Metalkallo 13.10.2015 10:45:49 (muokattu 13.10.2015 10:46:15) | |
---|
hallu: Pikaisella nettihaulla löytyi muutamakin viiten siihen suuntaan, että kyse on katodibiasoidusta A-luokan kytkennästä joten eipä tarvitse basointia hän. Mulla ei ole kyseistä vahvistinta eikä siitä kokemusta, mutta muutaman youtubeklipin jälkeen tuli vahvasti tunne, että mulla ehdottomasti pitäisi olla sellainen :-D. Mullakin tuli juuri y-tuben klippien kautta mieleen, että tuo voisi olla ihan ok kun pidän cream/zeppelin tyylisistä soundeista ja muista vanhemmista. :) Ja kiva kuulla myös ettei tarvitse luultavasti biasoida, helpottaa hommaa. Täytyy tietty vielä ottaa paremmin selvää myöhemmin että on varmaa. Kiitti! Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
hallu 13.10.2015 11:02:19 | |
---|
Metalkallo: Mullakin tuli juuri y-tuben klippien kautta mieleen, että tuo voisi olla ihan ok kun pidän cream/zeppelin tyylisistä soundeista ja muista vanhemmista. :) Ja kiva kuulla myös ettei tarvitse luultavasti biasoida, helpottaa hommaa. Täytyy tietty vielä ottaa paremmin selvää myöhemmin että on varmaa. Kiitti! Juu mullahan on tuollainen pikkuinen a-luokan putkikombo himassa ja toinen voisi olla hyvä täydennys. Mietin kerrostalon asukkin että jonkinlainen isolaatioratkaisu olisi messevä. Ei ehkä ihan äänettömäksi sitä ympäristölleen saa, mutta jonkinlaisen "äänityskomeron" voisi rakentaa työhuoneen nurkkaan jossa vahvaria voisi pikkuisen vapaammin avata ilman naapurisovun vaarantumista. Valmiita kaupallisiakin ratkaisuja on olemassa, mutta ne ovat isoja ja kalliita. Mietiskelin jonkinlaista komeroa tai arkkua jossa vahvaria voisi huudattaa halutessaan, mutta en ole vielä päässyt puusta pitkään mietteissäni. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Metalkallo 13.10.2015 14:41:51 (muokattu 13.10.2015 14:43:47) | |
---|
hallu: Juu mullahan on tuollainen pikkuinen a-luokan putkikombo himassa ja toinen voisi olla hyvä täydennys. Mietin kerrostalon asukkin että jonkinlainen isolaatioratkaisu olisi messevä. Ei ehkä ihan äänettömäksi sitä ympäristölleen saa, mutta jonkinlaisen "äänityskomeron" voisi rakentaa työhuoneen nurkkaan jossa vahvaria voisi pikkuisen vapaammin avata ilman naapurisovun vaarantumista. Valmiita kaupallisiakin ratkaisuja on olemassa, mutta ne ovat isoja ja kalliita. Mietiskelin jonkinlaista komeroa tai arkkua jossa vahvaria voisi huudattaa halutessaan, mutta en ole vielä päässyt puusta pitkään mietteissäni. Itselleni tuli juuri vähän aikaa sitten class 5 nuppi vaihdossa. Ihan vähän kerkesin alkuun testata halvalla stratolla ja olihan se erilainen, ja ei ihme kun el84 putki hönkää. Pitää vaan testaa vielä les paulilla ja säätää. Pedaaleita tuo näyttäisi kyllä ihan suht hyvin syövän hiljemmillakin volilla, mutta pedaalitestikin oli niin pieni vasta et paha sanoa kunnolla mitään. Tuo on kyllä ikuinen kerrostaloasukin ongelma putkivahvareiden kanssa tuo ääni. Äänityskomero ei ole kyllä pahempi idea. Menis kysymään hautaustoimistosta: onko teillä arkkua josta ei kuulu huuto? Öm.. Huono vitsi. :) Tässä class vitosessa kun on el84 putki, niin mikä siinä tekee sen ettei siihen saa el34 putkea laitettua tilalle? Tiedätkö sinä Hallu tai joku muu? Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
B-tone-flat 13.10.2015 15:55:38 | |
---|
Metalkallo: Tässä class vitosessa kun on el84 putki, niin mikä siinä tekee sen ettei siihen saa el34 putkea laitettua tilalle? Tiedätkö sinä Hallu tai joku muu? No nehän on jo fyysisesti eri kannalla olevia. Se nyt ihan ekaks. Marshall Amps have a thundering sound of a good ol' Alabama Train. |
harryk 13.10.2015 16:15:28 | |
---|
B-tone-flat: No nehän on jo fyysisesti eri kannalla olevia. Se nyt ihan ekaks. EL34 putki ottaa hehkuvirtaa ihan eri malliin kuin EL84 putki, mikä tarkoittaa sitä, että vekottimen verkkomuuntaja tuskin riittää siihen käyttöön. Myöskään koneen päätemuuntajan tehonkesto ei taida riittää (EL84 ulostuloteho n. 4.5 W, EL34 n. 8-10 W anodijännitteistä ja päätemuuntajan sovituksesta riippuen). EL34 on octal-kantainen putki, eli vaatii isomman kannan asennusaukon kuin EL84 putki, mikä varmaan tuo omat pulmansa asiaan. Lisäksi on oletettavaa, että kone on rakennettu yhdelle piirilevylle putkenkantoineen, mikä aiheuttaa lisää haasteita. Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi |
Allright, selvisipä nyt tuokin, kiitoksia molemmille vastanneille. Taas sitä viisastui hiukan. :) Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
Metalkallo 13.10.2015 19:21:26 | |
---|
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
Metalkallo 13.10.2015 21:57:17 | |
---|
No niin, pikku testi tehty myös lespalla ja voi pojat, se mun soundi on siinä! Enää ei tartte etsiä vahvaria, se on siinä. Jee. :) En kyllä tartte tuohon tuota plexi modia, sen verran hyvälle kuulosti. Testailin lespan kanssa myös pedaaleja ja hyvin toimivat tuon class vitosen kanssa, jopa alhaisemmilla äänenpaineilla saa hyvät soundit mikä oli pieni yllätys kun yksikanavainen nuppi on. Tietty jotkin yksikanavaisethan ne toimii juuri hyvin pedaalien kanssa, tiedetään. Yllätys oli myös hieman se, että nuppi kuulostaa alemmillakin volumeilla ihan hyvältä sellaisenaan ilman pedaaleja, ja sillä pystyy suht hyvin soittaa myös ilman keinokuormaa. Tietty jos kerrostalossa halajaa isompaa säröä ilman pedaalia niin silloin keinokuorma on paikallaan tottakai. Yllättävän hyvä vahvari on kyllä, ja jos tosiaan ei tartte edes biasoida niin sekin vielä. :) Must keep mulle. Mä löysin mun "plexin". Nyt tarttee enää se fuzz pedaali hommaa ja yks muu... Tiedetään kyllä mistä ne hommaan. :) Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
Laulava Kylätohtori 13.10.2015 22:18:29 | |
---|
Metalkallo: No niin, pikku testi tehty myös lespalla ja voi pojat, se mun soundi on siinä! Enää ei tartte etsiä vahvaria, se on siinä. Jee. :) En kyllä tartte tuohon tuota plexi modia, sen verran hyvälle kuulosti. Testailin lespan kanssa myös pedaaleja ja hyvin toimivat tuon class vitosen kanssa, jopa alhaisemmilla äänenpaineilla saa hyvät soundit mikä oli pieni yllätys kun yksikanavainen nuppi on. Tietty jotkin yksikanavaisethan ne toimii juuri hyvin pedaalien kanssa, tiedetään. Yllätys oli myös hieman se, että nuppi kuulostaa alemmillakin volumeilla ihan hyvältä sellaisenaan ilman pedaaleja, ja sillä pystyy suht hyvin soittaa myös ilman keinokuormaa. Tietty jos kerrostalossa halajaa isompaa säröä ilman pedaalia niin silloin keinokuorma on paikallaan tottakai. Yllättävän hyvä vahvari on kyllä, ja jos tosiaan ei tartte edes biasoida niin sekin vielä. :) Must keep mulle. Mä löysin mun "plexin". Sano mun sanoneen, et saa mielenrauhaa ennen kuin sulla on aito plexi. :D Nyt tarttee enää se fuzz pedaali hommaa ja yks muu... Tiedetään kyllä mistä ne hommaan. :) Fuzz ja boosteri. Sulla kävi tuuri, mä voin nimittäin myydä ne sulle... ;) Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Shredator 13.10.2015 23:02:32 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Sano mun sanoneen, et saa mielenrauhaa ennen kuin sulla on aito plexi. :D Meinasin sanoa sammaa :D On meinaan kuin ladaa ja verraria vertaisi...;) "If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc |
hallu 13.10.2015 23:22:56 | |
---|
Shredator: Meinasin sanoa sammaa :D On meinaan kuin ladaa ja verraria vertaisi...;) Marshallin ladakin on kyllä kelpo auto ;-). Eikös pleksi oo vähän iso kerrostaloon kun pitäähän sitäkin vissiin luukuttaa ennenkuin se laulaa? Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
Metalkallo 14.10.2015 01:12:14 (muokattu 14.10.2015 01:13:06) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Sano mun sanoneen, et saa mielenrauhaa ennen kuin sulla on aito plexi. :D Fuzz ja boosteri. Sulla kävi tuuri, mä voin nimittäin myydä ne sulle... ;) Voi olla, mutta ihka oikea 1968 plexi on aika kaukainen unelma et ei tuu toteutuu varmaan koskaan. :I Fuzzin ostaisin varmaan sulta jos olis ylimääräiset 200e. :) Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
Shredator 14.10.2015 07:52:53 | |
---|
hallu: Marshallin ladakin on kyllä kelpo auto ;-). Eikös pleksi oo vähän iso kerrostaloon kun pitäähän sitäkin vissiin luukuttaa ennenkuin se laulaa? Joo, kyllä niillä molemmilla perille pääsöö, vuan kyyti saattaa olla erilainen. Kyllä se PPIMV:n kanssa kuulostaa hjuvalle ns makuuhuonevoluumilla, toki keikka-areenoilla vielä makoisampi. "If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Tilutusta: https://www.youtube.com/watch?v=2jqjU-7mLUc |
Metalkallo 16.10.2015 16:49:07 (muokattu 16.10.2015 16:51:46) | |
---|
Mitenkäs muuten, tuoko tuo EL84 putki tuota bassoa eniten tuohon Class vitosen soundiin vai onko joitain muitakin tekijöitä mitkä tekee tämän vahvarin soundin aika bassomaiseksi, ja joskus jopa hieman muhjuiseksi? Onko noita EL84 putkia erilaisia vai onko ne kaikki samalla viivalla? Meinaan tällä vaan, että jos on erilaisia niin saisiko niillä hieman enempi kirkkautta ja vähemmän bassoa? Tietty tuo plexi modi olisi mahdollinen tuomaan enempi kirkkautta ja vähempi bassoa, enempi SE marsu soundi, mutta kuinka sen toteuttaa? https://www.youtube.com/watch?v=j_0bulNJO08Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
Gabe 16.10.2015 17:02:42 | |
---|
Metalkallo: Mitenkäs muuten, tuoko tuo EL84 putki tuota bassoa eniten tuohon Class vitosen soundiin vai onko joitain muitakin tekijöitä mitkä tekee tämän vahvarin soundin aika bassomaiseksi, ja joskus jopa hieman muhjuiseksi? Onko noita EL84 putkia erilaisia vai onko ne kaikki samalla viivalla? Meinaan tällä vaan, että jos on erilaisia niin saisiko niillä hieman enempi kirkkautta ja vähemmän bassoa? Laita Tung Solia etuasteputkiksi ennemmin. Onko siinä Low Power -mode? Sen kanssa soundi on bassokkaampi ja tummempi. Kyllä siellä sitä marsumaista kirkkauttakin löytyy kunhan sitä konetta vain avaa kunnolla. |
Metalkallo 16.10.2015 22:23:36 | |
---|
Gabe: Laita Tung Solia etuasteputkiksi ennemmin. Onko siinä Low Power -mode? Sen kanssa soundi on bassokkaampi ja tummempi. Kyllä siellä sitä marsumaista kirkkauttakin löytyy kunhan sitä konetta vain avaa kunnolla. TungSolia olen tässä mietiskellyt itsekin. Ei ole low power modea, on se vanhempi eka malli. Ihan mukavat puhtaat on kyllä. Pedaaleilla saa aika hyvin säröä hiljemmillakin volilla kun säätelee. Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin. |
Rg505bk 18.10.2015 21:43:43 (muokattu 18.10.2015 21:45:27) | |
---|
Tuosta löytyy muuten aika halpa DIY-versio: https://www.tube-town.net/cms/?DIY/LoW-Projekte/Jim_%28engl%29 Mulla oli saman puljun Lummerland-kitti, jonka kesällä modailin Class 5 / Jim tyyliin, siihen vielä tuo em plexi modi. Mikään ihan pikku modailu ei tuo ei ollut, alkuperäisestä jäi vain verkkomuuntaja ja virtalähde.Tiedä sitten kuinka lähellä tuo Tube-Town kitti on C5:sta, skeemojen peruteella melko lailla sama - master volumea ja virtalähdettä lukuun ottamatta. Omaani lisäsin vielä VVR:n, tai siis Tube-Townin version (VoCo). |
Jucciz 19.10.2015 02:59:02 | |
---|
Metalkallo: ihka oikea 1968 plexi on aika kaukainen unelma et ei tuu toteutuu varmaan koskaan. :I Älä luovuta, noin määkin luulin aluksi. Jos jotain todella haluaa ja sen eteen on valmis näkemään vaivaa, kyllä semmoisen lopulta yleensä saa. Plexejä on edelleen maailmalla tuhansia - ja jatkuvasti myynnissä. |
Laulava Kylätohtori 19.10.2015 08:44:22 | |
---|
Jucciz: Älä luovuta, noin määkin luulin aluksi. Jos jotain todella haluaa ja sen eteen on valmis näkemään vaivaa, kyllä semmoisen lopulta yleensä saa. Plexejä on edelleen maailmalla tuhansia - ja jatkuvasti myynnissä. Jep, eikä ne nyt niin kalliita ole. Joku Gibson '59 nyt on periaatteessa mahdoton unelma normiduunarille, mutta muutaman tonnin Plexi ei... Believe what you want, it doesn't mean you're right... |
Corto 22.08.2016 20:00:37 (muokattu 22.08.2016 20:03:37) | |
---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 308 päivää vanhaan aiheeseen! Mitä sitten, vastahan mä tämän sain! Nimittäin minulle taisi ajautua pienen mutkan kautta jäsen Metalkallon vanha nuppi. Ja onhan tää melkonen rensseli. Etukäteen jo fiilistelin että teen vahvistimelle Lyle Caldwell -modaukset yms. plexahtavat kikat jahka saan sen kätösiini, mutta nyt kun ensi kertaa tyyppailin niin mieli vähän muuttui: ei ainakaan ihan vielä. Ensituntuma oli sen verran hyvä, että olkoon orkkismuodossa. Kieltämättä soundi on melko bassovoittoinen ja säätimet ovat turhan binääriset: ainoastaan EQ:jen ääriasennoissa huomaa jotain muutosta. Mutta se soundi. Voi herranen aika, jos tätä kehtaisi kotona luukuttaa vola yli klo 11 niin olisi hunajata. Mahtava break-up, kunnon Marsu-murinaa! Vielä kun mulla olisi joku asiallinen kaiutinkaappi tälle Class 5:lle tuon 2x12 v30-kaappini tilalla, niin lähtisi mopo kunnolla käsistä... pitää katella jostain Greenbackia. Yllätys oli myös kun löin huvikseni BKP-mikitetyn stratoni (Irish Tour -setti) vahvistimeen ja ajattelin foorumipuheiden perusteella ponnetonta ja vaisua soundia single coileilla. Vielä mitä! Kivat klangit sai ja soundi pysyi puhtaampana isommalla volalla kuin humppareilla. Rokkihommiin humpparit ehdottomasti, mutta empiirinen havaintoni oli että on paskapuhetta ettei orkkis-Class 5 tulisi toimeen single coilien kanssa. Tai no, varmaan aika tapauskohtaista. Omalla stratolla onneksi toimi. More Gary, Less Paul |