Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 567 68 69 70 71165 166 167 168 169
noon
16.10.2015 16:43:21

Kiitti kommenteista.

Juurikin tämän takia kyselin mielipiteitä, ettei fuzzeilu kaadu siihen ku teki kärkeen täysin väärän valintaan. Sen oon huomannu että fuzzeja riittää jos jonkinlaista.

Tosin tarjontaa olenkin tutkinut ja sitä youtubea selannu. Joku shadow fuzzi oli mutta se meni heti. Oli jotain 100e pintaan.

s8na: Tossa on kyllä perää. Bufferilliset "bossilaatikkofuzzit" voi viedä himot heti.
Antsa Lipsanen
17.10.2015 12:55:45 (muokattu 17.10.2015 12:57:41)
Olipas taas avartava lauantaiaamu: Koko pedaalilauta lukemattomine purnukoineen poijes välistä ja vain juuri hankittu Zvexin SuperDuper kitaran (Les Paul/Tele) ja DrZ Maz18 väliin buustailemaan ja muuten kitaran volapotikka ahkeraan käyttöön. Voisikohan se oikeasti olla elo näin simppeliä? Täytyypä jatkaa taas tutkimuksia p90- ja minihumpparimaailmassakin jälleen kerran. Jokohan minä kohta uskoisin ja vapautuisin purkkipiinasta:)
Laulava Kylätohtori
17.10.2015 13:16:39
Antsa Lipsanen: Jokohan minä kohta uskoisin ja vapautuisin purkkipiinasta:)

Se on kuin tupakka, ei siitä niin vaan vapauduta, vaikka haluaisikin. Mä olen pyristelly jo varmaan vuoden päivät ja nurkat on täynnä pedaaleja. :D
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
17.10.2015 19:40:04
Antsa Lipsanen: Jokohan minä kohta uskoisin ja vapautuisin purkkipiinasta:)

Kannattaa kyllä ainakin kokeilla. :) Mulla ei ole tällä hetkellä purkin purkkia käytössä. Aina niitä välillä ostaa.. mutta ei niistä mikään näytä jäävän.
freakingenius
18.10.2015 00:09:11
Tube Screamer/SD-1 ja delay. Ei kai sitä muuta tarvii yleensä.
Lancelot
19.10.2015 19:26:58 (muokattu 19.10.2015 19:28:22)
Nyt on tulossa Catalinbreadin Echorec:lle ja Gurus Echosex:lle kova haastaja, nimittäin Dawner Prince Effects "boonar". Oletteko muut törmänneet tällaiseen pedaalivalmistajaan? https://www.facebook.com/dawnerprince

Vaikuttaa melko täydelliseltä multi head delayltä. Thegearpage -sivustolla valmistajan kommentteja mm:

"Boonar is 100% analogue signal path, designed with discrete components to emulate the same tubes signal path in the real Binson. It also has actual four analogue outputs playback heads coming out from the virtual magnetic drum, which is a DSP processor based. Drum Speed controls the speed of the drum rotation and correlates to delay times from 37 ms on the 1st head up to max. of 600 ms on the 4th head"

Halpa tuo ei varmasti tule olemaan, mutta vakavasti harkitsen Echorecin päivittämistä tuohon, jahka tuosta saadaan vielä demoja youtubeen ja lisää infoa..
HraBeaver
21.10.2015 18:45:26
Morjesta, osaisko foorumin pedaaligurut antaa mulle säröpedaalisuosituksia? En viitsi sitä sadatta säröpedaaliketjua tehdä niin kysyn täällä. Haussa olisi särö jossa:

-on semmosta keskiääni-rouheutta saundissa
-ei leikkaa alapäätä liikaa, botnea löytyy tarvittaessa
-säröä riittää hevimpäänkin riffittelyyn (ei nyt mitään deathmetal sirinää)
-puhdistuu kitaran volapotikasta

Oma bändi soittaa stoner-vaikutteista hevirokkia joten särön pitäisi riittää vähän raskaampaankin menoon, mutta en etsi sitä kliinistä skuupattua täydellistä metallisaundia.

Vertailukohteiksi voin heittää viimeaikoina käytössä/testissä olleita purkkeja:

EHX OD Glove: Hyvän kuuloinen särö, hintaisekseen suorastaan loistava, kuitenkin kaipaisin saundiin vielä enemmän jonkinlaista rouheutta ja räyhäkkyyttä, mid shift -kytkimestä huolimatta.

MI Audio Crunch Box: Tässä alkaa olla jo ärhäkän murea saundi, mutta ei puhdistu kovin hyvin volapotikasta. Jos pudotan kaulamikin volumea pienemmäksi pikkuroso-soundia varten niin tämä menee paljon muhjuisemmaksi kuin OD Glove.

Xotic SL drive: Tämä on perusmoodissa todella rapsakan kuuloinen, mutta leikkaa taas botnea ihan liikaa pois. Superbass-modessa antaa alataajuksia läpi vähän paremmin mutta alapää menee vähän liian löysäksi ja muhjuksi minun setupissa.

Carl Martin Plexitone (single channel): Tästä en tykännyt, kuulosti omassa setupissa turhan kliiniseltä siristimeltä.

Jos joku osaa näiden perusteella heittää suosituksia, niin kiitos!
steelduck
21.10.2015 19:47:26

Kannattaa tutustua Fulltone OCD pedaaliin. Täyttää aika hyvin nuo vaatimukset.
jhakwe
21.10.2015 20:25:48

HraBeaver: Jos joku osaa näiden perusteella heittää suosituksia, niin kiitos!

Anteeksi julkea mainostus, mutta käypä tsekkaamassa allekirjoituksessa olevasta linkistä Dagon OD120, jos vaikka herättää jonkinnäköisiä tuntemuksia. Eivät ole ihan vielä saatavilla, mutta kyseessä on post-'74 Orange OR120:n etuasteesta tehty foundation overdrive. Suunniteltu ja rakennettu yllättäen stoner-soundimaailma visusti mielessä lähinnä siltä kantilta, että "tämmönen pitää saada omaan lautaan."
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
uduwudu
21.10.2015 20:52:30
HraBeaver:
Jos joku osaa näiden perusteella heittää suosituksia, niin kiitos!

Ootko kokeillut Xotic BB Preampia? Siinä on aktiiviset basso- ja treblesäätimet, joten botnea löytyy aika paljon ja säröä myös. Monipuolinen pedaali.
RrRailo
22.10.2015 10:50:09

HraBeaver: Morjesta, osaisko foorumin pedaaligurut antaa mulle säröpedaalisuosituksia? En viitsi sitä sadatta säröpedaaliketjua tehdä niin kysyn täällä. Haussa olisi särö jossa...

Suosittelen VFE Pedals Dark Horsea. On rouheasoundinen, laajan dynamiikan ja säätövaran omaava loota. Harmi, että kaikissa Youtube-demoissa tuolla vedetään särö täysillä, sillä pedaali on myös todella hyvä low gaineri. Aktiivinen treble-bass-EQ, sisällä vielä bassopään tiukennukseen trimmeri, ulkoinen säätö kompressiolle ja klipausvalintakytkin, jonka eri asennot tuovat kukin persoonallisen sävynsä soundiin(kerrankin).

Karkeasti arvioiden kolminumeroisen määrän säröpurkkeja vuosien varrella pyöritelleenä on täytynyt todeta Dark Horse juurtuneen lautaan. Ei väritä soundia liikaa ja kuten sanottua lähtee reunarosot kuin hyökkäävät hevijuntatkin, vailla aneemista sirinää ja latteutta.

Tuossa ehkä kuvaavin demo, jonka 'tubesta löysin, joskin pohjasoundi on esittelijällä melko tuhnu: https://www.youtube.com/watch?v=z_d7jf5WpcM
Sahaa.
Laulava Kylätohtori
25.10.2015 11:40:17
Fulltonen Clyde Wah tuli taloon. Tuossapa otin pienet testit rinnan vanhaan Crybabyn koteloon rakennetun Jaska's Music Garagen Custom Wahin kanssa, joka perustuu siis vanhoihin Voxeihin.

Fulltonessa oli parempaa pedaalin tuntuma. Vanha Crybaby nyt on, mitä on. Jokainen on varmaan joskus sellaista polkenut. Samoin Fulltonessa on fuzz-ystävällinen teknologia, joka taitaa Jaskan wahista puuttua. Fulltonessa on pois kytkettävän buffer/boostin lisäksi sisäinen 'resonance' trimmeri, jolla voi säätää gainin ja bassoon määrää. Tätä en tosin ehtinyt vielä kokeilemaan. Jaskan wahissa ei ole mitään säätöjä, sillä epäröidessäni säätöjen kanssa Jaska totesi, että 'Tehdään se kerralla sellaiseksi, ettei säätöjä tarvita'.

Ja niinhän se sitten tehtiin. Soundillisesti sanoisin, että Jaskan wah on Fulltonea parempi. Jotenkin 'eläväisempi' ja efekti on 'syvempi' tai 'orgaanisempi'. Jollain tavalla luonnollisempi ja säilyttää perussoundin todella hyvänä. Toki Fulltonekin säilyttää, mutta joku juttu tuossa Jaskan wahissa on, jota en osaa sanoiksi pukea.

Fulltonekin on pirun hyvä silti. Vielä ei pysty sanomaan, kumpi on kokonaisuutena parempi. Pitää testailla lisää ja kokeilla treeneissä.

Mutta tässä kohtaa ei voi kuin ihmetellä, miten hyvän wahin Jaska on kasannut vanhaan Crybabyn koteloon. Se on esim. lähettänyt torille kaikki Teesen wahit, joita talossa on käynyt...
Telecast
29.10.2015 09:51:31
Nyt kyllä lähtee lapasesta tämä pedaali hamstraaminen kun keksi, että niitä voi tehdä myös itse! Äsken valmistui Fuzz Factory klooni, torilta ostin 3 rikkinäistä pedaalia joista yksi jo toimii! Klon Centaur kloonin rakentaminen alkaa heti kun vain herkeää!

Onko täällä Fuzz Factorystä kenellään kokemuksia? Tuo oma valmiste on jees kuuloinen värkki, mutta suorastaan rakastaa oskilloida itteänsä turhan helposti O.o Kuuluuko Fuzz Factoryn olla vaikea säädettävä, vai onko mulla tullut joku pieni errori rakentaessa :D
erty
29.10.2015 17:09:37
Telecast: Onko täällä Fuzz Factorystä kenellään kokemuksia? Tuo oma valmiste on jees kuuloinen värkki, mutta suorastaan rakastaa oskilloida itteänsä turhan helposti O.o Kuuluuko Fuzz Factoryn olla vaikea säädettävä, vai onko mulla tullut joku pieni errori rakentaessa :D

Aluks se on toki hieman hankala säädettävä, kun potikoita on niin monta ja etenkin kun ne vaikuttavat toistensa toimintaan. Ei se musta mikään sveitsinlinkkarifuzz ole, mut sit kun ymmärtää mitä sillä voi tehdä niin mahdollisuuksia on monia.
Mut siitä on helppo aloittaa et säätää pedaalin ns. fuzz face-asetuksille: gate & comp minimiin, stab maksimiin ja driveä niin paljon ennen kuin pedaali alkaa oskilloimaan. Tällä asetuksella pedaalin saa puhdistumaan kitaran volasta täysin puhtaaksi (ainakin oman hand painted-version).
Oskillaatio alkaa heti, kun stab-potikkaa pienentää maksimiasetuksesta eikä sitä saa kuriin kuin säätämällä gatea tai comppia siihen asti, että ollaan "gated fuzz"-osastolla. Tällöin pedaali käyttäytyy vähän kuin kovalle säädetty noise gate. Oskillaation taajuuteen taas voi vaikuttaa usealla pedaalin säädöllä sekä kitaran volume ja tone potikoilla, riippuen hieman pedaalin asetuksista. Itse käytän pedaalia lähes aina gated fuzz-asetuksilla eli drive & stab täysillä, gate klo. 9, comp klo. 15. Sustainia löytyy yllättävän paljon, joka lopulta pieree itsensä hyvällä tavalla hengiltä. Eikä hurise!
Laulava Kylätohtori
30.10.2015 09:57:50
Itse tykkään pistää kaikista od pedaaleista volumen täysille ja säröä vähän, jos lainkaan. Ongelma on kuitenkin se, että se boostaa liikaa volumea. Jos taas od:n volumen pistää 'tasoihin', niin soundista katoaa se paras mojo ja siitä tulee vaan 'ihan ok'.

Olisiko vinkkejä, toimiiko joku od paremmin pienemmillä volumeilla (eli ilman volume boostia, unity taitaa olla se english sana). Vai onko niin, että juuri boostattu volume, joka ajaa vahvarin etuastetta kovemmin on sen mojon salaisuus, eikä sitä voi purkien omalla klippauksella saavuttaa.
petrip
30.10.2015 10:14:01 (muokattu 30.10.2015 10:14:46)
Laulava Kylätohtori: Itse tykkään pistää kaikista od pedaaleista volumen täysille ja säröä vähän, jos lainkaan. Ongelma on kuitenkin se, että se boostaa liikaa volumea. Jos taas od:n volumen pistää 'tasoihin', niin soundista katoaa se paras mojo ja siitä tulee vaan 'ihan ok'.

Olisiko vinkkejä, toimiiko joku od paremmin pienemmillä volumeilla (eli ilman volume boostia, unity taitaa olla se english sana). Vai onko niin, että juuri boostattu volume, joka ajaa vahvarin etuastetta kovemmin on sen mojon salaisuus, eikä sitä voi purkien omalla klippauksella saavuttaa.

Oma kokemus asiasta on pitkälti sama. Jos vahvistimen soundi on tarpeeksi rutussa, niin sen boostaamiseen kelpaa melkein mikä tahansa OD-pedaali. Mutta tilanne muuttuu oleellisesti, kun vahvistimen soundi on "liian" puhdas. Kokeilin, paljon valehtelematta, noin 100 erilaista säröpedaalia. Homma loppui kun ostin Kingsleyn Minstrel V2:n. Särö perustuu putkitekniikkaan ja omasta mielestäni toimii juurikin tilanteessa, jossa vahvistimen perussoundi on pitkälti puhdas.
iec
30.10.2015 10:15:41

Laulava Kylätohtori: Itse tykkään pistää kaikista od pedaaleista volumen täysille ja säröä vähän, jos lainkaan. Ongelma on kuitenkin se, että se boostaa liikaa volumea. Jos taas od:n volumen pistää 'tasoihin', niin soundista katoaa se paras mojo ja siitä tulee vaan 'ihan ok'.

Oletkos muuten kokeillut käyttää OD:n sijaan pelkkää puhdasta boostia, tai sitten EQ-purkkia (vaikka joku MXR:n laadukas equ)? Voisi toimia sulla jopa paremmin kuin tavalliset OD-purkit, jos kerran ennemminkin ajat etusta ruttuun kuin tuot etuselle valmiiksi rutattua signaalia. Mutta joo, ymmärrän kyllä sun pointin hyvin. Samaa olen pohdiskellut itsekin, että kummalla tavalla sitä oikeastaan saavuttaa sen hyvän särösoundin.

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Shredator
30.10.2015 10:30:00

Laulava Kylätohtori: Olisiko vinkkejä, toimiiko joku od paremmin pienemmillä volumeilla (eli ilman volume boostia, unity taitaa olla se english sana). Vai onko niin, että juuri boostattu volume, joka ajaa vahvarin etuastetta kovemmin on sen mojon salaisuus, eikä sitä voi purkien omalla klippauksella saavuttaa.

Sehän riippuu mitä sie haet? Itse säädän od:t yleensä siten, että ne on aavistuksen yli unity gainin. Sitten gainia maun mukaan ja biisistä/tyylilajista riippuen. Yleensä on nollilla. Pidän siitä, ettei ne od:t sotke vahvarin ominaissoundia tai gain-rakennetta merkittävästi. Yleensä kun tuloksena saattaa olla puuroutumista. Jotkut kutsuu sitä kai mojoksi.

Huomattavaa toki on, että harvoin käytän säröä puhtaan päälle, vaan yleensä joko tuomaan rosoisen soundin päälle extraa, lead-boostina tai sitten tiukentamaan jo valmiiksi rankkaa särösoundia.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking." Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc
Laulava Kylätohtori
30.10.2015 10:52:27
Jep, eli en käytä säröjä koskaan puhtaan kanavan päälle. Yleensä käytössä on straton kaulamikki + Dusty Roadin Crunch kanava gain pienellä, kitaran volume ~7:ssa. Soundi on tällöin periaatteessa puhdas. Kitaran volumella ja tallasinglehumpparilla ja vahvarin omalla boostilla saa kyllä hönkää, mutta joskus olisi hauska polkaista kunnon lead soundi pedaalista. Vahvarin oma boost voi jäädä vähän "vajaaksi", jos vahvarin gainit ovat pienellä.

Se on muuten totta, että jos vahvari on jo ennestään enemmän rutussa, niin ongelmaa ei juurikaan ole, mutta toisaalta silloin ei tarvita lisähönkää speduistakaan. Em. skenaario on lähinnä se, miksi joskus näitä speduja tulee käytettyä. Jossain covereissa voi suorilta pistää vahvarista gainia enemmän, niin silloin oma booster toimii hyvin, eikä speduille ole tarvetta.

Boostereita ja eq:ta on tullut kokeiltua. Eq:t ovat liian hankalia säädettäviä, ei oikein innosta itseä ja boostereissa on vähän samaa ongelmaa, että nostavat volumea. Sinänsä boostereistakin saa hyvää soundia kyllä...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)