Aihe: Hurriganes
1 2 3 4 5118 119 120 121 122201 202 203 204 205
Jorma Rysky
14.10.2015 15:05:56
PJS: Kuka on tää Pekka josta te mussutatte?
Pekka oli hyvä ja kiltti mies, mutta tällä Albertilla oli liitto paholaisen kanssa.
mpekkanen
14.10.2015 15:09:32
Tuosta löytyy noita myyntilukuja jotka oikeuttaa kultalevyyn.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kultalevy
Mielenkiintoista on tietysti se, että kultalevy myönnetään sen mukaan kuinka paljon liikkeet tilaa niitä varastoon, eikä siis oikeasta myynnistä.
Vuonna 75 kultalevyn sai 25 000 kpl ja sitten 1994 se tippui 20 000 kappaleeseen. 2001 määrää tiputettiin 15 000 kpl ja 2008 se on sitten nykyisessä eli 10 000 kappaleessa.

Netin ansiosta harva enää ostaa ja maksaa muutenkaan musiikista tai elokuvista, myynti on tippunut ihan kaikenlaisessa musiikissa. Jos tänä päivänä myytäisiin samoja levyjä "uutena" kuin joskus aikaisemmin, niin ei niitä kukaan ostaisi muutenkaan sellaisia määriä kuin joskus ennen.
Tähän on muitakin syitä kuin netti.
Nykyään radio on joka paikassa päällä ja siellä tehosoitetaan listojen mukaan kaikki biisit niin puhki, että ihmiset eivät halua enää niitä siksikään hommata kun joka tuutista tulee sitä samaa. Kun levyn yksi biisi ollaan soitettu puhki, niin siirrytään seuraavaan ja sitten jossain välissä ihmetellään miksi tämäkään levy ei myynyt.

Monessakin musassa on mielestäni jo tultu tien päähän ja se paras kultakausi on monella genrellä jo mennyt.
Ostetaanko 40 vuoden päästä Cheekin levyjä, niin vaikka itsellä on aika varma veikkaus, niin jätän sen kuitenkin kirjoittamatta.

Hiukan ohi aiheesta, mutta kyllä Hurriganes möi aikoinaan ihan hyvinkin levyjä ja sen voi tarkistaa jos haluaa. Keikkoja tekivät todella paljon ja jengia oli katsomassa. Kertooko se sitten jostain tai on kertomatta, niin sen voi myös jokainen itse päätellä.
Generalissimo
14.10.2015 15:09:59
Kaikki kunnia hurrikanesilla, mutta minua silleen yleensä tylsistyttänyt semmonen "vedetään a-molliin pentatonista skaalaa" perusrokki. 70-luvulla oli kaikkea pohjolaa ja tolosta ja semmosta, jotka miellyttävät tämmöisen teoria-elitisti-jeesuksen korvaa... ne muuten toimii vielä nykyäänkin "nuoremmille musaharrastajille"!!
Rämppy
14.10.2015 15:12:07
Sergei Fallinen: Olen tutkinut aineistoa, eikä Hurriganes ollut mitenkään erityisen suosittu muuta kuin tietyissä piireissä. Kaikki kunnia toki niille, jotka uskovat jonkun paikallisen työväentalon keikan olleen oman sukupolvensa woodstock.

Kerropa mitä aineistoa olet tutkinut. Tämä sun mainitsema tietty piiri nimittäin osti heti kättelyssä muutaman ganes-lp:n listojen kärkeen. Yli 50 000 myydyn levyn rajat paukkuivat. Samoin loppuunmyytyjä työväentalokeikkoja oli hirmuinen määrä. Ne yhteenlaskemalla saadaan se vuudstokki.
Saahan sitä sanoa.
J.Hollström
14.10.2015 15:13:51
Funkånaut: Kääntäen, jos Hurriganes tulis tänään niin montako myis? Tuskin likimainkaan yhtä paljon kuin tuolloin.

Jonkun nevähööd Nick Loven mielestä olis "huge international act".

https://youtu.be/-Ft6WuW0NyI?t=13m09s
Kefiiri
14.10.2015 15:17:36
Tässä on sekin, että Remun huumori ja tietty itseironia tuntuvat menevän nykyporukalta täysin ohi, ja iso osa koko jutusta jää ymmärtämättä.
En ole musiikin asiantuntija.
Sergei Fallinen
14.10.2015 15:19:42
Rämppy: Kerropa mitä aineistoa olet tutkinut. Tämä sun mainitsema tietty piiri nimittäin osti heti kättelyssä muutaman ganes-lp:n listojen kärkeen. Yli 50 000 myydyn levyn rajat paukkuivat. Samoin loppuunmyytyjä työväentalokeikkoja oli hirmuinen määrä. Ne yhteenlaskemalla saadaan se vuudstokki.

Tässäkin ketjussa moni on sanonut ostaneensa levyjä suurinpiirtein kymmeniä kappaleita kun kyseessä oli niin kova bändi. Kyllähän sellainen vähän kaunistaa tilastoja. Varmasti oli ihan suosittu, en minä sitä, mutta eihän sitä voi kiistää että on varmasti tiettyjen piirien etujen mukaista pitää yllä tuota illuusiota jostain kokonaista sukupolvea määrittäneestä aktista.
Vessajono
14.10.2015 15:29:00
Kefiiri: Tässä on sekin, että Remun huumori ja tietty itseironia tuntuvat menevän nykyporukalta täysin ohi, ja iso osa koko jutusta jää ymmärtämättä.

Oliko Hurriganes siis aikaansa edellä ja ensimmäinen hipster-bändi? Soitetaan sillai semisti vihkoon, mut ironisesti.
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne.
mpekkanen
14.10.2015 15:30:27
Sergei Fallinen: Tässäkin ketjussa moni on sanonut ostaneensa levyjä suurinpiirtein kymmeniä kappaleita kun kyseessä oli niin kova bändi. Kyllähän sellainen vähän kaunistaa tilastoja. Varmasti oli ihan suosittu, en minä sitä, mutta eihän sitä voi kiistää että on varmasti tiettyjen piirien etujen mukaista pitää yllä tuota illuusiota jostain kokonaista sukupolvea määrittäneestä aktista.

Illuusiota?

Meinaatko, ettei niillä keikoilla käynyt porukkaa oikeasti. Selittyykö levynmyynti tosiaan sillä, että Hurriganes fanit ovat ostaneet samaa levyä 10 kappaletta???

Itse kuuntelin ensimmäisiä kertoja jo alle 7-vuotiaana Hurriganesia, mutta ilmeisesti se ja monen kaverini kokemukset ovat vain osa suurempaa salaliittoa....
Euphonium
14.10.2015 15:37:23
mpekkanen:
Tuossa kun oli juttua, ettei pienillä paikkakunnilla Hurriganesista tiedetty mitään...
Niin kyllä ainakin itse kuuntelin kasetilta naapurin poikien kanssa Hurriganesia jo ennen kouluun menoa 70-luvulla.

Jos tuo oli tarkoitettu minulle, en sanonut, ettei pienillä paikkakunnilla tiedetty Hurriganesista mitään. Kyllä tiedettiin, mutta sanoin vain, että Hurriganes ei ollut ensimmäinen, eikä se mikä teki meistä rockin ystäviä. Minä en voinut kuunnella Hurriganesia kasetilta ennen kouluun menoa, koska silloin ei ollut vielä koko bändiä, eikä paljon kasettejakaan.
Sergei Fallinen
14.10.2015 15:40:58
mpekkanen: Illuusiota?

Meinaatko, ettei niillä keikoilla käynyt porukkaa oikeasti. Selittyykö levynmyynti tosiaan sillä, että Hurriganes fanit ovat ostaneet samaa levyä 10 kappaletta???

Itse kuuntelin ensimmäisiä kertoja jo alle 7-vuotiaana Hurriganesia, mutta ilmeisesti se ja monen kaverini kokemukset ovat vain osa suurempaa salaliittoa....

Mietipä nyt vähän. Siihen aikaan Suomessa oli noin kymmenen keikkapaikkaa ja yksi ainut bändi joka niitä täytti. Nykyisin jokaisessa kaupungissa soittaa joka viikonloppu 15 bändiä, ja silti jokainen keikka on aivan täynnä. Lyhyelläkin matematiikalla ymmärtää että vain hyvin marginaalinen osa Suomen nuorisosta oikeasti tuohon aikaan tiesi yhtään mitään ganesista.
J.Hollström
14.10.2015 15:46:57
Sergei Fallinen: Mietipä nyt vähän. Siihen aikaan Suomessa oli noin kymmenen keikkapaikkaa ja yksi ainut bändi joka niitä täytti. Nykyisin jokaisessa kaupungissa soittaa joka viikonloppu 15 bändiä, ja silti jokainen keikka on aivan täynnä. Lyhyelläkin matematiikalla ymmärtää että vain hyvin marginaalinen osa Suomen nuorisosta oikeasti tuohon aikaan tiesi yhtään mitään ganesista.

Oli noita nyt vissiin enemmän kuin 10 keikkamestaa.
http://www.saunalahti.fi/espe64/keikat.htm
reaper666
14.10.2015 15:47:27
Olihan se suomessa kova, sitä ei käy kieltäminen.
Tämän tiedän jo siitä, että isäpuoleni, kuka ei edes kuuntele musaa ja on muutenkin populäärikulttuurista piittamaton jäärä, omisti 'ganes-kasetin.
Euphonium
14.10.2015 15:50:12
Sergei Fallinen: Mietipä nyt vähän. Siihen aikaan Suomessa oli noin kymmenen keikkapaikkaa ja yksi ainut bändi joka niitä täytti. Nykyisin jokaisessa kaupungissa soittaa joka viikonloppu 15 bändiä, ja silti jokainen keikka on aivan täynnä. Lyhyelläkin matematiikalla ymmärtää että vain hyvin marginaalinen osa Suomen nuorisosta oikeasti tuohon aikaan tiesi yhtään mitään ganesista.

Älä nyt puhu paskaa. Kyllä Suomessa oli siihen aikaan paljon enemmän keikkapaikkoja, esimerkiksi tanssilavoja, kuin nykyään ja kyllä niitä bändejä oli muitakin. Kyllä Hurriganes oli tosiaan kaikkien huulilla, mutta minun muistini mukaan enemmänkin vasta seitkytluvun puolessa välissä.
mpekkanen
14.10.2015 15:58:11
Euphonium: Jos tuo oli tarkoitettu minulle, en sanonut, ettei pienillä paikkakunnilla tiedetty Hurriganesista mitään. Kyllä tiedettiin, mutta sanoin vain, että Hurriganes ei ollut ensimmäinen, eikä se mikä teki meistä rockin ystäviä. Minä en voinut kuunnella Hurriganesia kasetilta ennen kouluun menoa, koska silloin ei ollut vielä koko bändiä, eikä paljon kasettejakaan.

Kyllähän Rock musaa on tehty jo ennen Hurriganesia. En ole mielestäni sellaista väittänyt, että rock musiikki olisi jotenkin heidän keksimäänsä.
Vaikka myöhemmin löysin Esim. Chuck Berryn, niin siltikin pienenä poikana kuulin Hurriganesia ennen monia jenkkien rock ja blues miehiä.
Jos alle kouluikäinen on jostain bändistä kuullut 70-luvulla, niin on sen täytynyt olla jotenkin kyllä suosittu. Itsellä ei ollut vanhempia sisaruksia ja muutenkin siihen aikaan leikittiin enemmän pihalla kuin nykyään.
Myöskään omat vanhempani eivät kuunnelleet rock musaa tai soittaneet mitään instrumenttia.

Minulle musan kuuntelu ja soittaminen on ollut eräänlaista aikamatkustamista taaksepäin ja monet hyvät blues jutut tulee jo ennenkuin on ensimmäisiä lankkusähkökitaroita edes tehty.
Tosin musamaku on myös laajentunut moniin muihinkin juttuhin, että en kuuntele ja soita pelkästään rock tai blues musiikkia.
Rämppy
14.10.2015 16:03:08 (muokattu 14.10.2015 16:05:02)
Sergei Fallinen: Tässäkin ketjussa moni on sanonut ostaneensa levyjä suurinpiirtein kymmeniä kappaleita kun kyseessä oli niin kova bändi. Kyllähän sellainen vähän kaunistaa tilastoja. Varmasti oli ihan suosittu, en minä sitä, mutta eihän sitä voi kiistää että on varmasti tiettyjen piirien etujen mukaista pitää yllä tuota illuusiota jostain kokonaista sukupolvea määrittäneestä aktista.

Aikalaisena kun muistelen, niin kyllähän tuosta bändistä diggailtiin 70-luvulla hyvin laajasti etenkin murrosikäisten kundien keskuudessa. Oli myös porukkaa, joka intohimoisesti inhosi ganesia, mm. osa progejengistä ja jotkut tytöt...heh. Mutta kyllä Hurriganes oli 70-luvun muutamina vuosina ilmiö, joka liikutti ja puhutti huomattavaa osaa rock-altistunutta nuorisoa. Toiset kehui, toiset haukkui, vanhemmat kauhisteli.
Tuohon aikaan elettiin enemmän yhtenäiskulttuurissa kuin nyt. Musa-skene ja nuorison kiinnostukset eivät olleet sillä lailla sirpaloituneita kuin nyt, kun kaikkea on saatavilla parilla hipaisulla ja tarjontaa on 7/24.
70-luvulla tällaisia sukupolvikokemuksia syntyi helpommin.

PS. Epäilen, että 70-luvulla monellakaan olisi ollut varaa ostaa kymmenittäin samaa lp:tä. Maksoi kuitenkin 29,90 mk ja se oli iso raha. Tietysti listasijoitukset määräytyivät kauppojen sisäänostojen perusteella, mutta tuskin levyt kauppojen hyllyihin jäivät.
Saahan sitä sanoa.
Sergei Fallinen
14.10.2015 16:19:22
Euphonium: Kyllä Hurriganes oli tosiaan kaikkien huulilla, mutta minun muistini mukaan enemmänkin vasta seitkytluvun puolessa välissä.

Sehän tässä osittain juuri onkin kun vastakkain ovat eläkeläisten epämääräiset, keskenään ristiriitaiset muistelmat, ja nuoremman väen faktapohjaiset analyysit, joita ei sumenna omakohtaisten kokemusten epäluotettavuus.
Lunnu
14.10.2015 16:23:49
Sergei Fallinen: Sehän tässä osittain juuri onkin kun vastakkain ovat eläkeläisten epämääräiset, keskenään ristiriitaiset muistelmat, ja nuoremman väen faktapohjaiset analyysit, joita ei sumenna omakohtaisten kokemusten epäluotettavuus.

Sinähän se vasta trolli olet.
Nostalgy is not what it used to be
Sergei Fallinen
14.10.2015 16:26:02
qal: Sinähän se vasta trolli olet.

Nojoo, voi olla että oli vähän kärkevästi sanottu, mutta pointti oli, ettei kukaan tässä ketjussa vielä ole perustellut hurriganesien merkittävyyttä millään muulla kuin oman kaveriporukkansa fanituksen perusteella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)