Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi kitara harrastelijalle
1
Mizwita
13.10.2015 18:19:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Aloitin kitaransoiton muutama vuosi sitten Yamaha Pacifica (n. 250e) kitaralla. Nyt kuitenkin kitara on jo vähän kärsinyt mm. muutossa ja muutenkin uuden kitaran hankkiminen houkuttaisi. En ole oikein netissä selaamalla löytänyt sopivia ehdokkaita, enkä liikkeissä ole pystynyt kovinkaan montaa kitaraa vielä kokeilemaan. Enkä välttämättä tiedä edes, mitä kokeilla.
 
Soittelen satunnaisesti harrastelijana, välillä joka päivä, joskus saattaa olla kuukaudenkin tauko, joten ihan mitään ammattitason soitinta tuskin tarvitsen. Soitan yleensä lähinnä Maidenia tai muuta vähän raskaampaa, joskus hiukan muutakin kevyempää, mutta painopiste siis Maidenissa.
 
Siksi nyt kyselisinkin teiltä, että mitä kitaroita kannattaisi käydä testaamassa. Toki saa ehdottaa myös uutta vahvistinta (Nyk. Roland Micro Cube). Saa ehdottaa erilaisia kitaroita aika laidasta laitaan, joten käsituntumalta osaan sitten lopuksi vielä verrata mikä sopii omaan käteen parhaiten. Hintahaarukka olisi n. 300-1000 euroa.
 
Kiitos jo etukäteen! :)
 
elsewhere
13.10.2015 18:28:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä vika Pacificassa oikein on? Millä tavalla soundi tai tuntuma ei miellytä? Jos kyse on soundista, niin vahvistimen päivittämällä (esimerkiksi vaikkapa Yamahan THR-sarjan mallintaviin) pääsee jo pitkälle.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Navdi
13.10.2015 18:30:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli sitten satunnainen soittelija tai ammattilainen niin ainakin mun mielestä yksi tärkeimpiä kriteereitä on että tuntuuko se soitin hyvältä just itsellä ja näyttääkö kivalta. Arvaan Maiden-fanituksesta, että saattaisi olla mieltymykset myös samaan suuntaan kitaroissa eli silloin se olisi stratonmuotoinen kitara. Gers ja Murray soittelevat molemmat ihan Fender Stratocastereilla ja Smithillä on tommonen Jackson-merkkinen "super-strato". Signature-mallit ovat kuitenkin aika tyyriitä noin keskimäärin, joten ihan Meksikon Stratolla lähtisin itse liikkeelle.
 
Jos osuu sinnepäin niin sitten lähtisin kitarakaupoille testailemaan näitä edellä mainittuja kitaroita. Esim. Fender Standard Stratocaster (on siis meksikon version jenkki standard stratosta) irtoaa uutena noin 650€ hintaan ja käytettynä noita saa 300-500€ hintaan ja noita on myös mikityksellä humbuckeri tallassa.
 
Mizwita
13.10.2015 19:16:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia pikaisista vastauksista. Katselin Thomannilta ja Musamaailmasta vähän erimalleja, Musamaailma myy lähinnä Tokai -merkkisiä, onko ne ihan laatukamaa? Tällänen perusjuntti ei tiedä kuin ESP:n, Yamahan ja Fenderin. :D
 
Tässä pari mallia, mitä katsoin.
 
Tuttu turvallinen Yamaha
http://www.thomann.de/fi/yamaha_pacifica_611h_tb.htm
 
ESP
http://www.thomann.de/fi/esp_ltd_st_213_fr_maple_blk.htm
 
Fender
http://www.thomann.de/fi/fender_standard_strat_2011_mn_bsb.htm
Amerikan versio, onko näissä juuri muuta eroa kuin hinta?
http://www.thomann.de/fi/fender_american_special_strat_ow.htm
Ja löytyi vielä Maiden fanille
http://www.thomann.de/fi/fender_dave_murray_strat_2tsb.htm
 
Nuo kaksi hieman yli budjetin, mutta jos ovat sen arvoisia niin eiköhän yksi kuukausi mene makaroonidietillä!
 
Ja lopuksi
http://www.thomann.de/fi/yamaha_thr10.htm
http://www.thomann.de/fi/blackstar_ht_metal_1r_head.htm
http://www.thomann.de/fi/vox_vt40.htm
 
Onko näissä mitään sellaista, mitä kannattaa ehdottomasti välttää? :P
 
Ja siis nykysessä Pacificassa ei perjaatteessa ole mitään vikaa, pitäs vaan huoltaa. Tekee vaan mieli uutta kitaraa ja kaksi olisi hyvä olla, kun ei tartteis aina roudaa mukana muijalle/mökille. :D
 
zedder
13.10.2015 22:04:11 (muokattu 13.10.2015 22:29:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä näissäkään pitäisi olla mitään suurempaa vikaa:
 
https://www.thomann.de/fi/jackson_adrian_smith_sdx_rw_sw.htm
 
https://www.thomann.de/fi/jackson_adrian_smith_sdx_mn_sw.htm
 
Voi olla että jossakin vaiheessa tulee tarve vaihtaa mikkejä ja ehkä tallaakin jos sattuu oikein innostumaan noihin kampihommiin, mutta toimii varmasti aika pitkään ihan tuollaisenaan.
 
Tälle tuskin tarvitsee tehdä mitään myöhemminkään, osat jo lähteissä aika lailla parasta a-ryhmää:
 
https://www.thomann.de/fi/charvel_pro_mod_so_cal_style_1_hh_sw.htm
 
Ja Muusikoiden.net:in torilta käytetty kohtuuhinnalla:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1054165
 
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Laulava Kylätohtori
13.10.2015 22:14:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tokait ovat laatukamaa, sopii niin aloittelijalle kuin ammattilaiselle. Ja siis nimenomaan japanilaiset Tokait.
 
Yksi vaihtoehto on torilta japsiTokai ja tallaan single coilin kokoinen humbucker. Pitäisi onnistua Maidenit ilman ongelmia...
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
rrroope
14.10.2015 12:26:34 (muokattu 14.10.2015 12:26:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja siis nykysessä Pacificassa ei perjaatteessa ole mitään vikaa, pitäs vaan huoltaa. Tekee vaan mieli uutta kitaraa ja kaksi olisi hyvä olla, kun ei tartteis aina roudaa mukana muijalle/mökille. :D
 
yhtälailla sitä uuttakin pitää sitten huoltaa. oli kitara halpa tai kallis, niin siitä täytyy pitää huoltaa, putsata ja säätää ja vaihtaa kielet aina silloin tällöin. kannattaa opetella nämä hommat.
 
mutta uuden kitaran ostaminen on aina kivaa ja jos siihen on varaa ni mikäs siinä!
 
Tomtom
15.10.2015 12:11:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara***kkauksen hieno puolihan on juuri se että voi ostella ja testailla uusia laitteita. Omat mieltymykset alkaa sieltä pikkuhiljaa löytymään. Jos/kun ei ihan tiedä mikä lapaseen sopii niin kandee varmaan ostaa tunnettuja merkkejä/ järkeviä värejä joilla on parempi jälleenmyyntiarvo. Käytetyissä hinta on jo pikkasen pudonnut, itse katselisin aktiivisesti toria ja sieltä vaan uutta luuttua lapaseen..
 
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
joku muu sikko
15.10.2015 13:29:56 (muokattu 15.10.2015 13:30:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zedder:
Ja Muusikoiden.net:in torilta käytetty kohtuuhinnalla:
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1054165

 
Tätä meinasin itsekin ehdottaa. Tosin vielä jopa 200 euroa halvemmalla saa Charvelin model1 tai sitten 2:n, jollainen näyttää olevankin torilla tälläkin hetkellä.
Tosin Maiden hommissa voi olla tarvetta myös yksikelaiselle mikille jos pitää ehkä saada aikaan Murrayn ohutta soolosoundia.
En ole ikinä sanut mitään niin hyvää niin halvalla kuin Charvel Model1:n aikoinaan torilta.
 
Morri
15.10.2015 20:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sanon että valitset sitten minkä kitaran tahansa niin vie se heti asiansa tuntevalle kitarasepälle viimeisen päälle säädettäväksi, siihen uhrattu raha on todellakin sen arvoinen.
 
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Gabe
15.10.2015 23:34:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morri: Mä sanon että valitset sitten minkä kitaran tahansa niin vie se heti asiansa tuntevalle kitarasepälle viimeisen päälle säädettäväksi, siihen uhrattu raha on todellakin sen arvoinen.
 
Olen vahvasti samaa mieltä. Sitten kun se on kerran laitettu hyviin tikkiin niin ylläpito on helppoa tehdä itse.
Arbitrator
16.10.2015 00:21:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morri: Mä sanon että valitset sitten minkä kitaran tahansa niin vie se heti asiansa tuntevalle kitarasepälle viimeisen päälle säädettäväksi, siihen uhrattu raha on todellakin sen arvoinen.
 
Jos sen ostaa kotimaisesta liikkeestä voi kyllä vaatia heitä säätämään kitaran soitookuntoon. Nykyäänhän esim. F:n hinnatkaan eivät enää hirveästi poikkea Thomannin hinnoista.
 
Muuten samaa mieltä kun muut, kannattaa ehdottomasti tsekata torin käytetyt. Voi löytää lähes uuden, valmiiksi säädetyn yksilön huomattavasti halvemmalla. Tonnin budjettiin saisi mahtumaan lähes kaikki käytetyt American standarditkin.
 
tumppusormi
17.10.2015 10:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morri: Mä sanon että valitset sitten minkä kitaran tahansa niin vie se heti asiansa tuntevalle kitarasepälle viimeisen päälle säädettäväksi, siihen uhrattu raha on todellakin sen arvoinen.
 
Ja mä sanon lisäksi, että kun lähdet kakkoskitaran ostamisen tielle, niin sulla on niitä kohta 5+n. Seikka jolle ei oikein voi mitään. Kitaroissa on eroja, ja aina sitten tekee mieli testailla jotain muunlaista, ja se taas yleensä vaatii sen 6 kuukautta, eli omistamista. Toivotan tervetulleeksi anonymit GASiläiset ketjuun.
 
Groke
17.10.2015 15:13:46 (muokattu 17.10.2015 15:15:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mizwita: Tässä pari mallia, mitä katsoin...
 
Fender
http://www.thomann.de/fi/fender_standard_strat_2011_mn_bsb.htm

* Fenderin Vintage-tallan meksikoversio ==> En ainakaan itse tätä valitsisi, varsinkaan ronskimpaan kampikikkailuun.
* Fenderin perinteiset yksikelaiset ==> Tuskinpa ovat kovinkaan monen mielestä optimaalinen valinta nyt ajateltuun käyttöön. Tosin makuasiat lienee varminta ratkaista ihan itse... Aidot yksikelaiset hurisevat enemmän, kuin humpparit.
 

 
Ja löytyi vielä Maiden fanille
http://www.thomann.de/fi/fender_dave_murray_strat_2tsb.htm

* Floyd Rose Original (kai...) + tietenkin myös lukkosatula. Kuvien perusteella vaikuttaa dive-onlylta.
* Kolme humpparia, joskin yksikelaisen levyisinä.
* Tämäkin valmistettu Meksikossa, mutta jos sen vastineeksi saa aidon OFR:n, vaikuttaa ihan järkevältä vedolta. Tosin aika moni OFR:n hankkinut onkin todellisuudessa hankkinut vain aidon Floyd Rosen. Eli jonkun niistä korealaisista. Eri versioista kirjoittelin aiemmin tänne: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12530525#p12530525
 
Eli eihän tuo ole perinteinen tai tyypillinen Fender Stratocaster, kun ei siis ole Fenderin tallaa tai mikkejäkään. Myöskään radius, eli otelaudan kaarevuus ei ole aivan perinnehenkinen, vaan ylempia nauhoja kohti hieman litteämmäksi käyvä (9".5 => 14" compound radius).
 
Omasta kukkarosta riippuen saattaa olla järkevää harkita muita huokeampia, mutta samankaltaisia versioita. Niin Fenderiltä, kuin muiltakin. Silloin ei enää saa OFR:aa (Floyd Rose Original Series, FRTx00), mutta sen korealainen OEM-versio (Floyd Rose Original Style, FRT0x000) on varsin hyvässä maineessa.
Eikä se huokeampikaan korealainen, eli Floyd Rose Special sentään aivan ns. tinafloikka kuitenkaan ole. Jos/kun noiden korealaisten kammessa on hieman klappia, saa tilalle ostettua aidon OFR:n kammen (valmistaja saksalainen Schaller). Tarvittaessa muitakin osia, kuten tallapalat. Tai jopa koko OFR:n.
 

 

 
Joillekin noiden meksikolaisten stratojen 21-nauhaisuus on ainakin pieni miinus. Jenkkistratot ovat 22-nauhaisia, kuten hyvin monet muutkin kitarat. Muilta merkeiltä löytyisi 24-nauhaisiakin superstratoja. Joskaan ei kait aivan yhtä perinteisen stratomaiselta näyttävinä.
 
Vintage-tyylisissä jenkkistratoissa tallana tietenkin vintage-talla, kun taas meksikolaisissa on "Vintage-style". Ne näyttävät likimain samoilta ja molemmat kelluvat kuuden puuruuvin varassa, ei ole lukituksia jne. Siksi vireenpitävyys ei mitenkään voi olla samaa luokkaa OFR:n tms. tallojen kanssa, varsinkaan ronskimmassa käytössä.
Tosin kaikkein halvimpien ei-niin-superstratojen tinafloikat tms. muutaman euron kiinanihmeet eivät nekään välttämättä kaksisia ole vireen tai kestävyydenkään suhteen. Syynä huono työnjälki, kehno laadunvalvonta, halvat materiaalit...
Ns. moderneissa jenkkistratoissa on se Fenderin kahden tolpan varassa kelluva, eli hieman "floikkamaisempi" talla. Siinä ei kuitenkaan ole kielenlukituksia, eli satula on perinteistä tyyppiä.
 
Tosin jos satula on oikein viimeisen päälle kunnossa, voi vireen pitävyys olla hyvää "ei-floikkamaisillakin" talloilla. Joskaan ei kuitenkaan yhtä hyvä rajummassa vatkauksessa. Jos perinteinen satula puolestaan ei ole hyvä, ei ole mitään toivoa hyvän vireessäpysymisen saavuttamiseksi.
Ja jos olisi muuten hyvä kitara, mutta perinteiset yksikelaiset mikit arveluttavat, niin voihan sitä vaikka vain pelkän tallamikin vaihtaa samanlevyiseksi humppariksi. Tosin jotainhan nekin aina maksavat.
 
D'oh!
sakke_s
11.11.2015 21:41:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä löytyy yksi uutta keppiä harkitseva. Tähän asti on soiteltu ESP LTD M-50 Black Satinilla, sitä minulle joskus aloittelijana suositeltiin. Noin 7 vuotta on nyt pärjäilty kyseisellä kepillä, vaihtelevalla huollolla. Parhaani mukaan olen kitaraa yrittänyt pitää kunnossa ja on kestänytkin.
 
Nyt kuitenkin olisi hakusessa uusi. Olen tykännyt entisen kepin muodosta, muutenkin soittotuntuma on ollut ihan ok. Hinta-laatusuhteeltaan olen ollut melko tyytyväinen. Ja sitäpaitsi jostainhan sitä pitää aloittaa. Soundillakin on pärjätty. Taitoa karttuessa on vain huomannut, että olisi kiva olla vähän parempi työkalu. Ämviiskymppinen on vaan melko halvan tuntuinen, vibrakampeen on turha koskea millään tasolla (vire), viritysnupit paukahtelevat ja mikit tärisevät.
 
Sen verran olen tykästynyt tuohon ESP:n Stratomalliin ,että sellainen voisi olla seuraavakin. Muitakin Stratoja saa ehdotella. Budjettia olisi tuonne 1200€ asti. Tietysti joku voisi vielä vähän valaista näistä ns. "välimallin" kitaroista, jotka ovat tuolla 600€ hintaluokissa. Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että näistä usein löytää vain halpoja (ja huonoja) kopio-osia ja uuden kitaran halua. Eri custom-mallejakin on tullut vilkuiltua. Laadukas ostos houkuttelee.
 
Soittotyylin osalta valintakriteerit ovatkin siinä mielessä ongelmalliset, että soitan oikeastaan kaikkea. Bändin kanssa tulee soitettua niin laidasta laitaan, etten meinaa uskoa itsekkään. Omissa oloissa kuitenkin metalli on se juttu, joka viittaisi vielä lisää tuonne ESP:n puoleen. Tiedä sitten.
 
noon
11.11.2015 22:21:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitaransoittaminen oikeasti kiinnostaa, suosittelen panostamaan soittimeen kerralla enemmän. Hyppäisin sen "välimallin" yli. Hinta ei aina korreloi laatua, mutta melkeinpä aina se sitä kuitenkin tekee. Suhteellista toikin kuitenkin (kun yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta). Mutta siinäpä positiivinen pulma pähkittäväksi, että millaisen kitaran. Jäitä hattuun... käy aktiivisesti kitaraliikkeissä soittelemassa erilaisilla. Käy useampaan kertaan. Vaikka joku tuntuiskin hyvältä, testaa monta kertaa.
 
Navdi
11.11.2015 23:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sakke_s: Täältä löytyy yksi uutta keppiä harkitseva. Tähän asti on soiteltu ESP LTD M-50 Black Satinilla, sitä minulle joskus aloittelijana suositeltiin. Noin 7 vuotta on nyt pärjäilty kyseisellä kepillä, vaihtelevalla huollolla. Parhaani mukaan olen kitaraa yrittänyt pitää kunnossa ja on kestänytkin.
 
Noi hevikepit nyt ei paljoa maksa, luki siellä lavassa ESP, Jackson tai Ibanez joten tolla 1200€ budjetilla saa kyllä valittua just sellaisen mitä haluaa. Käytetty jos kelpaa niin Muusikoiden.net -torilta löytyy tuolla budjetilla aika paljonkin valinnanvaraa.
 
Määritä eka speksit mitä tarttet, käy kaupoissa hiplailemassa, kokeile rohkeasti ja sitten kun on bodyn ja kaulan mallit ja materiaalit selvillä, määritä millasen tallan haluat, millasen radiuksen otelautaan, millaset nauhat jne. ja ala sitten kaventamaan vaihtoehtoja siitä.
 
Anyway, hinta 600€ tai 1200€ sanoisin että osta niin kallis kuin mitä perse kestää niin ei jää harmittamaan.
 
"I don't do regrets. Regrets are pointless. It's too late for regrets. You've already done it, haven't you. You've lived your life. No point wishing you could change it." - Lemmy Kilmister
markkuilari
12.11.2015 00:13:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sakke_s: Sen verran olen tykästynyt tuohon ESP:n Stratomalliin ,että sellainen voisi olla seuraavakin. Muitakin Stratoja saa ehdotella. Budjettia olisi tuonne 1200€ asti. Tietysti joku voisi vielä vähän valaista näistä ns. "välimallin" kitaroista, jotka ovat tuolla 600€ hintaluokissa. Jotenkin olen saanut sellaisen kuvan, että näistä usein löytää vain halpoja (ja huonoja) kopio-osia ja uuden kitaran halua. Eri custom-mallejakin on tullut vilkuiltua. Laadukas ostos houkuttelee.
 
Lyhyesti: Välimallina LTD M/MH-1000, näissä käytetty ihan hyviä merkkiosia, eikä muutenkaan mitään valitettavaa. Budjetin yläpäähän sitten ESP M-II tai Horizon, tämän "parempia" ei sitten enää tarvitsekkaan. Signaturemalleja voisi olla JH(Jeff Hanneman), KH(Kirk Hammet), tai EV(Emppu Vuorinen). JH ja KH löytyy sekä LTD:nä ja ESP:nä.
 
Näiden hinnat siis käytettynä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «