Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Metallikielisen mikitys
1
Stone
18.10.2015 11:45:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä lienee joskus sivuttu täällä, mutta kysynpähän nyt silti..
 
Mikähän olisi simppeli ja suht' edullinen tapa mikittää metallikielinen akustinen kitara, jossa siihen tulisi mikki/ plugiliitäntä?
 
Ensimmäinen mikä minulle tulee mieleen ovat nuo duncanin ääniaukkoon asennettavat mallit. http://www.seymourduncan.com/acoustic/woody-single-coil
 
Varmasti ajaa asiansa, mutta niissä on sitten aina se roikkuva piuha siinä ellei halua irroittaa sitä, kun ilman vahvistusta toisinaan soittaa. Mitenkähän nuo piezo ym. systeemit mistä ei ole minkään valtakunnan kokemusta?
 
Suositusten lisäksi jos joku linkki noista mikki vaihtoehdoista on antaa, niin syvimmät kiitokseni niistäkin ;)
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
oksatboys
19.10.2015 14:57:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näistä on joku miljoona ketjua jo täällä, joissa enemmän mutta lyhyesti:
 
- Magneettimikki kaikuaukossa = melko sähkismäinen soundi, ei heleyttä mutta halpa ja soundi on silleen ihan jees ettei se varsinaisesti ärsytä. Ei myöskään kierrä helposti. Magneettimikin piuhankin voi katkaista ja juottaa jakkiin jolle sitten tehdään reikä kitaran kylkeen.
 
- Piezo tallaluun alla, kannessa teipillä tai kannen alla liimalla tms. Näitä on joka lähtöön ja kaikissa hintaluokissa. Piezon kanssa etuastevahvistin vaikuttaa todella paljon. Esim. K&K:n tekeleet on melko suosittuja ja niissä on ihan ok soundi. Piezojen soundi noin ylipäätään on vähän kehno, mutta parhaimmillaan "akustinen"
 
- Muita mainittakoon nyt vaikka LR Baggsin Lyric.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
Jkob
19.10.2015 15:36:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: Näistä on joku miljoona ketjua jo täällä, joissa enemmän mutta lyhyesti:
 
- Magneettimikki kaikuaukossa = melko sähkismäinen soundi, ei heleyttä mutta halpa ja soundi on silleen ihan jees ettei se varsinaisesti ärsytä. Ei myöskään kierrä helposti. Magneettimikin piuhankin voi katkaista ja juottaa jakkiin jolle sitten tehdään reikä kitaran kylkeen.
 
- Piezo tallaluun alla, kannessa teipillä tai kannen alla liimalla tms. Näitä on joka lähtöön ja kaikissa hintaluokissa. Piezon kanssa etuastevahvistin vaikuttaa todella paljon. Esim. K&K:n tekeleet on melko suosittuja ja niissä on ihan ok soundi. Piezojen soundi noin ylipäätään on vähän kehno, mutta parhaimmillaan "akustinen"
 
- Muita mainittakoon nyt vaikka LR Baggsin Lyric.

 
Jos jollain olisi aikaa tai halua niin melkein huutaisi pysyväksi jotain keskustelua /vertailua mikeistä ja etusista.
 
K&K on suosittu ja syystä mutta ainakin mulla on aika paljon kierto-ongelmia eli hyvä soundcheck on välttämättömyys
 
oksatboys
19.10.2015 15:46:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jkob: Jos jollain olisi aikaa tai halua niin melkein huutaisi pysyväksi jotain keskustelua /vertailua mikeistä ja etusista.
 
K&K on suosittu ja syystä mutta ainakin mulla on aika paljon kierto-ongelmia eli hyvä soundcheck on välttämättömyys

 
FAQ ois kyl ihan jees. Olen itekki joskus tehnyt vertailuäänityksiä eri etusista ja verrokkina oli joku konkka vielä.
 
Akustisten (soittimien) kanssa kantsii hommata itelleen joku kunnon etunen EQ:lla ja opetella säätämään ja tuntemaan soittimensa ominaistaajuudet. Säästää vaivaa ja aikaa tsekissä.
 
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
Stone
20.10.2015 14:54:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oksatboys: FAQ ois kyl ihan jees. Olen itekki joskus tehnyt vertailuäänityksiä eri etusista ja verrokkina oli joku konkka vielä.
 
Akustisten (soittimien) kanssa kantsii hommata itelleen joku kunnon etunen EQ:lla ja opetella säätämään ja tuntemaan soittimensa ominaistaajuudet. Säästää vaivaa ja aikaa tsekissä.

 
Kiitos kuitenkin näistä jo!
Nyt taas pykälän sivistyneempi itsekkin näissä.
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
Jkob
21.10.2015 17:00:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä Tonebone PZ-Deluxea on lämpimästi kehuttu mutta taitaa kotimaassa olla tuntemattomampi tapaus. Onko jollain kokemuksia?
 
http://www.tonebone.com/pzdeluxe.php
 
penatuna
21.10.2015 18:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://jjb-electronics.com/prestige-330.html
 
Tuollasen laitoin omaan Guildiin ja ihan hyvältä kuulostaa. Ilmeisesti aika pitkälle "versio" K&K ministä. Halpa oli ja itse sain asennettua, vaikka peukalo onkin keskellä kämmentä. Vaatii kyllä jonkun etuvahvistimen tai vastaavan, mutta niin kai muutkin vastaavat passiivimeiningit. Itse ajan yleensä suoraan Kemperiin tekemäni Acoustimaxin etuvahvistimen profiilin kautta.
 
Pääakkarissani (Martin HD-28) on sitten Bbandin A2.2 mikitys, eli tämä:
 
http://www.b-band.com/index.php?mac … t01productid=13&cntnt01returnid=151
 
Molemmat ovat toimivia ratkaisuja, mutta hinta/laatusuhteeltaan tuo JJB on ihan lyömätön.
 
Stone
22.10.2015 00:05:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: http://jjb-electronics.com/prestige-330.html
 
Tuollasen laitoin omaan Guildiin ja ihan hyvältä kuulostaa. Ilmeisesti aika pitkälle "versio" K&K ministä. Halpa oli ja itse sain asennettua, vaikka peukalo onkin keskellä kämmentä. Vaatii kyllä jonkun etuvahvistimen tai vastaavan, mutta niin kai muutkin vastaavat passiivimeiningit. Itse ajan yleensä suoraan Kemperiin tekemäni Acoustimaxin etuvahvistimen profiilin kautta.
 
Pääakkarissani (Martin HD-28) on sitten Bbandin A2.2 mikitys, eli tämä:
 
http://www.b-band.com/index.php?mac … t01productid=13&cntnt01returnid=151
 
Molemmat ovat toimivia ratkaisuja, mutta hinta/laatusuhteeltaan tuo JJB on ihan lyömätön.

 
Tuo JJB alkoi kiinnostamaan eli saako suomesta vai meneekö tilaus hommiksi?
 
Onko miten tarkka noiden mikkien asennus kohdista...peukalo "voi olla" keskellä kämmentä, että mahtuu roplaamaan siitä ääniaukon kautta bodyn sisäpuolelle??
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
penatuna
22.10.2015 08:23:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stone: Tuo JJB alkoi kiinnostamaan eli saako suomesta vai meneekö tilaus hommiksi?
 
Onko miten tarkka noiden mikkien asennus kohdista...peukalo "voi olla" keskellä kämmentä, että mahtuu roplaamaan siitä ääniaukon kautta bodyn sisäpuolelle??

 
Tilasin omani firman sivuilta. Tuli perille nopeasti ja edullisesti.
 
Näillä ohjeilla onnistuin itse:
http://www.cavalierpickups.com/frettech/kk/index.html
 
Kunhan vaan lukee ohjeet huolella niin pitäisi onnistua. Eniten aikaa meni reiän poraamiseen, kun ei löytynyt kunnon asetta. Kannattaa myös pari kertaa kuivatestata asennus tuon pahvin kanssa, ennen kuin laittaa liimat pintaan.
 
Stone
22.10.2015 18:51:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

penatuna: Tilasin omani firman sivuilta. Tuli perille nopeasti ja edullisesti.
 
Näillä ohjeilla onnistuin itse:
http://www.cavalierpickups.com/frettech/kk/index.html
 
Kunhan vaan lukee ohjeet huolella niin pitäisi onnistua. Eniten aikaa meni reiän poraamiseen, kun ei löytynyt kunnon asetta. Kannattaa myös pari kertaa kuivatestata asennus tuon pahvin kanssa, ennen kuin laittaa liimat pintaan.

 
Kiitos ohjeistuksesta!
 
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards **Back to good old days, when music was real music !!!**
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «