Aihe: Jelppikerho goes Kosketinsoittimet!
1 2 3 4 535 36 37 38 39 40 41 42 43
Lancelot
11.05.2015 10:51:58
vanha_pieru: Virtuaalisia instrumentteja aiot soitella ja äänitellä midikoskettimien avulla läppärillä? Ei siinä tarvita ulkoista äänikorttia ollenkaan. USB:llä vaan midikoskettimet tietokoneeseen kiinni ja eikun menoksi!
(Oletan sinulla olevan jo jokin DAW ja/tai virtuaalisia instrumentteja koneella ja tiedät, miten midiasetukset tulee olla.)

Joo perushommat on hallussa. Ulkoista äänikorttia tarvitsen kitaroiden ja mahdollisesti laulujen äänityksiin. Ilmeisesti kytken kontrollerin usb:lla koneeseen.
vanha_pieru
11.05.2015 15:15:18
Lancelot: Joo perushommat on hallussa. Ulkoista äänikorttia tarvitsen kitaroiden ja mahdollisesti laulujen äänityksiin. Ilmeisesti kytken kontrollerin usb:lla koneeseen.

Joo. Näin se homma etenee. Itse äänitän kitararaidat multiefektipedaalin avulla, koska se toimii samalla äänikorttina.
edenbeast
08.06.2015 23:35:22
Suositelkaapa todella halpoja (kuinka vanhoja tahansa) täysimittaisella painotetulla koskettimistolla varustettuja digipianoja. Soundeilla ei niin väliä kunhan koskettimisto olisi kohtuullinen. Ja ennenkuin joku ilmoittaa että kannattaa ostaa kallis ja hyvä vekotin niin vastaan jo valmiiksi että tiedän kyllä mutta perheellisen köyhän ei ole mahdollista kummoisia rahoja moiseen tunkea :) Akustinen pianohan tuo olisi joskus haaveena mutta kerrostalossa sitä ei kehtaa kovin paukuttaa...
Hokkane
27.06.2015 11:14:48

Mahtaisko jostain löytyä VST instrumenttia tai plugaria, jolla sais naislaulua tuotettua? Ilmainen ja ei tarvitse olla kummoinen.
Mustien urkujen tahdissa polkee palkeita kanttori kuoleman
Backstab
30.06.2015 13:41:34
Hei!

Sain kaverin nurkissa pyörineen M-Audio KeyRig 49:n lainaan, kyseessä siis keyboard. Vähän pihalla siitä miten saan ääntä tuotettua tällä laitteella.

Kone tunnistaa laitteen ja olen ladannut ajurit, mutta en tiedä mitä ohjelmia tarvitsen jotta saisin tallennettua ja tuotettua ääntä.
Synastikki
18.07.2015 12:12:14

Backstab: Hei!

Sain kaverin nurkissa pyörineen M-Audio KeyRig 49:n lainaan, kyseessä siis keyboard. Vähän pihalla siitä miten saan ääntä tuotettua tällä laitteella.

Kone tunnistaa laitteen ja olen ladannut ajurit, mutta en tiedä mitä ohjelmia tarvitsen jotta saisin tallennettua ja tuotettua ääntä.

Joku DAW (digital audio workstation) tyyppinen ohjelma ja siihen sitten VST-instrumentteja. Tekstinä sepustettuna hyvin pitkää juttua, mutta youtubesta löytyy satoja tutoriaaleja, joten suosittelen sieltä kattelemaan.
Fear of Keytarnation
baron
26.07.2015 13:54:37

edenbeast: Suositelkaapa todella halpoja (kuinka vanhoja tahansa) täysimittaisella painotetulla koskettimistolla varustettuja digipianoja. Soundeilla ei niin väliä kunhan koskettimisto olisi kohtuullinen. Ja ennenkuin joku ilmoittaa että kannattaa ostaa kallis ja hyvä vekotin niin vastaan jo valmiiksi että tiedän kyllä mutta perheellisen köyhän ei ole mahdollista kummoisia rahoja moiseen tunkea :) Akustinen pianohan tuo olisi joskus haaveena mutta kerrostalossa sitä ei kehtaa kovin paukuttaa...

Nää on pitkälle makuasioita (puhun nyt vain kosketuksesta!)
Mä oon aina tykännyt jammuista ja niitä mulla on vino pino, jotkut taas vannoo Rolandin nimeen ja kyllä Korgillakin on kannattajansa.
Ei muuta neuvoa kuin että käy kokeilemassa ja ota se joka sua miellyttää.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
janik
28.07.2015 01:29:24
Onkohan tollasilla samson49:llä (torilta bongasin) jotain tekoa, pelkästään daw käyttöön olisi tulossa. Saa ehdottaa muitakin saman hintaluokan kontrolleria.
Darsu
04.08.2015 21:28:15 (muokattu 04.08.2015 21:31:13)
Voikos tässä ketjussa kysellä "mitä tästä rakkineesta kehtaa pyytää?"-tyyppistä neuvoa? Pitäis fillarikamaa speksata ja yks torille ehkä joutavista härveleistä on Oberheim Matrix 6, joka on ihan joutilaana. Mutta kun se vikalista:

Yks kosketin poikki
Koskettimistosta aftertouch kuollut
B-ulostulo ei toimi (soitin ei ole stereo joten tällä ei paljon väliä)
Yksi merkki näytöstä pimeänä

Että mitäs tuollaisesta voi toivoa saavansa?
blithe6x
22.08.2015 22:25:02
On alkanut kiinnostaa koskettimet enemmän ja enemmän viime aikoina ja nyt alkaa olemaan sen verran mielenkiintoa että ostoa voisi harkita. Taustalla kitaraa vähän vajaa yhdeksän vuotta ja musiikkilajina toimii mikäpä muukaan kuin melodinen dööthmetalli; bodom, norther, kalmah ja muut vastaavat bändit on ollut soitossa jo pitkään.

Budjettina on maksimissaan 300e ja ei ole väliä onko uusi vai käytettu peli. En ole tutustunut terminologiaan tai koskettimien tekniikkaan ollenkaan joten olen pihalla kuin lumiukko.

Minkälaista soitinta sitä kannattaisi katsella? Olisi kiva tehdä covereihin ja omiin biiseihin myös kiipparitaustat ja soolot oman kitaroinnin ja basson lisäksi.
musamies
22.08.2015 23:17:04
baron: Nää on pitkälle makuasioita (puhun nyt vain kosketuksesta!)
Mä oon aina tykännyt jammuista ja niitä mulla on vino pino, jotkut taas vannoo Rolandin nimeen ja kyllä Korgillakin on kannattajansa.
Ei muuta neuvoa kuin että käy kokeilemassa ja ota se joka sua miellyttää.

Kyllä mulla akustisessakin pianossa painopiste on siinä, että toimiiks se soittimena. Muu on vähän kuin sivuseikka. Digivehkeisiin suhtaudun samoin paitsi siinä tulee kiinnitettyä huomiota myös monikäyttöisyyteen ja kuljetettavuuteen.

Vanhoista digipianoista ei itseä ole miellyttänyt paljon mikään varsinkaan kotimalleista. Melkeen lähtisin niin päin, että tsekkaisin budjettiin mahtuvat uutuudet.
Funkånaut
09.09.2015 14:46:20 (muokattu 10.09.2015 12:16:01)

Moro!

Tuli hommattua microKORG ja sille ständi. Nyt pitäisi saada estettyä soittimen liikkuminen ständin päällä. Ständi on tämän tyyppinen http://www.thomann.de/fi/rockstand_rs_22040_b_keyboard_stand.htm ja eteenpäin liukuminen on estetty. Nyt pitäisi estää liukuminen taaksepäin, sivuttain liikkuminen hoituu Korgin kumimattojen avulla.

Mistä saisi jonkinmoisia putkeen kiinnitettäviä/ruuvattavia systeemeitä, jotka estäisivät liukumisen taaksepäin soittajaa kohti? Tämän kaltaisia öh nimittäin https://www.dropbox.com/s/g97r3ngg61wgxez/WP_20150910_002.jpg?dl=0
Kakkosta suosittelisin tutustuvalle koska se varmasti aukeaa helposti ja on minullekin ehkäpä se suosikki. - aksiom
Hokkane
13.09.2015 16:26:38

Eikös noita kumipaloja saa liikuteltua ihan putken suuntaisesti? Vaikee sanoa microkorgista yhtään mitään, mutta vähän painavammat soittimet saa kyllä pysymään paikoillaan, kun kumipaloja siirtää keskemmälle. Vähän kalliimmissa telineissä niissä paloissa on ihan hyvä grippi, mutta en tiedä noista 15 egen tiskeistä.
Mustien urkujen tahdissa polkee palkeita kanttori kuoleman
Bullitt
30.11.2015 12:46:08
Mikä olisi hyvä ilmainen sovellus Androidille, millä voisi mobiililaitteen ruudulla näppäillä koskettimia ja tallentaa omaa soittoaan? Vai onko edes sellaista olemassa?
ya maha
01.12.2015 15:09:11
Toimiiko kitaralle tarkoitettu Digitech Trio Guitar Pedal
samaan tapaan koskettimien kanssa. Jälleenmyyjä ei luvannut mitään (ei tiennyt). Millähän tekniikalla tuo analysoi soitetut soinnut?

https://www.youtube.com/watch?v=h7R … &index=4&list=RD4484J3JhYGY
ajansävel
03.01.2016 12:15:04
ya maha: Toimiiko kitaralle tarkoitettu Digitech Trio Guitar Pedal
samaan tapaan koskettimien kanssa. Jälleenmyyjä ei luvannut mitään (ei tiennyt). Millähän tekniikalla tuo analysoi soitetut soinnut?

https://www.youtube.com/watch?v=h7R … &index=4&list=RD4484J3JhYGY

Miksipä ei toimisi. Sisääntulevaa ääntähän tuo analysoi, miksei yhtä hyvin keyboardista kuin kitarasta...
Antti1
07.01.2016 12:19:54 (muokattu 07.01.2016 12:21:15)
Miten alkuun omatoimisesti kosketinsoittimien soiton opettelussa? Mua kiinnostaa ainoastaan populaarimusa ja hyvin pitkälti synajutut, ei klasaripiano, jos se asiaan jotenkin vaikuttaa. Toki pianokin sen verran, että vaikka esimerkiksi Bon Jovin Alwaysin tyyliset biisit onnistuvat. Nuotteja olen osannut lukea viimeksi joskus vuonna 2000, koska en ole niitä kokenut tarpeelliseksi oman musan tekemisessä, joten toi rajoittaa puuhastelua.

Homman pitäisi lähteä ihan perusjutuista liikkeelle, olen aiemmin soittanut lähinnä jotain yksinkertaisia melodioita oikealla kädellä ja vaikeimmillaan varmaan Ob-La-Di, Ob-La-Da vasurilla samanaikaisesti bassokuviota remputtaen. Eilen opettelin Journeyn Separate Waysin synat ja se oli haastavuudeltaan mulle sopivan vaikea pala purtavaksi, jos tämä jotain teille kertoo.

Opettaja olisi kultaakin kalliimpi tässä kohtaa, mutta juuri sen vuoksi ei onnistu. Ei ole varaa toistaiseksi, joskus tulevaisuudessa sitten. Löytyykö netistä jotain mun tarpeisiin sopivaa?
Tokk
21.01.2016 21:20:52
Pitäisi mp3:sesta rippailla pätkiä ja niitä sitten työstää silleen että olisi tietyn mittainen pätkä tietyn koskettimen alla. Soitin MicroKorg. Tarvitsenko aivoiksi tietokonetta tähän vai meneekö tuon omalla muistilla? Millä ohjelmalla helpoin pilkkoa mp3:sia ja miten se sillä tapahtuu (mikäli kyseessä on mutkikkaampi juttu, olen ihan uusi näissä)?

Millainen syntikka olisi paras tällaiseen toimintaan?

Kiitos!
prää-prää
05.04.2016 20:00:17
Ei mee Casio CTK-811 EX päälle; kokeilin sekä virtalähteellä että 9V paristoilla. Ei oo sattunu mitään kolausta, mutta vanhahko toki on. Mahtaakohan olla ongelma power-napin takana? Minkähän hintasta olis korjauttaa ja missä kannattais Tampereella tehdä?

Tällanen: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41QSwQsu8XL.jpg
Krapulan parantaminen juomalla on yhtä vaikeaa kuin ripulin pieremällä. Omaa musaa, sellasta folk-rock-poppia suomeksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)