Aihe: A=432Hz, kommentteja? | |
---|
jyrkiii 19.10.2015 21:22:38 (muokattu 24.10.2015 01:36:51) | |
|
Oletko testannut virittää soittimesti A=432Hz taajuuteen? Edit: linkkejä Vireiden vertausta kitaralla: 432Hz vs 440Hz on Guitar - Larynx Suit https://www.youtube.com/watch?v=zdNvcwgUzFQ Guitar Tuning 440hz vs 432hz Direct Comparison - Doug Kinnear https://www.youtube.com/watch?v=CUvFXJ2ePwo Eri vireitä vanhoista viritys-ääniraudosita mitattuina: http://www.mozartpiano.com/articles/pitch.php Nuottien taajuudet A=432Hz vireessä: (http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreq432.html) Pitkällisen tutkimuksen tulokset, miksi 432Hz vire ei ole mitenkään erityinen: http://www.miltonline.com/2014/01/07/hertz-so-good/ Maailman eri sinfoniaorkesterien vireet listattuna: http://members.aon.at/fnistl/index.html Katsaus 432Hz vireeseen ilman tieteellistä taustaa: https://attunedvibrations.com/432hz/ Keskustelua aiheesta muualla: http://www.forumforpages.com/facebo … n-for-musicians-432-hz/2272402991/0 https://www.dmt-nexus.me/forum/default.aspx?g=posts&t=51956 http://www.abovetopsecret.com/forum/thread992920/pg1 Salaliittonäkökanta: http://disinfo.com/2015/09/a432-hz- … cy-dna-tuning-bastardization-music/ http://humansarefree.com/2011/03/do … piracy-extend-to-musical-scale.html Äänen vaikutuksesta kehoon ja mieleen: http://www.harmonyofthespheres.net/Science_of_Sound.html http://www.cracked.com/article_1840 … ects-body-according-to-science.html Ammattimuusikon tarina oman vireen pysyvään vaihtoon 432Hz:iin: http://athensconference.blog.com/a-request-for-432hz-frequency/ Yksi alkuperäisistä ja yhdenmukaisista sivustoista, jossa aihetta tarkastellaan: http://omega432.com/ Konserttitaajuuksien historia wikipediassa: https://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch Äänen parantavasta vaikutuksesta; Ayurveda, Om, Jooga (ei länsim. tiedettä) http://www.chopra.com/ccl/how-to-use-sound-to-heal-yourself http://www.mindbodygreen.com/0-7565 … -what-is-it-why-do-we-chant-it.html http://www.soundhealingtools.com/site.php?p=yoga Musiikin käyttämisestä kidutuksessa usan toimesta (länsim. tiede näkökulma; mikä on muusikon rooli, ei hyvin mene) http://www.huffingtonpost.com/andy- … story-of-music-tortur_b_151109.html http://www.huffingtonpost.com/2013/ … rrison-music-torture_n_3906915.html Musiikkia A=432Hz vireellä: http://johnconklin.com/album/275375/someone-beautiful?autostart=true Online kitaraviritin 432Hz:lle (ääni) http://www.123guitartuner.com/432HzTuning.php https://www.youtube.com/watch?v=BJ8KdqhHk0w (Kitara)viritin, johon saa 432Hz, Kiinasta edullisesti (clip ja mic) http://www.ebay.com/sch/i.html?&_nkw=AROMA+AT-370B Kitaraviritin-sovellus kännykälle: Android: SmartChord iOS: Pano Tuner Petition for 440Hz ? Petition for 432Hz ? |
|
En, mutta olen tutustunut aiheeseen ja joskus kuunnellut musaa juutuubista 432-versioina (juutubettakaapa vaikka adele 432 tai coldplay 432). Nopeestihan siihen vireeseen tottu. Kunnes taas kuunteli musaa normivireessä puoli tuntia, sit taas tottu siihen. Mä itse väittäisin että kyseessä loppujen lopuksi ei-kuultava ero ellei ole A/B:ttämässä 440-vireeseen (tai 442 joka on moderneilla klasareilla yleisempää). Metallica 432:na tuskin kuulostaisi monen mielestä lämpimämmältä/pehmeämmältä kuin Neil Young 440:nä (eikä pitäisikään tietenkään). Spede blendaa: https://blend.io/spede |
jyrkiii 19.10.2015 22:09:07 (muokattu 19.10.2015 22:09:51) | |
|
Nuo muunnetut 440->432Hz mitä on youtubessa, eivät oikein toimi, koska niissähän on muunnettu vain pitch editorissa. Esim. kitarassa kun kaikki kielet ovat eri vireessä, syntyy eri äänikokonaisuus ja resonointi kun sointuja soittaa. Ja usealla soittimella syntyy tietty äänikokonaisuus, on sekin eri resonointi, kuin että on vain muutettu loppullisen miksauksen taajuutta |
|
Spedemix: En, mutta olen tutustunut aiheeseen ja joskus kuunnellut musaa juutuubista 432-versioina (juutubettakaapa vaikka adele 432 tai coldplay 432). Nopeestihan siihen vireeseen tottu. Kunnes taas kuunteli musaa normivireessä puoli tuntia, sit taas tottu siihen. Mä itse väittäisin että kyseessä loppujen lopuksi ei-kuultava ero ellei ole A/B:ttämässä 440-vireeseen (tai 442 joka on moderneilla klasareilla yleisempää). Metallica 432:na tuskin kuulostaisi monen mielestä lämpimämmältä/pehmeämmältä kuin Neil Young 440:nä (eikä pitäisikään tietenkään). Aika lailla olen samaa mieltä asiasta, ei se A = 432 Hz ole yhtään sen ihmeellisempi referenssitaajuus kuin A = 440 Hz, A = 442 Hz tai vaikkapa A = 443 Hz, onhan noissa pieni sävyero joo mutta aika käärmeöljyn sivelyksi menee koko homma. Olen itse rehellisesti sanottuna sitä mieltä, että jos joku oikeasti muuntaa koko omistamansa musiikkikirjaston jollakin muuntimella A = 432 Hz:en sen takia, että se on absoluuttinen taajuus joka resonoi maapallon ytimen kanssa ja ties mitä muuta jännittävää, on vitun idiotti. Kuten tämäkin artikkeli kertoo, muitakin referenssitaajuuksia käytetään ainakin klassisen musiikin puolella enemmän, mutta sitä en kyllä käsitä miksei niistä muista hehkuteta yhtä lailla mitä tästä A = 432 Hz:sta... https://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch Vihaleipä There is no dark side in the moon, really. Matter of fact, it's all dark. |
jyrkiii 20.10.2015 00:40:26 (muokattu 20.10.2015 00:41:22) | |
|
Megadethh2: - - Kuten tämäkin artikkeli kertoo, muitakin referenssitaajuuksia käytetään ainakin klassisen musiikin puolella enemmän, mutta sitä en kyllä käsitä miksei niistä muista hehkuteta yhtä lailla mitä tästä A = 432 Hz:sta... https://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch Tuo on pienempi asia kokeilla eri taajuuksia. Jos kokeilee a=432Hz esim. kitaralla tai pianolla, voi huomata eron. Voisi kyseenalaistaa myös tuon A=440Hz. Sitä tunnutaan hehkuttavan jokaisessa musiikin oppikirjassa - ainakin mitä itse olen lukenut. Jos ei soita orkesterissa, miksei soita sillä taajuudella, joka itsestä kuulostaa parhaalta? Tai miksi ylipäänsä ei edes kokeile muuta kuin tuota 440Hz:n standardia vuodelta 1955/1975 Tuossa wikipedian artikkelissa olikin hyvä lähde(viite): Arthur Mendel: 'My own experience in tuning an electronic organ to be used as a continuo instrument with orchestra, in the late 1940s and early 50s, showed me that New York orchestra musicians could with difficulty be induced to tune their instruments to a'=440 Hz, but that if the organ were tuned to that pitch it would in the course of performance be flat as compared with the other instruments. If, on the other hand, I tuned the organ to a'=444 Hz, this difficulty disappeared, and I take it that this latter pitch is approximately that at which New York orchestra musicians habitually play, and to which they involuntarily tend to return even if they have started out by tuning their instruments to a'=440 Hz. - -' Tuo 440 Hz on yhtä keinotekoinen kuin mikä tahansa taajuus. Miksi siis se on standardi? |
|
jyrkiii: Tuo 440 Hz on yhtä keinotekoinen kuin mikä tahansa taajuus. Miksi siis se on standardi? Lähinnä sen takia kun se jäi standardiksi (toisen maailmansodan jälkeen). Ja varmaan myös siksi että laskennallisesti sen on helppoa. Spede blendaa: https://blend.io/spede |
|
Barokkimusaa soitetaan tyypillisesti A=415Hz -vireessä. Ei sekään sen kummempaa ole, vähän eriltä soundaa, hetkessä siihen tottuu ja siitä pois ihan yhtä nopeasti. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
baron 20.10.2015 11:35:04 (muokattu 20.10.2015 11:37:10) | |
|
jyrkiii:Tuo 440 Hz on yhtä keinotekoinen kuin mikä tahansa taajuus. Miksi siis se on standardi? Koska se on Goebbelsin sanelu 1939 Lontoossa pidetyssä kokouksessa kun englantilaisten ja saksalaisten välit olivat vielä hyvät ja ranskalaiset jätettiin kutsumatta. (Ne olisi halunneet 435) Siis oikea "natsivire"! Siksi se on standardi. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Koska se on Goebbelsin sanelu 1939 Lontoossa pidetyssä kokouksessa kun englantilaisten ja saksalaisten välit olivat vielä hyvät ja ranskalaiset jätettiin kutsumatta. (Ne olisi halunneet 435) Siis oikea "natsivire"! Siksi se on standardi. Haa! Siksi minunkin ääniraudassani lukee "440" sekä "Germany". Ymmärrän, että haluat osallistua keskusteluun, mutta täällä tuo keskustelu on viety paljon pidemmälle ja ymmärrys on paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla. Joten - älä tule puhumaan asioista joista et tiedä mitään, vaan ota selvää. |
|
absqua: Barokkimusaa soitetaan tyypillisesti A=415Hz -vireessä. Ei sekään sen kummempaa ole, vähän eriltä soundaa, hetkessä siihen tottuu ja siitä pois ihan yhtä nopeasti. Toihan on vähän outoa, koska 440Hz vireessä G#4 = 415.3Hz Taitaa siis olla puoli sävelaskelta vaan "alavireessä". Pitääpä testata miten matalalle peruskitaran voi virittää. Ainakin oon virittänyt ylemmäs Eb-vireeseen ihan toimivasti. Capo tietty ajaa asian helpommin:-) Jos virität barokkimusassa A = 407.75Hz, saat saman taajuusalueen kuin jos A = 432Hz. Kokeile. (http://www.phy.mtu.edu/~suits/notefreq432.html) |
|
baron: Koska se on Goebbelsin sanelu 1939 Lontoossa pidetyssä kokouksessa kun englantilaisten ja saksalaisten välit olivat vielä hyvät ja ranskalaiset jätettiin kutsumatta. (Ne olisi halunneet 435) Siis oikea "natsivire"! Siksi se on standardi. Natsikortti vedetty :-) Oliko operation paper-clipissä sovittu;-) |
|
Tällasen artikkelin löysin: http://www.projects8.com/sedona/ind … ion=com_content&view=article&id=40& En tarkistanut lähteitä. Mutta kokeilkaa nyt edes sitä 432Hz A:ta. Ei siinä mitään ainakaan menetä (paitsi uskon että 440Hz on ainoa oikea, ja että siinä haluaa ehdottomasti pysyä, vaikka tarjolla on muitakin). Turha näitä märehtiä, mutta kokeilla kannattaa. 432Hz:n A:ssa on kuulemma helpompi laulaa, koska se on lähempänä ihmiselle ominaista äänirekisteriä. 'History of the Change In 1939 Joseph Goebbels (propaganda Minister for Nazi Germany) was the first to push for all music world wide to be played and listened to at A-440Hz. He failed. But in 1953 the Elite had a meeting in London to finally IMPOSE the a-440Hz Standard Concert Pitch and Succeeded. Prof Dussaut of the Paris conservatory had a poll of over 20,000 of the head classical musicians of France and they all voted unanimously for A-432hz but the Elite does not care what others think now do they? . . 432 Hz touches the full twelve scale octave overtones of all music in creation, whereas the music of today vibrates at 440 Hz. This 440 Hz only touches 8 scale octave overtones, leaving out an entire section of the complete musical resonance of the Universe, which thus remains untouched and unintegrated within the 440 Hz music of today. This 8 Hz difference of tuning makes A UNIVERSE OF DIFFERENCE. . . The archaic Egyptian instruments that have been unearthed, so far, are largely tuned to 432 Hz. In ancient Greece (the school book original place for music) their instruments were predominantly tuned to 432 Hz. . . The Shamanic/festival use of a specific series of drums, trumpets and harps in Sumeria, had them all tuned to 432 Hz. In many cultures this tone is used in connection with sacred rituals. In India this tone is called, Sadja Father of Others, and the Sitar and Tambura are tuned accordingly. In Sufism its said: the one who knows the secret of this tone, knows the mystery of the Universe. (Hazrat Inayat Khan Music Geneva 1959). The Om in Buddhism in Tibet is based on this too. The controversy over tuning still rages, with proponents of A432 or C256 citing these as being more natural tunings than the current standard of A440.' Peace! |
baron 20.10.2015 17:27:42 (muokattu 20.10.2015 17:28:17) | |
|
Tässähän on se ristiriita että jos lähdetään siitä että joku alhainen c on 1 Hz ja siitä laskettuna yksiviivainen a on 432 ja tämä muka olisi "luonnonlaki". Kuitenkin sekunnin kestokin on sopimus eikä mikään luonnonlaki eli ei ole mitään "luonnosta" saatavaa taajuutta jonkun sävelen taajuudelle vaan kaikki ovat sopimuksia. Ja miksi c olisi se yksi hertsi? Miksei yhtä hyvin des? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
jyrkiii 20.10.2015 17:33:41 (muokattu 20.10.2015 17:34:55) | |
|
baron: Tässähän on se ristiriita että jos lähdetään siitä että joku alhainen c on 1 Hz ja siitä laskettuna yksiviivainen a on 432 ja tämä muka olisi "luonnonlaki". Kuitenkin sekunnin kestokin on sopimus eikä mikään luonnonlaki eli ei ole mitään "luonnosta" saatavaa taajuutta jonkun sävelen taajuudelle vaan kaikki ovat sopimuksia. Ja miksi c olisi se yksi hertsi? Miksei yhtä hyvin des? No ehkä sen ei tartte olla pointti. Pointti, että kokeilee jotain muutakin kuin 440Hz käytännössä omalla soittimella. Tiedemiehet ymmärtävät noista fysiikan mittauksista. Oon niitä kanssa lueskellut, mutta se on aika koukeroista verrattuna siihen että pistää sen kitaran siihen A=432Hz, kokeilee ja kertoo kuulostiko paremmalta vai huonommalta:-) Oon muutamalla ehdottanut että kokeilisivat, mutta tuntuu että tuo 440Hz on niin syvässä, että saa vihat niskoilleen jo ehdottaessaan jotain muuta... (ehkä se on jossain syvällä kytevä pelko, että se 432 oikeasti kuulostaisi paremmalta ja kaikki 440 musiikki alkaa kuulostaa häiritsevältä) |
|
jyrkiii: Oon muutamalla ehdottanut että kokeilisivat, mutta tuntuu että tuo 440Hz on niin syvässä, että saa vihat niskoilleen jo ehdottaessaan jotain muuta... (ehkä se on jossain syvällä kytevä pelko, että se 432 oikeasti kuulostaisi paremmalta ja kaikki 440 musiikki alkaa kuulostaa häiritsevältä) Aikoinaan mun bändin treenit alkoivat aina kinastelulla mikä on päivän vire! Ja monenlaista tuli kokeiltua. Mutta sitten 440 voitti kun mun silloisilla kiippareilla se oli oletus joka tuli kun pisti virrat päälle. Nykyinen tosin muistaa mikä siinä viimeeksi oli. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Aikoinaan mun bändin treenit alkoivat aina kinastelulla mikä on päivän vire! Ja monenlaista tuli kokeiltua. Mutta sitten 440 voitti kun mun silloisilla kiippareilla se oli oletus joka tuli kun pisti virrat päälle. Nykyinen tosin muistaa mikä siinä viimeeksi oli. Harvat klasaribändit tai puhallinorkesteritkaan käyttävät 440 virettä. Yleensä vähän korkeampi. Mm. 442 on aika yleinen. |
|
jyrkiii: Tällasen artikkelin löysin: http://www.projects8.com/sedona/ind … ion=com_content&view=article&id=40& En tarkistanut lähteitä. Vaikea oli tarkistaa lähteitä, kun sellaisia ei ollut. Sivun sisältö oli aivan täyttä huuhaata. Artikkelin kirjoittaja oli kyllä harvinaisen innostunut new age -meiningistä ja perusteli touhua numerologialla ja alkeellisella matikalla. Tämä sankari yrittää niputtaa maailman harmonian länsimaiseen temperoituun skaalaan ja mailimittoihin. Hieno homma. Asiaan: Virittäminen toiseen vireeseen on ihan oma, vapaa päätös. 440 Hz on siksi kätevä, että yhtyesoitossa yhteinen vire on tarpeen. Monet instrumentit on myös helpompi suunnitella tiettyyn vireeseen kuin ihan mihin tahansa. Sopimuksella oli ihan käytännön tausta. Hahmotan kyllä kirjoittajan alkuperäisen ajatuksen. Virekokeiluja voi helposti havainnollistaa soittamalla sama kappale yksinkertaisesti eri sävellajissa. Pelkästään äffän ja fissän ero on (erityisesti kokonaisella pändillä) aikamoinen. Kannattaa kokeilla nauhoittaa kaksi versiota ja kuunnella niitten eroja jälkeenpäin (yläsävelsarjat jne.). Tai soittaa joku kappale kaikista sävellajeista ja etsiä niistä parhaan kuuloinen. Kuutamosonaatti ei ole vahingossa C#-mollissa. |
|
Sax-pappa: Harvat klasaribändit tai puhallinorkesteritkaan käyttävät 440 virettä. Yleensä vähän korkeampi. Mm. 442 on aika yleinen. Pianonvirittäjä on näköjään pistänyt mun flyygelin 442 vireeseen. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
ituvirtanen: Vaikea oli tarkistaa lähteitä, kun sellaisia ei ollut. Sivun sisältö oli aivan täyttä huuhaata. Artikkelin kirjoittaja oli kyllä harvinaisen innostunut new age -meiningistä ja perusteli touhua numerologialla ja alkeellisella matikalla. Tämä sankari yrittää niputtaa maailman harmonian länsimaiseen temperoituun skaalaan ja mailimittoihin. Hieno homma. Asiaan: Virittäminen toiseen vireeseen on ihan oma, vapaa päätös. 440 Hz on siksi kätevä, että yhtyesoitossa yhteinen vire on tarpeen. Monet instrumentit on myös helpompi suunnitella tiettyyn vireeseen kuin ihan mihin tahansa. Sopimuksella oli ihan käytännön tausta. Hahmotan kyllä kirjoittajan alkuperäisen ajatuksen. Virekokeiluja voi helposti havainnollistaa soittamalla sama kappale yksinkertaisesti eri sävellajissa. Pelkästään äffän ja fissän ero on (erityisesti kokonaisella pändillä) aikamoinen. Kannattaa kokeilla nauhoittaa kaksi versiota ja kuunnella niitten eroja jälkeenpäin (yläsävelsarjat jne.). Tai soittaa joku kappale kaikista sävellajeista ja etsiä niistä parhaan kuuloinen. Kuutamosonaatti ei ole vahingossa C#-mollissa. Suunnittelen tekeväni tuon taustatyön ja ksrtoittavan lähteet. Tutkija kun olen luonteeltani. Tähän mennessä psykologinen osuus tutkintaa on ollut mielenkiintoinen. Tässäkin kumoat yhdellä hujauksella koko tuon pitkällisen ja perusteellisen tekstin ehkä koska new age tms. Kysehän on old agesta. Tuo 440Hz on sitä new agen aikakauden taajuutta. Nyt yritetään palata harmoniaan joka oli mm vanhoissa soittimissa ennen 1955. Onhan sekin argumentti että on helpompaa virittää samaan taajuteen helposti, mutta miksi 440Hz A? Miksi soittimet on suunniteltu tuohon vireeseen. Koska standardi. Miksi se standardi? Koska se vaan on. Ei tuo ole mikään perustelu. "Oma päätös" on huono perustelu, jos valitset saman kuin mihin soitin on suunniteltu. Oma päätös on valita taajuus sen mukaan mikä on miellyttävä. Tässä on hyvin esitelty tuota eroa. Ks. videon kommentteja myös. https://www.youtube.com/watch?v=CUvFXJ2ePwo Toki A=440Hz taajuus on ok. Mutta tuo 432Hz A vaan on paljon miellyttävämpi. Motivaatio mulla tähän tutkimiseen on tuo: Haluaisin kuulla A=432Hz musiikkia. Harmiksi vaan lähes kaikki mitä on saatavilla on Amerikan standardin mukaista. Ei sellaista joka kuulostaa miellyttävimmältä. |
jyrkiii 20.10.2015 22:12:08 (muokattu 22.10.2015 11:42:47) | |
|
Lisään nyt vielä yhden kirjoituksen tähän ketjuun. Sitten saa jäädä. Yritin löytää kuutamosonaattiaiheeseen liittyen taajuutta jota Beethoven käytti säveltäessää. (Aika paljosta vetoa että se ei ollut A=440Hz). (Sävellaji nyt on täysin eri asia sitten.) Löysin vain artikkelin, jossa on listattu eri äänirautojen taajuuksia mitä on säilynyt historian ajalta. Mainittakoon että ensimmäisen kerran 440Hz ilmaantui vuodelta 1834, fyysikkojen perusteluista näemmä. Ei muusikkojen. Jotenkin on asiat päälaellaan että luovassa aiheessa luotetaan fyysikkoihin, joilla ei ehkä ole samaa korvaa ja luovuutta kuunnella. Voin olla väärässä, mutta luulisin että musiikkialalla vallitsee erilaiset säännöt kuin diplomifyysikoiden maailmassa. Mutta on se ehkä muutenkin. Tuolta alka olevasta linkistä kun scrollaa vähän alaspäin kohtaan "CHRONOLOGICALLY ARRANGED TUNING LEVELS FOR EARLY PIANOS EXTRACTED FROM THE RESEARCH OF ALEXANDER J. ELLIS" voi katsella mitä A:n taajuuksia on käytetty ajan myötä. Yksi ja sama se ei ole koskaan ollut. Nykyään ehkä enemmän tuo 440Hz ja pianoissa 442Hz. http://www.mozartpiano.com/articles/pitch.php Kiitos kommenteista. Jatkan tutkimuksia. terv. Jyrki Edit: https://youtube.com/watch?v=Q3oItpVa9fs CYMATICS: Science Vs. Music - Nigel Stanford hieno video! |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|