Aihe: Kitarakamat-foorumin ärsyttävimmät kliseet.
1 2 3 4 530 31 32 33 3445 46 47 48 49
ÄrGee
19.10.2015 12:25:08
- Combolla pärjää yhtä hyvin kuin nupilla ja kaapilla, koska ne mikitetään livenä
- Koska niissä on kumminkin sama soundi
....
Mitä helvettiä nyt taas m.net.
fox
19.10.2015 12:32:13

Laulava Kylätohtori: Mutta se, että sustain ja paino kulkisi käsi kädessä on pelkkää höpöhöpöä...

Sen todisti ihan kokeellisesti eräs Jeff Hasselberger, joka oli Hoshino/Ibanezilla silloin muinoin duunissa. Elettiin "messinkikauden" huippuaikoja, ja pohdiskelivat, että mites olis kokomessinkinen kitara, varmaan tulee sustainia ja söyndiä. Niinpä sitten tekivät täysmessinkisen version Ibanez 2622 EQ Artistista, painoa oli jotain 42 kiloa, mutta soundi- ja sustainin lisäystavoitteet eivät olleet toivotussa määrin tavoitettavissa. Kyseistä kitaraa sittemmin on moneen otteeseen kaupattu fleaBayssa, varmaan, jos kiinnostusta olisi jollakin, se olisi ihan ostettavissa. Tiettävästi on jenkeissä yhessä soitinkaupassa tälläkin hetkellä..

Sustain ja paino eivät siis korreloi, minulla on kyllä oma käsitys siitä, mikä voisi korreloida, mutta parasta lie ettei siitä puhu mittää. Sen käsityksen pohjana kun on se, että on tullu räplättyä ihan muutamaakin kitaraa. Eri valmistajien, eri konstruktioilla, toki myös erilaisilla sähvöillä. :P
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
hallu
19.10.2015 12:54:29
fox: Sen todisti ihan kokeellisesti eräs Jeff Hasselberger, joka oli Hoshino/Ibanezilla silloin muinoin duunissa. Elettiin "messinkikauden" huippuaikoja, ja pohdiskelivat, että mites olis kokomessinkinen kitara, varmaan tulee sustainia ja söyndiä. Niinpä sitten tekivät täysmessinkisen version Ibanez 2622 EQ Artistista, painoa oli jotain 42 kiloa, mutta soundi- ja sustainin lisäystavoitteet eivät olleet toivotussa määrin tavoitettavissa. Kyseistä kitaraa sittemmin on moneen otteeseen kaupattu fleaBayssa, varmaan, jos kiinnostusta olisi jollakin, se olisi ihan ostettavissa. Tiettävästi on jenkeissä yhessä soitinkaupassa tälläkin hetkellä..

Sustain ja paino eivät siis korreloi, minulla on kyllä oma käsitys siitä, mikä voisi korreloida, mutta parasta lie ettei siitä puhu mittää. Sen käsityksen pohjana kun on se, että on tullu räplättyä ihan muutamaakin kitaraa. Eri valmistajien, eri konstruktioilla, toki myös erilaisilla sähvöillä. :P

Se ibanez on liian painava jopa minulle :-D. Hienohan se kyllä oli katsella, mutta näin jonkun youtube videon missä jäbät koitti soittaa sitä, niin kyllä soitajan sustaini jäi lyhyeksi ja ilme oli tuskainen :-). Kerro minulle mikä vaikuttaa jos kerran tiedät? olisin ihan aidosti kiinnostunut. Voisi kuvitella, että ainakin se olisi tärkeää, että mikään ei estä tai haittaa kielen värinää eli satulan ja tallan kieliurat lienee tärkeässä roolissa ja voisi kuvitella (tästä mulla on vähän kokemustakin) että satulan täytyy istua hyvin paikoilleen eli koko pohjaltaan kiinni kaulan satulaurassa eikä "kanna" mistään kohtaa. Voisiko 0 nauha auttaa sustainissa? siinähän ei ole uria ollenkaan. Entäpä talla ? vaikuttaako esimerkiksi trapetsi vs stoppari sustainiin tai se, että tuleeko kielet rungon läpi tai onko kanne yläpuolinen kiinnitys?
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
oksatboys
19.10.2015 13:26:29

hallu: No kyllä minäkin siihen vähän skeptisesti suhtaudun. Siis sustainin ja kitaran painon yhteyteen. Ehkä kitaran rakenteilla kuitenkin voi olla vaikutusta johonkin.... tiedä sitten. Itse tykkään painavista kitaroista, mutta onhan ne painavia.

Kyllä painavassa kitarassa saattaa pidempi sustain olla. Näin siis teoreettisesti tarkasteltuna, vrt. kummassa huoneessa on pidempi kaiku? A) puuseinäisessä B) betoniseinäisessä. Tosin taitaa talla vaikuttaa vielä enemmän sustainiin. Miettikää esim. telen ja les paulin tallan eroja.
"Hieno mekanismi sinäänsä, jos ei olisi näin saatanan tyhmä." -Lihis96
Lunnu
19.10.2015 13:30:51
hallu: Kerro minulle mikä vaikuttaa jos kerran tiedät? olisin ihan aidosti kiinnostunut. Voisi kuvitella, että ainakin se olisi tärkeää, että mikään ei estä tai haittaa kielen värinää eli satulan ja tallan kieliurat lienee tärkeässä roolissa ja voisi kuvitella (tästä mulla on vähän kokemustakin) että satulan täytyy istua hyvin paikoilleen eli koko pohjaltaan kiinni kaulan satulaurassa eikä "kanna" mistään kohtaa. Voisiko 0 nauha auttaa sustainissa? siinähän ei ole uria ollenkaan. Entäpä talla ? vaikuttaako esimerkiksi trapetsi vs stoppari sustainiin tai se, että tuleeko kielet rungon läpi tai onko kanne yläpuolinen kiinnitys?

Sustaini lähtee sormista
Nostalgy is not what it used to be
hallu
19.10.2015 14:08:31
qal: Sustaini lähtee sormista

Totta kyllä tuokin, mutta lähinnä että mikä muu siihen vaikuttaa?
Lennu
19.10.2015 14:22:17

oksatboys: Kyllä painavassa kitarassa saattaa pidempi sustain olla. Näin siis teoreettisesti tarkasteltuna, vrt. kummassa huoneessa on pidempi kaiku? A) puuseinäisessä B) betoniseinäisessä. Tosin taitaa talla vaikuttaa vielä enemmän sustainiin. Miettikää esim. telen ja les paulin tallan eroja.

Ei nuo ole mitenkään fysikaalisesti verrattavissa.
"olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä"
ÄrGee
19.10.2015 14:42:46
oksatboys: On ne. Samoja käsitteitä yms. käyttäen voidaan tarkastella molempia tilanteita. Jos energia pakenee kielestä -> lyhyt sustain, jos ääni pakenee huoneesta -> lyhyt kaiku. Ja vice versa.

https://www.google.fi/search?q=acou … rd=cr&ei=MtQkVqvBKIqlsAGu67noAQ

Sähkökitaran soinnilliset ominaisuudet johtuvat kaikista vähiten materiaalista, koska se ei ole akustinen soitin. Materiaalin tulisi kumminkin olla tietyn tasoista rakenteeltaan soidakseen kohtalaisesti. Sen arvioimiseksi ei tarvita insinööritason matematiikkaa, koska on olemassa muitakin muuttujia kuin pelkkä materiaali tai kielen ja mikrofonin välinen sähkömagneettisuus.
TvA
19.10.2015 14:47:12
"Kitarakamat-foorumin ärsyttävimmät kliseet."??? Tämä ketju itse itsessään oikeastaan lienee loistava esimerkki siitä miten harrastrefoorumin suurin klisee muuttuu lihaksi: kumpi on harrastamista, sen tekeminen vai siitä keskusteleminen? Pistää oikein miettimään miten monilla tänne kirjoittelevilla on täällä kinastelun lisäksi aikaa soittaa ja ehkä jopa tuottaa uutta materiaalia. Muutaman kuukauden välein piipahdellen täällä ei näytä oikeastaan koskaan tapahtuvan oikeastaan mitään uutta, samat jantterit laulavat samat virret.

Perään hokema: Fender on parempi Fender kuin Gibson. Ja toisinpäin...

Tulen katsomaan mielenpahoittamiset joskus ensi vuoden puolella ;)
Lindström Overdrive - Joint Patrol
Laulava Kylätohtori
19.10.2015 14:49:30
TvA: "Kitarakamat-foorumin ärsyttävimmät kliseet."??? Tämä ketju itse itsessään oikeastaan lienee loistava esimerkki siitä miten harrastrefoorumin suurin klisee muuttuu lihaksi: kumpi on harrastamista, sen tekeminen vai siitä keskusteleminen? Pistää oikein miettimään miten monilla tänne kirjoittelevilla on täällä kinastelun lisäksi aikaa soittaa ja ehkä jopa tuottaa uutta materiaalia. Muutaman kuukauden välein piipahdellen täällä ei näytä oikeastaan koskaan tapahtuvan oikeastaan mitään uutta, samat jantterit laulavat samat virret.

Kyllä minä mieleni niin pahoitin. :(
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
calluna
19.10.2015 14:55:17
TvA: "Kitarakamat-foorumin ärsyttävimmät kliseet."??? Tämä ketju itse itsessään oikeastaan lienee loistava esimerkki siitä miten harrastrefoorumin suurin klisee muuttuu lihaksi: kumpi on harrastamista, sen tekeminen vai siitä keskusteleminen? Pistää oikein miettimään miten monilla tänne kirjoittelevilla on täällä kinastelun lisäksi aikaa soittaa ja ehkä jopa tuottaa uutta materiaalia. Muutaman kuukauden välein piipahdellen täällä ei näytä oikeastaan koskaan tapahtuvan oikeastaan mitään uutta, samat jantterit laulavat samat virret.

Kliseiden klisee: mnetin kitarapalstan aktiivit eivät soita ikinä kitaraa
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
hallu
19.10.2015 15:02:38
calluna: Kliseiden klisee: mnetin kitarapalstan aktiivit eivät soita ikinä kitaraa

Sehän ei ole totta, koska jo puolituntia soittoa ...... eiku....... eiku..... eiku....... ja sitä on niin täynnä vitutusta, että pitää tulla laukomaan kaikille semmoiset totuudet, että oksat pois ja auta armias sitä joka uskaltaa olla erimieltä :-D
Laulava Kylätohtori
19.10.2015 15:09:21
hallu: Sehän ei ole totta, koska jo puolituntia soittoa ...... eiku....... eiku..... eiku....... ja sitä on niin täynnä vitutusta, että pitää tulla laukomaan kaikille semmoiset totuudet, että oksat pois ja auta armias sitä joka uskaltaa olla erimieltä :-D

Mun on nyt pakko tunnustaa, että en osaa soittaa kitaraa yhtään - edes alkeita. En ole koskaan soittanut, olen vaan esittänyt täällä muusikkoa.

Kamojen kuvatkin ovat netistä, en omista edes plektraa...

Anteeksi. :(
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
hallu
19.10.2015 16:16:25
Laulava Kylätohtori: Mun on nyt pakko tunnustaa, että en osaa soittaa kitaraa yhtään - edes alkeita. En ole koskaan soittanut, olen vaan esittänyt täällä muusikkoa.

Kamojen kuvatkin ovat netistä, en omista edes plektraa...

Anteeksi. :(

Äläny viitti, sulla on hymiö väärinpäin ;-). Kaikkihan me näytellään muusikkoa, ne jotka osaa niin ne on tekemässä näin se menee :-D. Antero Jakoilakin ilkkui meitä jossakin aviisissa, näin naamakirjassa linkin ;-).

Mulla ainakin on krooninen eksistentialistinen luomiskriisi kun puran kaiken luomisvimmani paasaamalla täällä foorumilla, niin ei biisejä synny sitten millään :-D.
kookosjanne
19.10.2015 16:33:27
hallu: Se ibanez on liian painava jopa minulle :-D. Hienohan se kyllä oli katsella, mutta näin jonkun youtube videon missä jäbät koitti soittaa sitä, niin kyllä soitajan sustaini jäi lyhyeksi ja ilme oli tuskainen :-).

https://www.youtube.com/watch?v=oPCZkPXV3UU

Tässä muuten kyseinen video jos jotakuta kiinnostaa.
hallu
19.10.2015 16:43:39
kookosjanne: https://www.youtube.com/watch?v=oPCZkPXV3UU

Kyllähän noi sounditkin on ihan okei, mutta olisivat voineet kyllä virittää sen vaikka ihan vaan kohteliaisuudesta :-).
J.Hollström
19.10.2015 17:11:37
kookosjanne: https://www.youtube.com/watch?v=oPCZkPXV3UU

Tässä oli tyypillisin klisee, kauhee höpötys, skeba epiksessä ja joku ripuliranne puikoissa. Ota tosta sit ja jotain selvää millaista soundia kitarasta lähtee.
FensonGibder
19.10.2015 17:16:29
E-höm, shiinä on potentiaalia.
Riffi, nyt.
fox
19.10.2015 18:01:08

J.Hollström: Tässä oli tyypillisin klisee, kauhee höpötys, skeba epiksessä ja joku ripuliranne puikoissa.

Ripuliranne, eli Bob Delia (Earl Kayoss) on jonniiverran biisejä tehny ja vähä soitellu muuten. On se jollain kountry-listoillaki ollut. Ei kuitenkaan Pirkanmaalla. =)
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1151485
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)