tosin yli 800€. Mulla on kotona 100W ENGL ja kyllä sillä soittelee vaikka kuinka hiljaa tahansa. Tosin ääni on sitä makeampi mitä kovemmalle uskaltaa laittaa. Hyviä ne on silläkin voluumilla millä kotona musiikkiakin kuunnellaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «