Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Deluxe Reverb 8ohm lisäkaappi / väärät ohmit kokemuksia?
1
Jkalla
15.10.2015 01:09:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli mulla on fenkun 68 custom deluxe reverb ja yks päivä kikkaillessa puolivahingossa tökkäsin 1x15 8ohm kaapin ext speaker jakkiin (int. speakerissä tietysti combon oma 8ohm kaiutin kiinni samalla) ja pidin kuulemastani todella paljon. Tykkään pitää vahvistinta täysillä ilman pedaaleja ja pelailla kitaran volumella clean-->rytmicrunch-->lead eli putket tekee töitä "täysillä" usein.
 
Oon nyt koittanu ettiä netistä tietoa että kuinka mahtaa vahvistin kestää kun sitä ajetaan 1x8ohmin sijasta 2x8ohm rinnankytkettynä eli 4ohmin kuormalla. Jotkut sanoo että toimii hyvin, toiset ettei kannata. Jos nyt olen ymmärtänyt oikein niin 4ohmin kuormalla putket tekee vielä kovempaa töitä (putkisärö on jees) kokonaisvolume pienenee hiukan (mun käytössä usein myös hyvä asia) ja putket tietysti kuluu nopeammin mutta oon valmis elämään sen kanssa.
 
Onko kellään kokemuksia tai tietoa uskaltaako näitä uustuotannon fenkkuja käyttää volumet kympissä 4 ohmin kuormalla useita tunteja kerrallaan vai onko odotettavissa ongelmia?
 
Åboensis
15.10.2015 08:46:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jkalla:Onko kellään kokemuksia tai tietoa uskaltaako näitä uustuotannon fenkkuja käyttää volumet kympissä 4 ohmin kuormalla useita tunteja kerrallaan vai onko odotettavissa ongelmia?
 
Heti alkuun täytyy sanoa että kokemuksia ei ole, enkä ole sähkömiäs tahi insinööri (isä kyllä on ja ukki oli kanssa mutta se ei taida tässä nyt auttaa...). Tuolla sivun alussa oli kuitenkin tällainen keskustelu, josta saattaa hyvinkin löytyä paitsi minua viksumpia ihmisiä myös vastaus kysymykseesi ;D: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Laulava Kylätohtori
15.10.2015 09:07:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Heti alkuun täytyy sanoa että kokemuksia ei ole, enkä ole sähkömiäs tahi insinööri (isä kyllä on ja ukki oli kanssa mutta se ei taida tässä nyt auttaa...). Tuolla sivun alussa oli kuitenkin tällainen keskustelu, josta saattaa hyvinkin löytyä paitsi minua viksumpia ihmisiä myös vastaus kysymykseesi ;D: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=37290
 
Onhan tästä väännetty. Osa sanoo, ettei pykälän heitolla ole merkitystä, osa taas väittää, että on. Ja toisten mielestä isompi kuorma on pienempi paha, toisten vise versa. Käsittääkseni tästä ei varsinaista konsesusta ole löytynyt.
 
Mutta siis, paljonhan jengi on ilmeisesti pykälän virheellä vedellyt ilman ongelmia, joten tuskin se ainakaan heti hajoaa. Ehkä. :)
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
askomiko
15.10.2015 09:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huhun mukaan SRV soitti samalla tapaa pykälää pienemmillä ohmeilla. Kai se aavistuksen vaikuttaa soundiin.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Jkalla
15.10.2015 11:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo oonkin tota keskusteluu selaillu ja onhan siellä vastaavista aiheista keskustelua, aikalailla samalla keskiarvolla siellä mennään et ehkä voi ehkä ei :D Jos nyt joku tämän näkee ja löytyy kokeusta moisesta ni ois hieno kuulla miten on menny.
 
Kiinnostais myös tietää että jos nyt päätän olla rohkee ja kokeilla ni mitä sieltä styrkkarista hajoaa jos hajoaa, eli selviääkö muuntajan/putkien/sulakkeiden vaihdolla vai maksaako kärähdyksen aiheuttama remontti enemmän ku koko vahvistin?
 
(itse osaan perus sähkötöitä tehdä mutten vielä ole vahvistimen sisällä kolvin kanssa puuhannut ja tollasen kärähdyksen jälkeen pitäis kyllä viedä ammattilaiselle, kiinnostais tosin opetella ainakin vähintään biasointi)
 
Jkalla
15.10.2015 11:56:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinjuu ja voisko vaihto isompaan muuntajaan ja biasointi olla järkevä lääke tohon että pystyis käyttämään 8ohm ja 4ohm kuormalla vai onko fenkun schumacher tarpeeks jykevä? Enkä nyt tarkoita ratkaisuksi muuntajaa josta löytyy 4ohm out koska se poistaa noi väärän kuorman "hyvät puolet"
 
Jucciz
15.10.2015 12:51:00 (muokattu 15.10.2015 12:56:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alkuperäiset Fenderit oli suunniteltu nimenomaan niin, että jos käytetään lisäkaappia, lisäkaappiliitäntään kytketään yhtä suuri kuorma kuin päälähtöön, eli vahvistin kestää myös impedanssiltaan puolet suositellusta olevan kuorman. Näin ollen esim. combon 8-ohminen kaiutin + 8-ohminen lisäkaappi on kokonaiskuormana sellainen, jonka Fender on aikanaan suunnitellutkin vahvistimen ulostulomuuntajan kestävän. Olen myös testannut tätä käytännössä: Princeton-combo toimi hienosti omalla kaiuttimella + 8-ohmisella lisäkaapilla. Samoin Bassman-nupin perässä meni rinnakkain kaksi 4-ohmista kaappia ongelmitta, nämä siis 60-luvun Fendereitä molemmat.
 
Oikeastaan ainut muistamisen arvoinen seikka on se, että yhtä kaiutinta/kaappia käytettäessä kytkeydytään aina "speaker"-liitäntään ja vasta lisäkaappi sinne "ext. speaker"-liitäntään. Varsinaisessa kaiutinlähdössä on siis aina oltava kuorma.
Jkalla
15.10.2015 12:54:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, hienoa kiitoksia. Netistä poimin tiedon että näissä uusissa ois samat muuntajat kun alkuperäsissä tai ainakin niiden specseillä, jos tämä pitää paikkansa ni ei pitäis siis olla vaaraa että tuhoon vahvistimen 8ohm lisäkaapilla.. Kai :D
 
Jucciz
15.10.2015 13:00:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uustuotanto-Fendereistä ei sinänsä mulla ole kokemusta tuolta osin, mutta ihmettelisin, jos ne olisi toteutettu eri tavalla. Ja sitten taas, ulostulomuuntajat noihin pieniin comboihin eivät nekään ole loputtoman kalliita, jos ikinä sattuisi hajoamaan: esim. Classictonella tai Hammondilla vissiin vain joitakin kymppejä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «