Aihe: Vinkkejä Ibanez RG:n mikittämiseen | |
---|
finlanderr 05.10.2015 15:39:30 (muokattu 05.10.2015 15:42:05) | |
|
Mulla on tällä hetkellä liian heavyt mikit RG:ssäni (SEYMOUR DUNCAN SH-13 BLK tallassa ja DIMARZIO DP151BK kaulassa). Mitähän (monipuolisempaa) kombinaatioita kannattaisi kokeilla raskaaseen rockiin / blues heavyyn? Olen vasta hiljattain ruvennut soittelemaan Ibukalla. Eikhän se vähempiki olis riittäny.. | |
finlanderr: Mulla on tällä hetkellä liian heavyt mikit RG:ssäni (SEYMOUR DUNCAN SH-13 BLK tallassa ja DIMARZIO DP151BK kaulassa). Mitähän (monipuolisempaa) kombinaatioita kannattaisi kokeilla raskaaseen rockiin / blues heavyyn? Olen vasta hiljattain ruvennut soittelemaan Ibukalla. Jos ny ihan perstuntumalta lähtis huuteleen, niin duncanin custom V tallaan ja jazz kaulaan. Mulla on tommonen muutaman satasen musarin ritsa jossa ko. yhdistelmä toimii kivasti ja sillä hanskaa kyllä musatyylit hunpasta hevimedöliin jos vaan muuten pysyy pitsalapio kädessä. Töissä "Nopeampi kaula ei ole makuasia, se on fysiikkaa." musti-peruskoira | |
ToneZone + Air Norton tai JB + Jazz. Nuo taitavat olla muusikoiden.netin approved, joita aina suositellaan. Dimebucker on niin hirvittävä sirkkelimikki että oikeastaan mikä tahansa muu käy sen tilalle :D Valikoima on nykyään sen verran laaja, että edellä mainittujen tapaisia pareja löytyy mieletön määrä. Ei muuta kuin youtubeen ja vertailemaan. | |
Ite heittäisin villiksi kortiksi tallaan evo2 tai steve morse, kaulaan paf pro tai morse taas :) I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. | |
finlanderr: Mulla on tällä hetkellä liian heavyt mikit RG:ssäni (SEYMOUR DUNCAN SH-13 BLK tallassa ja DIMARZIO DP151BK kaulassa). Mitähän (monipuolisempaa) kombinaatioita kannattaisi kokeilla raskaaseen rockiin / blues heavyyn? Olen vasta hiljattain ruvennut soittelemaan Ibukalla. No tuohon tallamikiksi laittaisin DiMarzion ToneZonen ja sit 5-asentoinen superswitchi (http://angela.com/images/products/detail/Strat5WaySuperSwitch.1.jpg), jolla saa reuna-asennoissa mikit kokonaisina, väliasennoissa puolitettuina ja keskiasennossa molemmat mikit yhtäaikaa puolitettuina tai kokonaisina, kummasta nyt sattuu enemmän tykkäämään. Paljo tuosta soundeiltaan monipuolisempaa settiä en osaa äkkiseltään neuvoa. Jos tuntuu, että tuo paf pro, joka siulla jo on, on liian kuuma, niin sen tilalle voi sitte vaihtaa vaikka sen air nortonin. Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym. | Lifelover 06.10.2015 00:21:19 (muokattu 06.10.2015 00:42:08) | |
|
Mun mielestä Tone Zone ja Air Norton voi olla ehkä vähän liian "hifejä" siihen mitä haet. Jos DiMarzio-linjalla jatketaan niin suosittelisin Breedejä. Ne on jossain siinä klassisen PAFin ja modernimman hevimikin välimaastossa. Toimii lehmusrunkoisessa kitarassa lisäksi oikein hyvin. Toisaalta jos PAF Pro on mielestäsi liian kuuma kaulassa niin Breedikin on kyllä samaa luokkaa. Joten ehkäpä vastaus löytyy vintagetehoisista mikeistä. | |
Itse olen todennut Dimarziolta parhaaksi hardrock/kasari/heavyblues-mikiksi Nortonin. Aivan eri peli kuin AirNorton. Kannattaa testata, jos hakusessa on rokkimikki. On niinkuin PAF, mutta vaan paljon jytkympi. http://www.dimarzio.com/pickups/humbuckers/norton Kaulamikiksi tuon pariksi sopii mainiosti PAF Joe http://www.dimarzio.com/pickups/humbuckers/paf-joe Melodista metallia/rokkia osoitteesta https://www.facebook.com/endallelegance | |
rainmaker: ...ja sit 5-asentoinen superswitchi (http://angela.com/images/products/detail/Strat5WaySuperSwitch.1.jpg), jolla saa reuna-asennoissa mikit kokonaisina, väliasennoissa puolitettuina ja keskiasennossa molemmat mikit yhtäaikaa puolitettuina tai kokonaisina, kummasta nyt sattuu enemmän tykkäämään.
Joissain Ibanezeissa on ilmankin tuollaista kaikki mahdolliset kytkennät mahdollistavaa, eli ns. superswitchiä melko samankaltaisia kytkentöjä. Esim. tämä on melkein sama, kuin mitä yllä kuvailet: http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/RG520-DiM.pdf Ainakin joissain Ibanez JEM:issa (ne ovat aina HSH-mikeillä) on vakiona superswitch. Vaikka yleensä ei muita jippoja kait olekaan tehty, kuin perinteinen humpparien puolitus väliasennoissa. Jolloin sisemmät kelat ovat keskimikin kanssa RWRP, sillä kaulahumpparin magneettinen napaisuus on toisinpäin. Tähän tapaan: http://www.dimarzio.com/sites/default/files/diagrams/JEM777.pdf Mutta monissa JEM:issäkin kait kuitenkin on em. kaltainen "välimallin kytkin", jolla siis saa tarvittavat humpparien puolitukset hoidettua. Mutta ei tietenkään saa kaikkea sitä, minkä Fenderin, Schallerin tai vaikkapa Ibanezin (VLX-91) varsinainen superswitch mahdollistaa.
Muutamissa kahdella humpparilla varustetuissa Ibanezeissa on 5-asentoinen mikinvalitsin näin: 1: Kaulahumppari, kelat sarjassa (täysikokoisten humppareiden oletus) 2: Kaulahumppari, kelat rinnan (vähemmän kuuma, kirkkaampi) 3: Humpparit rinnan, kummankin kelat kuitenkin sarjassa. 4: Sisemmät kelat rinnan (jos ovat RWRP = Parallel Humbucker) 5: Tallahumppari, kelat sarjassa (= Series Humbucker). Ainakin Ibanez RG652, RG920 ja RG921 ovat noin: http://www.ibanez.co.jp/products/eg … &series_id=1&data_id=260&color=CL01 Vaihtoehto 4: on sähköisesti se sama kytkentä, kuin ns. moderneissa Fender Stratocastereissa. Joissa toki on yleensä kolme yksikelaista mikkiä. Mutta periaatteessa sama kytkentä kuitenkin. Eli kaksi mikkiä/kelaa rinnankytkettyinä. Jotka yleensä ovat keskenään RWRP, jotta olisi vähemmän hurinaa.
Kahdella humpparilla ja 3-asentoisella valitsimella varustetuilla kitaroilla saadaan viidestä edellämainitusta useimmiten vaihtoehdot 1, 3 ja 5. Esimerkiksi perinteinen Gibson SG, Les Paul jne. Tuollaisiin kitaroihin voi vaihtaa ulospäin aivan samannäköisen kytkimen, joka kuitenkin on 6-asentoinen. Eli 3 alhaalla ja 3 ylhäällä. Melkein kuin auton vaihdekeppi. Näitäkin on muutamaa erilaista olemassa: http://www.stewmac.com/Pickups_and_ … y_Ultra_Switch.html?pref_currency=E D'oh! | |
Jotta humpparin kaikki 6 - enemmän tai vähemmän toimivaa... - vaihtoehtoa saisi käyttöönsä, tulee kyseisen mikin johdotuksen olla tyyppiä 4+1. Eli käytännössä 4 värillistä johdinta + se aina maahan menevä paljas johdin. Tarvittaessa mikin saattaa kyetä modaamaan useampijohtimiseksi, aina tietenkin omalla vastuulla. Voi hyvinkin olla, että suurin osa lisäsoundeista olisi omaan korvaasi käyttökelvottomia ja/tai keskenään liian samankaltaisia. Mutta joka tapauksessa, ainakin teoriassa kahdella humpparilla on mahdollista saada 156 soundillisesti - enemmän tai vähemmän... - erilaista yhdistelmää. Siis silloin, kun: * mikit voivat olla keskenään rinnan/sarjassa * mikkien välinen vaihe on oletus/käännetty * humpparin sisäiselle johdotukselle on kaikki 6 vaihtoehtoa.
--------------------------------------- Ph S/P --------------------------------------- B 6 = 6 N 6 = 6 B N 6 x 6 x 2 x 2 = 144 --------------------------------------- Uniikkeja yhdistelmiä: 156 ===
Vaan harvapa noita kaikkia viitsii/ehtii/jaksaa käydä läpi... Jos humppareilla onkin lisäsoundeina vain pelkkä puolitus, tai vaikkapa vain pelkkä kelojen rinnankytkentä, niin silloin tuo 6 vaihdetaan tietenkin 2:ksi. Jolloin saadaan "vain" 20 enemmän tai vähemmän käyttökelpoista soundia. Tai 12, jos joko sarjakytkennän tai vaiheenkäännön jättää pois. Tai 8, jos ne molemmat jättää pois. Humpparien välistä sarjakytkentää harva kait tarvitsee, ellei sitten jotain aivan äärimörkö-metallia harrasta, tai muuten vain hae muhjusoundia... Puolitetuilla humppareilla sarjakytkentä kenties saattaa jopa toimiakin, ainakin todennäköisemmin (kuumempi, vähemmän trebleä). Etenkin jos on puolitettuna käyttökelvottoman ohut ja heikko soundi. Eräs simppelimpi tapa on esim. Tone-potikkaan integroitu kytkin, jonka nostamalla molemmat humpparit puolittuvat. Jolloin saadaan yhteensä 6 soundia. Kuten tässä kitarassa: http://www.ibanez.co.jp/products/eg … series_id=27&data_id=236&color=CL01
Tuo 156 soundia vaatisi esim. 3-asentoisen mikinvalitsimen lisäksi yhden vaiheenkääntökytkimen, yhden sarjassa/rinnan-kytkimen, sekä kaksi 6-asentoista kiertokytkintä "humppari-moodille". Eli ei ehkä aivan optimaalinen keikkakitaraksi... Mutta omaksi soundienhaku-viritelmäksi, studiokitaraan, kotikikkailuun tms. kenties. Kunhan vain kytkimien oletusasetukset olisivat selkeästi merkittyjä. Jos tuo määrä ei riitä (More is more!), niin vaiheenkäännön, eli siis yhden mikin polariteetin kääntämisen voisi vaihtaa 3-asentoiseksikin, jolloin olisi lievempi välimuoto käytettävissä (HOOP, Half-Out-Of-Phase, Partial Phasing). Se on muuten aivan sama juttu, paitsi että on lisätty yksi konkka ja joskus vastuskin. Näin saadaan mukaan enemmän matalia taajuuksia. Tämä asento vaikuttaa yksittäisenkin mikin soundiin, konkasta johtuen. D'oh! | |
Groke: Jotta humpparin kaikki 6 - enemmän tai vähemmän toimivaa... - vaihtoehtoa saisi käyttöönsä, tulee kyseisen mikin johdotuksen olla tyyppiä 4+1. Eli käytännössä 4 värillistä johdinta + se aina maahan menevä paljas johdin. Tarvittaessa mikin saattaa kyetä modaamaan useampijohtimiseksi, aina tietenkin omalla vastuulla. Voi hyvinkin olla, että suurin osa lisäsoundeista olisi omaan korvaasi käyttökelvottomia ja/tai keskenään liian samankaltaisia. Mutta joka tapauksessa, ainakin teoriassa kahdella humpparilla on mahdollista saada 156 soundillisesti - enemmän tai vähemmän... - erilaista yhdistelmää. Siis silloin, kun: * mikit voivat olla keskenään rinnan/sarjassa * mikkien välinen vaihe on oletus/käännetty * humpparin sisäiselle johdotukselle on kaikki 6 vaihtoehtoa.
--------------------------------------- Ph S/P --------------------------------------- B 6 = 6 N 6 = 6 B N 6 x 6 x 2 x 2 = 144 --------------------------------------- Uniikkeja yhdistelmiä: 156 ===
Vaan harvapa noita kaikkia viitsii/ehtii/jaksaa käydä läpi... Jos humppareilla onkin lisäsoundeina vain pelkkä puolitus, tai vaikkapa vain pelkkä kelojen rinnankytkentä, niin silloin tuo 6 vaihdetaan tietenkin 2:ksi. Jolloin saadaan "vain" 20 enemmän tai vähemmän käyttökelpoista soundia. Tai 12, jos joko sarjakytkennän tai vaiheenkäännön jättää pois. Tai 8, jos ne molemmat jättää pois. Humpparien välistä sarjakytkentää harva kait tarvitsee, ellei sitten jotain aivan äärimörkö-metallia harrasta, tai muuten vain hae muhjusoundia... Puolitetuilla humppareilla sarjakytkentä kenties saattaa jopa toimiakin, ainakin todennäköisemmin (kuumempi, vähemmän trebleä). Etenkin jos on puolitettuna käyttökelvottoman ohut ja heikko soundi. Eräs simppelimpi tapa on esim. Tone-potikkaan integroitu kytkin, jonka nostamalla molemmat humpparit puolittuvat. Jolloin saadaan yhteensä 6 soundia. Kuten tässä kitarassa: http://www.ibanez.co.jp/products/eg … series_id=27&data_id=236&color=CL01
Tuo 156 soundia vaatisi esim. 3-asentoisen mikinvalitsimen lisäksi yhden vaiheenkääntökytkimen, yhden sarjassa/rinnan-kytkimen, sekä kaksi 6-asentoista kiertokytkintä "humppari-moodille". Eli ei ehkä aivan optimaalinen keikkakitaraksi... Mutta omaksi soundienhaku-viritelmäksi, studiokitaraan, kotikikkailuun tms. kenties. Kunhan vain kytkimien oletusasetukset olisivat selkeästi merkittyjä. Jos tuo määrä ei riitä (More is more!), niin vaiheenkäännön, eli siis yhden mikin polariteetin kääntämisen voisi vaihtaa 3-asentoiseksikin, jolloin olisi lievempi välimuoto käytettävissä (HOOP, Half-Out-Of-Phase, Partial Phasing). Se on muuten aivan sama juttu, paitsi että on lisätty yksi konkka ja joskus vastuskin. Näin saadaan mukaan enemmän matalia taajuuksia. Tämä asento vaikuttaa yksittäisenkin mikin soundiin, konkasta johtuen. Mulle riittää kaulahumpparin puolitus jonka olen toteuttanut push-pull -potilla. Eikhän se vähempiki olis riittäny.. | Lepinkäinen 09.10.2015 12:28:04 (muokattu 09.10.2015 15:21:22) | |
|
ÄrGee: ToneZone + Air Norton tai JB + Jazz. Nuo taitavat olla muusikoiden.netin approved, joita aina suositellaan. Dimebucker on niin hirvittävä sirkkelimikki että oikeastaan mikä tahansa muu käy sen tilalle :D Valikoima on nykyään sen verran laaja, että edellä mainittujen tapaisia pareja löytyy mieletön määrä. Ei muuta kuin youtubeen ja vertailemaan. Netistä löytyy varmaan edelleen se duncanin oma vertailuvideo metallimikeille. Muuten oli mielestäni lähinnä makuasioita ja hienosäätöö mikä on paras, mutta Dimebucker oli siinäkin ainut joka erottui todenteolla joukosta, ja ainakaan omaan korvaan ei todellakaan hyvällä tavalla. Uskon siis, että aloittaja on tyytyväinen vaihdokseen laittoi tilalle melkein mitä vaan perushyvää. | |
Lepinkäinen: Netistä löytyy varmaan se edelleen se duncanin oma vertailuvideo metallimikeille. Muuten oli mielestäni lähinnä makuasioita ja hienosäätöö mikä on paras, mutta Dimebucker oli siinäkin ainut joka erottui toden teolla joukosta, ja ainakaan omaan korvaan ei todellakaan hyvällä tavalla. Uskon siis, että aloittaja on tyytyväinen vaihdokseen laittoi tilalle melkein mitä vaan perushyvää. Juu, tämä: https://www.youtube.com/watch?v=KbRlcdNHYDM Raskaaseen metalliin omat suosikit on noista SH-6, Nazgul ja Black Winter. JB ja SH-5 on vähän enemmän kaikenlaiseen musiikkiin sopivat. | finlanderr 09.10.2015 15:57:28 (muokattu 09.10.2015 16:37:25) | |
|
Kiksaus: Itse olen todennut Dimarziolta parhaaksi hardrock/kasari/heavyblues-mikiksi Nortonin. Aivan eri peli kuin AirNorton. Kannattaa testata, jos hakusessa on rokkimikki. On niinkuin PAF, mutta vaan paljon jytkympi. http://www.dimarzio.com/pickups/humbuckers/norton Kaulamikiksi tuon pariksi sopii mainiosti PAF Joe http://www.dimarzio.com/pickups/humbuckers/paf-joe Ei paha. Ei paha ollenkaan. Mun skittaan sopisi tallaan hyvin tuo kulta-pinnoitettu. Tuo couttaus ei kai ole metallinen eli se ei vaikuttane mikin toimintaan. Eikhän se vähempiki olis riittäny.. | |
Mites EMG 81 ja 85? :D Jos pitää steriiliydestä ja tietystä dynamiikan puutteesta tai ''tasaisuudesta''. Huomenna on yksi Ibanez tulossa itselle kyseisellä setillä varustettuna... | |
ÄrGee: Mites EMG 81 ja 85? :D Jos pitää steriiliydestä ja tietystä dynamiikan puutteesta tai ''tasaisuudesta''. Huomenna on yksi Ibanez tulossa itselle kyseisellä setillä varustettuna... Teres. Joo mulla on tollanen yhdistelmä yhdessä skebassa ja tykkään kovasti tietyissä olosuhteissa. Mutta norton ja paf joe on jo tilattu. Eikhän se vähempiki olis riittäny.. | |
Emg 81/85 kuulostaa lähtökohtaisesti väärältä blues hevyyn. SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. | |
heviäijä: Emg 81/85 kuulostaa lähtökohtaisesti väärältä blues hevyyn. Steve Lukather on toista mieltä https://www.youtube.com/watch?v=OpjWre7nLJg | |
Uskoisin, että vaihtaminen DiMarziosta toiseen DiMarzioon ei tuo mitään kovin dramaattista ja suurta muutosta. Airbuckeria ja aina sitä samaa AlNiCo 5:ta tai keraamista magneettia. shitfuck inc. | finlanderr 15.10.2015 10:10:26 (muokattu 15.10.2015 10:17:04) | |
|
heviäijä: Emg 81/85 kuulostaa lähtökohtaisesti väärältä blues hevyyn. Käytän itseasiassa tuota 81/85 -kitaraa jopa funkyyn. Bluesheavyyn en koskaan. Juuri nyt siinä on itesasiassa emg:n single coilit kaulassa ja keskellä. Hienot cleanit (toki aika sterilit), lähtee keskimikki - kaulamikki combinaatiolla Eikhän se vähempiki olis riittäny.. | |
benny: Uskoisin, että vaihtaminen DiMarziosta toiseen DiMarzioon ei tuo mitään kovin dramaattista ja suurta muutosta. Airbuckeria ja aina sitä samaa AlNiCo 5:ta tai keraamista magneettia. Uskon että tämä on parempi kombinaatio. Soittelen tuolla kyseisellä kitaralla aika painavaa musiikkia ja alavireessä. Jos ei vaikuta hyvältä - ei muuta kun jotkut toiset mokkulat kiinni. Täällä on heitelty ihan mielenkiintoisia ehdotuksia. Eikhän se vähempiki olis riittäny.. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|