Aihe: 1x12 vai 2x12
1 2 3 4
yanera
19.10.2015 22:01:01

Åboensis: Koska...?

Virhe! Tyhmä tai liian provosoiva kirjoitus!

Siksi, koska 2x12 kestää enemmän tehoa ja antaa laajemman ulostulon äänelle kuin 1x12.
Randall, Peavey, Krank - Läpi Randall R212CX
mpekkanen
20.10.2015 00:15:06
yanera: Siksi, koska 2x12 kestää enemmän tehoa ja antaa laajemman ulostulon äänelle kuin 1x12.

Tuota..Kyllä noissa kaapeissa on aika monenlaisia elementtejä, siis kajareita. 1x12 tuumainen kaappi voi hyvinkin antaa ulos enemmän tehoja kuin 2x12 tuumainen kaappi. Jos siis näissä kaapeissa on eri kajarit.

Myöskin se soitettava musiikki merkitsee aika paljon millaisia soundeja halutaan. Onko kaappi kokonaan umpinainen vai takaa osittain avoin, sekin vaikuttaa soundiin.
Kajereiden herkyydessä on todella suuria "heittoja" ja sellaista ei olekkaan joka soundaisi kaikkien mielestä joka musiikkiin hyvälle.

Ei tähän ole yhtä ja oikeaa ratkaisua. Ikävä kyllä tämäkin asia on sellainen, että itse niitä kaappeja on kokeiltava ja tehtävä sitten se lopullinen päätös sen mukaan. Valitettavan moni kyllä hankkii niin kaappeja, vahvareita, efektejä, kitaroita, mikkejä jne. sen mukaan miten jotkut niitä mainostaa. Olipa se soitettava musikki kuitenkin millaista tahansa, niin harvoin ne itselle hyvät vehkeet kuitenkaan löytyy toisten soittajien suostituksien mukaan. Ei edes silloinkaan kun soitetaan samanlaista musiikkia tai haettava soundi on täysin samanlainen kuin jollakin toisella soittajalla.
Näin ihmeellistä tämä vaan on ja ei siinä muu auta kuin itse kokeilla mikä toimii missäkin.
Vahvareissa ja kaapeissa, myös se tila ja soitettava volumekin ratkaiseen. Joskus voi treenikämppä olla akustiikaltaan niin huono, ettei siellä kuulosta mikään oikein hyvältä ja bändin soundi puuroutuu, vaikka hommaisi millaiset kamat tahansa.

Neuvoa voi kyllä kysyä, mutta vaikka monikin yrittäisi ihan oikeasti auttaa ei moneenkaan "ongelmaan" ole muuta ratkaisua kuin kokeilla itse ne sopivat kitarat, vahvarit, kaapit, efektit jne.
Dropped C
20.10.2015 12:57:48
yanera: Siksi, koska 2x12 kestää enemmän tehoa ja antaa laajemman ulostulon äänelle kuin 1x12.

Jälkimmäinen on erittäin yleinen harhaluulo. 1x12 suuntaa vähemmän, kuin 2x12. Tosin mitään häiritsevää suuntaavuutta ei 2x12"
:sta vielä ole. Fullstäkin paikkaa joutuukin sitten jo oikeasti miettimään reeniksellä, jos sellainen sattuu olemaan.
Gabe
20.10.2015 17:31:47
Dropped C: Jälkimmäinen on erittäin yleinen harhaluulo. 1x12 suuntaa vähemmän, kuin 2x12. Tosin mitään häiritsevää suuntaavuutta ei 2x12"
:sta vielä ole. Fullstäkin paikkaa joutuukin sitten jo oikeasti miettimään reeniksellä, jos sellainen sattuu olemaan.

Samat huomiot. 4X12 on oikea lasersäde 1x12 comboon verrattuna.
Dropped C
20.10.2015 17:35:28
Gabe: Samat huomiot. 4X12 on oikea lasersäde 1x12 comboon verrattuna.

Juu, siis kyllähän tämän ihan korvalla kuulee. Isossa kaapissa on lähes aina parempi saundi, varsinkin kovalla, mutta tämä rajoite on hyvä tiedostaa.
Laulava Kylätohtori
11.01.2016 12:03:37
Onpas iso ero 1x12" ja 2x12" kaapeissa. Korostavat kyllä aika merkittävällä tavalla eri taajuuksia. Tosin vähän eri elementeillä testaltu kumpaakin, mutta on niissä molemmissa kaapeissa oma soundinsa riippumatta elementeistä. 1x12" on mäntylevyä, joten en tiedä, kuinka paljon se vaikuttaa soundiin...

1x12" korostaa enemmän ylätaajuuksia. Siitä puuttuu tiettyä botnea, joka löytyy 2x12" kaapista ja joka kyllä itselle on hyvinkin mieluisaa. Toisaalta 2x12" kaappi korostaa myös keskiääniä tai alempia keskiääniä enemmän, mikä on sekin itselle plussaa. Varsinkin säröillä 2x12" on omaan makuun parempi.

Meinasin tuota 1x12" kaappia elementtien testaukseen, mutta sen verran itse kaappi vaikuttaa soundiin, etten tiedä, toimiiko tuo siinä vai pitääkö vaan hankkia tuplaelementit ja käyttää 2x12" myös testailuun.

Onko se ero tosiaan oikeasti niin merkittävä? Entä millainen 4x12" on 2x12" kaappiin verrattuna?
They pass too much electricity. -SRV
Gabe
11.01.2016 12:24:01
Laulava Kylätohtori: Onpas iso ero 1x12" ja 2x12" kaapeissa. Korostavat kyllä aika merkittävällä tavalla eri taajuuksia. Tosin vähän eri elementeillä testaltu kumpaakin, mutta on niissä molemmissa kaapeissa oma soundinsa riippumatta elementeistä. 1x12" on mäntylevyä, joten en tiedä, kuinka paljon se vaikuttaa soundiin...

1x12" korostaa enemmän ylätaajuuksia. Siitä puuttuu tiettyä botnea, joka löytyy 2x12" kaapista ja joka kyllä itselle on hyvinkin mieluisaa. Toisaalta 2x12" kaappi korostaa myös keskiääniä tai alempia keskiääniä enemmän, mikä on sekin itselle plussaa. Varsinkin säröillä 2x12" on omaan makuun parempi.

Meinasin tuota 1x12" kaappia elementtien testaukseen, mutta sen verran itse kaappi vaikuttaa soundiin, etten tiedä, toimiiko tuo siinä vai pitääkö vaan hankkia tuplaelementit ja käyttää 2x12" myös testailuun.

Onko se ero tosiaan oikeasti niin merkittävä? Entä millainen 4x12" on 2x12" kaappiin verrattuna?

Kyllähän se kaapin koko, elementtien määrä, kaapin rakenne jne. vaikuttaa ihan helvetisti. 1x12 mäntykaappi on hyvin erilainen kuin 2x12 koivuvanerista... 4x12 komerosta puhumattakaan.
Laulava Kylätohtori
11.01.2016 12:33:41
Gabe: Kyllähän se kaapin koko, elementtien määrä, kaapin rakenne jne. vaikuttaa ihan helvetisti. 1x12 mäntykaappi on hyvin erilainen kuin 2x12 koivuvanerista... 4x12 komerosta puhumattakaan.

Ok. Se eron suuruus vaan vähän yllätti. Kaikissa on tietysti hyvät ja huonot puolensa, mutta kyllä se taitaa niin olla, että näistä 2x12" on se meikäläisen juttu. Kaikenlaiset kaappien pienennykset voitaneen nyt unohtaa...

Paitsi, kuinka paljon tuo mäntylevy vs. vaneri vaikuttaa 1x12" kaapin soundiin, jos soitellaan äänenpaineilla, joissa ollaan kuulosuojauksen tarpeen rajoilla. Eli kuvittelisin, ettei kaappi itsessään vielä resonoi ainakaan kovin merkittävästi.

4x12" on vielä testaamatta, eikä tällä hetkellä ole pahemmin kiinnostusta alkaa testaamaankaan. Liekö siitä mitään nyrkkisääntöjä olemassa, mihin suuntaan soundi menee verrattuna 2x12" kaappiin?
s8na
11.01.2016 14:17:11

Laulava Kylätohtori: 4x12" on vielä testaamatta, eikä tällä hetkellä ole pahemmin kiinnostusta alkaa testaamaankaan. Liekö siitä mitään nyrkkisääntöjä olemassa, mihin suuntaan soundi menee verrattuna 2x12" kaappiin?

Oma kokemus tässä viimeaikoina on et se on se oikea soundi valitettavasti. (karseita raahata mokomat laatikot)
Laulava Kylätohtori
11.01.2016 14:22:03
s8na: Oma kokemus tässä viimeaikoina on et se on se oikea soundi valitettavasti. (karseita raahata mokomat laatikot)

Ehkä sitten on viisainta, ettei kokeile sellaista lainkaan... :)
s8na
11.01.2016 14:30:56

Laulava Kylätohtori: Ehkä sitten on viisainta, ettei kokeile sellaista lainkaan... :)

Ei kannata. Mulla on 2x12 ja tässä funtsin et josko hommais itellle 4x12. Ei mitään järkeä kun sillä ois käyttöä ehkä kerran vuodessa. Mut oishan se siistiä vetää täyteläisellä soundilla. Nyt mulla on siis treenistilan puutteen vuoksi lainapömpeli käytössä. Eli ei mitään järkeä hommata omaa.
Åboensis
11.01.2016 14:33:59

Näin sivuhuomiona mainittakoon, että oma (puuro)korva on löytänyt soonisen onnen 1x15" kajarista. Tällä hetkellä menossa toinen mokomalla varustettu kombo eikä takaisin muihin konfiguraatioihin ole enää paluuta. Ainoa varteenotettava vaihtoehto olisi kenties 4x10" joka onkin sitten jo huomattavasti ikävämpi roudattava...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Gabe
11.01.2016 15:53:16 (muokattu 11.01.2016 15:53:41)
Laulava Kylätohtori: Ok. Se eron suuruus vaan vähän yllätti. Kaikissa on tietysti hyvät ja huonot puolensa, mutta kyllä se taitaa niin olla, että näistä 2x12" on se meikäläisen juttu. Kaikenlaiset kaappien pienennykset voitaneen nyt unohtaa...

Paitsi, kuinka paljon tuo mäntylevy vs. vaneri vaikuttaa 1x12" kaapin soundiin, jos soitellaan äänenpaineilla, joissa ollaan kuulosuojauksen tarpeen rajoilla. Eli kuvittelisin, ettei kaappi itsessään vielä resonoi ainakaan kovin merkittävästi.

4x12" on vielä testaamatta, eikä tällä hetkellä ole pahemmin kiinnostusta alkaa testaamaankaan. Liekö siitä mitään nyrkkisääntöjä olemassa, mihin suuntaan soundi menee verrattuna 2x12" kaappiin?

Kyllähän mäntyrakenne vaikuttaa paljon, etenkin isommilla äänenpaineilla. Vaneri on paljon tiukempaa tavaraa eikä juuri resonoi.. mänty pehmeämpänä taas resonoi ja se kyllä vaikuttaa soundiin melkoisesti. Itse tykkään männyn tuomasta sävystä pienemmissä komeroissa. Isommassa paksu vaneri taas on parempi.

Eipä näissä ole oikeaa tai väärää. Itse taas näyn tykkäävän enemmän 1x12 formaatista, 2x12 ja 4x12 kaapit on nyt koettu.

Åboensis: Näin sivuhuomiona mainittakoon, että oma (puuro)korva on löytänyt soonisen onnen 1x15" kajarista. Tällä hetkellä menossa toinen mokomalla varustettu kombo eikä takaisin muihin konfiguraatioihin ole enää paluuta. Ainoa varteenotettava vaihtoehto olisi kenties 4x10" joka onkin sitten jo huomattavasti ikävämpi roudattava...

1x15 kaappi voisi olla kyllä hauska, vähän noita vaan on tarjolla. Miten suuriksi koet erot vs 1x12 komero?
Åboensis
11.01.2016 17:03:40 (muokattu 13.01.2016 18:27:32)

Gabe: 1x15 kaappi voisi olla kyllä hauska, vähän noita vaan on tarjolla. Miten suuriksi koet erot vs 1x12 komero?

Joo, eipä niitä useinkaan missään näe kaupattavan, ja viisitoistatuumaisella tötteröllä varustetut kombotkin on muihin verrattuna suhteellisen harvinaisia ;D. Ite kiinnostuin, koska aikanaan SRV ja Vibroverb enkä aio palata takaisin pienempään.

Kyllähän sitä eroa 1x12" kaappiin verrattuna on - mun korvaan 1x15" kuulostaa pehmeämmältä, eli soundi ei ole niin keskialuevoittoinen vaan mukana on tarpeeksi myös alapäätä. Lisäksi nimenomaan bassokielten soundi pysyy kiinteänä sekä kliineillä että säröillä (1x12" on aina ruvennut mulla piereskelemään alakielillä...).

E: Keikoillakin on tullut kiitosta nimenomaan kitarasoundista sen jälkeen kun siirryin käyttämään 15" -kajaria ;D.

E2: Jos kiinnostaapi ja on ylimääräistä aikaa niin tule ihmeessä kuuntelemaan treenikselle omin korvin. Ota Redplate vielä mukaan, niin saadaan pällistellä kahta ameriikanihmettä yhtäaikaa ;D. Pistä pikaviestiä tarvittaessa...
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Laulava Kylätohtori
14.01.2016 10:58:50
Gabe: Eipä näissä ole oikeaa tai väärää. Itse taas näyn tykkäävän enemmän 1x12 formaatista, 2x12 ja 4x12 kaapit on nyt koettu.

Joo, eihän näissä toinen sen parempi ole kuin toinen. Makuasioita, mistä kukakin tykkää. Itse huomasin, että 1x12" kaapit eivät taas ole meikäläisen juttu, vaan 2x12" toimii itsellä paljon paremmin. Siksi tuo Bluetonen 1x12" kaappi sai lähteä torille.

1x15 kaappi voisi olla kyllä hauska, vähän noita vaan on tarjolla.

Tuo olisi kyllä mielenkiintoinen. Kovasti vähän on edes pelkkiä 15" elementtejä tarjolla. Mutta kyllä tuollainenkin pitää joskus vielä testata. Nyt, kun voi unohtaa 1x12":t, niin sitä voisikin miettiä, että jos tekisi itse testimielellä vanerista 1x15" kaapin ilman mitään tolexeja tai grillejä. Silppuaa sitten vaikka saunanpesään, jos ei ole oma juttu tai muuten toimi...
mpekkanen
14.01.2016 12:09:37
Peavey Delta Blues comboa tehtiin joskus 1x15 tuuman kajarilla. Siinä on vielä kaiun lisäksi tremolokin.
Aika monelta soittajalta olen kuullut ja lukenutkin tuosta kyseisestä vahvarista positiivisiä kokemuksia. Itse en ole sellaista valitettavasti päässyt kokeilemaan, vaikka se jossain vaiheessa eräänlaisen hankintalistan kamana olikin.
Samaista comboa sai myös 2x10 vaihtoehdolla, mutta tuo 1x15 oli ilmeisesti enemmän useampien makuun.

Peavey Classic 30 on kyllä jo muuten aika pätevä combo. Siinähän on 1x12 tuumainen.
Åboensis
14.01.2016 18:30:42

mpekkanen: Peavey Delta Blues comboa tehtiin joskus 1x15 tuuman kajarilla. Siinä on vielä kaiun lisäksi tremolokin.
Aika monelta soittajalta olen kuullut ja lukenutkin tuosta kyseisestä vahvarista positiivisiä kokemuksia. Itse en ole sellaista valitettavasti päässyt kokeilemaan, vaikka se jossain vaiheessa eräänlaisen hankintalistan kamana olikin.
Samaista comboa sai myös 2x10 vaihtoehdolla, mutta tuo 1x15 oli ilmeisesti enemmän useampien makuun.

Peavey Classic 30 on kyllä jo muuten aika pätevä combo. Siinähän on 1x12 tuumainen.

1x15" Deltablues on erittäin jees vahvistin, kannattaa ehdottomasti tsekata, jos on mahdollisuus. Näkee silloin tällöin käytettynä myös torilla hyvinkin kustannustehokkaaseen hintaan. Kuitenkin kyseessä on Made in USA täysputki vaffari, 2 kanavaa, loistavat kliinit, tosiaan reverb ja tremolo jne. Oli mun edellinen ykkösstyrkkari (4x10" Classic 50 oli se toinen). Suosittelen.
mpekkanen
14.01.2016 19:19:54
Åboensis: 1x15" Deltablues on erittäin jees vahvistin, kannattaa ehdottomasti tsekata, jos on mahdollisuus. Näkee silloin tällöin käytettynä myös torilla hyvinkin kustannustehokkaaseen hintaan. Kuitenkin kyseessä on Made in USA täysputki vaffari, 2 kanavaa, loistavat kliinit, tosiaan reverb ja tremolo jne. Oli mun edellinen ykkösstyrkkari (4x10" Classic 50 oli se toinen). Suosittelen.

Niin on tosiaan ollut, vaikka noita 1x15 Delta Blueseja ei käsittääkseni ihan kauheasti Suomessa kuitenkaan ole. Noita Classic 30 1x12 comboja on kylläkin aika paljon ja ei nekään tosiaan huonoja ole.
Itse soittelin yli 10 vuotta Peaveyn VTM 60 nupilla ja siinä oli myös välillä Marshallia, VHT:n ja muutaman muunkin valmistajan vahvareita. Peavey toimi minulla kaikista parhaiten ja soundi oli varsinkin bändin kanssa kaikista parhain ja erotteleva. Sen lisäksi tämä Peaveyn nuppi oli helppo käyttää, mutta siitä sai kyllä tarvittaessa todella monenlaisia soundeja. Hyvä vahvistin ja ei ainakaan tehot loppuneet. Tuli muutamakin ulko-ilmakeikka soitettua ilman mikitystä yhteen 4x12 kaappiin.
Jostain kumman syystä 80-luvulla ja 90-luvun alussa ei oikein osattu Suomessa arvostaa näitä Peaveyn vahvareita. Sitten taisi vasta tapahtua suurempi nousu kun EVH julkaisi oman vahvarinsa. Tämäkin "nousu" tosin enemmän raskaamman metallimusan soittajilla ja sekään ei ihan heti tapahtunut

Roots osasto taitaa pitää edelleen Fender, Marshall, Vox ja Mesan vehkeitä pääsääntöisesti hyvinä tai sellaisina jotka kelpaavat näiden boutique käsintehtyjen vahvareiden kanssa. Ainakin suurimmaksi osaksi. Peavey on monelle liian halpa tai tavallinen tms.

Täytyy kokeilla jos tulee vastaan tuota Delta Bluesia. Suosittelen tämän merkin vahvareihin tutustumaan myös roots musaa soittavia, jos ei ole merkki jo tuttu muutenkin. Ainakin usea tweed pintainen vahvistin toimii ihan loistavasti. Tosin niistä samoista malleista voi kyllä olla saatavilla ihan perinteisellä mustallakin pinnotteilla , mutta kumminkin...
Laulava Kylätohtori
15.01.2016 22:01:32 (muokattu 15.01.2016 22:02:48)
Mulla oli 2x12" kaapissa kaksi True Brittiä. Kokeilin molemmilla ja niin, että toisesta oli johdot irti, mutta paikallaan. Pikaisesti testattuna ero ei mielestäni ollut radikaali eikä muutenkaan kovin merkittävä.

Ideana, että kun normaalisti on Smooth ja True Brit, niin jos kytkisikin niin, että voisi käyttää kumpaakin erikseen tai yhdessä. 2x True Brit oli pirun maukas soundiltaan, samoin 2x Smooth. Mutta kun ne sopii niin hyvin yhteenkin, niin erilaisella kytkennällä saisi kaikki kolme vaihtoehtoa käyttöön.

Onkos tuossa jotain ongelmia tai muita negatiivisia kokemuksia, jotka tulevat ilmi pidemmällä aikavälillä, eikä tuollaisella pikaisella testauksella? Kokemuksia?

e. eiku joo, tehonkesto tulee vastaan, jos yhtä elementtiä meinaa yksinään käyttäää...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)