Aihe: 1x12 vai 2x12
1 2 3 4
LaMotta
14.10.2015 16:27:59 (muokattu 14.10.2015 16:28:56)

En keksi mitään syytä yli 5w tai yli 1x12" combolle.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
14.10.2015 16:31:37
LaMotta: En keksi mitään syytä yli 5w tai yli 1x12" combolle.

Sulla on sitten helvetin huono mielikuvitus...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
LaMotta
14.10.2015 16:39:21

Laulava Kylätohtori: Sulla on sitten helvetin huono mielikuvitus...

No oli mulla 1OOw vahvistin 15-vuotiaana.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
14.10.2015 16:51:59
LaMotta: No oli mulla 1OOw vahvistin 15-vuotiaana.

No, mä voin antaa pari vinkkiä. Soitteleeko headroom tai soundi mitään kelloja? ;)
LaMotta
14.10.2015 20:03:47

Laulava Kylätohtori: No, mä voin antaa pari vinkkiä. Soitteleeko headroom tai soundi mitään kelloja? ;)

Olen soitellut vajaa parisataa keikkaa ja roudannut erilaisia vahvistimia, minkä nojalla on hahmottunut se mikä on riittävää ja mikä turhaa. Jos niitä kamoja käyttää vain omassa kellarissa tai autotallissa niin minun puolestani on ihan sama miten ja millä hankkii itselleen kuulovaurion.
J.Nikkanen
14.10.2015 20:09:40
LaMotta: Olen soitellut vajaa parisataa keikkaa ja roudannut erilaisia vahvistimia, minkä nojalla on hahmottunut se mikä on riittävää ja mikä turhaa. Jos niitä kamoja käyttää vain omassa kellarissa tai autotallissa niin minun puolestani on ihan sama miten ja millä hankkii itselleen kuulovaurion.

Olette hieno mies. Plussalla pamautin.
"Istuin kylpyammeessa, kun se alkoi. Siinä syntyi jättitsunami ja sain vettä suuhuni."
Myrkky Nuoli
15.10.2015 13:37:44 (muokattu 15.10.2015 13:43:37)
Sopii tulla koklaamaan saada 5-wattisesta samanlainen punch kun meikän 100w Laney Supergroup tai 60-luvun Bassman. Samaten sopii koklata ajella läjää sikafuzzeja ring modulatorin, oktaaverien ja modulaatiopalikoiden läpi viiswattiseen, siinä loppuu huumorintaju kyllä kesken kun vahvistin kyykkää, vaikka volume on kakkosella. Se mikä riittää periaatteessa on asia erikseen, mua ei oo koskaan kiinnostanut mennä siitä mistä aita on matalin. Kaivan ne kamat mitkä on mun käyttöön PARHAITA ja jos niissä on mökää liikaa niin kehittelen kompromisseja. Kuulovaurioiden ehkäisemiseksi on sitten noita korvatulppia. Niitä on ollut markkinoilla jo aika pitkään, kantsii tutustua.

Ite soitan semmosissakin paikoissa missä ei ole kunnon monitorointia tai kenties kunnon PA:ta ollenkaan. Kokeillapa siinä sitten 5-wattisella kun rumpali takoo kuin raivotautinen. Ai miksi takoo sitten? No kokeilkaapa saada sama snaresaundi hissuttelemalla. Ei nää oo näin yksinkertasia nämä asiat. Eikä kitara kuulosta PA:sta koskaan yhtä hyvältä kuin armoa anelevasta kitarakaiuttimesta. Siksi ne on kitarakaiuttimia.

Elementtien määrästä ja kaapin tilavuudesta nyt puhumattakaan.. 1x12 kuulostaa ihan kamalalta mun käytössä. 2x12 on melkolailla optimi, 4x12 on bueno kun haluaa lisää jytää.

Mutta kotona viis wattia on jo melko helkkaristi. Viis hyvällä VVR:llä ja mastervolalla on jo ihan alrite, headroomikin riittää kivasti. Jos tässä oli nimenomaan siitä kyse niin ei sitten mitään, köh köh :)
More Nintendo, less Marshall.
Gabe
15.10.2015 13:45:01
Itse olen huomannut että sellainen 15-20w combo on mulle ja minun käyttöön parhautta. Pedaaleidenkaan kanssa en paljon puljaa vaan revin ne säröt mieluummin täysillä huutavasta pikku combosta. Mutta ei tällä setillä kyllä mitään raskasta metallia soitella, eikä mitään helkkyviä puhtaitakaan ole tarjolla bändivolumella. Mutta mulle ja minun käyttöön en ole löytänyt parempaa tapaa. Tästä huolimatta keksin itse hyvinkin monta tilannetta missä 100w kone ja 4x12 kaappi on paikallaan, vaikka ei olekaan minun juttu. Parempi kun vaan ostetaan kukainenkin ne kamat millä homma hoituu ja jätetään toisten tapojen arvostelut vähemmälle.
antnis
15.10.2015 13:48:18
Ja sitten päädyttiinkin kerrostalovolumeista bändin kanssa soittoon :D
LaMotta
17.10.2015 10:05:36

antnis: Ja sitten päädyttiinkin kerrostalovolumeista bändin kanssa soittoon :D

Sinne kerrostaloon nimenomaan kannattaa hankkia 1w laite. Ja autotalliin vaikka 100w twin.
Laulava Kylätohtori
17.10.2015 10:15:52
LaMotta: Sinne kerrostaloon nimenomaan kannattaa hankkia 1w laite. Ja autotalliin vaikka 100w twin.

Mummiälest ostopäätöstä ei kannata tehdä wattien perusteella, vaan sen mukaan, miten se vahvistin toimii hiljaisella volumella - tai siis volumella, jolla on tarkoitus soittaa. Mitä väliä, vaikka watteja olisi 1000, jos homma toimii ongelmitta.
antnis
17.10.2015 11:23:02 (muokattu 17.10.2015 11:24:31)
Kerrostaloon kyllä toisaalta ihan oikeasti suosittelen Axe-Fx:ää tai Kemperiä. Eleven Rack menis myös varmasti.
Gabe
17.10.2015 11:25:42
antnis: Kerrostaloon kyllä toisaalta ihan oikeasti suosittelen Axe-Fx:ää tai Kemperiä. Eleven Rack menis myös varmasti.

Juu, sama. Kemper oli tosi hyvä, mutta kallis. Yamaha THR -sarja on myös hyvä ja edullinen.
antnis
17.10.2015 11:38:39
Gabe: Juu, sama. Kemper oli tosi hyvä, mutta kallis. Yamaha THR -sarja on myös hyvä ja edullinen.

Ai niin toi THR on näppärä, pitäsköhä ostaa huvikseen itsellekin.
LaMotta
17.10.2015 11:47:52 (muokattu 17.10.2015 11:48:32)

Yleisesti puhuen voisi tietysti kyseenalaistaa jossain kerrostalohuoneistossa tapahtuvan soundin säätämisen tai headroomin tarpeen kun käytännössä volymet on max 70db. Jos lähimainkaan sitäkään.
Metalkallo
17.10.2015 14:16:09
Laulava Kylätohtori: Mummiälest ostopäätöstä ei kannata tehdä wattien perusteella, vaan sen mukaan, miten se vahvistin toimii hiljaisella volumella - tai siis volumella, jolla on tarkoitus soittaa.

Juuri näin. 1w ei aina ole se hiljaisin jos ei ole master volumea. Isompitehoinen laite vaatii normi volumen lisäksi master volumen jolla säätää kokonaistason jos aikoo ilman keinokuormia soitella esim. kerrostalossa vaikka isotehoista marsua.

Esim. nuo marsun 50 vuotis 1w vahvarit ei ole kovin hiljaisia vaikka ovatkin noin pieniä.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
Gabe
17.10.2015 14:37:42
antnis: Ai niin toi THR on näppärä, pitäsköhä ostaa huvikseen itsellekin.

Hyvät soundit ja halpa hinta. Ajattelin moisen laittaa uudelleen jossain välissä. Pääosin soittelen akustisella, vaikka siitäkin lähtee ääntä niin se ei tunnu samaan tapaan ärsyttävän naapuria kuin putkivahvistin. :)

LaMotta: Yleisesti puhuen voisi tietysti kyseenalaistaa jossain kerrostalohuoneistossa tapahtuvan soundin säätämisen tai headroomin tarpeen kun käytännössä volymet on max 70db. Jos lähimainkaan sitäkään.

Tämä. Ei sähkökitara ole yhtään mielekäs jos sen kuristaa noin hiljaiseksi.
yanera
19.10.2015 15:26:01

Mahdollista treeniskäyttöä varten 212 on parempi vaihtoehto.
Randall, Peavey, Krank - Läpi Randall R212CX
Åboensis
19.10.2015 15:43:00

yanera: Mahdollista treeniskäyttöä varten 212 on parempi vaihtoehto.

Koska...?

Virhe! Tyhmä tai liian provosoiva kirjoitus!
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)