Aihe: Erimuotoisten kitaroiden soittotuntumat ja niihin tottuminen
1 2 3
GiovanniDiRondo
01.07.2015 09:31:41 (muokattu 01.07.2015 13:26:33)

Ihmisten kropat ja soittoasennot ovat hyvin yksilöllisiä.

Minun on hyvin vaikea soittaa mukavasti soittimia, joissa on terävät reunat (niin kuin Les Paul ja Telecaster), mutta on niiden tuntumassa silti jotain mikä on myös hyvin miellyttävää.

Toisaalta olen kokeillut yhtä Exploreria ja yhtä Flying V:tä, ja niissä oli sopivan kaulaprofiilin takia mukava tuntuma seistessä. Jotenkin oikea käsi pääsee niissä mukavammin kielille.

Olen huomannut myös, että minulle sopii malli, joissa hihnatappien väli on lyhyt, eli Stratokaan ei ole oikeastaan suosikkini, koska se tuntuu roikkuvan liian löysästi.

Tuo "tottuminen" on vähän niin ja näin. Hihnaa säätämällä, soitinta kallistelemalla ja ryhtiä muuttamalla saa ehkä jonkinlaisia kompromisseja aikaan, mutta periaatteessa paras ergonomia olisi soittimessa joka olisi räätälöity täysin soittajan anatomian ja soittotavan mukaan.
hallu
01.07.2015 10:02:37
GiovanniDiRondo: Ihmisten kropat ja soittoasennot ovat hyvin yksilöllisiä.

Minun on hyvin vaikea soittaa mukavasti soittimia, joissa on terävät reunat (niin kuin Les Paul ja Telecaster), mutta on niiden tuntumassa silti jotain mikä on myös hyvin miellyttävää.

Toisaalta olen kokeillut yhtä Exploreria ja yhtä Flying V:tä, ja niissä oli sopivan kaulaprofiilin takia mukava tuntuma seistessä. Jotenkin oikea käsi pääsee niissä mukavammin kielille.

Olen huomannut myös, että minulle sopii malli, joissa nauhatappien väli on lyhyt, eli Stratokaan ei ole oikeastaan suosikkini, koska se tuntuu roikkuvan liian löysästi.

Tuo "tottuminen" on vähän niin ja näin. Hihnaa säätämällä, soitinta kallistelemalla ja ryhtiä muuttamalla saa ehkä jonkinlaisia kompromisseja aikaan, mutta periaatteessa paras ergonomia olisi soittimessa joka olisi räätälöity täysin soittajan anatomian ja soittotavan mukaan.

No minä olen paljon tottumisesta puhunut ja itse totun helposti erilaisiin asioihin. Olet kuitenkin oikeassa, että ihmiset ovat erilaisia niin fysiikaltaan kuin henkisiltä ominaisuuksiltaan. Toinen mikä tulee mieleen ja usein helposti unohtuu, on se musiikki jota tehdään. Itselleni kitara ei ole niin turhan tarkka siksi, koska soitan yksinkertaista musiikkia joka ei ole erityisen vaativa soitettavaa, niin sen soittaminen onnistuu kitaralla kuin kitaralla vaikka päällään seisten tai sohvalla maaten :-). Voin hyvin kuvitella, että sellaiset kielisoitintaiteilijat, jotka soittavat äärimmäisen vaikeita juttuja taitojensa äärirajoilla, vaativat että kitaran on oltava just eikä melkein. Ergonimia on myös tarkeämpää sellaisille soittajille, koska vaativia juttuja pitää harjoitella todella paljon ja ihminen voi rikkoa itsensä jos ei huolehdi hyvästä ergonomiasta.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Teme.H
12.07.2015 11:19:24
Lespa on itelle ollut mieluisin, just toi tallaratkaisu+kaulan kulma varmaan tekee sen soittamisen miellyttäväksi. Tele ja strato toimii kans ihan jees vaikka ei ihan yhtä mukavalta tunnukaan.

Tärkein asia itelle on että kaulassa on tarpeeksi puuta. Esim. Modern C profiili on jo niin ohut, että ei sillä kovin kauaa pysty soittamaan ilman, et alkaa käsi kramppaamaan.
Jkalla
17.10.2015 18:15:49
Niinjuu ja vielä kaulan profiilista sen verran että omaan käteen liian iso kaula on mahdollinen mutta turhan raskas ja hidas soittaa, ohuempien kanssa ei ongelmia, mutta oma suosikki tässäkin löytynyt riittävän pitkien kokeilujen jälkeen jostain sieltä näiden välimaastosta tyyliin les Paul 59 profiili tai ES 50's rounded. Varmaan ihan oman käden koosta kiinni tämä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)